تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

سؤال وجواب أسأل وأبونا يجاوب

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الطفل ذنبة اية

كُتب : [ 11-03-2009 - 12:28 AM ]

[QUOTE=emmmy;608565][QUOTE=كراكيب;608040][list]
اختلاف الاراء مش تعصب يا كراكيب وشرح وجهات النظر مش غلط

• ياايمي انا بوصف فكر مش شخصية ياريت نحاول افرق انا مبغلطش في حد واللي انا ببذكرهم اساسا مش هنا في المنتدي انا بتكلم عن افكار سائدة بصفة عامة
ولما ناس قالت مش هيدخلوا دا بناءنا على كلام الكتاب اللى كلنا عارفينة من لا يعمد بالماء والروح لا يدخل ملكوت السوات
وربنا قال السماء والارض تزول وحرف من كلامى لا يزول وعلشان كدة هتلاقى اراء كتيرة تقول مش ان الاطفال مش هيدخلوا ملكوت السموات
  • احنا لازم نفسر الكتاب بروحه مش بلفظه وانا برده مقدرشي اقول انهز هيخشوا لانه مش من حقي اولا ثانيا لانهم معملوش خير يدخلوا بيه لكن هي في الاخر ارادة ربنا
وبعدين انت وسط كلامك بتقول راى اخر يقول ان هؤلاء سوف يكونوا فى الملكوت ولكن اللة (سيعميهم ) يعنى اية الكلمة دى ؟ ولا انت قصدك سيعمدهم
  • لا انا بعرض وجهة نظر انا سمعتها من خدام داخل الكنيسة الارثوذكسية وبقول ان وجهة النظر دي غلط لان ربنا هو الذي يفتح اعين العميان مش معقولة طبعا هيعمي اطفال
عموما فى الاحوال محدش قال الكلام دة خالص
  • انا بكرر اني مقصدشي حد معين في المنتدي وده ذكرته في بداية ردي راجعيه كويس وهتلاقيه

ان الله عدلة محب ومحبتة عادلة دا رد بارع انقذ الموقف كلة انا على الرغم من كل الحوارات والمناقشات محدش قال اجابة قاطعة ولكن هذة المقولة كانت رد كويس
  • دي علي فكرة مقولة لسيدنا كانت بسبب الموت بصفة عامة ومحاسبة البشر

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-03-2009 - 02:22 PM ]

[QUOTE=كراكيب;608898][QUOTE=emmmy;608565]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
[list]
اختلاف الاراء مش تعصب يا كراكيب وشرح وجهات النظر مش غلط
  • ياايمي انا بوصف فكر مش شخصية ياريت نحاول افرق انا مبغلطش في حد واللي انا ببذكرهم اساسا مش هنا في المنتدي انا بتكلم عن افكار سائدة بصفة عامة
ولما ناس قالت مش هيدخلوا دا بناءنا على كلام الكتاب اللى كلنا عارفينة من لا يعمد بالماء والروح لا يدخل ملكوت السوات
وربنا قال السماء والارض تزول وحرف من كلامى لا يزول وعلشان كدة هتلاقى اراء كتيرة تقول مش ان الاطفال مش هيدخلوا ملكوت السموات
  • احنا لازم نفسر الكتاب بروحه مش بلفظه وانا برده مقدرشي اقول انهز هيخشوا لانه مش من حقي اولا ثانيا لانهم معملوش خير يدخلوا بيه لكن هي في الاخر ارادة ربنا
وبعدين انت وسط كلامك بتقول راى اخر يقول ان هؤلاء سوف يكونوا فى الملكوت ولكن اللة (سيعميهم ) يعنى اية الكلمة دى ؟ ولا انت قصدك سيعمدهم
  • لا انا بعرض وجهة نظر انا سمعتها من خدام داخل الكنيسة الارثوذكسية وبقول ان وجهة النظر دي غلط لان ربنا هو الذي يفتح اعين العميان مش معقولة طبعا هيعمي اطفال
عموما فى الاحوال محدش قال الكلام دة خالص
  • انا بكرر اني مقصدشي حد معين في المنتدي وده ذكرته في بداية ردي راجعيه كويس وهتلاقيه

ان الله عدلة محب ومحبتة عادلة دا رد بارع انقذ الموقف كلة انا على الرغم من كل الحوارات والمناقشات محدش قال اجابة قاطعة ولكن هذة المقولة كانت رد كويس
  • دي علي فكرة مقولة لسيدنا كانت بسبب الموت بصفة عامة ومحاسبة البشر

