تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

ربنا مابقاش يحبنى

سلام لكم مبدئيا أنا مش عارفة ينفع أقول الكلام ده هنا ولا لأ بس جالى أحساس أنى هرتاح وانى هلاقى علاجى هنا من كتر ماسمعت عن المنتدى, انا فتاة عمرى

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

Girl1 ربنا مابقاش يحبنى

كُتب : [ 11-28-2010 - 03:54 PM ]

سلام لكم مبدئيا أنا مش عارفة ينفع أقول الكلام ده هنا ولا لأ بس جالى أحساس أنى هرتاح وانى هلاقى علاجى هنا من كتر ماسمعت عن المنتدى, انا فتاة عمرى 26سنة مخطوبة وبحب خطيبى جدا انا بكالريوس هندسة قسم communication بحب القراءة جدا والسباحة انا بس حبيت أعرفكم عن نفسى عشان تعرفونى كويس وتعرفوا ميولى.
انا فى خطية معاية من وأنا صغيرة وتعبانى جدا وانا مش مكسوفة انى أعرى نفسى قدامكم لأنى محتاجة مشورة وعلاج وهى خطية العادة السرية أأأأأأأأأأأأأأه خطية مره مره
وصدقونى أنا بكرهها جدا جدا ونفسى أبطلها,مش عارفة كنت متابعة مع أب أعترافى وبطلتها فعلا لفترة وكل ما ابعد عن الأعتراف والتداريب الروحية ال بيدهانى أبونا أرجع لها تانى وانا أرادتى ضعيفة جدا وللعلم انا مش بتفرج على اى مشاهد أو أفلام تثير الشهوة ورجعت توبت تانى وبطلت بس للأسف مرشدى ومعلمى وأبويه الروحى والدكتور بتاعى تنيح وبقيت مشتتة ومقولكوش مدى الأنحدار ال وصلتله وخصوصا من بعد خطوبتى لفارس أحلامى وحب عمرى كل كلمة حلوة بيقولهالى أو حتى مسكة أيد بتتعبنى جدا جدا ورجعت أسوأ من الأول وبقيت أشوف أفلام أباحية وبقيت أنا أل أدور على المواقع بنفسى بس أنا تعبت بجد الخطية أخدت منى كتييييييييييير ~أقصد روحيا ونفسيا ,وأكيد هايقصر عليه جسديا انا بجد بطلت كل ده من فترة قريبة بالنسبة للأفلام لكن الخطية لسه.

لا المشكلة الحقيقية انى مش عارفة أتوب وخايفة أروح عند أب أعتراف تانى يهيننى وبطل مايطيطب يضرب وعندى شعور قوى ان ربنا مش هيقبل توبتى وخلاص مابقاش يحبنى مع الرغم ان ايد ربنا كانت موجودة دايما فى حياتى وكان مدلعنى جدا كأنه مجبش غيرى انا بحبه أوى ونفسى مزعلوش وعايزة ارجع لحضنه بس هرجع له إذاى وانا كل هدومى متوسخة وأيدى مش نضيفة حتى مابقتش أقدر أبص لأى صورة ليه مابقتش أقدر أقوله بابا يسوع زى الأول حتى القديسين ال أنا بحبهم وبينى وبينهم صداقة قوية جدا بقيت خايفة منهم انا مش عايزة أرجع للخطية دى تانى وحيات الست العدرا كل ال يقرى موضوعى يصلى لى كتييييييييير
انا عايزة أتوب بجد ومرجعلهاش تانى مش عايزة أخد الخطية دى معاية لحياتى الجديدة وبيتى الجديد عايزة فى يوم عيدميلاد بابا يسوع اعرف اقوله أتفضل خد قلبى هدية عيدميلادك ويكون نضيف
وأشكركم

Sponsored Links
قديم 11-28-2010, 07:26 PM
كرستين صفوت
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded.
بياناتي
mr_desigen
ديزاينر على ما تفرج :D

mr_desigen غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ربنا مابقاش يحبنى

كُتب : [ 11-29-2010 - 12:06 AM ]

ربنا يكون معاكى يارب ويعدى الفترة دى من حياتك
والموضوع دا هيساعدك جدااااااااااا
اتمنى من حضرتك تقرية
https://www.orsozox.com/forums/f158/t19080/

ربنا يكون معاكى

قديم 11-29-2010, 02:27 AM
buffon italy
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-29-2010 - 08:54 AM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله والقديسين ، الأخت الحلوة الذي لها دعوة سماوية للفضيلة والمجد في شخص ربنا يسوع الذي يشع فينا روح الرجاء الحي والنُصره ، لأن من آمن به ولو مات [ بالخطية ] فسيحيا ، لأن ناموس روح الحياة في المسيح يسوع يعتقنا من ناموس الخطية والموت ، وروح الحياة في المسيح يسوع يقيم نفوسنا من أشر خطايانا وأسوأ أخطاءنا ، لأن من يؤمن به لا يخزى بل يُقام في قوة ويحيا في قداسة ، لأنه يُخرج من الآكل أُكلاً ومن الجافي (الميت الذي انتن) حلاوة ...

