تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم مدارس الاحد خدمة ابتدائى تجد هنا كا ما يخص خدمة ابتدائي

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

تعلق الطفل بالخادم

اية رايكم يا خدام --- فى الطفل اللى بيتعلق بالخادم بتاعة ويجى خادم تانى يمسكة فى مرحلة جديدة يلاقى صعوبة شديدة فى التعامل معاة والتعلق بالخادم السابق بيكون عقبة تحتاج

اضافة رد

الصورة الرمزية emmmy
emmmy
ارثوذكسي ذهبي
emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-08-2011 - 06:47 PM ]

اية رايكم يا خدام ---
فى الطفل اللى بيتعلق بالخادم بتاعة ويجى خادم تانى يمسكة فى مرحلة جديدة يلاقى صعوبة شديدة فى التعامل معاة والتعلق بالخادم السابق بيكون عقبة تحتاج لوقت طويل علشان يقدر يتغلب عليها -- فى خدام بيصبروا ويوصلوا وفى خدام بيزهقوا
انت من اى نوع ياترى ؟؟؟؟؟
ولو قلنا التعلق بالخادم غلط هقولك لو الطفل محبش الخادم مش هيسمع منة لانة لازم يتعلق بية ولازم يكون فية علاقة ودية ومحبة وابوة وبنوة علشان اقدر اوصلة صورة المسيح من خلال الحب دة -- بس لو التعلق زاد عن حدة حتى لو كان دة من غير قصد من الخادم لاسباب نفسية عند الطفل
تفتكروا دة هيبقى غلط الخادم السابق ولا عيب من الخادم الجديد اللى احيانا بيلاقى صعوبة فى قبول الموقف وهو جديد مش عارف يملأ فراغ الخادم السابق ؟؟؟؟

هل بتقابلكم المشكلة دى ولا علاقتكم باولادكم ساعتين كل اسبوع وتوتة توتة فرغت الحدوتة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظرة مشاركتكم وارائكم

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
اناستاسيا
ارثوذكسي صانع

اناستاسيا غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-08-2011 - 08:33 PM ]

ههههههه لا مش توتة توتة ولا حاجة مهما كان نوع الطفل فالعبء الاساسى بيكون على الخادم انة لا يظهر نفسة بل يظهر صورة اللة فية واى صفة موجودة فى هذا الخادم لازم
يعرف اولادة انها من عند اللة فهو المصدر الذى نستمد منة كل الصفات وبذلك يتعلق
الطفل بالجذر بواسطة الثمار اى الخادم
وعندنا كل خادم يأخذ فصل سنة واحدة فقط وذلك لتفادى هذا الارتباط وايضا يكون الطفل مثل الفراشة التى تأخذ من كل وردة صفة مختلفة عن الاخر

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 06-09-2011 الساعة 04:07 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-08-2011 - 09:10 PM ]

من غير تعليق ولا كلام كتير انا لو قدامي القديس بولس الرسول والا واحد من الآباء الرسل مش كنت سبته ورحت لحد تاني كنت امشي وراه في كل حته اسمع منه واتعلم ، وزي ما كان للآباء تلاميذ هكذا ينبغي أن نراعي روح التلمذة لخادم آمين له روح الأبوة حتى يقود النفوس بالروح والحق للمسيح الرب بالنعمة المعطاه له ، ولكننا اليوم فقدنا روح التلمذة لأنه لا يوجد ابوة عند كثيرين ، ونسينا المنهج الأرثوذكسي القويم وانطلقنا من الفكر الغربي في الخدمة بحجة التعلق النفسي بالخادم ....
المسيح إلهنا يهبنا قوة روح الأبوة كخدام حتى نرعى قطيعه بسلام حسب قصده وعطية كل واحد فينا والوزنة التي أخذها من الله ... النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2011 - 04:20 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اناستاسيا مشاهدة المشاركة
ههههههه لا مش توتة توتة ولا حاجة
هههههههههههههههههه لكن فى بقية ؟؟

