تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مشكلة خادم

:em4600::em4600::em4600:أنا باعانى من مشكة فى كنيستى وخدمتى أنا أول لما أنتقلت للخدمة فى الكنيسة جديد لم أرى محبة من أحد بل وجدت نفور من الجميع مع أنى حاولت التقرب من

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

الصورة الرمزية روزى راجى
روزى راجى
ارثوذكسي شغال
روزى راجى غير متواجد حالياً

Icon101 مشكلة خادم

كُتب : [ 05-31-2009 - 11:11 PM ]

مشكلة خادم em4600.gifمشكلة خادم em4600.gifمشكلة خادم em4600.gifأنا باعانى من مشكة فى كنيستى وخدمتى أنا أول لما أنتقلت للخدمة فى الكنيسة جديد لم أرى محبة من أحد بل وجدت نفور من الجميع مع أنى حاولت التقرب من هؤلاء الخدام والخادمات ولكن مع مرور حوالى سنتين فى الخدمة بدأيذوب هذا الفاصل بينى وبينهم بل وأصبحت قريبة من الجميع من الخدام والخادمات بلا أستثناء ولكن ما حيرنى فى الفترة الاخيرة هو اننى لاحظت حالة النفور مرة أخرى ولكنى لاأعلم لماذا كنيستى هذه من الكنائس التى نشأت فى المناطق العشوائية وأنا كنت قبل ذلك أخدم فى كنيسة السيدة العذراء مريم بالزيتونوكنت أعلم قبلا أن هذا هو السبب الذى يجعلهم ينفرون منى ولكن صدقونى كل ما أفعله أنى أنقل اليهم أفكار جديدة تصلح للخدمة وتعمل على رقيها .ماذا أفعل الأن عندما أذهب للخدمة لاأجد من أحد ترحاب بأى شكل من الآشكال ماذا تنصحنى هل أنقل خدمتى الى مكان أخر فى نفس المنطقة مع العلم أنى لاأستطيع أن أرجع أخدم فى كنيسة العذراء مرة اخرى لآننى أستقرت فى هذه المنطقة الان حلوا لى هذه المشكلة وربنا يعوض تعب محبتكم

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلة خادم

كُتب : [ 06-01-2009 - 06:48 AM ]

سلام لنفسك يا محبوب الله الحلو
" ان لم يبن الرب البيت فباطلا يتعب البناؤون ان لم يحفظ الرب المدينة فباطلا يسهر الحارس " (مز 127 : 1)

باطل كل علاقة أو خدمة تقام والمسيح إله المحبة غايب عن النفس ، أو بمعنى أصح : الإنسان هو الذي يغيب عن الله ولا يتشرب منه عمله الحلو ولا يُقيم علاقة صحيحة وسليمة معه ، وبذلك يعمل بذاته وكبرياء قلبه لمصلحة ذاته وليس لله ، وبذلك لا نندهش حينما نجد خادمة أو خادم لا يقبل آخر معه أو يشترك في خدمة المحبة لأولاد الله بالحب مع شركاءة الخدام في الخدمة !!!

عموماً كلامك كله يصب في معنى واحد ، غياب الله عن الخدام ، والناس في حالة بعد عن الله وكل احد يهمة ذاته ، وعموماً أصول الخدمة هي في محبة ربنا يسوع بقلب طاهر وأن يكون الإنسان في ملئ الروح القدس روح المحبة ، وله موهبة الخدمة من الله !!!!

أعطانا الله أن نستفيق ونصحى ونتعقل ونعرفه إله حي وحضور محيي ؛ النعمة معك يا أجمل أخ حلو محبوب ربنا يسوع والقديسين

بياناتي
samerco75
ارثوذكسي متألق

samerco75 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-01-2009 - 09:41 AM ]

الحقيقة كنت محتاج لهذا الرد الرائع والشافى
اشكرك استازى ايمن

بياناتي
Manno2008_2010
ارثوذكسي بداء يشتغل

Manno2008_2010 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-01-2009 - 10:10 AM ]

سلام ونعمة ليكي ولخدمتك ياخدامة رب المجد يسوع وسلام لكل من يهمك امره ومقرب إليكي وسلام حتى لأعدائك

