تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

دى مشكلة حياتى

سامحونى هطول عليكم بس صدقونى دى مشكلة حياتى محتاجة مساعدتكم اووووووووووووووووووووووووووووووى حكايتى انى من عائلة مركزها كبير ومشكلتى انى ابسط بكتير من اهلى وارتبط قبل كدة ارتباط صالونات عالى المستوى

موضوع مغلق

أدوات الموضوع التقييم: تقييم الموضوع: 1 تصويتات, المعدل 5.00. انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

Heart01 دى مشكلة حياتى

كُتب : [ 06-05-2009 - 06:43 AM ]

سامحونى هطول عليكم بس صدقونى دى مشكلة حياتى محتاجة مساعدتكم اوووووووووووووووووووووووو ووووووى
حكايتى انى من عائلة مركزها كبير ومشكلتى انى ابسط بكتير من اهلى وارتبط قبل كدة ارتباط صالونات عالى المستوى تحت ضغط من اهلى وارتباطى كان علشان ارضيهم لكن طلع انسان مش زى مابين وفسختها فى اقل من شهر .....فكرت ان اهلى اتعظوا بعد اللى حصل واتكلمت معاهم كتير انى مش هينفع الاقى انسان فية كل حاجة شخصية ودماغة نظيفة وكمان مركزة كبير....وانا سنى مش صغير لكن لانهم شايقين انى جميلة تبقى لسة فرص الحياة مخلصتش..
المهم انا قابلت واخيرا انسان فية كل المواصفات اللى انا بتمناها من عقل وحنية وحبيتة اووووووووووووووووووى لكن الانسان دة مش فية المواصفات اللى تتوافق مع شروط اهلى لانة بسيط ....انا اصلا كنت ببعد اى انسان يحاول يقرب منى لانى كنت بخاف انى اجرح حد لكن بصراحة لما لقيتة نسيت كل شئ او ممكن تقولوا تناسيت اهلى وتحكماتهم .....لكن حصل ان شخص تانى اتقدم وميسور الحال لكن مش على نفس المستوى اهلى رفضوة ولما قلت لية ردهم عليا كان بشكل قاسى اوووووى فوقونى على الاصعب ان الانسان اللى بحبة بسيط واللى اتقدم ليا مستواة عالى واترفض اومال معاة هيعملوا اية... طب اعمل اية.....سألت اقرب الناس ليا من اهلى قالولى حرام متبئيش انانية لانك عرفة اللى هيحصل وهتجرحية جرح كبير مش بس فى قلبة لاوكرامتة كمان ودة كان رأى اب اعترافى...............طحتمت فعلا قلبا وعقلا
صارحتة بكل شئ وطلبت منة يبعد عنى علشان نفسة هو واصلا انا اهلى كبار العائلة يعنى معنديش حد ممكن يقف جمبى وخصوصا ان فى اعتبرات كتيرة عاملين حسابها ....المهم فعلا بعدت عنة وعلى قد مابقدر بهرب مش علشانى بامانة... علشان انا عندى احساس بذنب رهيب ناحيتة لانى فعلا كنت بمنع وببعد عن اى حد يقرب لكن معاة مش عارفة لية ماقدرتش صدقونى انا انسانة كنت نفسى احب بس نسيت ان دة مش من حقى .......وخصوصا لانى عارفة انى مش ممكن اقدر اقف قصاد اهلى لانهم ممكن يضروة بجد لانهم فى مراكز واصلة فعلا دة غير المعارف واللى يحب يخدم كتير...
لكن انا متهمة منة انى مش بحبة لانى قدرت ابعد عنة مع انى دايما بدور علية وبحاول اعرف اى خبر عنة لانة بجد واحشنى اوووووووووووى لكن كل مابشوف اهلى بفوق على ان ا الحقيقة تقتل اكتر يعنى لو قربت من حبيبى هقتلة وهموت معاة لانة هيحس احساس صعب اووووى هيحس انة عاجز مش قادر يعملى حاجة......وبجد اتهامة ليا مش قادرة استحملة لانة اتهام بيدمرنى.. بس احساسى بذنب ناحيتة اكبر.. كان ممكن ابعدة عنى من البداية بس صدقونى غصب عنى لان انسانة قلبها رقيق وحبيت بجد اول مرة بحياتى.....ارجوكم قلولى اعمل اية ارجوكم ساعدونى لانى فعلا بغرق ونفسى اموت واسيب العالم دة كلة.........