مهما كان نوع الطفل فالعبء الاساسى بيكون على الخادم انة لا يظهر نفسة بل يظهر صورة اللة فية واى صفة موجودة فى هذا الخادم لازم
يعرف اولادة انها من عند اللة فهو المصدر الذى نستمد منة كل الصفات وبذلك يتعلق
الطفل بالجذر بواسطة الثمار اى الخادم

كلام رائع رائع حقيقى واعتقد لو كل خادم اتصرف بالشكل دة مش هيبقى فى مشاكل فى الخدمة من اصلة بس كااام واحد وواحدة بيعمل كدة ؟؟؟

وعندنا كل خادم يأخذ فصل سنة واحدة فقط وذلك لتفادى هذا الارتباط وايضا يكون الطفل مثل الفراشة التى تأخذ من كل وردة صفة مختلفة عن الاخر

نو نو حبيبة قلبى اختلف معاااكى
الطفل لما بيتغير الخادم كل سنة بيحصل عند المخدوم تشتت مش بيلحق يأخد الصفة اللى بتتكلمى عنها دى الطفل والكبار كمان صدقينى تغيير الخدام كل سنة دة مش حلو مدة سنة قليلة جدا متكفيش ان الخادم يعمل من المخدوم انسان جميل ويوصل لية رسالتة الخادم بياخد شهر واتنين وثلاثة لحد ما يتعودوا علية المخدومين الوقت دة بحس انة بيضيع
اية المشكلة لو فضلت مع المخدومين مدة سنة واتنين وثلاثة واربعة هيجرى اية ؟؟؟
اية المشكلة لو فضلت معاة المرحلة كلها ابتدائى او اعدادى او ثانوى دة هيكون افضل ولما يجى يتغير الخادم مش هيكون لية تاثير كبير على المخدوم لانة هيكون بيبدأ مرحلة جديدة خالص وهو نفسة هيطلب التغيير ثم اللى يخدم ابتدائى غير اللى يخدم اعدادى وهكذا لان الطرق بتختلف غالبا ومش كل الخدام يعرفوا يخدموا كل المراحل
فتغير الخادم كل سنة دة اكبر غلط من وجهة نظرى

مرسى يا انستاسيا على وجودك الجميل ومشاركتك الجميلة ربنا يفرحك

رد مع إقتباس
بياناتي
اناستاسيا
ارثوذكسي صانع

اناستاسيا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2011 - 06:06 PM ]

فى خدمتنا كنا متبعين نظام الخادم اكثر من سنة وممكن كان يطلع معاة الى الابتدائية ولكن وجد ان الطفل بيرتبط ارتباط شديد جدا لدرجة انة ممكن يبعد عن الكنيسة لبعد هذا الخادم وهذا خطأ الخادم لذلك قرر قدس ابونا ان الخادم يخدم المخدوم سنة واحدة وصدقينى الطفل بيتعود على هذا التغير وبيتجاوب معة وايضا لا يجعل الخادم يربط الطفل بة بل بيكون كل همة يوصلة لايد ربنا
وايضا لنفرض ان هناك خادم لم يستطيع تقديم خدمتة بطريقة صحيحة ما ذنب الطفل يتحملة فترة طويلة بدون ان يستفيد ولكن بالنسبة للاعدادى والثانوى فلقلة الخدام بتكون فترة واحدة للخادم

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2011 - 06:55 PM ]