وأن آمنتِ ترين مجد الله - وهو من أقام لعازر بعد أن مات وأنتن ....

والنصيحة الذهبية التي لابد أن تكون في ذهنك يا أختي الحلوة هي كما قال الأب صفرونيوس :
النصيحة الأولى [ لا تطلب الغفران لكي تنجو من العقاب ، أي عقاب الخطية ، بل اطلب الغفران لكي تعود إلى الشركة في الثالوث الآب والابن والروح القدس ]
النصيحة الثانية [ من يقف بعد السقوط مباشرة – إذا كانت لدية محبة – يدوم وقفوه . أما إذا كان الندم هو الذي يحركه ، فقد يسقط مرة ثانية وثالثة ؛ لأن الندم الحقيقي ليس في الخوف من العقاب ، بل في خسارة شركتنا مع الثالوث ]

ورجاء الدخول على هذا الموضوع للأهمية القصوى : https://www.orsozox.com/forums/f173/t61087/

ربنا يسوع يقيمك بقوة نعمته ، آمني فقط واطلبي اسمه القدوس ، لأنه هو من يغسل القلب ويطهر الضمير ، ولا تخافي لأن هذه الخطية ستنتهي تماماً ، وعلى الأخص بعد الزواج المقدس ، فقط ابعدي عن كل مؤثر خارجي ولا تفعلي شيء سوى الثقة في محبة الله والتمسك به للنفس الأخير ، والإصرار على أنك تكوني له ، لأنه هو حياتك ويحبك بدليل انه ترك لك حياة لتقدمي توبة وتعودي إليه ، وهو معينك وحده يا أروع أخت حلوة ...
النعمة تملأ حياتك فرح ومسرة دائمة ، آمين

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-29-2010 - 08:57 AM ]

لنقوم بثورة على أنفسنا ولا نكف قط عن مناداته مهما كانت أحوالنا أو ظروفنا أو سقطاتنا ، ولنتقدم للاعتراف الحسن أمام الله والتوبة الصادقة من كل القلب ، ونتقدم للكتاب المقدس والإفخارستيا والصلاة بكل حب وإصرار وبلا توقف ، وإن توقفنا لا نخور بل نعود نمسك به مرة أخرى بإصرار كمن يتقدم للاستشهاد باذلاً كل طاقة فيه ...

قديم 11-29-2010, 02:10 PM
samo1984
بياناتي
samo1984
ارثوذكسي بارع

samo1984 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-29-2010 - 06:14 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
لنقوم بثورة على أنفسنا ولا نكف قط عن مناداته مهما كانت أحوالنا أو ظروفنا أو سقطاتنا ، ولنتقدم للاعتراف الحسن أمام الله والتوبة الصادقة من كل القلب ، ونتقدم للكتاب المقدس والإفخارستيا والصلاة بكل حب وإصرار وبلا توقف ، وإن توقفنا لا نخور بل نعود نمسك به مرة أخرى بإصرار كمن يتقدم للاستشهاد باذلاً كل طاقة فيه ...
امين فى اسم يسوع
الرب يباركك
والرب يديكى قوة ويعلمك بالروح القدس اختى فى اسم يسوع

بياناتي
اناستاسيا
ارثوذكسي صانع

اناستاسيا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-29-2010 - 09:05 PM ]

اختى العزيزة لا تقعى فى خطية اليأس من نعمة ربنا هذة الخطية مثلها مثل اى خطية اخرى
عدو الخير يدقق فى اختيار نقاط ضعفنا فاذا كانت هذة الخطية هى نقطة ضعفك فأطرحيها تحت اقدام السيد المسيح وقولى لة انا اضعف من ان يحاربنى ابليس فأمسك يدى واغلب عدو الخير معى لا تتكلى على ذاتك فى التحلص منها ولكن ضعى حياتك تحت قدمية واطلبى منة ان يحميكى من عدو الخير لانة هو ابوكى وهو المسؤل عنكى
اتمنى لكى زيجة سعيدة فى ظل رب المجد يسوع

