تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم مدارس الاحد خدمة ابتدائى تجد هنا كا ما يخص خدمة ابتدائي

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-10-2011 - 07:53 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة

الموضوع باختصار واللي انا اقصده ان حياة التلمذة التي تتميز بها الكنيسة الأرثوذكسية زالت للأسف ( وأصبحت نادرة جداً وشحيحة للغاية وأن وجدت توجد بصورة هزيلة ضعيفة للغاية ) وزادت ضعف مع الأيام بوجد خدام أساساً ليس لهم علاقة من الأصل مع الله من جهة الخبرة والعمق وأصالة التعليم الحي بالروح القدس ، بل صارت خدمتهم من أجل أنه واجب على كل شخص بلغ سن الخدمة أن يدخل أعداد خدام ويطلع خادم ،
بأمانة وبكل صدق انا مش عارفة اقولك اية ؟؟
مش عارفة ارد عليك !!!
كلامك صحح ومقدرشى اقول فية حاجة بس بردوا خليك واقعى واقبل الواقع اللى وصلنالة حتى لو كان مش زى ما انت بتتمناة
مفيش تلمذة نعمل اية طيب ؟؟
ودة لان مفيش معلمين نعمل اية طيب ؟؟
فى اخطاء وتقصير وفراغ روحى كتيررركتيررر صحيح فى الخدااام نفسهم بس مش كلها نابعة من جواهم بسبب الذات او الكسل مثلا ولكن بسبب الظروف وعدم وجود الغذاء والشبع المفروض يكون موجود قدامنا علشان نأخد منة بسبب عدم وجود القدوة المثالية اللى منها نتعلم وبيها نتشبة وعليها نتسند بقيادة الروح العامل فينا كلنا -- انت رافض الواقع استاذ ايمن
وبالطبع على ماذا سيصير الخادم غير انه يخدم الآخرين في ذاته ، وبخاصة لو كان شخص له طبيعة حبوبة ، فكثيرين سيتعلقون به نفسياً لأنه لم يقدم الله طبعاً بل قدم ذاته ، ومن هنا أتى التعلق النفسي والطبيعي بالخادم ، لذلك الحل لا بإعطاء الخادم سنة واحدة فقط وتغييره بخادم آخر يحل محله ويبقى بنفس ذات الشكل والصورة ، وهذا الحل بشري ضعيف على مستوى التفكير الإنساني الطبيعي ومنطق العقل
احمد ربنا انة لسة فى حلول انسانية احسن من مفيش
وبعدين الحلول الانسانية بتيجى كتير من ارشاد ربنا بردوا وبعدها بيتدخل الروح ويعمل
زى المثل بتاع رويس بتاع البونبون اللى بجر بية رجل الطفل للكنيسة لحد ما يتعود وبعدها اقدملة ما هو اعظم واغلى
وليس على المستوى الإلهي وإرضاء الروح القدس الذي لم يعد يرضيه أحد لأنه انطفأ في الكثيرين الذين لا يسمعون صوته ولا يطلبون إلهامة لأنه روح الخدمة الحقيقية ، بل الحل الحقيقي بأنه ينبغي قبل تعيين الخدام أن يتم فحصهم بتدقيق هل يعيشون في سر التقوى ومحبة الله ولهم رسالة حية بالروح والحق من الله ويحملون روح الأبوة للمرحلة التي يخدمونها ليصير لهم تلاميذ في الرب يلدوهم بكلمة الله في المسيح لينشأوا جيلاً يسلمونه الإيمان الحي بالتقليد الحي الذي ينبض قلبهم به !!!! وهل تعلموا على يد خدام أتقياء سلموهم روح الخدمة وفق مشيئة الله وسر التقوى ومخافة الله

ارد عليك وربنا يستر
غالبا لأ للاسف !!!
نسبة ضئيلة جدا جدا جدا من الخدام اللى بالوصف دة
اللى بتتمناة وبتتكلم عنة يا استاذ ايمن للاسف دى الحقيقة وللاسف دة امر واقع وموجود بالفعل ومحدش يقدر ينكرة واتحدى اى خادم ينكر الكلام دة
بس المهم بقى نعمل اية طيب نرفض معظم الخدام ونقولهم متنفعوش طيب وبعدين ؟؟؟

، أم أنهم لا يعرفون الرب والروح القدس منطفأ فيهم ولهم مجرد أخلاق إنسانية عالية وأشخاص بطبعهم الإنساني مُحبين للآخرين وعندهم مجرد فكر منضبط ومعلومات كنسية وروحية هائلة ، ومتعلمين وفاهمين علم نفس وليس عندهم التعليم الإلهي الحي النابض بحياة الله فيهم !!! وليس لهم رسالة حية يسلمونها للجيل الذي يعلمونه ويسلمونه الإيمان !!!
طيب ياريت تبقى كدة ويكون فى خدااام كتير بالوصف دة وعندهم معلومات وتعليم الهى وفاهمين وكل الحاجات اللى قلتها دى
دة فى كنائس كتيررر محصلتش حتى المستوى دة للاسف
بجد حاجة تحزن

لذلك تكلمت عن التلمذه التي تتميز بها الكنيسة الأرثوذكسية والتي تحيا اليوم بالتعليم الغربي من جهة تقديم الكلام للأولاد وليس الروح والحق والخبرة بالتلمذة للحياة المستقيمة في شركة الكنيسة الحية والتي ظاهر علامتها في شركة المحبة بين الخدام الذي تفيح منهم رائحة المسيح الرب الزكية ، ولا أتكلم عن الأب الروحي ولا المرشد ولا أين نشأ الخدام بل أني أتكلم في صميم موضوعك بس بطريقة لشد الانتباه لمشكلة الخدمة اليوم لا في مظهرها بل في جوهرها ....