كل الأحترام للرد السابق وبجد رائع وانا هرد في نقطتين
انا لاحظت ان اغلب الضيقات والمشاكل اللي شفتها في حياتي وحياة صحابي ناقصها صلاة وقبل اي كلام صلي لربنا.
اولا احب اقولك ان خدمتك بتقدميها لربنا وكويس جدا انك تحاولي تطوريها بس الذين بلا مرشد يسقطون . استشرتي امين الخدمة شفتي رأي اصحابك الخدام وبرضو شفتي ثمر التطوير إللي ادخلتيه في خدمتك من المخدومين وقبل دا كله سألتي ربنا اقدم خدمتي بالشكل ده ولا لأ سألتيه انت عاوز تطور خدمتك ازاي ولا افتكرتي قدراتك الذهنية والعملية وبس

ثانيا افتكري انك انتي والخدام اعضاء في خدمة واحده في الروح الواحد مش كل واحد يطور جانب من نفسه اتركي نفسك للروح ده وتأكدي ان مستحيل حد يقوى على روح ربنا في تطوير الخدمة متعتمديش على ذاتك وتنسي روح ربنا العامل فيكي

وربنا يبارك خدمته وخدامه ويزرع المحبة في قلوب الجميع وينزع من قلوبنا اي افكار اعتماد ع الذات او غيرة غير مقدسة لصالح ارضاءه الكامل وخير ولاده المخدومين وخدامه القائمين على خدمتهم

صلي من اجل ضعفي

قديم 06-01-2009, 10:13 AM
Manno2008_2010
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: التكرار
بياناتي
peter_naser
ارثوذكسي شغال

peter_naser غير متواجد حالياً

رد: مشكلة خادم

كُتب : [ 06-01-2009 - 04:39 PM ]

لازم فى حاجه غلط؟
المشكله(تحديدها)
اسبابها...!!! انا المسؤله عنها ولا؟

دعينى اختى اجيبك المشكله هى احساسك بالنفور منك
اسبابها:
1_ممن الممكن نظرا لخدمت فى مكان ذو مستوى معين. يظهر هذا فى اقترحاتك عليهم تكون بعيده عن واقع خدمتك فى هذا المكان
2_سامحينى من الممكن انك تظهرى نوع من التعالى فى الكلام والافكار
3_احساسهم بانك بالبلدى اكلتى الجو ممكن فعدو الخير يجربنا وهذا نظرا لنشاط معين عملتيه.
الحل:
(توكلت عليك يارب فلا تدعنى اخذى مدى الدهر
نجينى بعدلك)
1_ عاملى الصغير على انه الكبير
2_لاتظهرى معرفتك على اقل منك معرفه

الخدمه تعب
متسبيش الخدمه

عدو الخير مستنى قرار ذى ده
ربنا معاكى

بياناتي
روزى راجى
ارثوذكسي شغال

كُتب : [ 06-02-2009 - 12:30 AM ]

ربنا يبارك كل من ساهم فى حل مشكلتى ربنا يعوض تعب محبة الجميع. (سامحينى من الممكن انك تظهرى نوع من التعالى فى الكلام والافكار
3_احساسهم بانك بالبلدى اكلتى الجو ممكن فعدو الخير يجربنا وهذا نظرا لنشاط معين عملتيه.)عايزة أقول أنى أنا لم أحاول أبدا أنى أتعالى عليهم بل بالعكس نزلت لمستواهم بل أقل حتى فى أفكارى راعيت أن تكون فى حدود المعقول والمتاح لدى الخدمة.عايزة أقولك أنى أتهنت أكثر من مرة أمام مخدومى الكنيسة وأولياء الامور ولم أرد بسوء لاحد وسبب تكرار هذه الاهانة أنهم شعروا منى بالضعف وزى مابيقال ساقوا فيها هل التسامح أصبح ضعف وكان رأى اب أعترافى ومرشدى الروحى أن الخطأمش عندى وفضل أن أسير على منهجى الروحى ولكن بيقولوا جنة من غير ناس متنداس وأنا عايزة أحب الناس والناس تحبنى عايزة فى جو كنسى محب للخدمة الواحدة الهادفة

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-02-2009 - 07:11 AM ]

