تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مواضيع الارتباط

مكنتش فاكرة انى الشباب خايفين اوى يختارو غلط او مش عارفين ربنا هيقولهم ازاى هى دى ولا لا انا طبعا خبرة كنا بنتناقش ازاى ممكن ربنا يقولنا داشريك حياتنا ولالاا

اضافة رد

الصورة الرمزية Shosei
Shosei
ارثوذكسي صانع
Shosei غير متواجد حالياً

افتراضي مواضيع الارتباط

كُتب : [ 02-13-2010 - 10:55 PM ]

مكنتش فاكرة انى الشباب خايفين اوى يختارو غلط او مش عارفين ربنا هيقولهم ازاى هى دى ولا لا انا طبعا خبرة كنا بنتناقش ازاى ممكن ربنا يقولنا داشريك حياتنا ولالاا

اولا ربنا مش بيسيبك تختار غلط حتى لو اخترت فعلا غلط وحصل ارتباط خطوبة يعنى بيديك اكتر من علامة او مشكلة انا كانت مشاكل غير احساسى انى مش دا شريك حياتى بيديلك مشكلة واتنين وتلاتة لو مسمعتش يبقى متلمش على ربنا لكن فهمت الحق نفسك فك خطوبتك وصلى كتير اوى انى ربنا يعلنلك او يبعتلك شريك حياتك

ربنا مخيرنا هو مش فارض عليك حد معين بس انا حد ينفع اتعامل مع شخصيات كتير بس بشكل مؤقت مش دايم لو اتنين عصبين مثلا هيبقى البيت شكله ايه
كنت فاكرة الارتباط فى الاول فستان كوافير رومانسية الموضوع اكبر من كدا بكتير واعمق منكرش كنت بصلى حتى بعد الخطوبة لانى امين الخدمة كان بيقولى مش معنى اتخطبنا خلاص منصليش لا نصلى عشان ربنا يكشفلنا ان كان مناسب ولالاا نرجع انى الموضوع اعمق من كدا انا صدقا مكنتش عارف اتعامل معاه لانى مكنتش بتعامل مع شباب الا من الانترنت لكن وجه لوجه ببقى زى الفار وبجرى استخبى كنت لخمة موت لازم تحددى الاول انتى عايزاه ازاى او انتا عاوزها ايه حط موصفات مش اى واحدة تشوفها لا دى كويسة وتمشى يله نتجوز لاا انتا مش بتختار اوضة ولا صالون دى شريكة حياتك واحدة بتختارها تعيش معاك طول الحياة تشيلك وتشيلها فى وقت بتحتاجك اكتر من اى حد مش عيب انك تدرس عن المراءة او سيكولجية المراءه عموما عشان بعد الجواز متتصدمش بطبع مشفتهوش او متعرفش عنه حاجة فى الخطوبة لو لقيتها اسئلها اتكلمو كتير اسئلها احلامك نفسك تشوفى شريك حياتك ازاى هوايتك طموحك حاول تدخل جواها متحكمش ابدا من اول مرة ولا انتى كمان اول مرة لسه الدنيا كلها كسوف او فى احراج بس مبدئيا بيكون واضح الارتياح ودى حاجة مبشرة لو فى ارتياح اتكلمو كتير اوى انشاله فى الخدمة ولو ينفع اطلعو امسيات مع بعض حاولو تدخلو فى العمق ثق تمام وثقى تماما ربنا مش بيختار لينا الوحش ابدا بس ركزو على بس دى لو ربنا شايف انك مصمم على حد ثق تماما هيسيبك لحرية اختيارك بس متلمش عليه فى الاخر انا حصلت مشكلة وحليتها والتانية وحليتها التالتة قلت لا كدا كفاية ركز اوى مع ربنا مش اى مشكلة من ربنا بس هو هيعلنلك بس حاول تفهم هيكلمك ازاى قبل متقول اه او لاا صلى كتير صلى صلى صدقونى رغم انى فكيت هو وجع لانى فى كلام كتير بيتقال بس مبسوطة لانى صلاتى مرحتش هدر لانى ربنا شيلى الافضل متسدش ودانك مش شكلها او شكله حلو خلاص عاوزها هى مش لعبة هنزهق ونرميها دى عشرة عمر صاحى نايم خارج معاها الموضوع مش بسيط صحيح انا قبل الارتباط مكنتش مهتمة اوى وبصلى بس بصلى عادى لوفى خير كمل بس صدقا ربناكان بيسمع متحولش تسمع كلام من اى حد احنا بندورعلى صوت ربنا مع اصحابنا مع ابونا محدش هيفيدك انا ماما راحت سئلت ام فى دير وقلتلها اديله معانى من جوايا لا مش هو دا اللى بتمناه شريك حياتى بس لانى اتشككت وافقت قلت جايز دا اللى ربنا مختاره وقلت امين بس فى الاخر مصدقتش غير احساسى والصوت اللى جويا بس مندمتش لانى اتعلمت كتير اولا صوت ربنا بيبقى جوانا مشمع صحبى ولا اقوله ايه رائيك فيها اسئل انتا نفسك ايه رائيك فيها دى تنفع تكمل معاها ولا لا متسئلش صحبك لانى طبيعى فى فروق شخصيات واللى تنفع معاه متنفعش معايا صلى وصلى وصلى وصدقا متحرش ربنا هيكلمك ازاى لانى هيكلمك بطريقة انتا تفهمها بس المهم متصممش وتقول لتكن مشيئتك متختارش وتقول هى دى بس لتكن مشيئتك متجيش سلم لربنا ومش هتندم وانا واثقة كل اللى مر بتجربة وكان مسلم للرب مش هيندم حتى لو فشل لانى بيبقى فى تعزية
وصدقنى اللى بيخدمربنا بامانة ربنا مش بيسيبه انهرده امين الخدمة قلنا قصة مستغربتهاش ابدا لانى اختبرت ربنا ادايه حنين
كان فى بنت جميلة اوى كانت فى محرم بيك جالها شغلين فى مكانين بس فيهم واحد طالب بنت جميلة وانيقة بمرتب 1500 جنية هى كل اللى شافها قالها انتى جميلة بس كانت خادمة ومسلمة لربنا اوى دايبما بتروح الكنيسة قبل اى مشوار وبتحط عطا راحت فى يوم عشان تقدم فى الشغل كان فى الابراهيمية تقريبا هوبعيد مامتها قلتلها بلاش مش مرتحاله قالت لاا مرتب حلوو وصممت ونزلت راحت الكنيسة دفعت عطا عاوز تركب تاكس عشان يوصلها بتبص فى الفلوس مقضوش تمن تكمس روحت بسرعه عشان تاخد فلوس خدت فلوس ونازلة اب كاهن للافتقاد جالهم وهى متاخرهقلتلها ابونا مستعجلة قلها بلاش دا بعيد بردو مصممة بعد منزلت الكعب اتكسر طلعت تانى عشان تغيرو وبسرعه نزلت خلاص لقت تكس العجلة بتاعت التكس فرقعت الوقت عدى والليوم خلص ومينفعش تروح اليوم اللى بعدى نزل فى الجرايد انى الشركة دى سورى فى اللفظ بيت مش كويس ربنا اداها علامات كتير وعطلها كتير ولاتعليق علىالقصة لانى بجد احنا فى ايد امينة واللى بيسلم لربنا ويثق فيه مش بيسيبه
الموضوع مش من كتاب ولا حاجة هى تجربة واختبار عيشته يعنى دا رائى شخصى قابل للنقد بس غير قابل للنقل