وهب الله الخدام أن يستفيقوا ويعرفوا الله ويقدمونه شخص حي وحضور مُحيي وليس مجرد كلام ومعلومات ووسائل إيضاح كلها لحشر معلومات وليس تسليم إيمان حي بروح البذل وحمل الصليب المُحيي بقوة الرب القدوس ، النعمة معك آمين
متخلطتش الامور فى بعضها وتحسسنا انك رافض كل حاجة كدة بقى
على الاقل علشان متضيعشى فائدة الكلام الحلو اللى انت قلتة
وسائل الايضاح مفيش غنى عنها خالص فى كل المراحل حتى فى توصيل الحياة المعاشة انت نفسك وسيلة ايضاح لمخدومينك هيشوفوا من خلالك المسيح

عموما ربنا يثمر خدمتة ويجعل منا اناء صالح لمجد اسمة القدوس

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-10-2011 - 08:10 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رويس مشاهدة المشاركة
غالباً بيكون 50% من حبي لشخص ما يؤدي لاقتناعي بكلامه

يعني علشان انا اخلي اللي قدامي يتقبل التعليم مني ويصدقه ويعيشة يسلتزم 50% حبه واعجابي بي و50% دلائل منطقية تريح العقل وتقعنه وسلوك مني يثبت اني أول من يؤمن بالكلام اللي بقوله وليس مجرد شعارات.
تمااااام اللة ينور عليك انا موافقة الكلام دة حتى لو كان غلط يا استاذ ايمن قبل ما ترد وتعترض ههههههههه

ساعات لما احب اجيب طفل بجيبه للكنيسة بدافع انه هياخد بونبونايه في اخر اليوم (أم أتنين بشلن، هو واحده وانا واحده علشان احسسه بقيمه اللي بدهولة وانه مش شئ بستخف بيه .... عبيط انا، قال يعني في دلوقتي بنوبوني الاتنين منه بشلن) ولكن لازم مع التقدم اظهرله المسيح علشان يبقي جاي الكنيسة مش علشان الملبس ولكن علشان المسيح، ولكن فقط انا جبت رجله بالبنوبوني (صدقيني ملقناش حد يدينا بالونه حتي مش بونبوني هههههه).
تمام البنوبون بيكون مجرد بداية للهدف لكن مش اساس ولما بعود ابنى ويكون خلاص حب الكنيسة وكل ما فيها ببدأ اقدملة المسيح بصورة اعمق
وكلام استاذ ايمن مفهوش فصال، بقي حد يلاقي واحد زي اعظم لاهوتي في تاريخ المسيحية زي بولس الرسول ويقولي اسيبه هههههههههه ابقي قابلني، ده لو قال ارمي نفسك في البحر هارمي (بعرف اعوم انا، متخفوش).
انا مش بعرف اعوم ولا بحب البحر بس بردوا هرمى نفسى لسبب بسيط احساسى بالطمائنية والثقة الغير محدودة فى شخص القديس بولس الرسول لان روح اللة عامل فية وبينطق فية بس هو فين ؟؟
لازم روح التلمذه لان فيها فؤاد رهيبه جدا جدا جدا، بس هو الفكرة مين اللي ينفع أب يقدر يعمل تلاميذ زي الانبا مقار والانبا انطونيوس، مين اللي يملك كل الامكانيات اللي كانت عند الناس دي ؟ (نجيب من الصين .. مش كده ارخص؟).
هههههههههه لالالالالالالالا تعليق
سمعت يا استاذ ايمن مفيش حد عندة الاماكنيات دى
نعمل اية طيب ؟؟
نفضل نتكلم نتكلم عن المثالية ونتعمق اوى ونكون بعيد كل البعد عن الواقع المؤلم ولا نحاول نوزن الامور وندور حتى على البداية بس وبعدها نكمل

معلش علي الكلام الهزار، بصي حضرتك هاقول نقتطين بس في حاجه اسمها الخادم المغناطيسي ودي اتكلم عليها يا اما ابونا داود لمعي او ابونا مرقص ميلاد او ابونا انطونيوس فهمي (مش فاكر بصراحة) الخادم ده علي الرغم انه مش واعظ ومش لاهوتي ومش ومش ولكن سبحان الله تلاقي ربنا عاطيلي موهبه تخليه مجرد بس يمشي في مكان الناس تحب تقعد جنبه وتلتف حوليه، الفكرة بقي في الاب الروحي او الكاهن اللي يقدر يلاقي الخادم المغناطيسي ده ويستخدمه صح لكسب الناس.
الخادم المغناطيسى مقصود بية الخادم البسيط فى طبعة مالوش لا فى حوارات ولا مجادلات ولا مناقشات ولا علم ولا لاهوت ولا حاجة خالص نهائى بس لية حياة معاشة حقيقية مع ربنا واخد منة وداعة سطعت منها نور المسيح اللى بيجذب لية ناس كتير وبيكون احسن بكتير من ناس ليها دراسة وعلم لانها حقيقة ملموسة وحية قدام المخدوم
علشان تفهمي كلام الاستاذ ايمن اكثر وبتوسع اكبر اسمعي عظة ابونا داود لمعي
مقومات الخادم الأرثوذكسى
الخادم الاورثوذكسي والكتاب المقدس
وفي العظة الاولي هايذكر قول القديس بولس "عارفاً ممن تعلمت" وعلق ان اي خادم ارثوذكسي صحيح يجب ان يكون ابتدي بالتلمذه، وقال حتي وحضرتك هاتسمعي انه يجب عند اختيار الخدام اني اسئلة انت تلميذ من ؟
مفيش واحد كده يطلع شيطاني بدون تلمذه وأمسكه خدمة اللي هي من المفترض انه هايتلمذ تحت ايده جيل. (التلمذه هي مفتاح الخادم الارثوذكسي)، وقول بولس الرسول ايضاً "وما سمعته مني بشهود كثيرين، أودعه أناساً أمناء، يكونون أكفاء أن يعملوا آخرين أيضاً" (2تي2: 2).

ودي عظات مكتوبة عن العملاق مارمرقس الرسول لابونا مرقص ميلاد (طبعاً مش كل حاجه بتيجي علي طبق من ذهب علشان كده مش هاجيبلك العظان مسموعة، يا تقريها وتمئئي عنيكي يا اما تسئلي عمو جوجل عن العظات دي بالصوت) وشوفي بقي مين هو الخادم الحقيقي، اللي احنا عرفنا عنه معلومات لمجرد انه في مرة نسي وكتب انه قريب فلان فعرفنا هو مين (اخفاء للذات لاقصي الحدود)، مين اللي وقف امام عمالقه العالم في الفلسفة والعلوم وأقنعهم بالايمان المسيحي.
وطبعاً الانبا موسي أسقف الشباب اللي عمل نقله في الخدمة في العصر الحديث ليه عظات عن الخدمة زي
الخدمة الأرثوذكسية
توجهات تعليمية خاطئة معاصرة

