تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مواضيع منقولة من مواقع اخرى بخدمة Rss مواضيع منقولة مباشرة من مواقع اخرى وهذه المواضيع منقولة للأفادة

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

طـرائـف قداسة البابا شنودة , حتى الضحك بـ عمق و حكمة

واحد قال لقداسة البابا الشيطان دايما بيحاربنى وبعمل كل حاجة وبردو الخطية موجودةرد قداسة البابا وقاله: حاول تتفاهم معاه وقله ابعد عنى يا شط شط واحد بيقول للبابا أنا

اضافة رد

الصورة الرمزية Rss
Rss
ارثوذكسي ذهبي
Rss غير متواجد حالياً

Computer طـرائـف قداسة البابا شنودة , حتى الضحك بـ عمق و حكمة

كُتب : [ 09-16-2010 - 10:42 AM ]

طـرائـف قداسة البابا شنودة الضحك 41164_463387953383_2

طـرائـف قداسة البابا شنودة , حتى الضحك بـ عمق و حكمة

واحد قال لقداسة البابا الشيطان دايما بيحاربنى وبعمل كل حاجة وبردو الخطية موجودةرد قداسة البابا وقاله: حاول تتفاهم معاه وقله ابعد عنى يا شط شط

واحد بيقول للبابا أنا عندي داء النسيان ماذا افعل؟رد البابا وقال خايف اقولك تنسي بكرة

واحد بيقول للبابا أنا بنام في اجتماع قداستكم ماذا افعل؟رد البابا وقال ابقي فكرني اعمل اجتماع وأنت صاحي.

زوجي مندوب مبيعات أدوية كان عنده كتاب طب قديم يعالج نفسه بواسطته! وماذا حدث بعد ذلك؟؟؟؟مات بسبب غلطة مطبعية

في إحدى محاضرات البابا أرسل فال له أحد الموجودين " أنت عقلك جاموس " وكان يقصد بها " انت عقلك قاموس ولكنه قالها جسب لهجته فضحك البابا وبخفة الدم المعروفة عنه قال له بس المهم العجول تفهم وطبعاً يقصد العقول تفهم ولكنه تحاور مع الشخص بلهجته

واحد عنده 55 سنة و بيسأل قداسة البابا انا نفسى اتجوز لكن عندى 55رد قداسة البابا وقاله: اذا كان انت عندك 55 يبقى لازم تاخد ام 44

جاء تاجر أردني لقداسة البابا شنودة الثالث وقال له:عندي مشروع جيد ولكنه بحاجه إلى تدعيم من الكنيسة , بأن نعبيء مياه نهر الأردن الذي تعمد فيه السيد المسيح في زجاجات ونبيعها في مصرللبركه...... أجابه قداسة البابا وقال:طيب ماالمسيح جاء إلى مصر وشرب من مياه النيل... فما رأيك لو عبأنا زجاجات من مياه نهر النيل وبعناها في الأردن؟!..

مذيع بيسأل قداسة البابا فى برنامج عن حكاية ان الاقباط هيعملو دولة خاصة بهم فى اسيوط رد و قال:ازاى الكلام دة !! عندنا اساقفة كتير اوى ... هنوزعهم ازاى على اسيوط ... ممكن نخلى كل اسقف على حارة وممكن نسميهم الآباءالحواريون

إنه في لقاء مع الرئيس مبارك كان الإمام الأكبر وبطريرك الأقباط وبينهما منضدة عليها موبايل. وكان البطريرك يرد علي المكالمات قائلا: مشغول.. عندي اجتماع.. غدا.. ليس الآن.. فسأله الشيخ طنطاوي: ياقداسة البابا أليست لي مكالمة؟ فقال الأنبا شنودة: ياسيدي التليفون بيضرب جرس.. ولما يؤذن هيدهولك!

مره بعد الاجتماع مع بعض رجال الاعمال المسيحيين وقف البابا شنوده يوزع 3 صور للقديسين لكل واحد فقال له احد الموجود لتسمح لي يا سيدنا اخد 4 بدل 3 رد عليه البابا قائلا :"ليه يابني كده احسن بدل ما تكون من زوات الاربع

مرة كنت فى اجتماع لقداسة البابا و بعدين لقى ترنيمة حزينة شغالة قال للمرنمين يعنى هو كل مرة حزاينى هو لازم كل الناس حزينة و واقعة فى الخطية متقولو حاجة فرايحى للناس الفرحانة

أتصلت إحدى السيدات بالبابا تسأله " هل يمكني الإعتراف من خلال التليفون " فكان رد البابا " ممكن بس لما أقرأ لكي التحليل ياريت تحطي سماعة التليفون على رأسك "

كان إحدى الأشخاص في حالة خصام مع أخيه وذهب يعترف للبابا وكل ما يذكر خطية يقول أن السبب في الخطية هو أخوه فقال له البابا " خلاص روح لأخوك وأبعته عشان أقرأ له هو التحليل "

فى إحدى المرات سأله راجل صعيدى و قال يا قداسة البابا أنا صعيدى وبلديات قداستك و جاى مصر علشان أسأل سؤال واحد ! هل فى يوم القيامة هانقوم صعايدة زى ما احنا و لا لع؟و يرد البابا: فى الدينونة مش هاتقوم صعيدى ربنا هايكون صلحك على الآخر.. و تقوم كملائكة الله فى السماء.

واحدة سألت البابا عن شخص إتعرفت عليه فى المصيف و إتصل بيها و خرجت مرة معه فهل إعجابه بها صادق!و بعد أن وبخها البابا عن طريقتها فى التعامل مع الشاب و ليه أعطيته تليفونها سألها إنت مقلتليش خرجتوا مع بعض تتكلموا فى إيه بتتكلموا فى إن الشاروبيم أعظم أم السارفيم " أسماء ملائكة "!! أعقلى و أتقلى

يقول البابا تعليقا على أحد الأديرة التى منعت إستقبال الرحلات أنه كان فى رحلة إلى دير ووجد هناك نحو 800 فرد يعنى الدير بقى " باللو "

يقول البابا فى ناس بتراقب الناس بشكل صعب يعنى فى عزومة واحدة تقول للضيف أنت ما أكلتش من الصنف ده.. طاب و ايش عرفك.. أكيد بتعد عليه اللقم و واحد تانى بيقول للضيف كل من اللحمة.. يقول له أكلت فيرد عليه كل تانى.. يرجع يقوله انا أكلت حتتين لحمة.. فيرد بسرعة لع إنت أكلت 3 حتت!

يقول البابا زعموا إن نملة تمشت فوق منارة إحدى الكاتدرائيات ثم قالت النملة أنا آسفة إنى تقلت عليكى.

فى إحدى المرات سأل واحد البابا.. ليه ربنا خلق الحيوان قبل الإنسان؟ فأجاب البابا .. هذه ليست ميزة للحيوان بل لكى يكون الحيوان فى خدمة الإنسان بس إوعى النساء تقول إن آدم إتخلق قبل حواء علشان يكون فى خدمتها.. و على كل حال آدم خدم حواء أكبر خدمة فهى إتخلقت من ضلعه

واحدة تشتكى إبنها للبابا بتقول: الواد ماكفر سيئاتى.. فقال: طيب إنتى ليه يكون عندك سيئات علشان يكفره االواد

مواضيع منقولة من مواقع اخرى بخدمة Rss

رد مع إقتباس
Sponsored Links

اضافة رد