تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

انا محتارة جدا

انا محتاجة رايكم ومشاكتكم وخبراتكم ارجوكم انا بنت عمرى 24 سنة اتقدملى شاب كويس عرفنى عن طريق ناس معارف وطلب يجى يقابل بابا وفعلا تمت المقابلة وانا قعقدت معاة

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

سوسنة 2010
ارثوذكسي بداء يشتغل
سوسنة 2010 غير متواجد حالياً

افتراضي انا محتارة جدا

كُتب : [ 10-15-2010 - 05:30 PM ]

انا محتاجة رايكم ومشاكتكم وخبراتكم ارجوكم

انا بنت عمرى 24 سنة اتقدملى شاب كويس عرفنى عن طريق ناس معارف وطلب يجى يقابل بابا وفعلا تمت المقابلة وانا قعقدت معاة كذا مرة وحسيت انة شاب كويس وفية صفات حلوة حسيت انى ارتحت لة مش معنى كدة انى حبيتة لا انا بس ارتحت لة ومش شايفة فية مشاكل
حاجة واحدة اللى مزعلانى اوى وحاسة انها عقبة فى الموضوع بجد
وهى انة بشرب سجاير وانا مش بحب السجاير بكرها جدا وبتعب منها جدا
تفتكروا اقدر اخلية يبطلها ولا صعب اعمل اية اوافق واعتبر دى نقطة ضعفة ولا اية ؟
بجد انا محتارة واعايزة اسمعكم

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: انا محتارة جدا

كُتب : [ 10-15-2010 - 05:53 PM ]

سلام لنفسك يا أجمل أخت حلوة
بالطبع حُسن الاختيار لا يتوقف على المشاعر فالمشاعر ستأتي لاحقاً أن توافق الأثنين معاً في ملامح الشخصية ، ولا تنظري لسطحية الأمور وحاولي أن تتعمقي في شخصيته وتتأني في معرفته جيداً وتعطية فرصة أيضاً للتعمق في شخصيتك ومعرفتك ، وتعرفي عيوبه ومميزاته وتنظري أن كانت تتفق معك فعلاً أم لا ، وهو أيضاً يتعرف على عيوبك ومميزاتك ، فلا تكفي قاعدة معه أو أثنين ولا ثلاثة بل تأني على قد الإمكان حتى تتعرفي على كل جوانب شخصيته ....

وبالنسبة لموضوع السجائر ، كونك تظني أنك قادرة على تغييرة بالضغط عليه أو بمحاولة تقديم المشاعر قصاد أن يبتعد عن السجائر فهذا كله لن يتعدى النظريات التي لن تأتي في النهاية إلا بالخلاف والانفصال ، لأنه لن يكف عن السجائر ولا أنت قادرة على تغييره ولا حتى هو قادر على تغييرك ، لأن من منا يقدر أن يُغير نفسه بسهولة فكم يكون قدرته على تغيير الآخرين !!! ...
هذا الكلام لا يتعدى الأحلام والأفكار العاطفية ، وليس معنى الكلام انه مش ممكن يتغير ، ممكن طبعاً لأن أي إنسان ممكن أن يتغير ، ولكن مش لازم يتغير ، ولا أنت تقدري على تغييره بأي حال ، فربما يكون لك تأثير ، ولكن تغيير الشخصية يتوقف على عوامل كثيرة جداً لا تأتي في لحظة أو يوم وليلة ...

فأن كنتِ سترتبطين به وتقدمي له مشاعرك فلا تربطيها بموضوع التدخين أو بأي شرط آخر يمس الشخصية نفسها في طبعها ، لأن المحبة المشروطة على شيء في الشخصية تولد استبداد وسلب الشخصية من حريتها لأسرها في مشاعر الآخر وتقييدها وتكبيلها بسلاسل الآخر ، وهذا ليس حباً بل أنانية ، وحتماً سيأتي يوماً وتنهار أمام كسر الشرط التي وضعت في إطاره !!!! لأن من الطبيعي في النهاية أن يحطم الإنسان اي قيد يربطه ، وستنهار العلاقة حتماً في النهاية ...

