تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مناقشات دينية وروحية يتيح لك فتح الحوار والمناقشه فى كل ما يخص حياتك الروحيه

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مــاذا تريــد أن أفعــل

السـؤال ده طرحه الرب يسوع على بارتيماوس عندما أخذ يصرخ ثم جاءوا به الى الرب و هو نفس السؤال اللى الرب بيسأله لكل واحد فينـا بس المهــم يا ترى الإجابات

اضافة رد

الصورة الرمزية Katy_Archi-Mekhaeel
Katy_Archi-Mekhaeel
ارثوذكسي متألق
Katy_Archi-Mekhaeel غير متواجد حالياً

Rose مــاذا تريــد أن أفعــل

كُتب : [ 12-16-2009 - 07:36 PM ]

السـؤال ده طرحه الرب يسوع على بارتيماوس عندما أخذ يصرخ ثم جاءوا به الى الرب
و هو نفس السؤال اللى الرب بيسأله لكل واحد فينـا بس المهــم يا ترى الإجابات اللى هتخرج مننا هتكون ايه:
واحد هيقول: أنا محتاج أترقى فى شغلى لو سمحت يا رب
و الثانى: أنا بقى محتاج فلوس ، يا رب أنت عارف أنا شاب و نفسى أتجوز و الموضوع ده عايز فلوس كتيره
و الثالث: أنا بقى عايز أنجح فى الثانويه العامه و أجيب مجموع كبير
و أخرى هتقول: يا رب أنا كبرت فى السن امتى هتبعت لى ابن الحلال ، عايزه أتجوز و أكون أسره
و واحده تانيه: يا رب أنا نفسى فى عيل ، حتة عيل يعنى المسأله دى تصعب عليك؟ أكيد لأ
الخ ... الخ ... الى آخر هـذه الطلبات الزمنيه المحدوده
هى دى فعلا إجاباتنا أو بمعنى أدق إحنا مش بنستنى الرب يسـال ، إحنا علطول شايفين ان طالما إحنا أولاده يبقى لينا الحق ان الصلاه تتحول الى delivery list أى إننــا نقعد نمـلى ربنــا كل اللى احنا عايزينه و يا سلام لو أتأخـر شويــه أو حتى أستجــاب بشكل مختلف عن الإطار اللى رسمنــاه له .... تخيلوا احنــا وصلنــا لإيــه ؟!!
كام واحد فينـا بيجاوب زى بارتيماوس و يقول له "يا سيدى أن أبصر"
كام واحد فينا شهوة قلبه عينيه تتفتح
النهــارده عايزين نتحــد مع بارتيماوس و نقول للرب عايزين عينين قلوبنا تفتح ، عايزين استناره يا رب ، عايزين نشوف محبتك و نشوف قساوة قلوبنا ، عايزين نشوف ان ورق التين جف و عورتنا انكشفت و مفيش حاجه تسترنا سوى جلد الذبيحه اللى تستطيع وحدك أن تعطيه (و هو دم المسيح بحسب العهد الجديد)
النهارده يا رب عايزين عينيا تشوفك و تشوف حلاوة العشره معاك و تشوف كمان أد ايـه وقت ضاع و سنين عدت من عمرنا و إحنا قاعدين "نستعطى" حب العالم زى بارتيماوس ...أيوه يا ربى احنا بنطلب منك اليوم زى بارتيماوس و نقول لك "يا سيدى أن أبصر"

أنا بطلب مجدك ورينى مجدك
و اذا كان فى عينى قشور شيلها بيدك

رد مع إقتباس
Sponsored Links

اضافة رد