في رغي كتير .. رغي كتير ..
اسف بجد علي الاطالة انا بس قولت أرخم شوية
وسلامك وصل علي فكرة .. احسن تفتكري اني مطنش
شكرا على الرغى والرخامة الجميلة بجد اسعدتنى -- وشكرا اكثر على العظات
بس على فكرة !!
انا بحب العظة المكتوبة اكثر بكتيررر من العظة المسموعة وبتأنى فيها اكثر وبستفيد منها اكثر
مرسى على كل حاجة
مرسى حقيقى يارويس -- ربنا معاك

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

رد: تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-10-2011 - 09:45 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
متخلطتش الامور فى بعضها وتحسسنا انك رافض كل حاجة كدة بقى
على الاقل علشان متضيعشى فائدة الكلام الحلو اللى انت قلتة
وسائل الايضاح مفيش غنى عنها خالص فى كل المراحل حتى فى توصيل الحياة المعاشة انت نفسك وسيلة ايضاح لمخدومينك هيشوفوا من خلالك المسيح

عموما ربنا يثمر خدمتة ويجعل منا اناء صالح لمجد اسمة القدوس
سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة، هو انا جبت سيرة وسائل إيضاح ولا أي حاجة تانية حتى في الموضوع كله !!!
ولا كنت حتى هاعترض على كلام المحبوب رويس في حاجة من الأساس لأنه لم يقل شيء يستحق الاعتراض !!!
ثم أنا مش باعترض على اي حاجة وخلاص علشان مش متفقه مع تفكيري الشخصي، أنا مش باعرف اتكلم خارج الكتاب المقدس ولا كتابات الآباء إطلاقاً ولا أعرف كلام الناس وقناعتهم الشخصية، ولا بافصل بين طلبات المسيح الرب وبين الواقع المعاش اللي بيتحجج بيه الناس علشان يهربوا من وصية الله، لأن الله قال كونوا قديسين وكونوا كاملين ولم يجزء كلماته، إنما ينبغي لكل إنسان ان يسعى بكل طاقته للكمال والقداسة حسب أمر الرب فالنعمة تحل وتعطي قوة لكل من هو ضعيف ومهما ما كان وضعه، أما من لا يسعى بكل قوته ويطلب الله يخسر الإنجيل والوصية، والكنيسة ليست مجال لاختراع البشر والعمل حسب تفكيرهم البشري، لأنهم بذلك يخرجون الكنيسة عن الخط المرسوم لها من الله، فينبغي أن نيعش كما يحق لإنجيل المسيح وليس حسب برهان الناس وضعفهم، لأن الله قوي قادر أن يعمل في من يؤمن ويريه مجده كما هو مكتوب: ألم أقل لك أن آمنتِ ترين مجد الله !!! فأين إيماننا !!!

عموماً أنا مش باقول اللي بتمناه يحصل انا باقول حقائق ينبغي أن تكون في الكنيسة، لأن ما في الكنيسة الروح القدس القادر على تحقيقه وحده وليس الناس بشخوصهم مهما ما كانت قدراتهم، وقد كتبت ما هو عمل الله وليس الناس، وما هي وصاياه ومن هو الخادم المدعو من الله ويعمل على توصيل رسالته، وبأُظهر الحل في داخل السطور ومن يسمع فليسمع لأنه سيربح بكلام الروح فيثمر لحساب مجد المسيح، فلكل واحد أن يسعى أن يُرضي الله لا نفسه ويعيش كما يحق لإنجيل المسيح...

وأتكلم هنا لكل خادم يريد أن يسمع ويعيش حياة مقدسة حسب أمر مخلصنا الصالح، ولو لنا الإيمان الحي والعامل بالمحبة سنستطيع أن نغلب ونتقوى بالرب ونظهر مجده، وأنا لا أخلط الأمور ببعضها البعض إنما أكشف ما خُفيَّ عن كثيرين الذي هو سماع صوت الروح حسب مسرة مشيئة الله، والرب قريب سيأتي لعله يجد الإيمان على الأرض، النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة مع كل من يطلبون الرب بكل قلوبهم آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 10-23-2012 الساعة 09:35 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-11-2011 - 02:02 AM ]

اقتباس
سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة ، هو انا جبت سيرة وسائل إيضاح ولا أي حاجة تانية حتى في الموضوع كله !!!

ههههههههه يا سلاااام اومال انا بيتهيئلى يعنى ولا اية ايوة قلت اهو
وهب الله الخدام أن يستفيقوا ويعرفوا الله ويقدمونه شخص حي وحضور مُحيي وليس مجرد كلام ومعلومات ووسائل إيضاح كلها لحشر معلومات وليس تسليم إيمان حي بروح البذل وحمل الصليب المُحيي بقوة الرب القدوس

مش كلامك دة الخدمة مجرد معلومات ووسائل ايضاح كلها للحشر انا اعترضت على اعتراضك على وسائل الايضاح بس لانها فعلا مهمة بكل المقاييس ولكل المراحل
صدقنى انا مش بحاول اخد سطور معينة ولا قصدى امسك امور فرعية بالعكس يعلم ربنا انا معاك بس انا بتكلم من الكتاب ومن الواقع كمان بوصف الاتنين واحزن على الفروق والحالة اللى وصلنالها بس مش اكثر من كدة

ولا كنت حتى هاعترض على كلام المحبوب رويس في حاجة من الأساس لأنه لم يقل شيء يستحق الاعتراض !!!
ههههههههه طيب خلاص سورى ما هو انت اللى عودتنى انك بتعترض على كل حاجة اعمل اية طيب !!!
ثم انا مش باعترض على اي حاجة وخلاص علشان مش متفقه مع تفكيري أنا ، أنا مش باعرف اتكلم خارج الكتاب المقدس ولا كتابات الآباء إطلاقاً ولا أعرف كلام الناس وقناعتهم الشخصية ، ولا بافصل بين طلبات المسيح الرب وبين الواقع المعاش اللي بيتحجج بيه الناس علشان يهربوا من وصية الله ، لأن الله قال كونوا قديسين وكونوا كاملين ولم يجزء كلماته ، إنما ينبغي لكل إنسان ان يسعى بكل طاقته للكمال والقداسة حسب أمر الرب فالنعمة تحل وتعطي قوة ، أما من لا يسعى بكل قوته ويطلب الله يخسر الإنجيل والوصية ، والكنيسة ليست مجال لاختراع البشر والعمل حسب تفكيرهم البشري ، لأنهم بذلك يخرجون الكنيسة عن الخط المرسوم لها من الله ، فينبغي أن نيعش كما يحق لإنجيل المسيح وليس حسب برهان الناس وضعفهم ، لأن الله قوي قادر أن يعمل في من يؤمن ويريه مجده كما هو مكتوب : ألم أقل لك أن آمنتِ ترين مجد الله !!! فأين إيماننا !!!

