تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

بياناتي
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي

kottah_sh غير متواجد حالياً

افتراضي رد: انا تعبان ومش عارف اخذ قرار ؟

كُتب : [ 10-23-2009 - 10:12 PM ]

بصراحه بالطريقه دى مش هينفع تكمل معاها
انت كده هتظلمها وتظلم نفسك
لازم تسيبها وبسرعه
علشان حرام تعلقها بيك اكتر
وانت بتقول انها بتحبك

ربنا يوفقك ويوفقها ويختارلكوا الصالح

Sponsored Links
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-24-2009 - 05:38 PM ]

انا بقولك سيبها منغير متفكر بس مش بقولك سيبها لانى موفقاك فى نظرتك للناس بلعكس علشان متتعبهاش معاك العيب فيك مش فيها ولانك تعبان وشايف انى الناس مستويات ومتصغر انى بباها نقاش بعدين هتتعبها جداا نصيحة منى فكها ومتفكرش تخطب الا لما تعدل العيب اللى جواك ولو كانت هى قلتلك على العملية بعد الخطوبة فدا مش عيب فيها لاا دا عيب انك مش عارف تاخد قرار مستنى حد يقولك تعمل ايه علشان متحسش انك ظلمتها انتا هتظلمها لو اتجوزتها وهتوجعها اكتر لو قلتلها انتى بباكى نقاش هى مش هتحرج من دا ولا هتتكسف الا لو كانت قليله اصل بس لانك وقتها هتنزل من نظرها جداا اسفة لو كلامى ناشف

لاحظت انك متردد من قبل الخطوبة فى موضوع قرار مصيرى
واضح انك متردد من قبل متخطبها طاب ايه جبرك على كدا مش لاقى بنات مثلا خايف من التعامل مع بباها خايف انك تدفع 12 الف جنيه على الفاضى محتار ومربوك اوى وشايل الدنيا فوق دماغط متلخبط اوى معانى الموضوع من الاول مش مستاهل دى متنفعكش لانك من الاول مش مقتنع بيها شريك حياتك لازم تصلى كتير علشان ربنا يبعتهولك علشان تعرف انى دا ربنا عاوزة ليك شريك حياتك مش حد بيدخل فى الموضوع وكاهن بيكلل لاا دا ربنا بيجمع اتنين ويكون وسطهم شريك حياتك لازم تكون مرتاحلة ولو مش مرتاح من الاول ومش بتحبه يبقى تكمل ليه الخطوبة دى مش عيب لما تتفك العيب لو كملت وفشلت وهى كل مقدماتها فشل بتررددك دا متظلمهاش معاك شوف حد قريب من سنك يناسب نظرتك للناس مش عيب مش عيب اننا نغلط العيب اننا نكمل فى الغلط
اوعى تقول دى انا مش مقتنع بيها بكرا وبعده هقتنع بيها كداب اللى يقولك كدا لو مش مقتنع بيه من الاول عمرك مهتقتنع بيه ولو مرتحتش هتحاول تعمل فيها مرتاح لكن برضو عمرك مهترتاح

التعديل الأخير تم بواسطة Shosei ; 10-24-2009 الساعة 08:41 PM

بياناتي
jesus_insideme
ارثوذكسي جديد

jesus_insideme غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-25-2009 - 08:06 PM ]

اخويا العزيز :- قبل ما تكون صريح مع الناس لازم تكون صريح مع نفسك الاول انت ذكرت سببين الاول مهنة والدها والتانية انها متوسطة الجمال ، طب منتا عارف دا من الاول ولا العملية هي اللي غيرت نظرتك ناحيتها ، مهنة ابوها مش عيب بل بالعكس اكيد مستواهم المادي حلو لان المهنة دلوقتي مربحة اكتر من الموظفين ، لازم تسأل نفسك ايه اللي خلاك تخطبها وانت عارف كل ده؟ ، الحجات اللي بتقول عليها مش عيوب وان كانت عيوب دور علي الايجابيات وانشاء ربنا ايجابيتها هتغطي السلبيات(انا راجل خاطب ومريت بظروف ولكن بدأت ادور علي الايجابيات لغاية لما بقيت السلبيات متهمنيش فحاجة وتلاشت مع الوقت ومليش غيرها دلوقتي)راجع نفسك دا مستقبل اسرة والموضوع مش محتاج خلل ، صارح نفسك واطلب ايد ربنا تدخل وانشاء الله لازم تسمعنا عنك اخبار حلوة وتقوللنا انك اتجوزت كمان(ربنا معاك)

(ملقين كل همكم عليه لانه هو يعتني بكم)

بياناتي
لولا الشقية
ارثوذكسي بداء يشتغل

لولا الشقية غير متواجد حالياً

RG6 رد: انا تعبان ومش عارف اخذ قرار ؟

كُتب : [ 11-21-2009 - 07:27 PM ]

