تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

رد: نفسى اتكلم

كُتب : [ 03-12-2009 - 06:42 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goneer مشاهدة المشاركة
اختى انتبهى لكلامى من فضلك
اوللا: انا بحضر ماجستير فى علم النفس.
ثانيا: انا مريت بنفس تجربتك لانى كنت مخطوبة لانسان كان بيقول انو من غيرى يموت. فانا حاسة بيكى اوى وعارفة حالتك ومشاعرك وتفكيرك ولومك لنفسك ع كل شئ حتى لوماكنتيش غلطانة فى شئ.
ثالثا: انا اتفق جدا وعن خبرة مع اختى robika واختلف تماما مع اخى ظريف واطلب منك لا تحطى كلامة فى بالك لانها تعبر عن وجهة نظر وليست قاعدة لان مافى نوع من البشر ينقسم الى جزئين فقط وصدقينى العيب ممكن مايطلعش فيكى اصلا.
رابعا: من فضلك وراح اقولها ليكى الف مرة كرامتك...كرامتك....كرامتك....ك� �امتك.وثم كرامتك................اختى عيشى غالية وماتقللى من نفسك تحت اى ضغط(قلبك) ولاتتنازلى لان التنازل مابيجيب الا التنازل فى النهاية وراح تصغرى فى نظرة.
خامس:نسيتى اية مهمة جدا "ما جمعة الله لا يفرقة انسان" يعنى ربنا كاتب ليكى نصيبك ومهما عملتى ولو خطيبك دة مش هو نصيبك مش هتتجوزية ولو هو نصيبك مهما اتفرقتوا ربنا هيجمعوا تانى "لكل شئ تحت السماء وقت" ثقى كل الثقة فى وعود ربنا لانها الوعود الوحيدة الصادقة والثابتة الى الابد.
اذكرينى فى صلواتك
حقيقي الكلام جميل وحلو جداً
بس عندي تعليق بسيط يا محبوبة الله

" خطيبك دة مش هو نصيبك مش هتتجوزية ولو هو نصيبك مهما اتفرقتوا ربنا هيجمعوا تانى "
الموضوع مش قسمة ونصيب على الإطلاق ، لأن لو موضوع نصيب يبقى مش فيه حرية للإنسان أو لاختياره ، وليس عليه أيه ملامة أن أختار خطأ أو لم يدقق في حياته واختياراته ، لأن لكل واحد ان يختار طريقه ، ويختار من يرتبط به ، وأن أخطأ في الاختيار تحت اي بند أو حجة النصيب فسيظل يعاني من سوء اختياره ، فكل واحد فينا مسئول عن اختياره الحرّ ، ولنا أن ندقق حسب روح الإفراز والشركة في نور الله الحلو ...

أشكرك حقيقي على تعبك معانا وعلى آرائك الراجحة
أقبلي مني كل احترام وتقدير يا محبوبة الله
النعمة معك

Sponsored Links
بياناتي
MARMORAM
ارثوذكسي متقدم

MARMORAM غير متواجد حالياً

افتراضي رد: نفسى اتكلم

كُتب : [ 03-12-2009 - 05:19 PM ]

بصراحه انا راى انك تفكرى كويس صعبه قوى مهما كان مضغوط انه يقولك نسيب بعض وبعدين ايه علاقة الشغل وزعله بمستقبلكم مع بعض خالى بالك كويس لانه شكله بيتلكك وبرضو اديله اخر فرصه وقوليله لو مش عاوزنا نكمل قول احسن من العذاب ده وربنا يوفقك والنصيب غلااااااااااااااااااااااا ااااااااب

بياناتي
goneer
ارثوذكسي مكافح

goneer غير متواجد حالياً

Clap رد: نفسى اتكلم

كُتب : [ 03-12-2009 - 11:46 PM ]

