تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

حاسة اني بعمل غلط

انا متزوجة وكان في شوية مشاكل بيني وبين جوزي اتدخل فيها ابونا بدون علم اهلي ولا اهلة .لاننا كنا وصلنا لقرار اننا هنسيب بعض . حاسة ان جوزي مش مهتم

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

Sick حاسة اني بعمل غلط

كُتب : [ 03-03-2011 - 09:19 AM ]

انا متزوجة وكان في شوية مشاكل بيني وبين جوزي اتدخل فيها ابونا بدون علم اهلي ولا اهلة .لاننا كنا وصلنا لقرار اننا هنسيب بعض . حاسة ان جوزي مش مهتم بيا كانسانة مش بيسمعني ولا بنتناقش في حاجت طول النهار ع الكمبيوتر ولما احب اتكلم معة عاوزني اكلمة وهو ع الكمبيوتر بردو بنيجي من الشغل وتقريبا مش بنتكلم في حاجة .وانا بتخنق حاسة اني وحيدة .امبارح بقلة انا حاسة اننا هنبتدي نبعد تاني وهنرجع للمشاكل بتاعت زمان والمشاكل تكبر سابني وخرج برة الاوضة ولا سالني حتي مالك او حاسة باية او في اية .عمل بعض مهام البيت لانة بيساعدني في غسل الاطباق مثلا لاني حامل ومش قادرة اعمل كل حاجة .
انا محتاجة حد يخرج الي جوايا .قبل كدة انا قلتلة انا محتاجاك جنبي وكلمني التجديد في حياتنا مش انا بس مسؤلة عنة .مش عاوزة اقول اني كنت شبة شمعة منورة ودلوقتي بتحرق بمعني الكلمة :

انا انا هرجع تاني اسلي نفسي بالشات ع النت وارجع لاصحابي الي اتعرفت عليهم زمان وفهموني وبنتكلم مع بعض لاني بجد اتخنقت ومش عارفة الحل اية هسيبة زي ماهو عامل وزي ماتيجي تيجي

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حاسة اني بعمل غلط

كُتب : [ 03-03-2011 - 10:35 AM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة
بالطبع الزواج حياة شركة وتؤسس على صخر الدهور ربنا يسوع المسيح ، والذي أن غاب عن شركة المحبة كمصلوب تبدأ يدب الخلاف وتظهر الخصومات التي تنبع من عدم الاهتمام لأن أحياناً كثيرة تفسد حياة الوحدة لأنها لم تُربى من الأساس على حياة شركة مقدسة منذ البداية ، ومن الواضح أنكم لم تسعوا سوياً لكي تنموها لكي تعيشوا في حياة نمو الشركة باستمرار في حياتكم العملية ، وانفصلتم عن بعضكم البعض وكل واحد انشغل عن الآخر ، لأن بكل تأكيد هناك خلل واضح في العلاقة وبكل تأكيد منبعه وأساسة أنه لا توجد لكم شركة في المحبوب يسوع والروح القدس لا يعمل في تأكيد وحدتكما معاً ، لأن في سر الزيجة يقول الكاهن [ أيها الروح القدس وحدهما ] فأن تم إهمال الروح القدس بعدم الصلاة والتمسك به كمصدر ونبع الوحدة ، الوحدة تنفك ويتم التفكير في الانفصال والتخلي عن هذا السر العظيم الذي نبعه التقوى !!!! وهذه خطية عظيمة ضد الروح القدس روح الوحدة والذي يعمل في داخل الإنسان حسب المسرة الإلهية في وحدة الجسد الواحد في المسيح يسوع ولحساب الكنيسة ، فانتبهوا يا محبوبة الله لأن هذه خطية عظيمة وخطيرة للغاية ...