أقول الحق والصدق في المسيح له المجد وكما تعلمنا من الآباء المحنكين ذو الخبرة والعمق الإلهي الحلو والممتلئين بالروح القدس ...
أن اي خلل يحدث في حياة الخدام وسلوكهم يُعبر عن تيه النفس ومحبة الذات وكبرياء القلب وتعالي الفكر ، لأنه أن لم يتسلم الإنسان الخدمة بعد الجلوس عند قدمي الكتاب المقدس قارعاً باب كلمة الله باتضاع القلب ، مجاهداً بمحبة وينتظر أن يفتح له الله باب الكلمة ليتلقف روح وحياة منها ليحيا في شركة مع الله ويرسله بروح الخدمة ليخدم لا بذاته إنما بقوة الله ، باطلة هي خدمته وسيظل في تخبط ، وستظهر الخمة في مشاكل لا حصر لها حتى لو لم يختلف مع من حوله سيوصل ويعلم بذاته ويتعالى كل يوم ويمتلأ عقله معلومات تتحول في النهاية إلى كبرياء القلب وضرر بالغ في حياته حتى انه يبتعد عن الله تماماً ...

خطورة من يدخل الخدمة بلا حياة توبة ومنهج آبائي كنسي سليم وصحيح معتمداً على روح الحكمة روح المشورة والفهم اروح القدس الرب المحيي ، سيطعن نفسه بأوجاع كثيرة اولها حب الذات وثانيها عدم قبول الآخرين والنفور من حياة الشركة لأنه يعتد برايه ولا يطلب أن يشاركه آخر !!!

ليتنا نطلب الله بل قلوبنا وأن لا نتسرع بحمل نير الخدمة قبل ان نحيا خبرة حياة التوبة تاركين الخدمة للوقت الذي نكون مؤهلين فيه لها من الله الحي القدوس الذي له المجد كل حين وإلى الأبد آمين

قديم 06-02-2009, 10:10 PM
homa_310
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: التكرار
بياناتي
homa_310
ارثوذكسي جديد

homa_310 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-02-2009 - 10:26 PM ]

اولا سلام ونعمة وربنا يعوضكم جميعا ثانيا انا لاحظت من كلامك انك قلت فى الاول كان فى نفور وبعد ذلك فى محبة وقربت جدا ليهم وبعد ذلك حدث نفور مره ثانية مش ممكن يكون هذا الاحساس عندك انت او انهم زعلانين منك مش عدم محبة لانى مش ممكن يكون الكل واخد موقف وهل انت اخدتى رايهم من انك تتركى الخدمة ولو قلت ايه كان رد فعل الخدام الى معاك انا معاك ان ممكن يكون فى سخص واخد موقف بس مش ممكن يكون كل خدام الكنيسة واخدين موقف واحد ولو فى شخصيات معينة هى الى واخدة هذا الموقف مش معقول نقول ان كل الخدام معندهمش محبه وانا شايفة ان لو احساسك صح طب ليه مسالتيهمش وعرفتى ليه الموقف ده وشوفى رد الفعل ودى نصيحة من اخت بتحبك وواثقة من محبتك للخدمة وانت عارفة وياريت مش عشان شخص تظلمى الجميع تلميذتك

بياناتي
روزى راجى
ارثوذكسي شغال

كُتب : [ 06-04-2009 - 11:33 PM ]

ممكن يكون فى سخص واخد موقف بس مش ممكن يكون كل خدام الكنيسة واخدين موقف واحد ولو فى شخصيات معينة هى الى واخدة هذا الموقف مش معقول نقول ان كل الخدام معندهمش محبه
صحيح مش كل خدام الكنيسة واخدين منى موقف ولكن الخدام اللى واخدين منى موقف هم من أخدم معهم وتربطنى بيهم خدمة واحدة صدقونى كل ما أصلى من أجله هو أن تنصلح الخدمة وخدامها وأنا أيضا ربنا يصلح من حالى ويكونوا فى محبةلآن عدو الخير عندما يريد أن يهدم خدمة يدخل ويهدم المحبة بين الخدام وربنا يقدم ما فى الخير وشكرا لنصيحتك homa_310

بياناتي
تونى كويك
ارثوذكسي مكافح

تونى كويك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-07-2009 - 01:17 PM ]

خدمة بتعالى و من غير محبة
قلتها احسن

موضوع مغلق