عموماً أنا مش باقول اللي بتمناه يحصل انا باقول حقائق ينبغي ان تكون في الكنيسة ، وما هو عمل الله وليس الناس ، وما هي وصاياه ومن هو الخادم المدعو من الله ويعمل على توصيل رسالته ، وبأُظهر الحل في داخل السطور ومن يسمع فليسمع لأنه سيربح بكلام الروح فيثمر لحساب مجد المسيح ، فلكل واحد أن يسعى أن يُرضي الله لا نفسه ويعيش كما يحق لإنجيل المسيح ، وأتكلم هنا لكل خادم يريد ان يسمع ويعيش حياة مقدسة حسب أمر مخلصنا الصالح ، ولو لنا الإيمان الحي والعامل بالمحبة سنستطيع أن نغلب ونتقوى بالرب ونظهر مجده ، وانا لا أخلط الأمور ببعضها البعض إنما أكشف ما خُفيَّ عن كثيرين الذي هو سماع صوت الروح حسب مسرة مشيئة الله ، والرب قريب سيأتي لعله يجد الإيمان على الأرض ، النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة مع كل من يطلبون الرب بكل قلويهم آمين
يبدو ان كلامى سبب ليك شئ من المضايقة
انا حسيت بدة من خلال سطورك سورى استاذ ايمن

والكنيسة ليست مجال لاختراع البشر والعمل حسب تفكيرهم البشري ، لأنهم بذلك يخرجون الكنيسة عن الخط المرسوم لها من الله ، فينبغي أن نيعش كما يحق لإنجيل المسيح وليس حسب برهان الناس وضعفهم ، لأن الله قوي قادر أن يعمل في من يؤمن ويريه مجده كما هو مكتوب : ألم أقل لك أن آمنتِ ترين مجد الله !!! فأين إيماننا !!!

انا مش عارفة ارد عليك بصراحة بأمانة لانى خايفة تزعل منى تااانى
وكمان مش اعبر عن رفضى وقبولى فى نفس الوقت لكلامك
يا استاذ ايمن لو اخدناها بالمنظور دة يبقى صعب ومش هيبقى فى خداام من اساسة
كدة انت بتقولنا يا ابيض يا اسود ملهاش تالت
لا مش كدة بالراحة
ايوة انا مؤمنة بيك يارب ومؤمنة بقوتك تعمل فى ضعفى بس مش لدرجة انى امشى على المية زى بطرس ولا لدرجة انى انقل الجبل المقطم زى القديس سمعان
انا مؤمنة بيك بس كتير بتوة عنك وعن الطريق اللى رسمتة ليا وغصب عنى بتدخل السفينة ( الكنيسة ) اختراعات البشر وتفكيرهم غصب عنى بتدخل السفينة رياح وامواج وعواصف ومياة العالم المالحة بس انا واثقة انها حتى لو اتحطمت بردوا فى امل للنجاة زى بولس الرسول اللى مسك فيك

عموما انا طبعا بشكرك كتير حقيقى وبعتزر فى نفس الوقت
مرسى ربنا يخليك ربنا معاك

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 06-11-2011 الساعة 02:12 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-11-2011 - 03:43 AM ]

أشطه طلعت الاخت ايمي مهرطقة (احساس حلو مش كدة)
والاخ ايمن رجعي (غريبة انه مخدش الجانب الهرطوقي المرة دي .. ده Score جديد علي فكرة، لا استني .. يكونشي استايل جديد
؟؟ جايز .. طلع خوبيث واي استاذ ايمن ده)
وانا مش بقول شئ يستحق الاعتراض (طلعت برئ المرة دي .. ههههههههههه)
كده يبقي اشتراوس الجنزبيل
لقيت نفسي قاعد فاضي فقولت اعمل اي حاجه
وبصراحة نفسي هفاني علي حبه رغي وايدي بتاكلني، الموضوع حلو اوي والكلام بتاع الاستاذة ايمن وايمي وانستاسيا
حاجة جميلة اوي

بصراحة المواضيع المتعلقة بالخدمة وازاي اخدم اوالتعامل مع الاخر عموماً من الجانب النفسي اوالعقلي (توصيل الفكرة للغير او تبسيط الافكار وشرحها) بتبقي مواضيع مثمرة حتي لو فضلنا في اعتراضنا او موصلناش لحل وسط ولكن اللي يقرا كل الردود او التعليقات اكيد بلا شك هايخرج وهو واحد انطباع ووجهة نظر مش قليلة