ثانياً : مهم للغاية أن لا تقولي كلام تهديد لزوجك لأن هذا سيزيد من عناده في عدم الاكتراث بالمصالحة والرجوع لحياة الشركة معاً ، لأن الشركة تحتاج لبذل شديد وعطاء دائم ، وطريقة التهديد تزيد من الأمر مشقة وصعوبة في المصالحة والعودة لسر الوحدة التي بينكما ، فغيري هذا الأسلوب وحاولي أن تبحثي في داخلك عن محبتك له لأن المحبة تستر كثرة من الخطايا وتترفق على شريك الحياة لأنه محبوب في داخل قلبك ، فأصبري وتأني وصلي كثيراً لأن من يعمل في القلب هو الله بروحه القدوس ، فلا تكوني إطلاقاً السبب الرئيسي في فك الوحدة بل بكل قوتك أسعي لتعود الوحدة والشركة بأقوى مما كانت ، لأن الشركة أن كانت سطحية وغير مبنية على صخر الدهور ستتصدع حتماً وتنهار أمام أصغر موقف وأتفه الأسباب ....

ثالثاً : حاولي معه بهدوء وبدون إلحاح على أن تفتحي اي حديث شيق وحلو وهادئ وتعلمي الابتسام بهدوء وعدم الإصرار على الكلام أو تذكيره بما فات ومضى من قصور ، لأن أحياناً الرجل لا يحب أن يسمع كلمة أنه مقصر أو أن يسمع أي لغة تدل على التهديد ، وواضح أنه يحبك وملتزم معك بالعمل المنزلي لكي يُريحك ، فلو كان لا يحبك أو يهتم بك من الأساس لم يكن يفعل هذا إطلاقاً ، وحاولي أن تتحدثي عنه وتذكري ميزاته وتركزي على عمله هذا وتشكريه من قلبك وبصدق كحبيب لك وصديق وأخ ، لأنه حينما يشعر أنك تحبين فيه ميزات معينه بلا مبالغة أو أهمال فذلك كفيل أن يحرك قلبه ويجعله يقبل على الحديث معك بمسرة وهدوء ومحبة ، لأن الشركة بينكم والمصالحة الحقيقية تحتاج لعملكم سوياً ، وان كان لا يريد أن يبادر فبادريه أنت بهدوء وبلا تسرع أو توصلي له إحساس أنك هاتبدأي معاه وانك انت صاحبة القلب الطيب والمبادرة وتصنعي ما هو واجب عليكي لتشعريه بالتقصير وخلافه من مثل هذا القبيل لتبكتيه أو تلفتي نظره ، بل بهدوء وبلا لفت نظر تصرفي بتلقائية المحبين والذي يسعوا للسلام والمحبة وحياة الشركة ، فابني بيتك بالحب الإلهي الأصيل وبالصلاة الدائمة حتى يتحرك قلبه وقلبك بنعمة الله وقوتة وفي سر رباط المحبة بينكم بروح الله حتى تفوزي بقلبه في سر حضور الله بينكما ....

المسيح إلهنا الصالح يبارك حياتكم ويوحدكم برباط السلام ومحبته لتكونوا شهادة حية لعمله العظيم بسر التقوى ، أقبلي مني كل احترام وتقدير لشخصك الحلو في المسيح يسوع إلهنا القدوس الواحد مع الآب والروح القدس في الجوهر ، نعمة ربنا يسوع تفيض في قلبك مع زوجك الحبيب سلام ومسرة دائمة آمين

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-03-2011 - 11:46 AM ]

