تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

ما مدى تاثير الجرح فى حياتنا؟

بسم الاب والبن وروح القدس :em0400: دة يعتبر اول موضوع لية فى المنتدىوياريت يعجبكم رايى المتواضع ويارب يبقى الموضوع كويس بمشاركتكم انا انهاردة كنت بس عايزة اتكلم معاكم على

اضافة رد

الصورة الرمزية marian magde
marian magde
Game over
marian magde غير متواجد حالياً

Love ما مدى تاثير الجرح فى حياتنا؟

كُتب : [ 12-16-2009 - 10:53 PM ]

• بسم الاب والبن وروح القدس تاثير الجرح حياتنا؟ em0400.gif دة يعتبر اول موضوع لية فى المنتدىوياريت يعجبكم رايى المتواضع ويارب يبقى الموضوع كويس بمشاركتكم انا انهاردة كنت بس عايزة اتكلم معاكم على ان احيانا بيحصل مواقف فى حياتنا بتبقى قاسية علينا قوى او على بعض الناس منا وطبعا بتادى فينا لجروح احيانا بتفضل مع الانسان وحتى لما بيطلع منها بقوة ربنا احيانا بتيجى على بالوااا وتوجعوا شوية وبتعدى وازاى بقيت الناس اخر حاجة بقيت تهتم بيها شعور الى حوليها وزاى رخصت قوى المشاعر عند جزء مش قليل من الناس مثلا 1 اعتبار الاخرين ان مسالة الدين دى حاجة مباح الكلام فيها وطبعا بهدف التغير 2 اعتبار كتير من الشباب والشبات كلمة بحبك دى كلمة سهلة وقولها فى اقل ممكن واعتبار الى غير كدة انهم اشخاص بلا مشاعر وطبعا مع نهاية قصتهم بجرح الاخر باسهل واقل كلام 3 الاصحاب ودة اذا استطاعوا تسميتهم بهذا على حد قولهم وقد اية ممكن تكون بتخاف من عدوك الى مش هياذيك على اد ما هياذيك هو من تعتقد هو صديق لك واقد اي فى وقت من الاوقات بتتفاجاء بان اغر اصدقائك تكون انت اكبر عدوة لهم وانت بحسن نيتك لا تعلم هذا 4 اشخاص متزوجين ولاكن لا يستحقوا اخلاص الطرف الاخر ليهم وحبهم للخيانة باستمرارر سورى طولت عليكم بس انا لو قولت كلوا مافيس صفح ممكن تكفى كلامى بس هرجع واقول واساللكم لية بقى جرح مشاعر الاخرين عند بعض الناس سهل ووممتع قوى كدة؟ ومدى وقت لاشفاء جزء من هذة الجروح؟ وازاى قوة الاخرين فى رفضهم تركك بعد جرحك؟ وتقدر تعمل اية اكتر من مسامتحتك للجارح بس طلبك بسسسس هو تجنبك للشخص ورفضوا لذالك؟ واعتبار اخرين انك جزء من ممتلاكتهم ولهم الحق فى تصرف فيك؟ واخيرا اسفة انى طولت عليكم وانا دايما بقول ان اللة يجعل ملايكة تحميك من كل شرور الشيطان وارفض دائما قول بانى لا استطيع العيش بدون شخص معين وذلك لان اللة هو من يعطينى الحياة وليس هومرسى تانى لسماعى

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ما مدى تاثير الجرح فى حياتنا؟

كُتب : [ 12-16-2009 - 11:39 PM ]

الموضوع ع اد مافهمته انه بيتكم فى مشكله تعدي الاخرين ع مشاعرنا او عدم احترمهم لينا
موضوع معتاد يمكن وبيحصل كتير

بس انا عاوز اوضح نقطتين
الاول الانسان بيكون حساس لمشاعره اوي لو حد قربلها .. و مش بيعمل حساب لمشاعر الناس التانيه او حتى يهمتم بيها او يراعيها او يحترمها

وسعات الانسان يختلق الاحساس بأنه مجروح او يكون حساس بشكل زائد جدا عن الحد ....يحس بالجرح من غير سبب كافي لكده ...لأن الشعور بأنه مجروح بيكون أحسن من شعور تانى زي الشعور بالعجز او الفشل مثلا ...