بصى يا حبيبتى انا ممكن اوافق كلامك دة بالنسبة لاطفال حضانة واولى وثانية وثالثة بس مش اكثر من كدة لان دول صغيرين وسهل تكسبيهم بسرعة جدا لانهم بطبيعتهم عندهم استعداد لدة هيحبوكى بسرعة لان اقل حاجة تاثر فيهم لانهم صغيرين
لكن رابعة وخامسة وسادسة يمسكم نفس الخدام او على الاقل لو لازم من التغيير علشان قلة الخدام زى ما قلتى وكتير بيمشى لاسباب كتير عندك حق يبقى فى خادم واتنين من القديم مع الجديد مش كلهم يمشوا مرة واحدة كدة والمخدوم يلاقى نفسة فى عالم جديد وجو جديد وتعامل جديد اللة اعلم هيتعايش معاة ولا ! لأ
ومرحلة اعدادى وثانوى ثلاث سنين نفس الكلام
اية رايك يا انستاسيا موافقة ؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2011 - 07:10 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
من غير تعليق ولا كلام كتير انا لو قدامي القديس بولس الرسول والا واحد من الآباء الرسل مش كنت سبته ورحت لحد تاني كنت امشي وراه في كل حته اسمع منه واتعلم ، وزي ما كان للآباء تلاميذ هكذا ينبغي أن نراعي روح التلمذة لخادم آمين له روح الأبوة حتى يقود النفوس بالروح والحق للمسيح الرب بالنعمة المعطاه له ، ولكننا اليوم فقدنا روح التلمذة لأنه لا يوجد ابوة عند كثيرين ، ونسينا المنهج الأرثوذكسي القويم وانطلقنا من الفكر الغربي في الخدمة بحجة التعلق النفسي بالخادم ....

المسيح إلهنا يهبنا قوة روح الأبوة كخدام حتى نرعى قطيعه بسلام حسب قصده وعطية كل واحد فينا والوزنة التي أخذها من الله ... النعمة معك

سورى استاذ ايمن انا رديت على مشاركتك فى الاول بس لان المنتدى تقيل منزلتش وانا تصورت انها نزلت معلش

تعليقك غريب جدا جدا انا مش فاهمة حاجة بالراحة عليا طيب ههههههه
يعنى اية انا لو بولس قدامى مش هسيبة واروح لحد تانى واسمع منة ؟؟؟ مش فاهمة تقصدة اية ؟؟؟
وبالنسبة للمرشد الروحى اللى انت طالبة دة والمفروض انة يقود السفينة بروح الابوة ويبقى فى تلمذة روحية
انا ذنبى اية انا وكل الخدام اللى محرومين من وجود الجوهرة دى فى كنيستهم ؟؟
نعمل فيها اية دى كماااان ؟؟؟
ويعنى اية !!
وانطلقنا من الفكر الغربي في الخدمة بحجة التعلق النفسي بالخادم ....
التعلق النفسى مش حجة يا استاذ ايمن

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2011 - 07:12 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة

سورى استاذ ايمن انا رديت على مشاركتك فى الاول بس لان المنتدى تقيل منزلتش وانا تصورت انها نزلت معلش

تعليقك غريب جدا جدا انا مش فاهمة حاجة بالراحة عليا طيب ههههههه
يعنى اية انا لو بولس قدامى مش هسيبة واروح لحد تانى واسمع منة ؟؟؟
وبالنسبة للمرشد الروحى اللى انت طالبة دة والمفروض انة يقود السفينة بروح الابوة ويبقى فى تلمذة روحية
انا ذنبى اية انا وكل الخدام اللى محرومين من وجود الجوهرة دى فى كنيستهم ؟؟
نعمل فيها اية دى كماااان ؟؟؟
ويعنى اية !!
وانطلقنا من الفكر الغربي في الخدمة بحجة التعلق النفسي بالخادم ....
التعلق النفسى مش حجة يا استاذ ايمن