صدقنى لو الحب من ربنا لا هيفرق شكل او جمال جسدى او مكانة اجتماعية او غنى و فقر و الحب ده مش هتلاقيه غير عند إنسان بيعرف ربنا و وواخد من حب ربنا غير المحدود و حنانه الحب الذى يصعب وصفه بالكلمات اختبر حبك لخطيبتك بس خد الحب ده من يد يسوع و صدقنى هتلاقيه احلى و اعمق و اشد و دائم طول العمر و مهما قابلت عيوب حتى فى الشخصية و الطباع

بياناتي
flower_love
ارثوذكسي جديد

flower_love غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-21-2009 - 11:06 PM ]

بص أنا مش كبيره أوي أنا كل اللي عندي 15 سنه بس احب أقولك انك محتاج تفكر كتير اوي في وضعك و لازم تحس ان محبتك ايها ممكن تنسي كل ده

بياناتي
نايف ميدع
ارثوذكسي مكافح

نايف ميدع غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-22-2009 - 02:46 AM ]

ارجو المعزره منك يا أخي أنت لاتحب خطيبتك حتى دخلت في مقارنه في الوضع الأجتماعي ورأي ان تترك هذه الخطوبه مع اقل الأضرار للأنسان وفقة على الرتباط معك . (تذكر المسيح كان نجار وفخور بذالك )

قديم 11-22-2009, 10:16 AM
جاسيكا
هذه الرسالة حذفت بواسطة Shosei.
بياناتي
جاسيكا
قلــب حزيـــن

جاسيكا غير متواجد حالياً

Computer رد: انا تعبان ومش عارف اخذ قرار ؟

كُتب : [ 11-22-2009 - 10:23 AM ]

بصراحة انا قرأت الموضوع وقرأت كمان كل الردود
ومش لاقية غير انك انت خايف من نظرة الناس ليك وكلامهم عنك وعن خطيبتك لما يقولو دا خطب واحدة والدها نقاش
ودا مش سبب مقنع انك تفك خطيبتك لان الشغل مش عيب اهم حاجة النقاش دا بيشتغل شغل محترم علشان ميمدش ايدة لحد ويربى ولادة بفلوس حلال
العيب الوحيد اللى يخليك تسيب خطيبتك لو كان بباها شغال حرامى مش نقاش وبعدين اكيد فعلاً انت كنت عارف كدة من اول معرفتها
وكمان البنت اية زنبها ان بباها نقاش ربنا مختارلها كدة ودا مش عيب
لانو مبيعملش حاجة غلط
انما دا مش سبب انك تكون محتار الحيرة دى
انت محتار علشان مش عايز حد يقولك انت خاطب واحدة والدها كذاااا
او مش جميلة انما انت كدة بتدور على المستوى الاجتماعى والجمال
والاتنين دول هما السبب الاساسى انك مش مقتنع بخطيبتك
دول مش اهم حاجة تختارهم فى شريكة حياتك اهم حاجة انها تكون بنت محترمة بنت تعرف ربنا كويس قوى
بس لو انت من جواك متردد علشان شغلة بباها وجمالها بلاش تظلمها معاك وتعلقها بيك اكتر من كدة وسيبها بالرغم من ان دا هيكون صعب عليها لانك بتقول انها بتحبك
وياريت لما تسيبها متقولهاش لية السبب علشان متنزلش من نزرها او تسببلها جرح اكتر من اللى هتكون فية
وربنا يختارلك الصالح
ويارب تكون قدرت توصل لقرار

بياناتي
marian magde
Game over

marian magde غير متواجد حالياً

Heartcross رد: انا تعبان ومش عارف اخذ قرار ؟

كُتب : [ 12-01-2009 - 02:30 AM ]

اعتقد ان من البداية انت غلط غلط كبر لما اهونت فى حاجات كتير واقولهم واهمهم هو السن كدة فى فرق كبير جداا ودة مشكلة بس حوار الشكل دة ممكن يفرق مع ناس وناس لا وممكن تكون عادية بس روحها وعلاقتها بربنا كبيرة واحسن سورى منك ومنى والحاجة التانية ان فترة التعارف بسيطة والخطوبة كمان يعنى لو كنت صبرت كنت عرفت من قبل الغلط وصلحتوا وبعدت بس دلوقتى بقى من راى المتواضع ويارب مااظلمهاش ولا اظلمك ان تحاول تصبر عليها وتشوف ولو ماقدرتش بجد هتبقى بتعمل غلط اكبر لو اتجوزتواوالخطوبة معمولة عشان التعارف والتاكيد على استمرار العلاقة ولا لاوصلى بجد وربنا معاك ومعانا

موضوع مغلق