تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > المنتديات المسيحية العامه > الموضوعات الشبابية

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
روفــــا
ارثوذكسي متألق

روفــــا غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حاسس بأيه دلوقتى حط بريدك هنا ...للعشاق ولغي&, شاركنا معاك ؟

كُتب : [ 05-10-2008 - 03:00 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الراعي مشاهدة المشاركة
ميرسي اوووووووي روفا
فعلا الموضوع جميله جدا والاجمل بصراحه ردودك
فعلا روعه ومفيده وواقعيه جدا انا بجد مهما اتكلمت مش ممكن اديلك حقك
ميرسي اوووووووووووووووووي
اما انا بقي حاسه بايه بجد مش عارفه احيانا خوف واحيانا احساس بالذنب
واحيانا سعاده غامره بس دلوقتي مش حاسه اني مخنوقه ولا فرحانه عادي يعني

اولا شكرا على ردك اللى هو كبير عليا انا مستحقش كدة
لو حسيتى بخوف حاولى كدة روحى لربنا كدة وصليله واقعدى اقرى فى المتاب المقدس وافتحى اى صفحة واقرى اصحاح او اية على الاقل ممكن وانتى خايفة ولما تقرى ممكن اللى هتقريه يطمنك وتفكرى كدة هتلاقى ربنا خلاكى تفتحى الصفحة دى وقريتى الاية او الاصحاح دة علشان يضمنك انه معاكى ومتخافيش طول ما هو جمبك ولما تخلصى ابقى اكتبى فى ورقة اللى فهمتيه او اكتبى الاية اللى عجبيتك اكتر او اللى حسيتى منها بالامان او بوجود ربنا
اما حكاية الاحساس بالذنب دى بصراحة انا شايف تروحى لاب اعترافك وتعترفى بكل حاجة وانتى هتحسى بقى بانك مفيش حاجة انتى عملتيها تحسسك بالذنب او يا اما بقى انتى عملتى حاجة وموش مسامحة نفسك انك عملتى كدة بس برضة تروحى لاب اعترافك وتقوليله وتقولى انتى ناوية تعملى اية ممكن هو شايف انك صح من اللى تعمليه دة ويساعدك ولو لسة حاسة بكدة حاولى اخدمى فى اى فى الكنيسة لو حتى يعنى متزعليش لو نظفتى ايقونات الكنيسة او تخدمى فى اخوة الرب دى بيتحسس الواحد بانه عمل حاجة جميلة وخدمتى ناس كانت محتاجة ليه
عايز اعرف اية معنى سعادة غامرة يعنى وانتى نايمة حاسة بانك انقذتى حد يعنى ولا اية ههههههه متزعليش بس بجد عايز اعرف معنى اية السعادة الغامرة
وشكرا على ردك الجميل دة وشكرا علشان انتى قريتى ردى اللى ميفيدش بحاجة وملهوش لازمة بس انا بردة بحب برد على الناس اللى بيتقرا وترد فى المواضيع
وربنا يباركك ويحفظك

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
miso
ارثوذكسي برونزى

miso غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-10-2008 - 03:03 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روفــــا مشاهدة المشاركة
اولا شكرا لردوك الجميلة والصعبة عليا اللى انا مبعرفش عليها انتى بقى اللى مفروض تردى مكانى بصراحة
هههههههههههههه لا انت كفاية

ثانيا الناس اللى بيتعرف الصح وبيتهرب منه دة دول بيبقوا ضعاف الايمان مبيكنش عندهم ثقة فى ربنا لو عملوا الصح لو على اية لو على نفسه مثلا يبقى يعمله بس يكون عنده ثقه فى ربنا هو لو واثق بجد وعمل حاجة ميعرفش صح ولا لاء ربنا هيدله لوحده على الصح بدل عنده ثقة فى ربنا
صح بس فى ناس فعلا بتبقى عارفة ان ده غلط ولانها ضعيفة بتستمر فيه
بس كلامك صح المشكلة انهم ضعاف الايمان فعلا.
وموضوع الحب دة الصح واللى مفروض يتفكر بيه اكتر هو القلب بس النظرية بيتقول لازم الاتنين بس الميزان موش هيستحمل القلب والعقل علشان دول اكتر اتنين عند الانسان غاليين بس الصح المفروض يتقال القلب علشان لو حد فكر بالعقل يبقى محدش يحب حد علشان ممكن يقول مينفعش علشان فكرت بعقلى وقلبى دة ملوش عندى لازمة يبقى هو كدة ظلم نفسه فى حاجات كتير وربنا خلقنا وادانا الاتنين علشان هو فكر فينا بعقله وجبنا بقلبه بس بيحبنا اكتر علشان عايزنا نكون ولاده موش لازم نبقى مين وابن مين
والناس اللى بيتبقى شايفه اللى هما عايزنها دى بقى من حروب عدو الخير بيحلى اللى عايزة قدام عنيه
وضعف ايمان برضة
هههههههههههه انا لسة مصممة على رايى ان الاتنين لازم يبقو مع بعض
الحب لوحده مش بيخلى الانسان يشوف العيوب اللى قدامه
واى حد كبير سالته هيقولك الاتنين مع بعض لازم.