التعديل الأخير تم بواسطة رويس ; 06-11-2011 الساعة 03:53 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-11-2011 - 04:22 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
هههههههههه لالالالالالالالا تعليق
سمعت يا استاذ ايمن مفيش حد عندة الاماكنيات دى
نعمل اية طيب ؟؟
نفضل نتكلم نتكلم عن المثالية ونتعمق اوى ونكون بعيد كل البعد عن الواقع المؤلم ولا نحاول نوزن الامور وندور حتى على البداية بس وبعدها نكمل
بصي يا فندم علشان منبقاش ظالمين في الحكم ونعمل زي إيليا النبي لما قالوا قتلوا كل انبيائك ومش فاضل غيري، لأ بقي .. لأ بقي ههه
هو ربنا مش بيسيب نفسه بلا شاهد ابدا ورجال الله مالين الارض، وفي ناس كتير دلوقتي اباء بيتتلمذ علي ايديهم العشرات والمئات
ابسط الامثلة عندك البابا شنودة
والانبا بيشوي اللي هو من افضل 20 لاهوتي علي مستوي العالم
ابونا تادرس يعقوب ملطي اللي جمعلنا تفاسير الكتاب المقدس كله بلسان الاباء
ابونا عبد المسيح ابو الخير البسيط، تخصصه لاهوت دفاعي
الانبا يؤانس سكرتير البابا، واحد بيطلع حب وفرح واللي مشوفتلهوش صورة حتي الان الا والابتسامة علي وشة
ابونا داود لمعي
وناس كتير كتير كتير، ونروح بعيد ليه؟ يعني ابننا يبقي علي كتفنا وندور عليه ؟
عندك هنا في المنتدي الاستاذ ايمن
دول ناس في حاضرنا وناهيكي عن ماضينا حافل ازاي بالاباء المُعلمين والتلاميذ اللي صاروا مُعلمين، زي القديس اثناسيوس الرسولي أعظم ثاني لاهوتي في تاريخ المسيحية بعد بولس الرسول كان تلميذ للبابا الكسندروس في التعاليم المسيحية بطقوسها ولاهوتا والانبا انطونيوس في نسكه وتقشفه وبقي بطريرك بعد كده واصبح لولا الانبا اثناسيوس مكنش بقي في ارثوذكسية في مصر او العالم واللي بقي اثناسيوس العصر الحالي هو البابا شنودة.
فمنقدرش نقول ان مفيش ناس معندهمش امكانيات ولكن انا لما جبت الانبا مقار والانبا انطونيوس، لان علي مر العصور الاباء الرهبان والبتوليين كانوا هما الدعامه الاولي للايمان القويم بل وهم الخط الاول في الدفاع عنه والحفاظ عليه، ومش لازم واحد يمتلك كل الامكانيات اللي في الانبا مقار والانبا انطونيوس، اكيد الناس دي موصلوش لكل الفضائل دي من اول سنه ولا اتنين (انا بتكلم علي الاتنين دول بالذات لاني عملت بحث عن حياتهم وانا 2 اعدادي عن الثلاثه مؤسسي الرهبنة القبطية في مصر الانبا انطونيوس والانبا مقار والانبا باخوميوس 117 صفحة فلوسكاب) فانا بصراحة كل ما يحضروا في ذهني ببقي رغاي لابعد الحدود ههههه، يعني علشان مبقاش ممل (كالعادة يا .. انجز بقي .. حاضر الله) يوجد ناس كتير وأنتي اسهل مثال لينا هنا كواحده خادمة وبتحرص علي الخدمة وازاي هي نموذج للخادم.

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-11-2011 - 09:01 AM ]

ههههههههههههه بزمتك أنا قلت أني معترض على وسائل الإيضاح، ليه بقى الاتهام ده على الظهر الصبح بدري كده ...ههههه !!!

محبوبة الله الحلوة لماذا لا تفهمي كلامي في نطاقه الصحيح (طبعاً ربما يكون العيب فيَّ أنا لم استطع ان أوصل كلامي بتدقيق)، أنا قلت استخدام كل شيء لحشر معلومات ومش قصدي انه لا ينبغي ان نعطي معرفة أو وسائل إيضاح، أنا باتكلم عن الهدف ولا اتكلم عن الوسيلة إطلاقاً (فالهدف شيء والوسيلة شيءٌ آخر تماماً)، وانت اخدتي الكلام اني باعترض على وسائل اللإيضاح ومش اعترضتي على المعلومات مثلاً، ومش قصدي (بالطبع) انك بتصطادي كلام لي علشان تظهري اعتراضي (وهذا ليس قصدك وانا فاهمه كويس فعلاً)، ولو اني مش معترض على أي حاجة تقدم، هذا بالطبع لو قُدمت بالروح وتسليم خبرة وحياة، ببرهان الروح والقوة.

فيا محبوبة الله الحلوة خدي الكلام متكامل فراجعي الفقرة كويس وهاتفهمي قصدي لأنك اخدتي جزء وطلعتي بنتيجة غير المقصود منها على الإطلاق، فهذا هو كلامي:
وهب الله الخدام أن يستفيقوا ويعرفوا الله ويقدمونه شخص حي وحضور مُحيي وليس مجرد كلام ومعلومات ووسائل إيضاح كلها لحشر معلومات وليس تسليم إيمان حي بروح البذل وحمل الصليب المُحيي بقوة الرب القدوس
هل معنى الكلام هنا اعتراض على المعلومات والا المعرفة أو وسائل إيضاح والا غيره حتى، والا الاعتراض على حشر المعلومات وعدم تسليم إيمان !!! فالمشكلة ليست في وسائل الإيضاح والا المعرفة ولا اي حاجة تُقدم، المشكلة كلها في عدم تقديمها بالروح والحق لمعرفة الله كشخص حي وحضور مُحيي !!! وهذا هو الهدف من الكلام فقط لا غير ....
ويا محبوبة الله كلامك لم يسبب لي أي مشكله على الإطلاق ولا زعلان منك ولا هازعل منك ولا من حد إطلاقاً مهما ما قال حتى لو اعترض عليَّ بأي شكل أو صوره مهما ما كانت ، لأن المحبة التي من الله وسكبها في قلوبنا تحجز عنا الخصومة والضيقة، وترفع أي زعل لأنه مش موجود من الأصل ولا الأساس، فإن كان الله قال أحبوا بعضكم البعض فازاي ازعل لئلا أُطفئ الروح القدس فيَّ واحزنه بعدم تقديم المحبة الصادقة للجميع، لأني مستحيل ازعل، وانت عارفه ده كويس جداً ويا ما قلته ليكي كتييييييييييييييييير ومش معقول آجي المرة دية يعني وازعل، واشمعنى يعني دلوقتي اللي هازعل من حد، إذا كان أكثر الناس عداء لي (بدون سبب) مش زعلت منهم وقدمت ليهم محبة واضحة كالشمس، فهل من المعقول هازعل منك انتِ، ده كلام مش منطقي خالص، قصدي طبعاً مش منطقي من جهة الروح وعمل الله، مش قصدي المنطق البشري الضعيف طبعاً ...

وبعدين مين قال ان مافيش النهاردة خدام أمناء مملوئين من الروح القدس ولهم حياة التقوى وليسوا قليلين، وليس معنى أننا لا نراهم واضحين أمامنا إلا أقل القليل منهم ولكن كثيرين موجودين في أماكن كثيرة، من خدام وكهنة واساقفة وغيرهما، فمش في حاجة اسمها لم يعد يوجد، كما ذكر المحبوب رويس في كلامه عن إيليا النبي، لأن الله يستحيل يترك نفسه بلا شاهد، لأنه أن لم يوجد من يحيون بقوة الروح القدس ويشهدون لله الحي فسينتهي العالم ويأتي المسيح الرب لأنه لم يعد إنسان يؤمن به أو يشهد له !!!!