الموضوع مش قسمة ونصيب على الإطلاق ، لأن لو موضوع نصيب يبقى مش فيه حرية للإنسان أو لاختياره ، وليس عليه أيه ملامة أن أختار خطأ أو لم يدقق في حياته واختياراته ، لأن لكل واحد ان يختار طريقه ، ويختار من يرتبط به ، وأن أخطأ في الاختيار تحت اي بند أو حجة النصيب فسيظل يعاني من سوء اختياره ، فكل واحد فينا مسئول عن اختياره الحرّ ، ولنا أن ندقق حسب روح الإفراز والشركة في نور الله الحلو ...
اخى aymonded بدايتا انا شاكرة ليك جدا على تعليقاتك اللى انا مستحقهاش لأرائى
لكن اسمحلى ان اختلف معك لان صدقنى بتكون الخطوبة بعد دراسةمتعقلة طويلة وصلى ومع ذلك بينفصلوا وذلك لوجود ناس كتير شاطرة جدا فى الخداع يعنى مش بيكون سوء اختيار وكمان انا اعرف ناس كتير بيبقى كلاهما كويسين جدا لكن ربنا لانو مابيكنش مبارك الزيجة دى فبينفصلوا وصدقنى ربنا بيسمح بمرورنا بضيقات علشان يغيرنا وبيجهزنا لما هو افضل لنا "ليكون لكم افضل " والقسمة دى اقصد بيها ارادة الله واللى هى الاساس .
ومش معنى كلامى انى ضد عامل الاختيار اكيد لا فهو عامل قوى جدا ولازم يتسم بالعقلانية ولايعتمد على المشاعر "لانها خداعة". وربنا يوفق الجميع.
انا متشكرة اوى واذكرنى فى صلاتك

[/quote]

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-13-2009 - 01:26 AM ]

السلام لنفسك يا محببوة الله الحلوة جداً :
يبقى أكيد ده مش قسمة ونصيب ؛ ده يبقى سماح من الله ، والإنسان مش عرف يميز ، لأن فيه فرق كبير بين قسمة ونصيب ، وبين سماح من الله ، فأن سمح الله فليس معناها أنها إرادته كده أصلاً ، بل نقدر نقول إن الإنسان لسة مش عنده موهبة التمييز والإفراز ...

المشكلة الحقيقية هي عدم القدرة على التمييز ، وجية موهبة من عند الهل للإنسان ، وطبعا انا فاهم كلامك من البداية بس مش عايز يوصل الكلام به لبس عند اي حد او يتواكل على كلمة قسمة ونصيب ...

أقبلي مني كل احترام وتقدير لشخصك الحلو يا محبوبة الله
النعمة معك

بياناتي
MARMORAM
ارثوذكسي متقدم

MARMORAM غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-13-2009 - 10:02 AM ]

انا راى تفكرى تانى ومفيش واحد بيحب واحده يقولها كده وبعدين حتى لو مضغوط فى الشغل برضو مش المفروض يقول كده

بياناتي
مارسيللينوب
ارثوذكسي جديد

مارسيللينوب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2009 - 04:15 PM ]

انا من را يي انك تستني شويه وتستحملي لان اكيد في حاجه مضيقاه ولو بتحبيه بجد هتستحملي كلامه الجارح واتكلمي معاه بهدوء وربنا معاكي

بياناتي
brokenheart
ارثوذكسي متألق

brokenheart غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2009 - 11:00 PM ]

خامس:نسيتى اية مهمة جدا "ما جمعة الله لا يفرقة انسان" يعنى ربنا كاتب ليكى نصيبك ومهما عملتى ولو خطيبك دة مش هو نصيبك مش هتتجوزية ولو هو نصيبك مهما اتفرقتوا ربنا هيجمعوا تانى "لكل شئ تحت السماء وقت" ثقى كل الثقة فى وعود ربنا لانها الوعود الوحيدة الصادقة والثابتة الى الابد.

انا بصراحه معاها ف الحته دى صلى بس كتير وسيبيها على ربنا وسلمى حياتك ليه هتبصى هتلاقيها بتمشى تمام بس ممكن يكون ربنا عمل كدا عشان ربنا مثلا يكون شايف انو مش هيسعدك لما تتجوزووا وممكن بردو يكون عمل كدا بيختبر ايمانك وانتى واثقه فيه ولا لا .. متزعليش من التجارب اللى بتجيلك .. المهم تعديها بشكر وصلاه دايمه

وحاولى تصلى كتير ف الانجيل وهتلاقى كلام ربنا فيه ,, ربنا معاكى ياقمرر بجد وينولك اللى ف بالك

بياناتي
يوم مماتى
ارثوذكسي جديد

يوم مماتى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-16-2009 - 07:19 PM ]