التعديل الأخير تم بواسطة غير مسجل ; 06-05-2009 الساعة 09:40 AM
Sponsored Links
قديم 06-05-2009, 11:47 PM
عماد حسنى
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: التكرار
بياناتي
عماد حسنى
شاعر المنتدى

عماد حسنى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: دى مشكلة حياتى

كُتب : [ 06-06-2009 - 12:03 AM ]

انتى حكيتى مشكلتك وماسبتيش صغره ممكن يكون منها اى حل
وعلى فكره دى مش مشكلتك انتى بس دى تقريبا مشكله بيعانى منها كتير جدا جدا
وكتير بيعاند ويقف قدام الاهل وبيخسر طبعا وكتير مش بيقدر يقف قدام الاهل وبرده بيخسر
يبقى الحل انك تكلمى ربنا تقوليله لو الموضوع من عندك اعمل المستحيل انت تقدر
وبرده تكلمى حبيبك مادام بتقولى ان عقله كبير
تقوليلى كلمتين ( ان اللى يبص لفوق راسه تتعبه واللى يبص لتحت برده راسه تتعبه مفيش احسن من اللى تبقى راسه فى مستوى معتدل لا هى مرفوعه اوى ولا منحنيه اوى )
هايفهم كلامك ده
سورى كلامى حاد شويه بس ملهاش حل تانى
انتى مش عارفه تعملى اى حاجه وهو فاهم انك مش بتحبيه يبقى ايه الحل يا تعملى حاجه يا تبعدى
وتقريبا فى الحالتين هايكون تعب
يبقى تطلبى من ربنا انه يتصرف
وهو يقدر طبعا
ربنا معاكى ويرتبلك كل خير فى حياتك

بياناتي
samerco75
ارثوذكسي متألق

samerco75 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-06-2009 - 08:37 PM ]

كلام عماد تماااااام
احب اضيف ياجميلة الله ان صحيح كان من الاول تتجنبى الموقف دة وانتى عارفاه من الاول ..
لكن معلش الجرح دلوقتى ابسط بكتيررررررررررررررر من الجرح فى مرحلة متاخرة
وزى ما قلك عماد ان الانسااان دة لو من عند ربنا تاكدة ان اهلك هايوفقوا وما فيش مشكلة هاتقف
لذلك انا اقترح انك تناقشى الموضوع بمحبة وهدووووووء فى البيت وتبقى انتى كدة عملتى اللى عليكى و اذا كان الرد بالرفض فيبقى انتى مخسرتيش حاجة ومجرحتيش الاخ المتقدم لخطبتك؟
تأكدى تماما
ان حياتك بيد الله وهو يعرف تماما الصالح ليكى فقط اطلبيه وهو يفعل ما يراه صالح للجميع ويفعل ما يراه افضل لكى
اذا كان الرد بالرفض ارجوكى لا تحزنى واهربى من هذا الاخ ولا تتسرعى باختيار احد لا ترغبيه
فالله يعرفك جيدا ويرتب لحياتك الانسان المناسب فى الوقت الذى يراه هو مناسب
الرب يسوع معكى ويعطيكى حكمة ومعونة ويعطى عقلك قوة وقلبك محبة وسلام

قديم 06-06-2009, 09:04 PM
samerco75
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: التكرار
بياناتي
تونى كويك
ارثوذكسي مكافح

تونى كويك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-07-2009 - 12:59 PM ]

الموضوع محتاج منكى شوية حكمة
وحسن تصرف وربنا يساعدك

بياناتي
غير مسجل
Guest

كُتب : [ 06-14-2009 - 02:47 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
لكن انا متهمة منة انى مش بحبة لانى قدرت ابعد عنة مع انى دايما بدور علية وبحاول اعرف اى خبر عنة لانة بجد واحشنى اوووووووووووى لكن كل مابشوف اهلى بفوق على ان ا الحقيقة تقتل اكتر يعنى لو قربت من حبيبى هقتلة وهموت معاة لانة هيحس احساس صعب اووووى هيحس انة عاجز مش قادر يعملى حاجة......وبجد اتهامة ليا مش قادرة استحملة لانة اتهام بيدمرنى.. بس احساسى بذنب ناحيتة اكبر.. كان ممكن ابعدة عنى من البداية بس صدقونى غصب عنى لان انسانة قلبها رقيق وحبيت بجد اول مرة بحياتى.....ارجوكم قلولى اعمل اية ارجوكم ساعدونى لانى فعلا بغرق ونفسى اموت واسيب العالم دة كلة.........

انا اسفة اذا كنت بجد تقلت عليكم بس انا لازلت متهمة منة انى نسيتة بسهولة وانى بعتة ومش دى الحقيقة وربنا علمان انا بصليلة قد اية وخايفة بجد علية...........بس انا حقيقى مخنوقة اوووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو وى وبتمنى الموووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووت لانى بجد كرهت حياتى وخايفة اعمل حاجة فى نفسى.......ارجوكم ساعدونى خلاص مش قادرة وصدقونى بصلى انا مش بعيدة لكن شايفة الدنيا سودة لانى حاسة بالمة ومش فى ايدى اعمل حاجة........