ويا محبوبة الله الحلوة لنصغي للكتاب المقدس والإنجيل ونستوعب أبعاد المشكلة لأنها فينا احنا ولا بد بل ومن الضروري أن نتوب ونطلب قوة الله بإيمان حي، لأننا حينما نتكلم عن مشكلة ما نبحث ونفتسش عن مقاصد الله وازاي تتحل حسب وفق مشيئته هوَّ وليس حسب فكرنا الشخصي، ونفتش ازاي تتحل فينا احنا أولاً ونكون خدام أمناء على المستوى الذي يطلبه الله، لكي يرانا كل خادم وقد حلت علينا قوة الله فيطلب نفس ذات القوة، فلن نفتش عن الآخرين قبل أن نحل مشكلتنا في نور الرب، والمشكلة كلها تتلخص في إيماننا وحياة الخبرة مع الله والإصغاء لصوت الروح القدس وتوجيهاته في داخلنا، وزمان التوبة وعمل الله لن ينتهي قط، ولكن الإنسان هو من يفتقر لسرّ الإيمان وقوته وعودته لله الحي وترك الله هو الذي يعمل في داخله، فلا زال كلام الرب لتلاميذه في آذاننا لليوم ولكل خادم: [ أين إيمانك ]، فهل الله عاجز عن أن يُعطي كما في كل زمان !!! هل الله فقير لنصبح نحن فقراء ونلتجأ لكل حل بشري عاجز عن خدمة الله بالروح والحق !!! هل الروح القدس ضعيف عن أنه يهيأنا للخدمة ويعطينا من صلاحه وقوته لنكرز ونبشر ونخدم الكل حسب مسرة مشيئة الله !!!

الحلول البشرية تأتي دائماً من التفكير الإنساني الضعيف في داخل الكنيسة عند غيبة الروح القدس، فلا يستطيع الإنسان أن يستلهم قوة الله فلا يقدم الله الحي للمخدومين إنما يقدم افكاره الشخصية الضعيفه، وعند كل مشكلة يفكر بذاته بدون ان يلجأ لله أولاً ليهبه الحكمة ويعطيه ملء خاص مع حكمة ليتناسب مع ما يواجهة من مشاكل
، فمبارك الإنسان الذي يتكل على الرب ويسهر يُصلي ويصوم من أجل الخدمة مقدماً كلمة الحياة بقوة الله وليس بكلام الإنسانية المقنع بل برهان الروح والقوة، فلا يوجد وسط بين برهان الروح والقوة وكلام الإنسانية المقنع، وهذا هو الكتاب المقدس بكل قوته ...

ويا محبوبة الله الحلوة انا مش عودتك اني معترض على كل حاجة في أي حاجة، هذا كلام غير مضبوط إطلاقاً وغير صحيح على الإطلاق، فأنا مش معترض على حد ولا على حاجة، ولكن باكتب ما يتفق مع الروح الواحد وما هو في الكتاب المقدس وحسب التعليم الآبائي المسلم لنا والذي أهمله الكثيرين جداً واصبح مجرد أقوال تُقال وليس تسليم لنطبقه في حياتنا العملية واليومية المُعاش
ة وأصبح كله في إطار النظريات والتاريخ، وربما أتى لك هذا الإحساس بسبب ان معظم الكتابات تخص المشاكل وحلولها، فمن الطبيعي يحدث شيء من الاعتراض لنصل لحل سلسم وصحيح حسب الإنجيل، أقبلي مني كل تقدير، النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 10-23-2012 الساعة 09:46 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-11-2011 - 06:38 PM ]

اقتباس
أشطه طلعت الاخت ايمي مهرطقة (احساس حلو مش كدة)
اشطة !!! يا نهار اسود اشطة ولا زبدة
رويس انت كنت جميل ودبلوماسى جدا اية اللى جرالك
اتعديت من مين ؟؟؟
ولا مش كدة يا عبقرى
هى مين دى اللى مهرطقة انت حراراتك مرتفعة ولا حاجة
سلامتك يارويس الف سلامة

والاخ ايمن رجعي (غريبة انه مخدش الجانب الهرطوقي المرة دي .. ده score جديد علي فكرة، لا استني .. يكونشي استايل جديد ؟؟ جايز .. طلع خوبيث واي استاذ ايمن ده)
وانا مش بقول شئ يستحق الاعتراض (طلعت برئ المرة دي .. ههههههههههه)
كده يبقي اشتراوس الجنزبيل
استاذ ايمن مبيفتش علية حاجة دى بقى مش ممكن
بس هو انت يظهر اخدت شوية برد ولا حاجة فعملوا سخنية
لقيت نفسي قاعد فاضي فقولت اعمل اي حاجه
وبصراحة نفسي هفاني علي حبه رغي وايدي بتاكلني، الموضوع حلو اوي والكلام بتاع الاستاذة ايمن وايمي وانستاسيا
حاجة جميلة اوي
ربناااا يستر استر يااارب

بصراحة المواضيع المتعلقة بالخدمة وازاي اخدم اوالتعامل مع الاخر عموماً من الجانب النفسي اوالعقلي (توصيل الفكرة للغير او تبسيط الافكار وشرحها) بتبقي مواضيع مثمرة حتي لو فضلنا في اعتراضنا او موصلناش لحل وسط ولكن اللي يقرا كل الردود او التعليقات اكيد بلا شك هايخرج وهو واحد انطباع ووجهة نظر مش قليلة
طيب كويس فى حاجة عجبتك اخيرا اهو
نشكر ربنا يعنى فى امل

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-11-2011 - 07:05 PM ]

اقتباس
بصي يا فندم علشان منبقاش ظالمين في الحكم ونعمل زي إيليا النبي لما قالوا قتلوا كل انبيائك ومش فاضل غيري، لأ بقي .. لأ بقي ههه