تانى حاجه : الاحساس انك جرحت حد او سببت ألم لحد ده احساس صعب ومش سهل
احساس متعب جدا يمكن بيسبب تعب للجارح اكتر من المجروح ... ده طبعا عند الناس الى بتحس

فأحنا محتاجين تقدير كويس لتصرفات الناس
محتاجين نفهم الناس وظروفهم صح
محتاجين نتوقع ونظن اسباب بريئه لتصرفات الناس

ومحتاجين اننا نعرف ان فى اخر وليه مشاعر وليه احاسيس .. وان كان هو مش بينادي بيها فده مش معناه انها خامله عنده او انه معندهوش مشاعر
محتاين نهتم بالاخر وتوقع رد فعله ورد فعل مشاعره للتصرفات الي بنعملها

موضوعك حلو خالص يا ماريان وبدايه جميله جدا وانا اسف ع ردي الطويل اوي ده - وتم النقل للقسم المناسب

رد مع إقتباس
بياناتي
dr mina
ارثوذكسي مكافح

dr mina غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-16-2009 - 11:48 PM ]

أهنئك أولا على أولى موضوعاتك الجميلة , و اتمنى مستقبلا أن نرى المزيد و المزيد منها
ثانيا , إن فكرة الجرح أو التجريح بمشاعر الأخرين فى رأيى تندرج تحت ثلاث أسباب أساسية :
1 عامل نفسى أثر سلبا على الجارح فيكون شخصا يرغب فى التعويض عن جرحه بغرض الانتقام او اساءة المعاملة مع البعض
2 أن نكون هوامشا فى حياة أشخاص معينين , و أقصد بهذا ما نراه من أناس نبدى لهم اهتمامنا ولكن نحن لهم أقل قيمة واهتمام من اشياء أخرى , لهذا تكون تصرفاتهم سواءا قصدوا أو لم يقصدوا جارحة لنا
3 أخيرا مجموعة منا وهى الأكثر حساسية , وهى التى تنزعج من اقل الأشياء والتصرفات وتتضايق منها وللأسف هؤلاء يحتاجون عناية خاصة منا فى تعاملاتنا لأان مشكلتهم أنهم يتضايقون من الأحباء أسرع كثيرا من الأعداء لهم
إن أفضل طريقة نتعلمها هو أن ننظر بعمق إلى جرحنا ودائما لنضع انفسنا مكان أخر يحكى لنا نفس قصتنا , فنحن نبرع كثيرا بمداواة جروح الأخرين ولكن عند جرحنا نقف ساكنين , إن القوة والضعف هما نشاة ربانية داخلنا , ولكن تنميتها مسئوليتنا لكى نستطيع ان نغلب , لقد قال الكتاب ألا نكون ضعفاء و لكن متسامحين طيبى القلوب و أنقياء الفكر , أقولها لكم لنتعامل مع الجرح :
1 اعرف حدود من يعاملك وافهمه جيدا لكى تقدر قيمة زعلك فى نظرك واعلم أن حزنك أو ضيقك أهم كثيرا من من يؤذيك , وحاول ان تخاطبه برفق ربما كان عنده أسبابه , فلا نتسرع فى الحزن بلا تقييم
2 كن قويا وخاطب نفسك , فلا يهزم الانسان اى شئ مهما بلغت قوته الا إذا هزم نفسه أولا
3 تغاضى عن من يضايقك واعلم أنه هناك كثيرون يحبونك وهم من يستطيعون أن يجعلوك تنسى كل شئ
أسف للاطالة وأشكرك على موضوعك كثيرا

