تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

رسالة حب

بسم المسيح الثالوث القوى الزى خلقنا جميعا.انها رسالة حب من الفادى يسوع الى كل خادم وراعى فى الكنيسة مش فى مصر بس فى كل العالم .انا خادم من مصر بخدم

اضافة رد

الصورة الرمزية نبيل نصيف جرجس
نبيل نصيف جرجس
ارثوذكسي فضى
نبيل نصيف جرجس غير متواجد حالياً

افتراضي رسالة حب

كُتب : [ 02-10-2008 - 04:09 AM ]

برسالة cross03.gifسم المسيح الثالوث القوى الزى خلقنا جميعا.انها رسالة حب من الفادى يسوع الى كل خادم وراعى فى الكنيسة مش فى مصر بس فى كل العالم .انا خادم من مصر بخدم شباب بقالى 5 سنين بتعرف على الشباب من خلال الانترنت وبقابلهم واتعرف عليهم واحاول بايد يسوع نتعرف على مشاكلهم وساعات بلجأ للاباء الكهنة او الخدام الاكبر منى فى المعرفة .اكتشفت من خلال السنين دى ان كل مشاكل الشباب اساسها الشعور بعدم الاهتمام وعدم الحب اولا من الاسرة وبعد كدة لقوا الاهمال دا من الكنيسة كمان وكمان من المجتمع صراحة انا مكدبشى عليكم انا واحد بعانى من عدم الاهتمام دا . بس انا لجأت لحب يسوع نشكر ربنا ولقيت حبة اللى فاض عليا وعهدت نفسى طول ما انا عايش وفيا حياة مش هخلى اى اخ ليا من الشباب يحس انة محتاج لاى حب لازم ههتم بيهم واشوف مشاكلهم واصلى من اجلهم وساعات بننزل مع اباء كهنة وافتقد اخواتى لما بحس انة محتاج صدقونى انا مش بفتخر بنفسى.
بس انا نفسى ايد معايا ونوصل الاهتمام دا لكل اخواتى اصلة احساس صعب اوى لما تلاقى نفسك لوحدك وسط اهلك وسط الناس اللى بتحبها وسط كنيستك بتحس بغربة ومش فية اهتمام من اى شخص حواليك نفسى لو حد قرأ رسالة الحب دى يعمل بيها نفسى نعيش فى سعادة فى حب يسوع ارجوكم ساعدونى ويا ريت نشجع بعض وكان زمان فى عصر الشهداء القديسين حب واحد ايد متكاتفة فى سبيل حب يسوع خدمة واحدة مش شرط اللى يخدم دا يكون دارس اعداد خدام هوة الشرط الوحيد انة يكون عندة حب يقدر يدية لاخوة المحتاجة حب حقيقى حب المسيح اللى فية كتير من اخواتنا مفتقدينة.عارفين لو عملنا كدة هنحس بفرح كبير اوى صحيح انا مش لقيت حد يعمل معايا اللى بعملة مع اخواتى دا بس صدوقنى بفرح اوى لما بحس ان مش فية حد يحس الاحساس دا بفرح لما بشوف الفرحة فى عين اخواتى بتنسينى اى الم شفتة فى حياتى بنسى نفسى رب المجد يسوع قال من اراد ان يكون اولا فليصير اخر الكل .هية مسيحيتنا مبنية على المحبة والعطاء مش شرط فى مادة بس فى كل حاجة مادة ومحبة نقدم عشور فى المادة ونقدم عشور فى حبنا ونقدم عشور فى حياتنا فى كل شىء رب المجد اعطاها لينا يا ريت تكون رسالة اخوكم الصغير وصلتلكم هية رسالة حب ونفسى نعمل بيها نفسى كل بلد تشكل لجنة من الخدام المحبين اللى يفتقدوا اخواتهم يفقتقدوا الناس الكبيرة اللى فى السن يفتقدوا اى انسان محتاج افتقاد بس بالاخص الشباب لانة ضايع اوى ومحتاج ايد جنبة ايد يسوع طبعا فى الاول وايد اى خادم تشجعة وايد ابونا طبعا متتصورش فرحة الشاب لما يلاقى فية اب كاهن جاى يسأل علية ياة دى عندة كبيرة اوى وهتخلية ينسى اى الم وكدة نضمة لكنيستة ويا ريت بتقدروا تخلوا كل الناس تقرأ فى الانجيل لانة صوت يسوع الواصل لينا بجد فية تدريب اخدتة من اب راهب قريبى فى دير البراموس اقرأ الانجيل من بدايتة من اول سفر التكوين وكل يوم تقرأ 3 اصحاحات ومش تقل عن كدة ولو عايز تزود اوكى يبقى كويس مش عاوز خلاص يبقى 3 كويس لانة رقم مقدس يدل على الثالوث القدوس الاب والابن والروح القدس مع ابانا الزى طبعا وصلاة الاجبية كدة لو الانسان او الشاب مشى على النظام دا هيوصل لحياة روحية حلوة اوى صدقونى انا جربتها ونجحت فى حياتى وفى حياة اخوات ليا كتير شباب مش هطول عليكم اكيد هبعتلكم تانى كلام كتير نفسى اوصلة لكل العالم . سلام الرب يسوع ونعمتة تعمل معاكم ويبعد عنكم اى شر بقوة الهى ومخلصى يسوع المسيح ....اخوكم الصغير نبيل

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
Team Work®
ارثوذكسي ذهبي

Team Work® غير متواجد حالياً

افتراضي رد: رسالة حب

كُتب : [ 02-11-2008 - 04:08 AM ]

بجد شعور حلو قوى وموضوع مهم جدا

وربنا يقويك على الخدمة الحلوة دى وربنا يقدرك فى فعل كل ما هو يبني لك فى ملكوت السموات

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-11-2008 - 12:04 PM ]

حينما نقترب من ربنا المحبوب نمتلئ محبة من الروح القدس الساكن فينا
فتتحرك أحشائنا بالمحبة لأجل الإخوة أحبائنا محبوبي ربنا يسوع
المحبة قوية كالموت ... أن أعطى الإنساان كل ثروة بيته عوض المحبة تحتقر احتقاراً
وهبنا الله جميعاً أن نتوب ونحيا معه بالحب فنحب الجميع ونهتم بالكل بصدق القلب
أقبل مني كل تقدير واحترام لشخصك الغالي
النعمة معك يا محبوب ربنا يسوع

رد مع إقتباس
بياناتي
فله
ارثوذكسي متقدم

فله غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-11-2008 - 03:59 PM ]

تعالوا اليا يا جميع المحتاجين وانا اريحكم
امين الرب يملاكم بنعمته

رد مع إقتباس
بياناتي
نوسة
ارثوذكسي بداء يشتغل

نوسة غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-14-2008 - 10:45 PM ]

ميرسي جدا لخدمتك الجميلة دي وانا من الناس الي محتاجين للاهتمام والمحبة مع اني مرتبطة منذ خمس سنوات انا فعلا محتاجة للاهتمام والمحبة مع العلم ان خطيبي بيحبني بس هوة مش بيهتم بية ابدا يعني حب بدون اهتمام بس وانا اتمنى اني اهتم بالناس لاني لمااشوف فرحتهم افرح واحس ان المسيح يهتم بية

رد مع إقتباس

اضافة رد