هو ربنا مش بيسيب نفسه بلا شاهد ابدا ورجال الله مالين الارض، وفي ناس كتير دلوقتي اباء بيتتلمذ علي ايديهم العشرات والمئات
عفوا انا حقيقى بعتزر على عدم توصيل القصد بشكل اوضح واصدق ودة لان الموقف كان صعب عليا شوية اعتبرتة ملوش لزوم بس مدام قصدى وصل غلط خالص كدة للقراء فانا هقول وبكل صدق وامانة ان دة مكانشى قصدى نهائى انا عارفة طبعا وبكل تأكيد ان ربنا مش ممكن يسيب نفسة من غير شاهد وفى كل عصر وجيل بيكون فى نماذج حلوة تشهد وتمجد اسمة
لكن انا كان قصدى انة مفيش على المستوى الخاص عندى بمعنى قريب منى انا او فى كنيستنا مفيش الرعاة اللى يأخدوا بالهم من الخدمة بشكل حلو ويتابع كل حاجة مفيش الاب الروحى اللى يكون متابع الخدام وحياتهم الروحية ومدى علاقتهم بربنا وبمخدومنهم ومدى تأثير الخدام على المخدومين ومدى نجاح او فشل الخدمة من الناحية الروحية مفيش التلمذة الروحية بين الخادم وامين الخدمة والاب المسئول عن الخدام والخدمة للأسف !!! ودة لاسباب كتيرة جدا جدا
اغلبنا معتمدين على النت والكتب والعظات والقنوات المسحية ودى كلها امور مفيهاس عمل روحى حى متلامس معاش كل دة اتحرمنا منة من فترة كبيرة وبردوا لاسباب معينة
ابسط الامثلة عندك البابا شنودة
والانبا بيشوي اللي هو من افضل 20 لاهوتي علي مستوي العالم
سيدنا البابا شنودة مثال نادر فى كل حاجة حلوة انا بعتبر وجود واحد زية دلوقتى عزاء ودليل على ان لسة فى شهود للمسيح رغم كل الاحداث اللى احنا فيها
ابونا تادرس يعقوب ملطي اللي جمعلنا تفاسير الكتاب المقدس كله بلسان الاباء
ابونا عبد المسيح ابو الخير البسيط، تخصصه لاهوت دفاعي
الانبا يؤانس سكرتير البابا، واحد بيطلع حب وفرح واللي مشوفتلهوش صورة حتي الان الا والابتسامة علي وشة
ابونا داود لمعي
وناس كتير كتير كتير، ونروح بعيد ليه؟ يعني ابننا يبقي علي كتفنا وندور عليه ؟
عندك هنا في المنتدي الاستاذ ايمن
دول ناس في حاضرنا وناهيكي عن ماضينا حافل ازاي بالاباء المُعلمين والتلاميذ اللي صاروا مُعلمين، زي القديس اثناسيوس الرسولي أعظم ثاني لاهوتي في تاريخ المسيحية بعد بولس الرسول كان تلميذ للبابا الكسندروس في التعاليم المسيحية بطقوسها ولاهوتا والانبا انطونيوس في نسكه وتقشفه وبقي بطريرك بعد كده واصبح لولا الانبا اثناسيوس مكنش بقي في ارثوذكسية في مصر او العالم واللي بقي اثناسيوس العصر الحالي هو البابا شنودة.
فمنقدرش نقول ان مفيش ناس معندهمش امكانيات ولكن انا لما جبت الانبا مقار والانبا انطونيوس، لان علي مر العصور الاباء الرهبان والبتوليين كانوا هما الدعامه الاولي للايمان القويم بل وهم الخط الاول في الدفاع عنه والحفاظ عليه، ومش لازم واحد يمتلك كل الامكانيات اللي في الانبا مقار والانبا انطونيوس، اكيد الناس دي موصلوش لكل الفضائل دي من اول سنه ولا اتنين (انا بتكلم علي الاتنين دول بالذات لاني عملت بحث عن حياتهم وانا 2 اعدادي عن الثلاثه مؤسسي الرهبنة القبطية في مصر الانبا انطونيوس والانبا مقار والانبا باخوميوس 117 صفحة فلوسكاب) فانا بصراحة كل ما يحضروا في ذهني ببقي رغاي لابعد الحدود ههههه، يعني علشان مبقاش ممل (كالعادة يا .. انجز بقي .. حاضر الله) يوجد ناس كتير وأنتي اسهل مثال لينا هنا كواحده خادمة وبتحرص علي الخدمة وازاي هي نموذج للخادم.
اشكرك يارويس على مشاركتك الجميلة وانك اديتنى فرصة اوضح القصد اللى فى نيتى بكل صراحة اشكرك على النماذج الحلوة اللى ذكرتها من الاباء والمعلمين ياريت ياريت نلاقى واحد منهم قريب مننا شوية كانت حاجات كتير هتبقى احسن وحاجات كتير مش هتبقى موجودة وندوق طعم الخدمة زى الاول

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-11-2011 - 07:55 PM ]

اقتباس
ههههههههههههه بزمتك أنا قلت أني معترض على وسائل الإيضاح ، ليه بقى الاتهام ده على الظهر الصبح بدري كده ... ههههه !!!

انا بتهمك !!! طيب ماااشى اوك

محبوبة الله الحلوة لماذا لا تفهمي كلامي في نطاقه الصحيح ، أنا قلت استخدام كل شيء لحشر معلومات ومش قصدي انه لا ينبغي ان نعطي معرفة أو وسائل إيضاح ، أنا باتكلم عن الهدف ولا اتكلم عن الوسيلة إطلاقاً ، وانت اخدتي الكلام اني باعترض على وسائل اللإيضاح ومش اعترضتي على المعلومات مثلاً ، ومش قصدي انك بتصطادي كلام لي علشان تظهري اعتراضي ، ولو اني مش معترض على اي حاجة تقدم لو تقدمت بالروح وتسليم خبرة وحياة ببرهان الروح والقوة

فيا محبوبة الله الحلوة خدي الكلام متكامل فراجعي الفقرة كويس وهاتفهمي قصدي لأنك اخدتي جزء وطلعتي بنتيجة غير المقصود منها ، فهذا هو كلامي :
هل معنى الكلام هنا اعتراض على المعلومات والا المعرفة أو وسائل إيضاح والا غيره حتى ، والا الاعتراض على حشر المعلومات وعدم تسليم إيمان !!! فالمشكلة مش في وسائل الإيضاح والا المعرفة ولا اي حاجة تُقدم ، المشكلة في عدم تقديمها بالروح والحق لمعرفة الله كشخص حي وحضور مُحيي !!! وهذا هو الهدف من الكلام فقط لا غير ....
طيب اوك ماااشى وضح القصد من كلامك خلاص
انا فهمت يبقى كل الوسائل مهما كانت مهمة وضرورية وناجحة فهى لو مش ادت للهدف الروحى والبناء الروحى يبقى ملهاش معنى صحح مش كدة !!!

