تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
hard_age
ارثوذكسي متألق

hard_age غير متواجد حالياً

افتراضي رد: فى فعل ورد فعل 13

كُتب : [ 01-17-2010 - 11:42 PM ]

ممكن اتكلم فى هذا الموضوع
انا مع الراى اننا مينفعش نعمم احكامنا
قد يكون النت وسيلة ويكون ربنا هو الى مدبرها لهم فى التوصل ببعض وقد تكون وسيلة سيئة مش مباركها الرب
بس الشى السيئ ان اهلها حكموا انة مينفعش من غير ميشفوة او يسالوا علية قد يكون اصلح لها من الذى يختاروة لها
ولية مقدموش مشيئة ربنا وحكموا بسرعة ادام من النت
على العموم دا رايئ وكل واحد لة ارائة الى بتتحكم فية
وانا عذرتهم لما كتبت رايى لان رايهم اكيد بيتحكم فيهم ايضا
والى فية الخير يقدمة ربنا

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-18-2010 - 12:40 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
ما احنا قلنالك يا مجدى لو هو جاد يتقدملها رسمى
هو جااد جدااا وعاايز يتقدم ياااايمى

ولو هما رافضين يبقى قلقنين ومش واثقين فى طريقة العلاقة بينهم وطريقة معرفتهم ببعض
حتى ياااايمى لو زى مااانتى بتقولى ماا يعقدواا معااه علشاان يعرفوه القلق دى فى محله ولا حكمهم غلط ولا ااحناا بنحكم على النااس وخاالص

وبصراحة عندهم حق
عندهم حق فى ااية يااايمى

بس مع لينا لو الموضوع حقيقى بجد هو ممكن يدخل اب كاهن فى الموضوع وياريت يكون اب اعتراف الاسرة يروحلة ويكلمة ويفهمة انة عايز يدخل من الباب زى اى واحد جاد وعايز بنت بجدية والبنت هى اللى تقولة الكلام دة وتكون هى متكلمة مع الاب دة ومفهماة الموضوع ولازم يقتنع هو الاول علشان يقدر يقنع الاهل وربنا يتدخل وبصلاة ربنا بيعمل المستحيل ولو هو اخيار ربنا وعلاقتهم متفقة مع ارادة ربنا هيدبر ليهم الصالح والخير ويحقق الصعب وتيجى على اهون سبب وربنا معاها

ااوك ياا ايمى بس زى ما اناا قولت فى الموضوع البنت خااايفة تدخل اب كااهن علشاان ماا يكنيش فى عتد من ااهلهاااا
وانتى عاارفة بقى يااايمى العند بيعمل ااية فى النااس

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 01-18-2010 - 12:45 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
عزيزتى ماريان رايك جميل انا بحييكى لانة بيدل على الايمان اللى جواكى لما قلتى
واجعلونا دائما نترك حياتنا فى يد اللة وحدوا
دا جميل وتسليم وخضوع لمشيئة اللة فى كل شئ بس فى اشياء فى حياتنا لازم نفكر فيها ودة بردوا ربنا علمهولنا لانة قال كونوا حكماء كالحيات وبسطاء كالحمام