اولا متشكره اوى لكل اللى رد عليا وشاركنى فى مشكلتى
ثانيا عايزه اقولكوا اخر الاخبار
اب اعترافى عرف وقالى اصبرى شويه
وهوه كان بيتصل بيا كتير احيانا كان يتكلم عادى ويسأل عليا وعلى صحتى وعلى اللى فى البيت وكده
واحيانا كنا بنتخانق علشان نفس الموضوع ولما ابكى يقولى من فضلك بلاش تبكى طيب بتبكى ليه واحس انه متضايق من بكايا وخايف عليا
وعرفت انه قال لاهله على كل اللى حصل قالهم انى مش بسمع الكلام
بيطلب منى حاجات بأمانه بتكون مش بأيدى انى اعملها
اخر كلام بينا كان النهارده قالى انه مستنى منى اقوله انا اسفه ومتزعلش منى علشان شايف ان انا السبب فى دا كله علشان مكنتش بقوله حاضر على حاجات تافهه احنا بقالنا النهارده 22 يوم متخاصمين وبجد نفسيتنا متدمره اوى
بيقولى انه لما اتصل بيا امبارح كان مستنى منى اقوله انا اسفه لكن انا طبعا مقولتش وهوه اتضايق وقفل والنهارده قلهالى صريحه انه مش هيدخل نت غير لما اتصل اقوله انا عوزاك واقوله انا اسفه
ولما قولتله المفروض انك انت اللى تعتزر على كل اللى الكلام اللى قولته قالى هقولها بس مش دلوقتى
هوه من الاخر مستنى منى اقوله انا اسفه ويحسها وبعدين هيقولها هوه

بصراحه بقى انا مش قادره اقوله انا اسفه ولو قولتها هقولها وخلاص لكن مش حاسه انى غلطانه ومش هطلعها من جوه وعن اقتناع

ياجماعه انا تعبت بجد اوى اوى ومش عارفه اعمل ايه
وهل كلمه اسفه دى هتقلل من كرامتى ؟

معلش اسفه جدا انى بضايقكوا معايا بس مش لاقيه غيركوا اتكلم معاه

بياناتي
يوم مماتى
ارثوذكسي جديد

يوم مماتى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-16-2009 - 07:34 PM ]

اولا متشكره اوى لكل اللى شاركونى فى مشكلتى وردوا عليا
ثانيا احب اقولكوا اخر اخبارى
اب اعترافى عرف كل حاجه وقالى اصبرى واستنى شويه
خطيبى كان بيكلمنى كتير احيانا يبقى كويس ويتكلم كويس ويسألنى على صحتى وعلى البيت واحيانا نتخانق ولما ابكى يقولى من فضلك بلاش تبكى ويقعد يسألنى بتبكى ليه
عرفت انه قال لاهله فى البيت كل حاجه وقالهم انى مش بسمع كلامه
هوه بأمانه بيطلب حاجه تافهه بس احيانا بيكون مش بأيدى انفذها
المشكله انه مش مقدر كده وشايف انى بتحجج علشان مش انفذ كلامه

المشكله بقى النهارده كان اخر كلام بينا مستنى انى اقوله انا اسفه على اللى حصل منى هوه شايف ان انا السبب فى كل ده علشان مش بقول حاضر او مش بسمع كلامه
بقوله طيب وانت مش هتعتزر قالى هعتزر بس مش دلوقتى
من الاخر هوه مستنى انا اعتزر الاول ويحسها فعلا وبعدين هوه كمان هيعتزر

المشكله انى فعلا مش قادره اقوله انا اسفه لانى مغلطتش فى حقه ولو قولتها يبقى بكون بكدب عليه
هوه مستنينى اهدى شويه كده واعتزر

هيه كلمه اسفه دى هتقلل من كرامتى ولا ايه ؟

بجد يا جماعه انا تعبت اوى واحنا الاتنين نفسيتنا متدمره فعلا

اول مره نزعل مع بعض الفتره ده كلها احنا بقالنا 22 يوم

اسفه انى بضايقكوا وصدعتكوا بمشكلتى
بس فعلا مش لاقيه حد اتكلم معاه غيركوا

ارجوكوا ردوا عليا بسرعه

قديم 03-16-2009, 07:43 PM
يوم مماتى
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: مكرر
بياناتي
ramysefen
ارثوذكسي متقدم

ramysefen غير متواجد حالياً