بياناتي
روزى راجى
ارثوذكسي شغال

روزى راجى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-17-2009 - 12:41 AM ]

صلى كتير وارفعى الموضوع دائماً على مذبح صلاتكوسيبها على ربنا

بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-01-2009 - 05:06 PM ]

بصراحة انا شايف انه لايصح الا الصحيح لو الانسان ده مناسب فعلا وهتبقي سعيدة معاه يبقي حرام عليكي تسيبي نفسك لتحكمات عيلتك اللي للاسف مبتعرفش تفكر وطريقة تفكيرهم دي هاتيجي فوق دماغك انتي
اتجوزيه ومتضيعيش وقت اكتر من كدة
بلاش تسيبيه وتتجوزي غيره ويفضل قلبك معاه وساعتها هتكون غلطنك كبيرة وصعب بل ومستحيل حلها
خدي خطوة ومتقفيش مكانك
بصراحة انا بتضايق قوي من الناس دول اللي بيتدخلوا ف كل حاجة لولادهم وكانهم اشتروهم وبيبعوهم

بياناتي
ادروسيس
ارثوذكسي بارع

ادروسيس غير متواجد حالياً

Rose رد: دى مشكلة حياتى

كُتب : [ 07-02-2009 - 07:17 PM ]

شوفى ياحبيتى
صدقنى الكلام هرب منى
انا حاسة بكل الالم فى قلبك
وكل المرارة اللى جواكى& مش عارفة اقوالك اية ؟
طيب عن تجربة شخصية صومى ايام مع اشتراك مع بعض
اصحابك المقربين والله لو ابونا يشارك الصيام على شرط
على مدى ايام الصيام تتناولى
وياريت تاتى عليكى ايام وتذكرى الموضوع على 7#8مذابح مرة واحدة وكررى الاشياء من صوم والمذبح
صدقى هاتلاقى الحديد بقى لين
صدقنى انافى تجربة صعبة لكن دايما اقول المر اللى يختارة ربنا افضل من الشهد اللى اختارة لنفسى
ربنا يسامحك خليتى دموعى تنزل
تمسكى بالمسيح وهو مش هايسيبك
بس خدى الاختيار من يد ربنا
بس المشاعر علشان احيانا تضحك علينا
ربنا يختارلك اللى من الخير

بياناتي
ميرولاا
ارثوذكسي متقدم

ميرولاا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-03-2009 - 03:37 AM ]

السلام ليكىبصراحة انا شايفة انك رقيقة وحساسه زيادة عن الازموالموضوع دة محتاج حكمه وقوة منك انتى بتقولى ان اهلك ممكن يسببو ليه ازى لو اتقدم ليكى وانت شوفتى انو لازم تبعدو عن بعضطيب ازاى عايزاه يبعد عنك وهو عارف انك بتحبيه؟اسمحيلى انت كدة بتعذبيهخليه فاكر انك نسيتيه وكدة هايكون الموضوع اسهل وسدقينى الايام بتنسى حجات كتير وانتى كمان هاتنسى وربنا يبعتلك الانسان اللى تحبيه واهلك يوافقوا عليه انا اسفه على الاطاله

بياناتي
جرجس البغدادي
ارثوذكسي بداء يشتغل

جرجس البغدادي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-05-2009 - 02:14 PM ]

كُلنا يا أُختي نحتاج ان نُصلي من اجل حياتنا ، هي الصعوبات والضيقات اكيد تواجهنا من كل جانب ..

لكن يبقه انو نحن ازاي نتعامل معاها؟؟
طبعا كمسيحيين نحن يجب ان نلقي رجائنا على الله وهكذا الحال مع جميع الذين كانو قبلنا المؤمنين والاباء والقديسين .

وكما جاء في الكتاب المقدس:

(القي على الرب همك فهو يعولك)

صلي من اجل الموضوع وانتبهي لا يجب ان نتخذ قرارات سريعه !
وخاصتا في الامور المصيريه.
ولا زم تحطي في بالك انو ممكن هذا الانسان سوف يكون شريك حياتك وممكن لا ! فلا تجعلي المشاعر هي التي تقودكي.

فإنتي صلي الصلوات وصلي من اجل اهلك وصلي من اجل حياتكي واحضري الكنيسه واقرأي الكتاب المقدس والمزامير خاصتا وتشفعي بالقديسين طالبتا من الله الارشاد والحكمه. صومي ايضا وهذا دليل اتضاعكي .

اما بخصوص الشاب ابتعدي عنو شويه اذا هو مش عايز يفهمكي ، وحاولي ان تكونين ثابته وقويه .

والرب يسهل ...

موضوع مغلق