وربنا يباركك ويحفظك وصليلى انا فى امتحانات لحد يوم 8/6
ربنا معاك ويوفقك
ههههههههههه انا هخلص قبلك يوم 3.

رد مع إقتباس
بياناتي
moky
ارثوذكسي مكافح

moky غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-10-2008 - 03:09 PM ]

اقتباس
اولاك بشكرك جدا جدا على ردك الجميل
وممكن انحنى اقبل الايدى على الكلام الكبير واللى مخلى الواحد عاجز ميعرفش يقول اية دة علشان حاجات كتيرة اوى
بس بلاش يا جماعة واحنا فرحانين نفكر فى الخوف معاه علشان الاتنين موش ليهم علاقة ببعض نهائى انا فرحان مفكرش بقى فى اية اللى ممكن يقلب الفرح دة اللى خوف ولا حزن على فكرة انت لو فكرت فى كدة عدو الخير هيخليك انت نفسك تحزن نفسك او تخوف نفسك علشان شايفك انت مفيش ثقة فى نفسك خالص بيخليك بقى تشك فى الناس وتشك فى نفسك علشان كدة بيقلبلك الفرح الى خوف او حزن بلاش احسن بدل احنا فرحانين نفكر فى الخوف او نعرف حاجة اسمها خوف ياريت ساعة الفرح ننسى كلمة خوف .ما الراهب فرحان علشان هيترهبن ويكون ابن ربنا ومبيخفش ليه من عدو الخير لية مقلش ليه لاء انا خايف من عدو الخير يحاربنى لاء هو مفكر انه هيحاربه بس هو اللى ينتصر على عدو الخير وبيبقى فرحان بينه وبين نفسه وغير كدة بدل احنا فرحانين يبقى ربنا اكيد فرحان اصل انت عمرك ما تبقى فرحان وربنا زعلان مننا يبقى لية بقى نجيب الخوف واحنا مع اللى يقدر يشيل الخوف من جوانا.
بركة صلوات العدرا والقديسين معاكى فى المواد اللى انتى خايفة منها واتشفعى بكل مادة قديس ليها اكيد هيساعدك بنعمة ربنا تكون معاكى
بصى انا بصراحة معجبك بيكى وبكلامك الجميل دة عن الحب دة كفاية حبك للناس موش حبهم ليكى لاء انتى موش هتستفيدى حاجة من حبهم كفاية حب ربنا ليكى وحبك ليهم دى حاجة كبيرة اوى وبيتحبى اللى بيكرهوكى كمان امممممممم موش عارف اقولك اية يا بختك بقلبك بجد انتى متعرفيش حاجة اسمها الحزن.
بس انا كدة بقى هبدا اغير منك انتى بامانة بامانة يا بختك بخدمتك دى دة ياريت انا مكانك مكنتش هعرف حاجة اسمها خوف ولا حزن انتى بيتعملى حاجة كبيرة انك تخدمى الناس دول دة خدمتهم كبيرة عند ربنا علشان بيعرفوه بلغتهم موش بلغتنا احنا وبيحبوه والفرح دة اللى اسمه الفرح الحقيقى اللى هو ثمار الروح ولما انتى حاسة ان دة اللى بيفرح لما تبقى خايفةولا حزينة روح على طول اخدميهم وشفيهم عايزين اية اكيد هتحسى براحة على طول.
شكرا تانى مرة على كلامك الجميل وانا اسف اذا موش فيدك فى حاجة بس بجد انا شدنى الكلام بيتاعك وحبيت ارد عليه واسف على الاطالة وعلى تكرمك وقريتى ردى وموضوعى
ويارب تبقى فرحانة وقريبة من ربنا اكتر وربنا يساعدك ويقف جمبك فى خدمتك اللى انا بجد بغير منك فى خدمتك دى يا رتنى انا عمل كدة بس انا عبد خاطئ مستحقش كدة
وربنا يباركك ويحفظك ويقف جمبك فى الامتحانات
مرسي كتيييييييييييييييييييير جدا يا روفا على تعليقك الجميل ده
و بعدين يا سيدي و لا تغير و لا حاجة
انا و لا استاهل اي كلمة من اللي انت قولتها دي
انا خادمة و عبدة لاخوتي في المسيح
و موري غلبانة جدا جدا جدا و لا تستحق الكلام الكبير ده
موري اقل و اصغر بكتييييييييييييير جدا من الكلام الكبير ده
مرسي كتييييييييير على تعليقك و ردك الاكثر من رائع
ربنا يبارك حياتك و خدمتك و يعوض تعب محبتك من اجل خدمة المنتدى
اذكرني في صلواتك كتيييييييييير جدا
اختك الغلبانة موري