رد مع إقتباس
بياناتي
marian magde
Game over

Icon101 رد: ما مدى تاثير الجرح فى حياتنا؟

كُتب : [ 12-16-2009 - 11:48 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elphilasouf مشاهدة المشاركة
الموضوع ع اد مافهمته انه بيتكم فى مشكله تعدي الاخرين ع مشاعرنا او عدم احترمهم لينا

موضوع معتاد يمكن وبيحصل كتير

بس انا عاوز اوضح نقطتين
الاول الانسان بيكون حساس لمشاعره اوي لو حد قربلها .. و مش بيعمل حساب لمشاعر الناس التانيه او حتى يهمتم بيها او يراعيها او يحترمها

وسعات الانسان يختلق الاحساس بأنه مجروح او يكون حساس بشكل زائد جدا عن الحد ....يحس بالجرح من غير سبب كافي لكده ...لأن الشعور بأنه مجروح بيكون أحسن من شعور تانى زي الشعور بالعجز او الفشل مثلا ...

تانى حاجه : الاحساس انك جرحت حد او سببت ألم لحد ده احساس صعب ومش سهل
احساس متعب جدا يمكن بيسبب تعب للجارح اكتر من المجروح ... ده طبعا عند الناس الى بتحس

فأحنا محتاجين تقدير كويس لتصرفات الناس
محتاجين نفهم الناس وظروفهم صح
محتاجين نتوقع ونظن اسباب بريئه لتصرفات الناس

ومحتاجين اننا نعرف ان فى اخر وليه مشاعر وليه احاسيس .. وان كان هو مش بينادي بيها فده مش معناه انها خامله عنده او انه معندهوش مشاعر
محتاين نهتم بالاخر وتوقع رد فعله ورد فعل مشاعره للتصرفات الي بنعملها

موضوعك حلو خالص يا ماريان وبدايه جميله جدا وانا اسف ع ردي الطويل اوي ده - وتم النقل للقسم المناسب
مرسى جدااا لردك عليا ويارب يحمينا من الناس الى مش هدافها حاجة غير التمثيل واذيةالناس وشرفتنى بمشاركتك ليااا

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 12-16-2009 - 11:54 PM ]