ربنا يوفقك ويعطيك حكمة ومعرفة لتقدري أن تميزي وتختاري الاختيار الصحيح والسليم الذي يتفق مع شخصيتك ؛ النعمة معك

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 10-19-2010 الساعة 01:09 AM

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-15-2010 - 08:25 PM ]

مااروع حكمتك يا استاذ ايمن حقيقى ابدعت فى ردك
بالصواب اجبت وبالحكمة تكلمت
انا مش عارفة اقول حاجة بعد كلامك دة

صدقينى يا سوسنة لما قريت موضوعك كنت ناوية اقولك كلام كتير بس لما شوفت رد استاذ ايمن ضاع منى الكلام وتاة

بس هحاول بنعمة ربنا اساعدك واتكلم معاكى واجمع الكلام تانى
بصى يا عزيزتى انتى بتقولى انك مش حبيتية لكن ارتحتيلة ودة كويس علشان متبقاش المسالة صعبة فى تلك الحالتين سواء قررتى الارتباط بية او الانفصال عنة ورفضة
بس معنى كدة انك مستعدة للحب بس العقبة فى السجاير اللى انتى مش بتحبيها وبتكرهيها حسب قولك
بصراحة ورايى الشخصى ويمكن كلامى يكون ناشف شوية بس ارجوا محدش يزعل منى
السجاير ليها ابعاد كتير جدا واسباب كتير جدا

فى ناس بداؤها على اعتبار انها نوع من انواع الرجولة وخصوصا لو كانوا مجموعة اصحاب بينافسوا بعض فى مفهوم الرجولة الغلط عندهم وبياثروا على بعض
وفى ناس بتلجا ليها علشان تنسى هموم الحياة وعبء الحياة والظروف القاسية ومتهيالها انها هتنسى وان السيجارة هتخفف عنهم شوية من متاعبهم

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-15-2010 - 08:37 PM ]

سورى انا ضغطت على اضف الرد قبل ما اخلص كلامى معاكى غلط
عموما معلش هكمل معاكى فى مشاركة تانية

السجاير تعمل على إدخال البسطاء إلى عالمها الزائف الخادع حيث لا يتمكن أي منهم من التخلص منها إلا بعد شق النفس هذا إذا قدر له الخروج. وكأن الإنسان يظن انه يجد في هذه السموم ملاذا من همومه الكثيرة يهرب إليها في الشدائد والملمات. وهو لا يدري أن من يهرب إلى سم التبغ هو كمن يستجير من الرمضاء بالنار، لأنه بذلك يستنزف قواه ويقضي على البقية الباقية من عافيته
ومدام الشخص مقدرشى يقول للسجارة لا يبقى انسان ضعيف ومعندوش ارادة ولا ثقة فى نفسة ولا ثقة فى ربنا والحلول السمائية علشان كدة لجأ للحلول البشرية المدمرة واؤكدلك ان كل اللى بيشربوا سجاير نفسهم يبطلوها وعرفوا اد اية هى بتاخد منهم كل حاجة ومش بتدى اى حاجة
السجاير هتكون بينك وبينة وزى ما قالك استاذ ايمن ثقى فى كلامة -- انتى مش هتقدرى تغيرى حاجة لو هو عاوز يتغير هيتغير من جواة لوحدة بارادتة هو ورغبتة هو مش بضغطك انتى او حتى بمشاعر حلوة تقدميهالة
يعنى لو قبلتية تقبيلة زى ما هو بعيوبة ومتحطيش فى ذهنك انك هتغيرية ابدا علشان متصدميش
واى كانت الاسباب اللى خليتة يلجأ للسجاير فهى فى النهاية ضعف منة والانسان دة غالبا بيكون معندوش القدرة على مواجهة المشاكل او اتخاذ القرارت خصوصا المصيرية
ربنا معاكى ويساعدك فى الاختيار

بياناتي
فرح®
الله قريب من قلبي

فرح® غير متواجد حالياً

Happy رد: انا محتارة جدا

كُتب : [ 10-18-2010 - 10:11 AM ]

عزيزتي سوسنة ...لا تحتاري المشكلة جدااا بسيطة ...
الرجل الشرقي صعب جدااا تغيري من أفكاره و عاداته ..الأفضل يا قمر لو تحبيه صحيح تتحملي عادة التدخين .. آسفة بس هذا هو الواقع .

بياناتي
سوسنة 2010
ارثوذكسي بداء يشتغل

كُتب : [ 10-20-2010 - 05:33 PM ]

[QUOTE=aymonded;739768]

سلام لنفسك يا أجمل أخت حلوة

بالطبع حُسن الاختيار لا يتوقف على المشاعر فالمشاعر ستأتي لاحقاً أن توافق الأثنين معاً في ملامح الشخصية ، ولا تنظري لسطحية الأمور وحاولي أن تتعمقي في شخصيته وتتأني في معرفته جيداً وتعطية فرصة أيضاً للتعمق في شخصيتك ومعرفتك ، وتعرفي عيوبه ومميزاته وتنظري أن كانت تتفق معك فعلاً أم لا ، وهو أيضاً يتعرف على عيوبك ومميزاتك ، فلا تكفي قاعدة معه أو أثنين ولا ثلاثة بل تأني على قد الإمكان حتى تتعرفي على كل جوانب شخصيته ....