رد مع إقتباس
بياناتي
بنت الراعي
ارثوذكسي برونزى

بنت الراعي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-10-2008 - 03:22 PM ]

اولا شكرا على ردك اللى هو كبير عليا انا مستحقش كدة
لو حسيتى بخوف حاولى كدة روحى لربنا كدة وصليله واقعدى اقرى فى المتاب المقدس وافتحى اى صفحة واقرى اصحاح او اية على الاقل ممكن وانتى خايفة ولما تقرى ممكن اللى هتقريه يطمنك وتفكرى كدة هتلاقى ربنا خلاكى تفتحى الصفحة دى وقريتى الاية او الاصحاح دة علشان يضمنك انه معاكى ومتخافيش طول ما هو جمبك ولما تخلصى ابقى اكتبى فى ورقة اللى فهمتيه او اكتبى الاية اللى عجبيتك اكتر او اللى حسيتى منها بالامان او بوجود ربنا

اولا ده حقك انا مش جبت حاجه من عندي يعني ماتشكرنيش ماشي
ثانيا انا فعلا باعمل كده واكتب في ورقه الايه اللي بتنور لي وفعلا ده تدريب رائع اشكرك جدا يا روفا
اما حكاية الاحساس بالذنب دى بصراحة انا شايف تروحى لاب اعترافك وتعترفى بكل حاجة وانتى هتحسى بقى بانك مفيش حاجة انتى عملتيها تحسسك بالذنب او يا اما بقى انتى عملتى حاجة وموش مسامحة نفسك انك عملتى كدة بس برضة تروحى لاب اعترافك وتقوليله وتقولى انتى ناوية تعملى اية ممكن هو شايف انك صح من اللى تعمليه دة ويساعدك ولو لسة حاسة بكدة حاولى اخدمى فى اى فى الكنيسة لو حتى يعنى متزعليش لو نظفتى ايقونات الكنيسة او تخدمى فى اخوة الرب دى بيتحسس الواحد بانه عمل حاجة جميلة وخدمتى ناس كانت محتاجة ليه
لا فهمت احساس بالذنب غلط سامحني ي
يعني لو شديت مع حد من اخواتي في البيت علما باني ممكن مااكنش انا اللي غلطانه
لكن بااحس بالذنب وكمان بااتخنق تقول ايه بقي عبط هههههههههه
وفعلا انا بخدم في الكنيسه لان اب اعترافي طلب مني كده متشكره جدا يا روفا ربنا يعوضك
عايز اعرف اية معنى سعادة غامرة يعنى وانتى نايمة حاسة بانك انقذتى حد يعنى ولا اية ههههههه متزعليش بس بجد عايز اعرف معنى اية السعادة الغامرة
ههههههههههههه لا مش كده وانا مش بزعل من اخواتي في المنتدي علي فكره
سعاده غامره يعني سعاده شديده جدا جدا مغطيه كل جانب من الحياه يعني الحياه بمبي اوي هههههههه
يارب اكون وضحتها لك
وشكرا على ردك الجميل دة وشكرا علشان انتى قريتى ردى اللى ميفيدش بحاجة وملهوش لازمة بس انا بردة بحب برد على الناس اللى بيتقرا وترد فى المواضيع
وربنا يباركك ويحفظك

لا ماتقولش كده صدقني انا استفدت كتييييييييييير منه اوعي تقول كده تاني بجد ازعل منك
ميرسي اوي وبجد مش عارفه اشكرك ازاي
ربنا يعوضك ويباركك ويحافظ عليك انت كمان

رد مع إقتباس
بياناتي
sawsaw
ارثوذكسي بارع

sawsaw غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-10-2008 - 03:42 PM ]

مرسى جدا يا روفا انت ومورى على ردودكم الجميله المشجعه بالنسبه لموضوعى
انا صليت صلاه طلبه مشوره الله وهو انشاء الله هيبين كل حاجه قريب
ويوضح كل حاجه من ناحيته و ناحيته سواء نكمل او منكملش
وصلولى كتير انا فى صيدله والمواد كلمه صعبه قليله عليها
ربنا يستر بجد

رد مع إقتباس
بياناتي
روفــــا
ارثوذكسي متألق

روفــــا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-10-2008 - 03:57 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sawsaw مشاهدة المشاركة
مرسى جدا يا روفا انت ومورى على ردودكم الجميله المشجعه بالنسبه لموضوعى

انا صليت صلاه طلبه مشوره الله وهو انشاء الله هيبين كل حاجه قريب
ويوضح كل حاجه من ناحيته و ناحيته سواء نكمل او منكملش
وصلولى كتير انا فى صيدله والمواد كلمه صعبه قليله عليها

ربنا يستر بجد

ربنا معاكى ويحفظك ويقف جمبك كدة وتحلى وتجيبى 9.5 من 9 وبنعمة ربنا هتحلى بدل انتى واثقة فى ربنا

رد مع إقتباس

اضافة رد