طيب بصى بالراحة تعالى نتامل فيها كدة ونشوف ابعادها واحد عرف بنت على صفحات النت وعجبة فيها اسلوبها وكلامها ونوع الموضوعات اللى بتكتبها والردود مش المعرفة غالبا بتبدا كدة وبعدين الاميل ونحكى بقى مع بعض ونتعرف اكتر واكتر
وميفتشى يوم الا لما نتكلم مع بعض ويمكن تليفون كمان وموبايلات اوك
هنا الشاب بيبدا يكون صورة وهمية فى خيالة عن البنت دى او العكس البنت بترسم صورة وهمية فى خيالها لهد الشاب فارس الاحلام من حيث كل حاجة الاسلوب والطباع والطريقة ونبرات الصوت ويمكن حتى الشكل لانة عايش فى دايرة جميلة رسمها لنفسة ومش مستعد يتنازل عن شئ هو تصورة ورسمة واتمناة
ولما ييجوا يتقابلوا ويعرفوا على بعض على ارض الواقع اكيد هيلاقوا حاجات كتير مختلفة وهنا هيحصل اصدام واعادة تفكير
لا انا مكنتش عارفة عنة كدة لا انا متصورتش كدة لا مش دى الصورة اللى انا رسمتها فى خيالى عنها او عنة وندخل فى متاهات بقى وتفشل العلاقة غالبا
لكن لما تكون عارفاة من الكنيسة او قريبها او زميلها فى عمل او جاى عن طريق الاباء والاحباب او او او او --- الخ
هتكون لمسة الحقيقة وشايفاها بصورتها زى ما هى مش هيكون فية خيال فى الموضوع لان الامور واضحة قدامها وهو قدامها تقدر تحس من كل حاجة بيعملها اذا كانت هتكمل معاة ولا لا هتكون عايشة على ارض واقع وصلبة وحقيقة وهى بقى تختار ولازم تدى نفسها فرصة كافية تعرفة كويس وتصلى لربنا يساعدها فى الاخيار وتكون حكيمة فى تصرفتها معاة علشان ميحصلشى فشل زى اللى حكيتى عنة اعتقد انها مسئولة معاة عن الفشل دة لانها لو كانت عرضت الامر على ربنا مكانشى حصل فشل لان ربنا دايما طريقة نجاح وسعادة
بس دا كل قصدى حب النت دا وهم صدقونى
انا بحب شباب ولاد وبنات كتير وبتكلم معاهم بس داخل دايرة الاخوة والاحترام بنتكلم فى الخدمة وفى موضوعات بنكتبها وفى احوال بلدنا
بس لكن الحب العاطفى مالوش دور فى العلاقات دى مالوش مكان عندنا خالص وانا بختار اصحابى بناءا على هذا التفكير علشان كدة العلاقة بتنجح وبتكون حلوة وفى النور

يارب اكون قدرت اوصل وجهة نظرى واسفة اذا كنت طولت عليكم معلش يا مجدى
مش انت قلت انك عايز مناقشة اشرب بقى ههههههه
ربنا معاكم ويملى قلوبنا بالحب بس صح

ماااشى يااايمى
بس بجد مناااقشة جميلة واناا مستنى ماارياان ترد عليكى
وردى فى الاخر

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 01-18-2010 - 12:55 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hard_age مشاهدة المشاركة
ممكن اتكلم فى هذا الموضوع
انا مع الراى اننا مينفعش نعمم احكامنا
قد يكون النت وسيلة ويكون ربنا هو الى مدبرها لهم فى التوصل ببعض وقد تكون وسيلة سيئة مش مباركها الرب
بس الشى السيئ ان اهلها حكموا انة مينفعش من غير ميشفوة او يسالوا علية قد يكون اصلح لها من الذى يختاروة لها
ولية مقدموش مشيئة ربنا وحكموا بسرعة ادام من النت
على العموم دا رايئ وكل واحد لة ارائة الى بتتحكم فية
وانا عذرتهم لما كتبت رايى لان رايهم اكيد بيتحكم فيهم ايضا
والى فية الخير يقدمة ربنا

ميرسى كتير لاااهتمامم با الموضوع وطرح وجهه النظر دى
بس لازم نحكم عقلنااا صح ونعرف اازى نحكم واازى نتصرف با الذات لو الحكم دى بيتحكم فى مصير او حيااة ناااس
ميرسى للمتاابعة الجمية

رد مع إقتباس
بياناتي
dr mina
ارثوذكسي مكافح

dr mina غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-20-2010 - 01:50 AM ]