بياناتي
ادوارد ادوارد ادوارد 3
ارثوذكسي متقدم

ادوارد ادوارد ادوارد 3 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-02-2010 - 12:28 AM ]

سلام ونعمة
الاخت العزيزة :عايزك تعرفى حاجة مهمة .ربنا بيحبنا احنا
وكويسين واحنا ووحشين . لانة :لايحتاج الاصحاء الى طبيب
بل المرصى .لانه فيما هو قد تالم مجربا يقدر ان يعين المجربين.
لكن المهم ان تكون عندنا ارادة:يعنى ما ينفعش تشوفى الافلام
الاباحية لان ده هيخليكى ترتبكى كتير وتضطرب نفسيتك.
لازم تاخدى خطوة حازمة تجاه هذا الامر .
ومافيش فى كل الكتاب كلمة فشلت ابدا . لانه فيما هو قد تالم
مجربا يقدر ان يعين المجربين .
هل اتون تجربتك مرتفع عشرة اضعاف :هذا هو الوقت لرؤية الرب
وسط الاتون . خلى بالك وعده بيقول
عوضا عن خزيكم ضعفان وعوضا عن الخجل يبتهجون بنصيبهم.....
......فرحا افرح بالرب .تبتهج نفسى بالهى لانه قد البسنى ثياب
الخلاص اشعياء 61 :7-10
ياذاكرى الرب لاتسكتو ولا تدعوه يسكت حتى يثبت ويجعل اورشليم (اورشليم : قلبك ) تسبيحة فى الارض اشعياء 62 :6
اطلبى معونة الرب بكل ثقة انه حقا يستجيب
ويعوضك عن السنين التى اكلها الجراد
لارم تتقدمى للاسرار المقدسة فى اقرب وقت .
وعايزك تعرفى حاجة مهمة : ان كنا غير امناء فهو يبقى امينا
لا يقدر ان ينكر نفسه .ربنا هيتمجد ويفرح قلبك

قديم 12-02-2010, 01:38 AM
HooK
بياناتي
frega Nabil
ارثوذكسي جديد

frega Nabil غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-06-2010 - 01:18 PM ]

كثيرا ما نشعر بهذا و لكن جزبنى مقولة محفورة على الخشب بدير البراموس تقول ( ان كل انسان يولد يحمل للعالم رسالة ان الله لم ييأس من الانسان )
و هذه هى الحقيقة الانسان مهما اختلف الزمان هو الانسان ضعيف يقع فى الخطايا و حب الله فى كل زمان يرفعه و يحتضنه تخيلى نفسك طفلة ترتمى فى احضان الله و تتمتع بحبه و انسى اى فكر يأس يضعه الشيطان داخلك لان الله لا ييأس مهما بلغت خطايانا

بياناتي
غير مسجل
Guest

كُتب : [ 12-07-2010 - 08:18 PM ]

كل ردودكم جميلة ربنا يعوضكم بس انا عايزة حل عملى
بالنسبة ل.......
لنقوم بثورة على أنفسنا ولا نكف قط
أقوم بثورة إذاى وانا غرقانة فى الخطية
بالنسبة ل........
ربنا يسوع يقيمك بقوة نعمته ، آمني فقط واطلبي اسمه القدوس ، لأنه هو من يغسل القلب ويطهر الضمير ، ولا تخافي لأن هذه الخطية ستنتهي تماماً ، وعلى الأخص بعد الزواج المقدس
انا عايزة أتغير قبل الزواج المقدس مش عايزة الحل يبقى فى الجواز عايزاه لان انا بكره الخطية ومش عايزة أرجع لها ولا عايزة أزعل قلب ألهى حبيبى
كمان عايزة رد لسؤالى ال بيحصل بينى وبين خطيبى هل هو سبب من الأسباب ولا دى مشاعر عادية هل انه يمسك أيدى او يقولى كلام حلو ده غلط وال بحس بيه غلط
كمان بالنسبة لأب الأعتراف هل ممكن فعلا يهننى ويجرحنى ولا ممكن ألاقى اب اعتراف تانى حنين زى أبويه الله ينيح نفسه؟
هل انا محتاجة طبطبة ولا محتاجة تعنيف؟؟؟؟؟؟
هل ممكن أبدأ من جديد؟؟؟؟؟؟؟ كمان هل ربنا لسه بيحبنى؟؟؟؟؟ وعنده أمل فيه
هل معتبرنى من الخرفان الضالة ال بيدور عليها ولا من الخنازير ال مفيش رجا فيها
حاسة انه زعلان منى اوى اوى حتى الأنجيل مش قادرة امسكه
كمان محتاجة مشورة صحية هل فى دكتور او دكتورة موجودين ع المنتدى يدونى المشورة والعلاج
بالنسبة لحلول الصلاة والصوم والكلام الحلو ده اللى بتمنى انفذه ده محتاج معونة ألهية وعزيمة وانا معنديش الأتنين
رجاء الأهتمام
والصلاة من أجلى عايزة أبقى معاكم مش عايزاه يقولى أبعدوا عنى يا أشرار لا أعرفك

بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-07-2010 - 10:27 PM ]

سلام ونعمه لشخصك الغالي

اقتباس
أقوم بثورة إذاى وانا غرقانة فى الخطية
جميل اوي انك عارفه وحاسه انك في خطيه وده معنا انك عاوزه تتغير
وربنا بجد عاوزنا كلنا هو قال بنفسه السماء تفرح بواحد يتوب اكثر من 99 لا يحتاجون الي توبه

اقتباس
انا عايزة أتغير قبل الزواج المقدس مش عايزة الحل يبقى فى الجواز عايزاه لان انا بكره الخطية ومش عايزة أرجع لها ولا عايزة أزعل قلب ألهى حبيبى

وده شئ رائع جدا انك عاوزه تتوبي وتتغيري مش عشان العالم عشان ما تزعليش ربنا
كتير مننا غارقان في الخطيه ومش حاسس ولو حس عاوز يداري خطيته عشان الناس

اقتباس
كمان عايزة رد لسؤالى ال بيحصل بينى وبين خطيبى هل هو سبب من الأسباب ولا دى مشاعر عادية هل انه يمسك أيدى او يقولى كلام حلو ده غلط وال بحس بيه غلط
كمان بالنسبة لأب الأعتراف هل ممكن فعلا يهننى ويجرحنى ولا ممكن ألاقى اب اعتراف تانى حنين زى أبويه الله ينيح نفسه
هو بالنسبه لموضوع خطيبك انه يسك ايدك او يقوله كلام حلوا ده شئ يعتبر عادي اما لو اتحول من ناحيتك لشهوه او ما شبه
اعتقد ان دي ترسبات من افكار شهوانيه مترسبه عندك من تكرار الخطيه
اما بالنسبه لاب العتراف اكيد طبعا هتلاقي الاب الحنين والحزم في نفس الوقت الي هيقدر يحتويكي
ويرشدك

اقتباس
هل ممكن أبدأ من جديد؟؟؟؟؟؟؟ كمان هل ربنا لسه بيحبنى؟؟؟؟؟ وعنده أمل فيه
هل معتبرنى من الخرفان الضالة ال بيدور عليها ولا من الخنازير ال مفيش رجا فيها
حاسة انه زعلان منى اوى اوى حتى الأنجيل مش قادرة امسكه

طبعا اذا كان الصديق يسقط في اليوم سبعين مره ويقوم
المهم انك تقومي من رقاد الخطيه
وصدقني ربنا احن ممن ان يوصف في عز خطيتنا بيطبطب علينا عشان ما نحسش ان احنا جرحنا
ده ساب ال 99 وراح دور علي الخروف الواحد
هو ربنا بيزعل اه من ان احنا نعمل الخطيه لكن فرحه الاكبر لما نسبها ونصلي له
واحنا في فتره جميله فتره الصوم المقدس
وبعد ايام هنفرح كلنا بام الور والده الاله وسهرات كيهك العظيمه
انتهزي الفرصه وارفعي ايدكي ليها واطلبي منها المعونه

اقتباس
النسبة لحلول الصلاة والصوم والكلام الحلو ده اللى بتمنى انفذه ده محتاج معونة ألهية وعزيمة وانا معنديش الأتنين
ابدئي وبمعونه الرب هتلاقي نفسك مسكتي اول الطريق
لكن قبل كل ده تخلصي من كل شئ يربطك بالخطيه
امسحي كل المواقع من علي جهازك او ممكن تسطبي برامج لمنع المواقع دي
لكن قبل كل ده لازم ترفعي ايدكي لربنا وتصلي مهما كانت خطيتك متقوليش ان لا ربنا مش هيقبلني ده فكر من الشيطان
ربنا فاتح ايده لينا في اي وقت ومنتظر ان احنا بس نفكر ان احنا نصلي له
اطلبي منه المعونه قوليليه يارب انا ضعيفه ومحتاجه قوه م عندك متسبنيش
هتلاقي ايده ممدوده ليكي بكل جب
الرب يباركك
صلي من اجلي

موضوع مغلق