مرسى استاذ ايمن حقيقى على ردك ومحاولتك الجميلة لمساعدتى وصدقنى انا فعلا بعمل كدة وبحاول اشوف الموضوع من كل الجوانب

وبالنسبة لموضوع السجائر ، كونك تظني أنك قادرة على تغييرة بالضغط عليه أو بمحاولة تقديم المشاعر قصاد أن يبتعد عن السجائر فهذا كله لن يتعدى النظريات التي لن تأتي في النهاية إلا بالخلاف والانفصال ، لأنه لن يكف عن السجائر ولا أنت قادرة على تغييره ولا حتى هو قادر على تغييرك ، لأن من منا يقدر أن يُغير نفسه بسهولة فكم يكون قدرته على تغيير الآخرين !!! ...
هذا الكلام لا يتعدى الأحلام والأفكار العاطفية ، وليس معنى الكلام انه مش ممكن يتغير ، ممكن طبعاً لأن أي إنسان ممكن أن يتغير ، ولكن مش لازم يتغير ، ولا أنت تقدري على تغييره بأي حال ، فربما يكون لك تأثير ، ولكن تغيير الشخصية يتوقف على عوامل كثيرة جداً لا تأتي في لحظة أو يوم وليلة ...
يعنى برغم صعوبة الموقف بس فلى امل

فأن كنتِ سترتبطين به وتقدمي له مشاعرك فلا تربطيها بموضوع التدخين أو بأي شرط آخر يمس الشخصية نفسها في طبعها ، لأن المحبة المشروطة على شيء في الشخصية تولد استبداد وسلب الشخصية من حريتها لأسرها في مشاعر الآخر وتقييدها وتكبيلها بسلاسل الآخر ، وهذا ليس حباً بل أنانية ، وحتماً سيأتي يوماً وتنهار أمام كسر الشرط التي وضعت في إطاره !!!! لأن من الطبيعي في النهاية أن يحطم الإنسان اي قيد يربطه ، وستنهار العلاقة حتماً في النهاية ...

بس انا بكلمة وهو وعدنى انى هيبطلها بس خوفى يكون بيخدع نفسة وبيحاول يجارينى انا باى طريقة
ربنا يوفقك ويعطيك حكمة ومعرفة لتقدري أن تميزي وتختاري الاختيار الصحيح والسليم الذي يتفق مع شخصيتك ؛ النعمة معك

يارب يا استاذ ايمن صليلى كتير مرسى ليك حقيقى على محبتك وردك الجميل

بياناتي
سوسنة 2010
ارثوذكسي بداء يشتغل

كُتب : [ 10-20-2010 - 05:42 PM ]

[QUOTE=emmmy;739793]سورى انا ضغطت على اضف الرد قبل ما اخلص كلامى معاكى غلط
عموما معلش هكمل معاكى فى مشاركة تانية

السجاير تعمل على إدخال البسطاء إلى عالمها الزائف الخادع حيث لا يتمكن أي منهم من التخلص منها إلا بعد شق النفس هذا إذا قدر له الخروج. وكأن الإنسان يظن انه يجد في هذه السموم ملاذا من همومه الكثيرة يهرب إليها في الشدائد والملمات. وهو لا يدري أن من يهرب إلى سم التبغ هو كمن يستجير من الرمضاء بالنار، لأنه بذلك يستنزف قواه ويقضي على البقية الباقية من عافيته
ومدام الشخص مقدرشى يقول للسجارة لا يبقى انسان ضعيف ومعندوش ارادة ولا ثقة فى نفسة ولا ثقة فى ربنا والحلول السمائية علشان كدة لجأ للحلول البشرية المدمرة واؤكدلك ان كل اللى بيشربوا سجاير نفسهم يبطلوها وعرفوا اد اية هى بتاخد منهم كل حاجة ومش بتدى اى حاجة
اشكرك حقيقى يا ااايمى على ردك الجميل برغم انك خوفتينى ياايمى داخلة مشتعلة اوى
بس عندك حق انا بحاول افهمة الكلام دة صدقينى ونفسى انجح لو دة حصل هتبقى كل حاجة بعد كدة سهلة ومقبولة انا اقدر استحمل اى حاجة بس السجاير صعب المشكلة كمان فى اهلى شايفينة كويس وامكانياتة حلوة اوى يعنى يعتبر عريس لقطة زى ما بيقولوا يعنى رفضى مش هيكون بالسهل هما مش هيغصبونى بس برضوا مش سهل ودى مشكلة تانية