اوك يا كراكيب وضحت الصورة وبقت احسن
كدة مختلفناش مرسى على مشاركتك الجميلة
ربنا يبارك حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-04-2010 - 11:29 PM ]

على فكرة المناقشة فى الموضوع دة اخدت حورات كتيرة جدا بين الخدام والشباب بس الجوهر كلنا متفقين فية ان الله عادل ورحيم فى نفس الوقت والطفل مش هيتحاسب لكن احنا بندور على المقصود من الاية وبنحاول نفس عمق التعاليم مش اكتر
والكتاب المقدس بيقول فتشوا الكتب لعلكم تجدون فيها حياة

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 02-04-2010 الساعة 11:53 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
kary_alfy
مكاريوس

kary_alfy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-05-2010 - 12:05 AM ]

اسمعي يا ايمي زي بيقول مينا . في كتاب تبع الكنيسة يقول الطفل الذي لا يعمد لا يعاين نور الله. لان الكتاب يقول ((من و اعتمد خلص)) اذن الشرط الايمان و المعمودية .فعلا هو يكون في مكان مظلم لا يعاين نور الله.......شكرا علي موضوعيك ايمي

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-05-2010 - 12:21 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kary_alfy مشاهدة المشاركة
اسمعي يا ايمي زي بيقول مينا . في كتاب تبع الكنيسة يقول الطفل الذي لا يعمد لا يعاين نور الله. لان الكتاب يقول ((من و اعتمد خلص)) اذن الشرط الايمان و المعمودية .فعلا هو يكون في مكان مظلم لا يعاين نور الله.......شكرا علي موضوعيك ايمي
يعنى اية هيكون فى مكان مظلم لا يعاين نور اللة اية الكلام دة ؟
السماء مفيهاش ظلمة ازاى ربنا هيكون معانا ويكون فى مكان مظلم الكلام كدة لا يتفق مع تعاليم الكتاب المقدس ابدا والطفل هيكون موجود فى نور مخلصنا وربنا يسوع المسيح
انا مش موافقة على الراى دة خالص خالص
اشكرك على مشاركتك بس راجعى كلامك

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-05-2010 - 02:51 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kary_alfy مشاهدة المشاركة
  • لا والف لا لهذا التفكير المتزمت مكان مظلم ايه حضرتك ماكفايانا تزمت وتاليف بقي حرام عليكم صورتنا كارثوذكس بقت مشوهة جدا بسبب هذه الافكار الخاطئة الحرفية المتزمتة من اراد ان يمسح هذه المشاركة فليمسحها ولكن لن يستطيع احد ان يمسح من عقلي وقلبي محبة الله تعقل لما تقول يااخي وياسيدي ربنا هيحط ابن من ابناءه في مكان مظلم لانه لم يعمد وماتذذنبه هو في ذلك هل اتيحت له الفرصة للعماد لم يعمد
  • هل من كانوا موجودين وقت تعذيب مارجرس وقتلوا عمدوا ولا تقل لي معمودية دم لان المعظم يرتكز الي من لايولد من الماء والروح وبالطبع هنا لايوجد ماء
  • ان الله محبته عادلة وعدله محب

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-05-2010 - 07:56 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
  • لا والف لا لهذا التفكير المتزمت مكان مظلم ايه حضرتك ماكفايانا تزمت وتاليف بقي حرام عليكم صورتنا كارثوذكس بقت مشوهة جدا بسبب هذه الافكار الخاطئة الحرفية المتزمتة من اراد ان يمسح هذه المشاركة فليمسحها ولكن لن يستطيع احد ان يمسح من عقلي وقلبي محبة الله تعقل لما تقول يااخي وياسيدي ربنا هيحط ابن من ابناءه في مكان مظلم لانه لم يعمد وماتذذنبه هو في ذلك هل اتيحت له الفرصة للعماد لم يعمد
  • هل من كانوا موجودين وقت تعذيب مارجرس وقتلوا عمدوا ولا تقل لي معمودية دم لان المعظم يرتكز الي من لايولد من الماء والروح وبالطبع هنا لايوجد ماء
  • ان الله محبته عادلة وعدله محب

تمام يا ميلاد صح برافوا عليك انا موافقة على الكلام دة
والمعمودية انواع كتيرة يا كارى دا حتى فى معمودية اتكلم عنها احد الاباء وهى معمودية النية يعنى لو واحد قرر انة هيتعمد بعد ما لمست النعمة قلبة وعرف طريق النور ومات قبل التنفيذ ربنا هيبقلة بردوا وهيدخل السما فمبالك بقى من طفل مفيش عقيدة او دين تقول ان الطفل مصيرة الظلمة ابدا

رد مع إقتباس

اضافة رد