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2011 - 11:40 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة
الموضوع باختصار واللي انا اقصده ان حياة التلمذة التي تتميز بها الكنيسة الأرثوذكسية زالت للأسف ( وأصبحت نادرة جداً وشحيحة للغاية وأن وجدت توجد بصورة هزيلة ضعيفة للغاية ) وزادت ضعف مع الأيام بوجود خدام أساساً ليس لهم علاقة من الأصل مع الله من جهة الخبرة والعمق وأصالة التعليم الحي بالروح القدس، بل صارت خدمتهم من أجل أنه واجب على كل شخص بلغ سن الخدمة أن يدخل أعداد خدام ويطلع خادم، وبالطبع على ماذا سيصير الخادم غير انه يخدم الآخرين بذاته، وبخاصة لو كان شخص له طبيعة حبوبة، فكثيرين سيتعلقون به نفسياً لأنه لم يقدم الله طبعاً، بل قدم ذاته، ومن هنا أتى التعلق النفسي والطبيعي بالخادم، لذلك الحل لا بإعطاء الخادم سنة واحدة فقط وتغييره بخادم آخر يحل محله ويبقى بنفس ذات الشكل والصورة، وهذا الحل بشري ضعيف على مستوى التفكير الإنساني الطبيعي ومنطق العقل وليس على المستوى الإلهي وإرضاء الروح القدس الذي لم يعد يرضيه أحد لأنه انطفأ في الكثيرين الذين لا يسمعون صوته ولا يطلبون إلهامة لأنه روح الخدمة الحقيقية، بل الحل الحقيقي بأنه ينبغي قبل تعيين الخدام أن يتم فحصهم بتدقيق هل يعيشون في سر التقوى ومحبة الله ولهم رسالة حية بالروح والحق من الله ويحملون روح الأبوة للمرحلة التي يخدمونها ليصير لهم تلاميذ في الرب يلدوهم بكلمة الله في المسيح لينشأوا جيلاً يسلمونه الإيمان الحي بالتقليد الحي الذي ينبض قلبهم به !!!! وهل تعلموا على يد خدام أتقياء سلموهم روح الخدمة وفق مشيئة الله وسر التقوى ومخافة الله، أم أنهم لا يعرفون الرب والروح القدس منطفأ فيهم ولهم مجرد أخلاق إنسانية عالية وأشخاص بطبعهم الإنساني مُحبين للآخرين وعندهم مجرد فكر منضبط ومعلومات كنسية وروحية هائلة، ومتعلمين وفاهمين علم نفس وليس عندهم التعليم الإلهي الحي النابض بحياة الله فيهم !!! وليس لهم رسالة حية يسلمونها للجيل الذي يعلمونه ويسلمونه الإيمان !!!

لذلك تكلمت عن التلمذه التي تتميز بها الكنيسة الأرثوذكسية والتي تحيا اليوم بالتعليم الغربي من جهة تقديم الكلام للأولاد وليس الروح والحق والخبرة بالتلمذة للحياة المستقيمة في شركة الكنيسة الحية والتي ظاهر علامتها في شركة المحبة بين الخدام الذي تفيح منهم رائحة المسيح الرب الزكية، ولا أتكلم عن الأب الروحي ولا المرشد ولا أين نشأ الخدام بل أني أتكلم في صميم موضوعك بس بطريقة لشد الانتباه لمشكلة الخدمة اليوم لا في مظهرها بل في جوهرها ....

وهب الله الخدام أن يستفيقوا ويعرفوا الله ويقدمونه شخص حي وحضور مُحيي وليس مجرد كلام ومعلومات ووسائل إيضاح كلها لحشر معلومات وليس تسليم إيمان حي بروح البذل وحمل الصليب المُحيي بقوة الرب القدوس، النعمة معك آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 10-23-2012 الساعة 09:28 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-10-2011 - 12:16 AM ]

