تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > أتكلم من قلبك † مفتوح للزوار † > حوار من الاعماق

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مشكلة تعبتني جدا جدا جدا و خايف منها و سؤال لازم تجاوبوني علية

انا شاب عندي 23 سنة بس مشكلتي في من غير كسوف في الجنس و الصور اللي ممكن اشوفها او اللي بشوفها سواء علي مواقع او علي غيرة و انا كل

اضافة رد

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

Rose مشكلة تعبتني جدا جدا جدا و خايف منها و سؤال لازم تجاوبوني علية

كُتب : [ 07-25-2012 - 03:26 AM ]

انا شاب عندي 23 سنة بس مشكلتي في من غير كسوف في الجنس و الصور اللي ممكن اشوفها او اللي بشوفها سواء علي مواقع او علي غيرة و انا كل مرة بروح اعترف بيها بس بقيت مضايق منها جدا لأني بقيت اتكسف اقولها لأب اعترافي عايز حل ليها لو سمحتو ؟؟؟

السؤال التاني : هل ربنا بيعاقب علي الخطايا اللي زي دي يعني اقصد بيعاقب عليها مثلا لو مستني نتيجة او في اي حاجة زي كدة ولا اية ؟؟؟؟
نفسي حد يرد عليا عشان انا مشوش فعلا من الحاجات دي و فعلا مسيطرة عليا و نفسي اتخلص منها
أرجوكم

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
folla
ارثوذكسي مكافح

folla غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلة تعبتني جدا جدا جدا و خايف منها و سؤال لازم تجاوبوني علية

كُتب : [ 07-28-2012 - 11:54 PM ]

عزيزي... مشكلتك واضحة جداً... إنت حاسس بذنب عظيم مما أدى بك لكراهية نفسك وشعورك بالخزي أمام نفسك وأمام أب إعترافك وبالتالي الخوف من الرب

محدش يقدر يقول أن الأمر ده مش خطية ولكن المشكلة مش في الخطية المشكلة في القلب الفارغ العطشان

إشمعنى يعني الخطية دي اللي جعلتك إنت وغيرك بتشتكوا منها وبتكتبوا دايماً عنها وكأنه لا يوجد خطايا أخرى في حياتنا سوى هذه الخطية

الخطية خطية
والكتاب المقدس عرفها بأنها التعدي (أي تعدي الوصيه التي هي في الأصل الناموس)

ومن يفعل الخطية هو عبد للخطية

إذن الخطية في حد ذاتها سواء كانت كلمة بطالة تساوي القتل والزنى يساوي نظرة الشهوة لأنها في النهاية تعدت للوصية

والرب يسوع أوضح ذلك حينما تكلم عن الوصية الخاصة بخطية الزنى قائلاً
(سمعتم إنه قيل لا تزن..(الناموس) أما أنا فأقول كل من نظر لإمرأة ليشتهيها فقد زنى بها في قلبه)

إذن المشكلة ليست في خطية معينة ولا في السلوك الخاطئ ولكن المشكلة تكمن في الدافع الداخلي الذي ينتج هذه الخطية

هذا الدافع يكمن في القلب

والقلب دائما عطشان للحب والأمان وطالما إفتقد القلب هذا الشعور سيظل دائما عطشان وخائف يسعى بكل الطرق للإشباع مهما كان الثمن ويترجم هذا في صورة تصرفات خاطئة

* بالنسبة لسؤالك عن عقاب الله فأحب أن أوضح لك الآتي
الله لا يعاقب على الخطية لأنه من الأصل كفر عنها وجعل بدمه تطهيراً لنا

هناك مبدأ واضح

(أجرة الخطية موت)
وليس عقاب الخطية موت

بمعنى أن النتيجة التلقائية والحتمية للخطية هي الموت الروحي التلقائي وليس العقاب من الله

بدليل أن الرب أنذر آدم بألا يأكل من شجرة معرفة الخير والشر حتى لا يموت (موت روحي.. أي الإنفصال عن الله) كنتيجة طبيعية لأكله منها وليس عقاب له بالموت بدليل أنه بعدما أكل هو وإمرأته لم يموتا وإنما ماتا روحياً بالإنفصال عن الله وبالتالي تسرب الخوف إلى قلب آدم بسبب هذا الإنفصال حيث تراه خائف من الله بعدما كان في عشرة دائمة معه قبل هذا التعدي

إذن وصلنا الآن لحقيتين :-

1- أن المشكلة الإساسية في قلبك وقلبي ومنها تنتج الخطية

2- الرب لا يعاقب على خطية وإنما نتيجة الخطية هي الموت أي الإنفصال عن حضنه وبالتالي الهلاك وبسبب هذا الإنفصال يرث الإنسان الموت الأبدي

لذلك لا تخف لأن الله أرسل إبنه ليفدينا ويكفر عن خطايانا وبقبولنا لعمله الكفاري نصير أولاداً له مولودين منه

(كل الذين قبلوه أعطاهم سلطان أن يصيروا أولاد الله أي المؤمنين بإسمه)