عزيزى مجدى , للأسف أعلم تماما المشكلة التى تتحدث عنها بكل جوانبها مساوئها و فوائدها , وستندهش كثيرا ياصديقى إن قلت لك أنها تحدث أكثر من رسالة صغيرة أرسلتها صديقة إليك ,
الأمر برمته ياصديقى نابع من المجتمع الذى نعيشه والذى جعل التعميم شيئا أساسيا وألبس الانترنت ثوبا من الخزى والعار فلا أحد يدرى مثلا بمنتدانا المفيد ولكن الأكثرية يعلمون المواقع الاباحية ,
لهذا اصطدم الانترنت بالفعل والصيحة العامة للمجتمع , ولكن ما أدهشنى فى الأمر أن الأهل يرفضون حتى التعرف على الشاب ولربما يكون مثل حبة الخردل الصالحة وسط الالحقل الفاسد , لهذا اتسائل عما اذا كان هناك شخصا بعينه يرونه لها ؟؟؟؟؟؟؟
واذا لم يكن فياصديقى على البنت ان تلتزم بأمها لأنها الأقرب فى أمر كهذا قبل أب الاعتراف لتعلم لماذا الرفض ولكى ترحم شابا مسكينا من التمسك بملا ليس له , ولكن الأدهى من ذلك والأهم يا صديقى هو قبل الارتباط ’ لقد قلت انهم تقابلوا وتعارفوا وكان من الاولى يا صديقى ان يفهموا ويسألوا جيدا قبل أن تسير القصة الى هذه النهاية ؟ لذا ياصديقى ولنعلم جميعا
لا تتسرع فى علاقة تنشئها من خلال النت أو حتى من خلال الكنيسة اسأل و اعلم واستفسر عن كل شئ , واعد تقييم الموقف , فحين تحب بعقلك اعلم انك تتجنب اخفاء العيوب التى قد تظهر حين ينقشع غشاء الحب ويظهر نور الحقيقة , تمسكى بامك يا صديقتنا واعلمى سبب الرفض الحقيقى , فان لم تجدى سببا , اذهبى لاب اعتراف الاسرة وليكنالحديث ان يتعرف عليه اولا قبل كل شئ وقبل ان يخاطب عائلتك ’ وثالثا اذا فشل الامر فكونى ثقة كما قالت ماريان ان حياتنا بأيدى الله وهو يختار الصالح

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 01-20-2010 - 02:38 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr mina مشاهدة المشاركة
عزيزى مجدى , للأسف أعلم تماما المشكلة التى تتحدث عنها بكل جوانبها مساوئها و فوائدها , وستندهش كثيرا ياصديقى إن قلت لك أنها تحدث أكثر من رسالة صغيرة أرسلتها صديقة إليك ,
الأمر برمته ياصديقى نابع من المجتمع الذى نعيشه والذى جعل التعميم شيئا أساسيا وألبس الانترنت ثوبا من الخزى والعار فلا أحد يدرى مثلا بمنتدانا المفيد ولكن الأكثرية يعلمون المواقع الاباحية ,
لهذا اصطدم الانترنت بالفعل والصيحة العامة للمجتمع , ولكن ما أدهشنى فى الأمر أن الأهل يرفضون حتى التعرف على الشاب ولربما يكون مثل حبة الخردل الصالحة وسط الالحقل الفاسد , لهذا اتسائل عما اذا كان هناك شخصا بعينه يرونه لها ؟؟؟؟؟؟؟
واذا لم يكن فياصديقى على البنت ان تلتزم بأمها لأنها الأقرب فى أمر كهذا قبل أب الاعتراف لتعلم لماذا الرفض ولكى ترحم شابا مسكينا من التمسك بملا ليس له , ولكن الأدهى من ذلك والأهم يا صديقى هو قبل الارتباط ’ لقد قلت انهم تقابلوا وتعارفوا وكان من الاولى يا صديقى ان يفهموا ويسألوا جيدا قبل أن تسير القصة الى هذه النهاية ؟ لذا ياصديقى ولنعلم جميعا
لا تتسرع فى علاقة تنشئها من خلال النت أو حتى من خلال الكنيسة اسأل و اعلم واستفسر عن كل شئ , واعد تقييم الموقف , فحين تحب بعقلك اعلم انك تتجنب اخفاء العيوب التى قد تظهر حين ينقشع غشاء الحب ويظهر نور الحقيقة , تمسكى بامك يا صديقتنا واعلمى سبب الرفض الحقيقى , فان لم تجدى سببا , اذهبى لاب اعتراف الاسرة وليكنالحديث ان يتعرف عليه اولا قبل كل شئ وقبل ان يخاطب عائلتك ’ وثالثا اذا فشل الامر فكونى ثقة كما قالت ماريان ان حياتنا بأيدى الله وهو يختار الصالح

مفيش ااندهش ولا حااجة ياا دكتودر
تقريباا المنتدى كله عنده علم با المشكلة دى
وربنااا فعلناا يعمل الصااالح
ميرسى كتير للمتااابعة وتوضيح الامور

رد مع إقتباس

اضافة رد