غالباً بيكون 50% من حبي لشخص ما يؤدي لاقتناعي بكلامه
يعني علشان انا اخلي اللي قدامي يتقبل التعليم مني ويصدقه ويعيشة يسلتزم 50% حبه واعجابي بي و50% دلائل منطقية تريح العقل وتقعنه وسلوك مني يثبت اني أول من يؤمن بالكلام اللي بقوله وليس مجرد شعارات.
ساعات لما احب اجيب طفل بجيبه للكنيسة بدافع انه هياخد بونبونايه في اخر اليوم (أم أتنين بشلن، هو واحده وانا واحده علشان احسسه بقيمه اللي بدهولة وانه مش شئ بستخف بيه .... عبيط انا، قال يعني في دلوقتي بنوبوني الاتنين منه بشلن) ولكن لازم مع التقدم اظهرله المسيح علشان يبقي جاي الكنيسة مش علشان الملبس ولكن علشان المسيح، ولكن فقط انا جبت رجله بالبنوبوني (صدقيني ملقناش حد يدينا بالونه حتي مش بونبوني هههههه).
وكلام استاذ ايمن مفهوش فصال، بقي حد يلاقي واحد زي اعظم لاهوتي في تاريخ المسيحية زي بولس الرسول ويقولي اسيبه هههههههههه ابقي قابلني، ده لو قال ارمي نفسك في البحر هارمي (بعرف اعوم انا، متخفوش).
لازم روح التلمذه لان فيها فؤاد رهيبه جدا جدا جدا، بس هو الفكرة مين اللي ينفع أب يقدر يعمل تلاميذ زي الانبا مقار والانبا انطونيوس، مين اللي يملك كل الامكانيات اللي كانت عند الناس دي ؟ (نجيب من الصين .. مش كده ارخص؟).
معلش علي الكلام الهزار، بصي حضرتك هاقول نقتطين بس في حاجه اسمها الخادم المغناطيسي ودي اتكلم عليها يا اما ابونا داود لمعي او ابونا مرقص ميلاد او ابونا انطونيوس فهمي (مش فاكر بصراحة) الخادم ده علي الرغم انه مش واعظ ومش لاهوتي ومش ومش ولكن سبحان الله تلاقي ربنا عاطيلي موهبه تخليه مجرد بس يمشي في مكان الناس تحب تقعد جنبه وتلتف حوليه، الفكرة بقي في الاب الروحي او الكاهن اللي يقدر يلاقي الخادم المغناطيسي ده ويستخدمه صح لكسب الناس.
علشان تفهمي كلام الاستاذ ايمن اكثر وبتوسع اكبر اسمعي عظة ابونا داود لمعي

مقومات الخادم الأرثوذكسى
الخادم الاورثوذكسي والكتاب المقدس
وفي العظة الاولي هايذكر قول القديس بولس "عارفاً ممن تعلمت" وعلق ان اي خادم ارثوذكسي صحيح يجب ان يكون ابتدي بالتلمذه، وقال حتي وحضرتك هاتسمعي انه يجب عند اختيار الخدام اني اسئلة انت تلميذ من ؟
مفيش واحد كده يطلع شيطاني بدون تلمذه وأمسكه خدمة اللي هي من المفترض انه هايتلمذ تحت ايده جيل. (التلمذه هي مفتاح الخادم الارثوذكسي)، وقول بولس الرسول ايضاً "وما سمعته مني بشهود كثيرين، أودعه أناساً أمناء، يكونون أكفاء أن يعملوا آخرين أيضاً" (2تي2: 2).

ودي عظات مكتوبة عن العملاق مارمرقس الرسول لابونا مرقص ميلاد (طبعاً مش كل حاجه بتيجي علي طبق من ذهب علشان كده مش هاجيبلك العظان مسموعة، يا تقريها وتمئئي عنيكي يا اما تسئلي عمو جوجل عن العظات دي بالصوت) وشوفي بقي مين هو الخادم الحقيقي، اللي احنا عرفنا عنه معلومات لمجرد انه في مرة نسي وكتب انه قريب فلان فعرفنا هو مين (اخفاء للذات لاقصي الحدود)، مين اللي وقف امام عمالقه العالم في الفلسفة والعلوم وأقنعهم بالايمان المسيحي.
وطبعاً الانبا موسي أسقف الشباب اللي عمل نقله في الخدمة في العصر الحديث ليه عظات عن الخدمة زي
الخدمة الأرثوذكسية
توجهات تعليمية خاطئة معاصرة

في
رغي كتير .. رغي كتير ..
اسف بجد علي الاطالة انا بس قولت أرخم شوية
وسلامك وصل علي فكرة .. احسن تفتكري اني مطنش

رد مع إقتباس

اضافة رد