إن كل ما عليك أخي هو أن تطلب عمل المسيح الكفاري الذي طهرك وجعلك بلا عيب أمام الآب لأنك ستصير إبنا له

ونتيجه لكونك إبن فإذن أنت وارث

وأبسط ميراث ستحصل عليه هو محبته الأبوية التي ستشبع قلبك حتماً ولن تجعلك تحتاج

لا تخف.. يسوع بارك المرأة السامرية والزانية ومنذ اللحظة التي تقابلوا فيها معه لم يعودوا للخطية لا لأنهم قرروا ذلك أو لأنهم قادرين على مواجهة الخطية ولكن لأنهم شبعوا بحبه فشفى قلبهم من الأحتياج للحب

ليس معنى هذا أن الخطية لم تحاربهم فيما بعد ولكنهم أكملوا سعيهم بالإتكال على حبه وغفران دمه حتى لو أخطأوا لم يخافوا لأنهم قبلوا عمل دمه الذي دفع دينهم

إن الجوع الحقيقي لي ولك هو للحب الحقيقي الذي لا يعرفه العالم فمنذ أن عرفته نفسي لم أعد أطلبه من إنسان وبالتالي لم تذلني الخطية وإن أخطأت لم تعد لها سلطان علي لأني مستورة بدم حبيبي

أشير عليك يا أخي أن تقتني هذا الحب الذي يغفر ويعطي للمنتهي الذي يشفي القلب المجروح ويشبع النفس العطشانة ويعطي الكرامة الحقيقية للنفس

لا تجعل الخطية أياً كان نوعها تذلك لكن دوسها بعزة وبكرامة

وهذا لا يتأتى إلا بقبولك ليسوع المسيح رب ومخلص وسيد لحياتك فستنال غفران لخطاياك وتتمتع بتطهير لا ينتهي وتتذوق أغلى حب يشفي النفس

صلاتي لك أن ترسي على بر الأمان وتنال الحرية

لأنه إن حرركم الإبن فبالحقيقة تكونون أحرار

رد مع إقتباس
بياناتي
غير مسجل
Guest
رد: مشكلة تعبتني جدا جدا جدا و خايف منها و سؤال لازم تجاوبوني علية

كُتب : [ 07-31-2012 - 01:32 PM ]

اية يا جماعة هو الكلام معجبكوش ولا اية ولا محدش عندة رد ولا اية ؟؟؟ لو معندكوش رد قولولي بس متسيبونيش كدة ولا انتوا اية بالظبط معلش لو ينفع حد يرد عليا و انا شايف ان الكلام اللي كاتبة مفهوش غلط و كلة بيقع فية ممكن تردوا ولا اية ؟؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
+stranger+
ارثوذكسي جديد

+stranger+ غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلة تعبتني جدا جدا جدا و خايف منها و سؤال لازم تجاوبوني علية

كُتب : [ 08-08-2012 - 11:19 AM ]

اقتباس
انا شاب عندي 23 سنة بس مشكلتي في من غير كسوف في الجنس و الصور اللي ممكن اشوفها او اللي بشوفها سواء علي مواقع او علي غيرة و انا كل مرة بروح اعترف بيها بس بقيت مضايق منها جدا لأني بقيت اتكسف اقولها لأب اعترافي عايز حل ليها لو سمحتو ؟؟؟
النوع ده من الخطايا يعتبر : ادمان
ومش حله ابدا "انت تقدم توبه كبييييييييرة وتقرر متتفرجش تانى" لأن تجارب الكثيرين اثببت انك هترجع مرة واتنين وتلاتة , وللأسف العلاج المتخصص من الادمان الجنسى (على يد اطباء نفسيين يعنى) مش متاح اوى فى مجتمعنا بسبب الخجل من البوح بالمشكلة اصلا
مش عارف افيدك فى الحل بصراحة , الكلام النظرى والوعظ كتير اوى وملوش فايدة فى الموضوع ده , ده رأيى

اقتباس
السؤال التاني : هل ربنا بيعاقب علي الخطايا اللي زي دي يعني اقصد بيعاقب عليها مثلا لو مستني نتيجة او في اي حاجة زي كدة ولا اية ؟؟؟؟
لا ربنا مش واقفلك بالكرباج ومش هينتقم منك علشان غلطت
الفكرة كلها فى قانون "ألروع والحصاد" يعنى انتى لو مليت عقلك بالجنس تصرفاتك كلها هتبقى ليها طابع جنسى , نظراتك وتعاملاتك وكدة , فنتيجة لكدة الناس لو خدت بالها هتكون انطباع مش كويس عنك , وكل ده مش عقاب من ربنا ده "حصاد" ونتيجة طبيعية لسلوكك
يعنى لو مرة مثلا "اتفضحت" او اتمسكت وانت بتتفرج على حاجة , مش هيكون عقاب من ربنا او انتقاما منك , هيكون بسماح منه , تأديبا ليك , وبسماح منه مش معناها انه خطط انه يفضحك , معناها انه سابك لأفعالك ونتايجها

رد مع إقتباس

اضافة رد