السجاير هتكون بينك وبينة وزى ما قالك استاذ ايمن ثقى فى كلامة -- انتى مش هتقدرى تغيرى حاجة لو هو عاوز يتغير هيتغير من جواة لوحدة بارادتة هو ورغبتة هو مش بضغطك انتى او حتى بمشاعر حلوة تقدميهالة
يعنى لو قبلتية تقبيلة زى ما هو بعيوبة ومتحطيش فى ذهنك انك هتغيرية ابدا علشان متصدميش
واى كانت الاسباب اللى خليتة يلجأ للسجاير فهى فى النهاية ضعف منة والانسان دة غالبا بيكون معندوش القدرة على مواجهة المشاكل او اتخاذ القرارت خصوصا المصيرية
ربنا معاكى ويساعدك فى الاختيار

مش عارفة اقولك اية برغم تخويفك وقسوة كلامك بس
انا موفقاكى صدقينى وفى نفس الوقت مغلوبة
طيب لو قلتلك انى بدات احبة يااايمى وانة فية صفات حلوة تانية تقولى اية ؟
لو انتى مكانى هتعملى اية ؟

بياناتي
سوسنة 2010
ارثوذكسي بداء يشتغل

كُتب : [ 10-20-2010 - 05:45 PM ]

[quote=فرح®;740675]

عزيزتي سوسنة ...لا تحتاري المشكلة جدااا بسيطة ...

الرجل الشرقي صعب جدااا تغيري من أفكاره و عاداته ..الأفضل يا قمر لو تحبيه صحيح تتحملي عادة التدخين .. آسفة بس هذا هو الواقع

اشكرك يا فرح بس المشكلة مش بسيطة ولا حاجة ...
والواقع اللى بتتكلمى عنة دة ميقدرشى يفرط نفسة عليا ولو هو بالصورة دى يبقى بلاش منة خالص احسن

بياناتي
سوسنة 2010
ارثوذكسي بداء يشتغل

كُتب : [ 10-21-2010 - 10:47 PM ]

انا داخلة المنتدى مخصوص علشان
اسمع ردك يااايمى
انتى فين يااايمى ؟؟؟؟؟؟

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-22-2010 - 07:56 PM ]

[quote=سوسنة 2010;742157]

انا داخلة المنتدى مخصوص علشان

اسمع ردك يااايمى

انتى فين يااايمى ؟؟؟؟؟؟

انا اهو يا حبيبتى انتى محسسانى ان فى عيلة ضايعة منك هههههههه
انا دخلت بعدها وانتى اللى اتاخرتى وانا نسيت الموضوع سورى يا قمر

انا كنت خايفة عليكى من كدة تصدقى كان نفسى تصمدى للنهاية وتكونى على موقفك للنهاية
بصراحة وللامانة انا لو كنت مكانك مكنتش قعقدت معاة من اصلة ومكنتش سمحت لنفسى ابدا احس ناحيتة باى مشاعر من اى نوع لانى عارفة انى مش هقبل العيب دة فية مهما كانت شخصيتة وظروفة السجاير ابعادها كتير اكتر مما تتصورى
اسمعى يا سوسنة ياريت تخليكى صريحة مع نفسك وانتى ادرى بضعفك وقوتك وعارفة اكتر من اى حد تانى اية اللى تقدرى تتحملية واية اللى لا
لو انتى حاسة ان عيبة هيكون عقبة بينك وبينة بلاااااش علشان متتعبيش انتى وهو فى المستقبل ومتحطيش فى ذهنك انة هيتغير بسببك ومتصدقيش وعودة ولعلمك هو لما بيوعدك بانة هيبطلها ممكن يكون فى نيتة صادق بس ساعة التنفيذ بتكون صعبة لازم الرغبة تبقى من جواة ولازم عزيمة وارداة ومعونة من ربنا بعيد عنك انتى خالص متكونيش انتى والسجاير فى كافة واحدة متحطيش نفسك مع السجاير فى كافة واحدة اوعى تعملى كدة

لو حاسة ان دة مش هيفرق معاكى كتير وان مميزاتة اللى بتتكلمى عنها هتغطى على العيب دة خلاص ربنا معاكى ويفرحك وانتى صلى كتير صدقينى الصلاة بتعمل معجزات لو بقى معاها ذرة ايمان

الرب يعطيكى حسب قلبك ويفرحك دايما يااارب
ابقى طمنينى عليكى يا قمر

موضوع مغلق