ابدعت فى ردك يا استاذ ايمن
اشكرك حقيقى
انا استفدت من الرد كتير

عزيزتى صاحبة السؤال
انا ليا صديقة كانت بتعانى من نفس مشكلتك
وكانت بتحكى لى حاجات كتير
تسمحيلى اتكلم معاكى بصراحة وبدون حساسية
وربما اكون صح وربما اكون غلط بردوا فانت ادرى بما فى نفسك وداخلك
انا بس هحاول بنعمة ربنا هساعدك على اكتشاف اعماقك
انتى بتشتكى من زوجك انة مش مهتم بيكى ومش مديكى الشبع النفسى بالاضافة لكلام الاستاذ ايمن انة ينقصكم عشرة حقيقية مع المسيح رب المجد
انتى كمان ينقصك شطارة تعامل
بلاش تحسى انك دايما مظلومة بلاش بحسى انك دايما انتى اللى بتدى وانتى الشمعة اللى بتحترق لاجل الاخرين
حتى لو كان دة حقيقى
لان دة معناة انك حاسة ببر ذاتى لو دورتى جواكى هتلاقى بردوا ضعفات كتير وحاجات اكيد بتضايق جوزك منك ودة امر طبيعى بس الحب والعشرة بتتغاطى عن كل حاجة ولو استحملتية هبتسحملك بردوا وبكدة تمشى المركب بهدوء وسلام
حاولى تركزى على مميزاتة وتتكلمى فيها هتلاقية تلقائى بيعمل المستحيل علشان يرضيكى ويكون فى عنيكى فى اجمل صورة
ابتسمى اوعى تكشرى ابدا وخصوصا انك حامل
بالمناسبة انتى بتقولى انة بيساعدك فى امور البيت صدقينى دة دليل على محبتة ليكى ودليل على احساسة بيكى ودليل على انة انسان
اشكرية وحسسية انك مبسوطة ومعترفة بمحبتة
موضوع الشات دة كان بردوا من ضمن المشاكل اللى وقعت فيها صحبتى لانة دليل على الفراغ العاطفى والجوع النفسى
والكبت اللى جواها
اوعى تلجاى لية
اعتقد ان دى كانت مرحلة وعدت خلاص انتى دلوقتى متجوزة وممكن جوزك يتضايق لو عرف دة وبكدة تبعد المسافات اكثر احذرى يا عزيزتى ملوش لازمة خالص الشات مع الشباب اللى متعرفهمشى مش لانة غلط او جرم دى بتبقى وجهات نظر ولكن احتراما لمشاعر جوزك

انتى لما قلتيلة محتجالك جنبى وسابك وخرج
دة مش طبيعى ابدا ومش منطقى ابدا دة رد فعل لامر انتى محتاجة تعرفة سببة
دورى جواكى انتى على السبب ربما تكون المشكلة فيكى انتى مش فية هو
جايز متعود منك على اسلوب معبن بيضايقة علشان كدة سابك واشترى دماغة حاولى تكونى صادقة مع نفسك علشان تلاقى السعادة اللى بتدورى عليها
وعلى فكرة --
بنسبة كبيرة المضايقة والاحساس المتعب دة بيكون طبيعى اثناء فترة الحمل فخدى الامور ببساطة يا سيدتى علشان ابنك يطلع جميل زيك لان زعلك واكتئابك دة يؤثر علية ويورثة منك
بلاش ارجوكى
وربنا يفرحك ويبارك بيتك وحياتك واسرتك

بياناتي
مارسيلكو
ارثوذكسي جديد

مارسيلكو غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-05-2011 - 02:23 AM ]

يا جبل ما يهزك ريح

دول شوية خنقة عندة و مطلعهم عليكى

وانتى يا حكيمة المفروض تستحملية وتستمرى بدون مقابل فى دلعة دلع اطفال

انا راجل وبكلمك من المنطق اللى بيجبنا على ملا وشنا ( الدلع ) المفرط

الله معاكى

بياناتي
ادوارد كمال
ارثوذكسي جديد

ادوارد كمال غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-05-2011 - 12:38 PM ]

انا معجب جدا بالرد أستاذ ايمن والاساذ ايمى واتمنى تكونى استفتى منة
واتمى ان يكون ربنا فى وسطكم اذا كان فى البيت او الكنيسةاحب اقول شىء
صغير متخليش اعمال المنزل من مسؤليتة الاساسية لان هذا الاحساس عند
الرجل صعب قليل ويهرب منة وليس منك انتى وغيرى من حياتك قليل مثلا
(شكلك -مظهرك-طعى بعض الرائح الذى يحبها-ورد فى المنزل.........)
وضرورى احطار اب اعترافك او اب اعترافة ويصلى صلاة تبريك المنزل وربنا
يغيرة ويقربة لية وليكى والمسيح يكون معكم وشكرا

قديم 03-05-2011, 04:44 PM
زكريا النمر ابراةيم
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: رد قد يجرح الكاتب

موضوع مغلق