تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مناقشات دينية وروحية يتيح لك فتح الحوار والمناقشه فى كل ما يخص حياتك الروحيه

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

سؤال يجب ان تسألة لنفسك

فى احدى الاجتماعات الاسبوعية التى يقيمها الاباء الكهنة قام شاب من الموجودين فى الاجتماع وسأل سؤال صمت لة جميع الموجودين حيث توجه الى الأب الكاهن وهو يسألة قائلاً هو ربنا

اضافة رد

الصورة الرمزية لؤلؤة الصعيد
لؤلؤة الصعيد
ارثوذكسي متقدم
لؤلؤة الصعيد غير متواجد حالياً

افتراضي سؤال يجب ان تسألة لنفسك

كُتب : [ 08-06-2009 - 05:59 PM ]

فى احدى الاجتماعات الاسبوعية التى يقيمها الاباء الكهنة قام شاب من الموجودين فى الاجتماع وسأل سؤال صمت لة جميع الموجودين حيث توجه الى الأب الكاهن وهو يسألة قائلاً
هو ربنا حط لينا الوصايا العشرة وهو عارف ان كل البشرية خاطئين ومحدش يقدر ينفذها كلها انا عارف ان ربنا بيحبنا وعادل بس انا مش قادرافهم هو عارف ان احنا كلنا خاطئين وليس منا بلا خطية ومع ذلك يوصينا بالبعد التام عن الخطية كل الناس بتتمنا انها تبعد عن الخطية لكن لا يوجد انسان بلا خطية فبدأ الكاهن يرد علية وكان جميع الموجودين فى الاجتماع يتناقشون فى ذلك الموضوع لانة بجد كان موضوع ساخن جداً فقال الأب للشاب يابنى ربنا مفيش احن منه ولو هو كان حط الوصايا دى علشان يعرقلنا بيها مكانش يقبل كل خاطى يتوب ويفرح بيه ويكون مستنيه يرجع فى اى وقت والوصايا دى لو فكرت فيها حتلاقى ان مفيش فيها حاجة صعبة وكلها ممكنة ربنا مبيحملش الانسان اكتر من طاقتة
فقال الشاب للكاهن طب يابونا انا حاسس ان السما دى مش حشوفها خالص مش بس علشان لسة منفذتش الوصايا دة كمان ربنا قال على حاجات انا بشوف كل الناس مش قادرة تنفذها دة طبعاً بأستثناء القديسين يعنى ربنا قال اللى يقول لاخية ياحمق يستحق كذا وكذا وكذا واللى يشتهى اى امرأة فى قلبة يبقى زنا بها طب يابونا بالزمة مين فينا لما بيشوف واحدة حلوة مبيبصلهاش ومين لما بيتعصب مبيشتمش دا حتى ساعات بنقول كلام على سبيل الهزار لا انا بزعل ولا اللى بقولهولة بيزعل .... فرد الكاهن وقال لية الهزار يكون بالطريقة دى ولية لما تبص على وحدة متبصلهاش بنظرة نقية وطاهرة صح كل الشباب بتبص على البنات بس مش كلهم بيبصو بنظرة خاطئة فى اللى بيكون نظرتة نقية ويفكر انها تكون زوجة صالحة له ويتقدم لخطبتها وبعدين يا حبيبى اعمل اللى تقدر علية حتلاقى نفسك تعمل اللى انت بتقول متقدرش تعمله عمر ربنا مقال لينا انى مش حقبل خاطى ولا لازم تكون الوصايا كاملة علشان ترى ملكوت الله ربنا يا حبيبى بيقبل التوبة حتى لوكنت على فراش الموت بشرط تكون من القلب يا بنى اللى ينزل علشان يفديك بنفسة مستحيل يفرط فيك للشيطان بسهولة حط المسيح فى قلبك حتلاقى الشيطان والافكار الشريرة بتبعد عنك وابدأ بتنفيذ اسهل وصية حتلاقى نفسك نفذتها كلها لأن بجد هى سهله على ابناء الله الذى نالو معمودية مقدسة قدست جميع افكارهم وكل ما فيهم فصمت الشاب يفكر وهو ينظر الى صورة المسيح فرأى أنه احن واحد علية احن علية من نفسة ونظرة عينه تمتلىء بالحب والحنان وتقول لة ها أنذا على الباب اقرع فقم افتح لى باب قلبك وارجع الى حضن ابيك الذى ينتظرك منذ وقت طويل ...... وبدأ كل الموجودين يسألون انفسهم فى صمت انا نفذت كام وصية وباقية كام فهل الباقى من الوصايا يصعب علينا تنفيذها وعندما حس الأب بالسؤال الذى يدور بينهم توجه اليهم قائلاً كم من وصايا نفذتم وهل تكفى لدخولكم السموات ولماذا لم تنفذوا الباقى منها وما الذى يمنعكم عن تنفيذها اتحدو بالمسيح الذى يقويكم ويخاف عليكم ألم يقل من يمسكم يمس حدقت عينى .................................................. ....

والان اتوجه اليكم انتم بالسؤال الذى طرحه الأب الكاهن على الموجودين فى الاجتماع نفذت كام وصية وباقى كام وما الذى يمنع عن تنفيذ باقى وصايا الرب . اجب على السؤال بصراحة مع نفسك
كله يقولى رأية فى الموضوع دة

التعديل الأخير تم بواسطة لؤلؤة الصعيد ; 08-06-2009 الساعة 07:49 PM
رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
mora2010
ارثوذكسي مكافح

mora2010 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: سؤال يجب ان تسألة لنفسك

كُتب : [ 08-06-2009 - 09:14 PM ]

ميررررررررررسى ليكى بجد على الموضوع الرائع دة وفعلا كل واحد محتاج يسال نفسة ميرسى جداجدا

رد مع إقتباس
بياناتي
شيرى و ميدو
ارثوذكسي متقدم

شيرى و ميدو غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-17-2009 - 10:03 PM ]

ميرسى اوى على الموضوع دا ودا بجد صحى جوايا حاجات كانتغايبة عنى او انا بعمل انها غايبة عنى ميرسى بجد ليكى

رد مع إقتباس
بياناتي
سيلين سمير
ارثوذكسي بداء يشتغل

سيلين سمير غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-05-2009 - 01:44 PM ]

ميرسى على الموضوع الجميل دة . و فعلا السؤال حلو جدا كل الناس كانت محتاجاة علشان تحس بحنان و حب ربنا لينا .

رد مع إقتباس

اضافة رد