ويا محبوبة الله كلامك لم يسبب لي أي مشكله على الإطلاق ولا زعلان منك ولا هازعل منك ولا من حد إطلاقاً مهما ما قال حتى لو اعترض عليا باي شكل أو صوره مهما ما كانت ، لأن المحبة التي من الله وسكبها في قلوبنا تحجز عنا الخصومة والضيقة وترفع اي زعل لأنه مش موجود من الأصل ولا الأساس ، فإن كان الله قال احبوا بعضكم البعض فازاي ازعل لئلا أُطفئ الروح القدس فيَّ واحزنه بعدم تقديم المحبة الصادقة للجميع ، لأني مستحيل ازعل ، وانت عارفه ده كويس جداً ويا ما قلته ليكي كتييييييييييييييييير ومش معقول آجي المرة دية يعني وازعل ، واشمعنى يعدي دلوقتي اللي هازعل من حد ، إذا كان أكثر الناس عدجاء لي مش زعلت منهم وقدمت ليهم محبة واضحة كالشمس ن هازعل منك انتِ ، ده كلام مش منطقي خالص ، قصدي طبعاً مش منطقي من جهة الروح وعمل الله ، مش قصدي المنطق البشري الضعيف طبعاً ...

اومال انا سمعت انك دخلت اوضتك وقعقدت تعيط لية ؟؟؟
كنت بتعيط لية قول قول ؟؟؟
ولا كنت بتخرط بصل واللى شافك وقالى مكنشى يعرف

وبعدين مين قال ان مافيش النهاردة خدام أمناء مملوئين من الروح القدس ولهم حياة التقوى وليسوا قليلين ، وليس معنى أننا لا نراهم واضحين أمامنما إلا اقل القليل منهم ولكن كثيرين موجودين في أماكن كثيرة ، من خدام وكهنة واساقفة وغيرهما ، فمش في حاجة اسمها لم يعد يوجد ، كما ذكر المحبوب رويس في كلامه عن إيليا النبي ، لأن الله يستحيل يترك نفسه بلا شاهد ، لأنه أن لم يوجد من يحيون بقوة الروح القدس ويشهدون لله الحي فسينتهي العالم ويأتي المسيح الرب لأنه لم يعد إنسان يؤمن به أو يشهد له !!!!
نفس تعليق رويس تقريبا وانا رديت علية
ربنا لية شهودة فى كل وقت وكل زمان طبعا اكييييد واوعى حد يشك فى دة ابداا الهنا مرهوب على كل الالهة عظيم هو اسم الرب القدوس
بس هما فعلا مش واضحين امامنا ومش قريبين للاسف !!!

ويا محبوبة الله الحلوة لنصغي للكتاب المقدس والإنجيل ونستوعب ابعاد المشكلة لأنها فينا احنا ولازم نتوب ونطلب قوة الله بإيمان حي ، لأننا حينما نتكلم عن مشكلة ما نبحث ونفتسش عن مقاصد الله وازاي تتحل حسب وفق مشيئته هو وليس حسب فكرنا الشخصي ، ونفتش ازاي تتحل فينا احنا أولاً ونكون خدام أمناء على المستوى الذي يطلبه الله ، لكي يرانا كل خادم وقد حلت علينا قوة الله فيطلب نفس ذات القوة ، فلن نفتش عهن الآخرين قبل أن نحل مشكلتنا في نور الرب ، والمشكلة كلها تتلخص في إيماننا وحياة الخبرة مع الله والإصغاء لصوت الروح القدس وتوجيهاته في داخلنا ، وزمان التوبة وعمل الله لن ينتهي قط ، ولكن الإنسان هو من يفتقر لسرّ الإيمان وقوته وعودته لله الحي وترك الله هو الذي يعمل في داخله ، فلا زال كلام الرب لتلاميذه في آذاننا لليوم ولكل خادم : [ أين إيمانك ] ، فهل الله عاجز عن أن يُعطي كما في كل زمان !!! هل الله فقير لنصبح نحن فقراء ونلتجأ لكل حل بشري عاجز عن خدمة الله بالروح والحق !!! هل الروح القدس ضعيف عن أنه يهيأنا للخدمة ويعطينا من صلاحه وقوته لنكرز ونبشر ونخدم الكل حسب مسرة مشيئة الله !!!

الحلول البشرية تأتي دائماً من التفكير الإنساني الضعيف في داخل الكنيسة عند غيبة الروح القدس ، فلا يستطيع الإنسان أن يستلهم قوة الله فلا يقدم الله الحي للمخدومين إنما يقدم افكاره الشخصية الضعيفه ، ومبارك الإنسان الذي يتكل على الرب ويسهر يصلي ويصوم من أجل الخدمة مقدماً كلمة الحياة بقوة الله وليس بكلام الإنسانية المقنع بل برهان الروح والقوة ، فلا يوجد وسط بين برهان الروح والقوة وكلام الإنسانية المقنع ، وهذا هو الكتاب المقدس بكل قوته ...

استاذ ايمن صححح كلامك طبعا !!!
بس عصر القديس بولس الرسول والقديس اثناسيوس وعمالقة المسحية كان جميل اجمل من دلوقتى بكتير ويتفق معاة كلامك اكثر وينفع فية كلامك اكثر لان مكنشى فى على ايامهم المشاكل النفسية اللى موجودة دلوقتى ولا كان فى كمية الفساد اللى موجود دلوقتى وغضب عننا لازم تدخل اختراعات البشر
دخل السفينة وداخل خدمتنا ودة بيكون عامل مساعد على ضعف العشرة مع ربنا

ويا محبوبة الله الحلوة انا مش عودتك اني معترض على كل حاجة ، هذا كلام غير مضبوط إطلاقاً وغير صحيح ، أنا مش معترض على حد ولا على حاجة ولكن باكتب ما يتفق مع الروح الواحد وما هو في الكتاب المقدس وحسب التعليم الآبائي المسلم لنا والذي أهمله الكثيرين جداً واصبح مجرد أقوال تقال وليس تسليم لنطبقه في حياتنا العملية ، أقبلي مني كل تقدير ، النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة آمين

شكرا يا استاذ ايمن على مشاركتك وحوارك الجميل
شكرا على الافادة والمناقشة الرائعة دى
ربنا يثمر خدمتك النعمة معك

رد مع إقتباس

اضافة رد