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
حيران
Banned

حيران غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مواضيع الارتباط

كُتب : [ 02-20-2010 - 01:56 AM ]

اللى اقدر اقوله ان كل انسان له خطه وتدبير الهى لخلاصه وبقدر مافى تجربته من الم بقدر ما فيها من تعزيه يمكن ربنا يدخلك فى تجربه او يمكن يقودك ** ليها بسماح من ربنا وايضا للبنيان وطالما الواحد او الواحدة بتحب ربنا وقصدها الخير مش مهم نوع التجربه ايه على قد ما تتلامس بايد ربنا وتشعربيها وكل تجربه وليها وقتها المهم انها متنتهيش بنهايه محزنه وكله يلوم نفسه

التعديل الأخير تم بواسطة Shosei ; 03-21-2010 الساعة 03:18 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
bassem8800370
واحد من ابناء يسوع

bassem8800370 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-22-2010 - 11:58 PM ]

موضوع مفيد اوووووووووووووووووووووووو ووى

رد مع إقتباس
بياناتي
بيتر القمص كامل
ابن القمص

بيتر القمص كامل غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-04-2010 - 02:03 PM ]

مير سى على الموضوع وفعلا اهم حاجةفى الارتباط هى الصلاه لانى الصلاة الدائمة بتكشف المسخابى

رد مع إقتباس

اضافة رد