العفو يا ماريناان
و حلو رد د- مينا اعجبنى

رد مع إقتباس
بياناتي
marian magde
Game over

Rose رد: ما مدى تاثير الجرح فى حياتنا؟

كُتب : [ 12-16-2009 - 11:57 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr mina مشاهدة المشاركة
أهنئك أولا على أولى موضوعاتك الجميلة , و اتمنى مستقبلا أن نرى المزيد و المزيد منها
ثانيا , إن فكرة الجرح أو التجريح بمشاعر الأخرين فى رأيى تندرج تحت ثلاث أسباب أساسية :
1 عامل نفسى أثر سلبا على الجارح فيكون شخصا يرغب فى التعويض عن جرحه بغرض الانتقام او اساءة المعاملة مع البعض
2 أن نكون هوامشا فى حياة أشخاص معينين , و أقصد بهذا ما نراه من أناس نبدى لهم اهتمامنا ولكن نحن لهم أقل قيمة واهتمام من اشياء أخرى , لهذا تكون تصرفاتهم سواءا قصدوا أو لم يقصدوا جارحة لنا
3 أخيرا مجموعة منا وهى الأكثر حساسية , وهى التى تنزعج من اقل الأشياء والتصرفات وتتضايق منها وللأسف هؤلاء يحتاجون عناية خاصة منا فى تعاملاتنا لأان مشكلتهم أنهم يتضايقون من الأحباء أسرع كثيرا من الأعداء لهم
إن أفضل طريقة نتعلمها هو أن ننظر بعمق إلى جرحنا ودائما لنضع انفسنا مكان أخر يحكى لنا نفس قصتنا , فنحن نبرع كثيرا بمداواة جروح الأخرين ولكن عند جرحنا نقف ساكنين , إن القوة والضعف هما نشاة ربانية داخلنا , ولكن تنميتها مسئوليتنا لكى نستطيع ان نغلب , لقد قال الكتاب ألا نكون ضعفاء و لكن متسامحين طيبى القلوب و أنقياء الفكر , أقولها لكم لنتعامل مع الجرح :
1 اعرف حدود من يعاملك وافهمه جيدا لكى تقدر قيمة زعلك فى نظرك واعلم أن حزنك أو ضيقك أهم كثيرا من من يؤذيك , وحاول ان تخاطبه برفق ربما كان عنده أسبابه , فلا نتسرع فى الحزن بلا تقييم
2 كن قويا وخاطب نفسك , فلا يهزم الانسان اى شئ مهما بلغت قوته الا إذا هزم نفسه أولا
3 تغاضى عن من يضايقك واعلم أنه هناك كثيرون يحبونك وهم من يستطيعون أن يجعلوك تنسى كل شئ
أسف للاطالة وأشكرك على موضوعك كثيرا
اولا مرسى جدااااا لرايك الى انا بعتبروا مهم جدااا ليا واستفدت منوا جداا بس انا مثلا صحبت عمرى 12 سنة هية من اول الناس الى ضايقتنى وانا من راى انها اتغيرت يمكن لاسباب كتير كفاية الحياة كفيلة بتغير اى حد بس يكون ضعيف بس بصراحة ان كان هدفى معرفة ان كان السبب فى دة هو انا ولاغلط منى فى تقصير مع صحبت عمرى ولقيت الحمد للة كلمة لا بس انا بجد يادكتور ارتحت بس سعتها دمعى كان اكتر عليها عشان انا اتسهلت معاها كتير ودلوقتى وصلت لطبعا البعد مع انها بتحاول تكلمنى كتير بس انا دعيت ربنا يرحمنى من اذيتها ليا والحمد للة بقالى يمكن شهر بهرب منها وياارب استريح ومرسى تانى ليك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-17-2009 - 12:04 AM ]

اولا اهلا ومرحب بيكى فى منتدانا المتواضع

ثانيا موضوع جميل وفى غاية الاهمية لان جرح مشاعر الاخرين شئ صعب ويمكن بيكون صعب جدا نسيانة ومسامحتة لانة يعتبر قتل
الانسان اللى بيجرح مشاعر غيرة بيموت فية حاجات حلوة ويمكن مواهب حلوة كمان
وانتى بتقولى لية جرح مشاعر الناس عند البعض ممتع اوى كدة ؟ حبيبتى معتقدشى ابدا ان الانسان الجارح بيكون مستوعب فظاعة عملة وجرحةللاخرين ولا عارف مدى تاثيرها على غيرة صدقينى دا فى الغالب
اما اللى عارف ومع ذلك بيعملة بيكون لاسباب نفسية فعلا زى ما قالك مينا الحقيقة ردة كان مبدع جدا وخصوصا انة دكتور يعنى راى علمى وموثوق فية
شكرا ليكى كتير الرب معك

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 12-17-2009 - 12:06 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marian magde مشاهدة المشاركة
اولا مرسى جدااااا لرايك الى انا بعتبروا مهم جدااا ليا واستفدت منوا جداا بس انا مثلا صحبت عمرى 12 سنة هية من اول الناس الى ضايقتنى وانا من راى انها اتغيرت يمكن لاسباب كتير كفاية الحياة كفيلة بتغير اى حد بس يكون ضعيف بس بصراحة ان كان هدفى معرفة ان كان السبب فى دة هو انا ولاغلط منى فى تقصير مع صحبت عمرى ولقيت الحمد للة كلمة لا بس انا بجد يادكتور ارتحت بس سعتها دمعى كان اكتر عليها عشان انا اتسهلت معاها كتير ودلوقتى وصلت لطبعا البعد مع انها بتحاول تكلمنى كتير بس انا دعيت ربنا يرحمنى من اذيتها ليا والحمد للة بقالى يمكن شهر بهرب منها وياارب استريح ومرسى تانى ليك
طب لو تسمحيلى اعلق ع كلامك
صحبتك دي دلوقتى بتتعزب اوي عشان تصلحك ومن كلامك حاسس انها بتجري عليكى عشان تسميحها وده دليل ع انها حست بالغلط بتعها او انها باقيه عليكى
ع كل حال فياريت لو تقبليها ولو تعاتبيها عتاب محبه بهدوء يكون احسن
وياريت تتعلمى من الى حصل وتتعملى معاها فى حدود معينه تحفظ انك متتجرحيش منها تانى
سوري يعنى ان كنت اتدخلت فى الموضوع اكتر من اللازم بس زي ماقولتلك احساسك انك سببتى الم لانسان شعور وحش جدا

رد مع إقتباس
بياناتي
marian magde
Game over

كُتب : [ 12-17-2009 - 12:10 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
اولا اهلا ومرحب بيكى فى منتدانا المتواضع

ثانيا موضوع جميل وفى غاية الاهمية لان جرح مشاعر الاخرين شئ صعب ويمكن بيكون صعب جدا نسيانة ومسامحتة لانة يعتبر قتل
الانسان اللى بيجرح مشاعر غيرة بيموت فية حاجات حلوة ويمكن مواهب حلوة كمان
وانتى بتقولى لية جرح مشاعر الناس عند البعض ممتع اوى كدة ؟ حبيبتى معتقدشى ابدا ان الانسان الجارح بيكون مستوعب فظاعة عملة وجرحةللاخرين ولا عارف مدى تاثيرها على غيرة صدقينى دا فى الغالب
اما اللى عارف ومع ذلك بيعملة بيكون لاسباب نفسية فعلا زى ما قالك مينا الحقيقة ردة كان مبدع جدا وخصوصا انة دكتور يعنى راى علمى وموثوق فية
شكرا ليكى كتير الرب معك
مرسى على رايك الجميل ومشاركتك وشرفتينى بجد لدخولكيااامى وربنا يحمينا

رد مع إقتباس
بياناتي
marian magde
Game over

كُتب : [ 12-17-2009 - 12:18 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elphilasouf مشاهدة المشاركة
طب لو تسمحيلى اعلق ع كلامك
صحبتك دي دلوقتى بتتعزب اوي عشان تصلحك ومن كلامك حاسس انها بتجري عليكى عشان تسميحها وده دليل ع انها حست بالغلط بتعها او انها باقيه عليكى
ع كل حال فياريت لو تقبليها ولو تعاتبيها عتاب محبه بهدوء يكون احسن
وياريت تتعلمى من الى حصل وتتعملى معاها فى حدود معينه تحفظ انك متتجرحيش منها تانى
سوري يعنى ان كنت اتدخلت فى الموضوع اكتر من اللازم بس زي ماقولتلك احساسك انك سببتى الم لانسان شعور وحش جدا
اولا مرسى جداااااا على رايك وتدخلك دة حاجة تفرحنى باهتمامك مش حاجة تخليك خاااالص تعتزر عليهاثانيا صدقنى انا بجد حاولت كتير جداااا معاها بس بصراحة حسيت انها بتزيد فيها بالبلعكس بتجرح اكتر وتلوم عليا انا وكمان بعد لما اتخطبت لواحد كدة صدقنى مش كويس وانا قولت راى وسكت ادام هية عايزة تتخطب وخلاص ولقيت انوا كمان ابتدى يتدخل فى حياتى بكل وقاحة وهية ساكتة على كدة وياخد رقمى من وراها وهيةتسكت وتقولى دة ملاك بصراحة انا لو ينفع اقول كل حاجة كنت قولت بس انا تعبت خاصةان هية مبينة لاعلتى انها مظلومة وانا مش بحب اقول على الى بيحصل عشان ماتتكرهش عندى وهية مافيش الحمد للة على كل حاجة ومرسى تانى ليك

رد مع إقتباس

اضافة رد