تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حوار مفتوح للجميع

كُتب : [ 09-06-2010 - 01:22 AM ]

طبعا الأمناء بيبقي ليهم ذنب أولا أنا مش حابب ألقي اللوم ع الاباء الكهنة لانهم مش أوقات كتيرة بيكونوا فاضيين عشان كدة بيحطوا أمين عام لكن المفروض انهم يراعوا بعض الصفات عند اختياره
وعدم وجود محبة بين الخدام بيقول ان في خلل ف المنظومة كلها يعني الكل مدان الاب الكاهن لانه مش متابع والامين العام لانه وسطهم ومش قادر يوجه ولا يتصرف والخدام لانهم معنهمش روح الخدمة ونسيوا انهم خدام
المفروض ان اللي ميقدرشي يخدم ف مكان معين كبير عليه يبقي يشوف مكان تاني يقدر من خلاله يخدم ربنا لان الموضوع مش موضوع مناصب
والمفروض ان الخدام تعرف يعني ايه خدام وانا لو اب كاهن مسئول زلقيت خادم مبيحبش خادم هوقفه عن الخدمة لحد مايعرف يعني ايه خدمة

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 07:33 AM ]

سلام الله المحبة الذي يشع في أولاده سلام حتى أنهم صاروا صانعي السلام لتمجيد اسمه الحلو
وطوبى لكل من ينقاد بروح الله لأنه أبناً لله في المحبوب يسوع ، ابن حقيقي وليس بالكلام واللسان

حينما يحيا الإنسان بقوة الإيمان الحي بيسوع المسيح ويتبعه من كل قلبه يسمع دعوه خاصة ونداء خاص من الله ليعمل في حقل المسيح كوكيل أمين في بيته ليعمل وفق مشيئته الصالحه بقوة المحبة التي تسكن في قلبه، لأن روح المحبة الروح القدس يملك القلب ويعمل في الداخل لرسم ملامح يسوع ويكتب سيرته في الداخل ليسلك الإنسان السلوك المسيحي، أي سلوك شخص المسيح الكلمة، وبذلك ينطلق ليخدم الله بالحب...

أما وجود النزاع والخصومات والصراع، دليل واضح على عدم معرفة الله كإله حي وحضور مُحيي، فأن علامة المسيحي الحقيقي هو المحبة، لأن الله محبة، فكيف يسكن المسيح يسوع في القلب والروح القدس يملك كيان الإنسان، أو بمعنى أدق الإنسان يخضع لروح الله ولا توجد محبة !!!

الخدمة ليست معلومات وموسوعات محفوظة وأفكار مدروسة، الخدمة هي استعلان الرب يسوع كقوة تحرر الإنسان من ضعفه، هي إظهار روح القيامة وبث روح النصرة ومحبة الله، الخدمة ليس صناعة وواجب موضوع على كل واحد مسيحي كشكل ومظهر، لأنها ستكون للدينونة العظيمة على كل من يستغل الخدمة لصالحه الشخصي وينفرد بها ليمجد ذاته ويبحث عن كرامته، فكل من دخل للخدمة بدون الله وحياة مقدسة وعاش حياة التوبة ويعيشها كل يوم متذوقاً نعمة الله ويحيا يخدم حسب الموهبه المعطاه له، فأنه سيفسد الكرم ويضل أولاد الله، فقبول دينونة مخيف لكل من يصنع انشقاق في كنيسة الله وكل من يضل الناس وكل من لم يمجد يسوع بأعمال صالحة كثمر الروح القدس ...

للأسف الناس عندها لا مبالاة ولا يدركون خطورة ما يفعلون، بل يتمادوا في الشر لأغاظة السيد الرب الذي سيجازي كل واحد حسب أعماله، وويل للمارئين، الذين يظنون أنهم يخدمون الله ولهم شكل ومظهر أولاد الله وهم من الداخل مملوئين ظلماً يعيشون في الظلمة ولا يعرفون شمالهم من يمينهم، ويتفلسفون ويتكلمون بالإلاهيات وليس لهم علاقة ومحبة لله من كل القلب والفكر والقدرة، فليتب كل من يحيا هكذا قبل أن ياتي ساعة لا ينفع فيها ندم ولا توبه ....

دور الكاهن أو أمين الخدمة هو فحص المرشح للخدمة، هل هو يعيش حياة التوبة وله مخدع منتظم ويحب الله وله شركة القديسين في النور ويحيا في سر التقوى وشركة الكنيسة بمخافة الله وتنقية القلب بكلمة الله، وأن يتعرف على مواهبه ويضعه في مكانه الصحيح، ويسلمه الخدمة لأن كل واحد له دور ومسئولية محددة، أن تخلى عنها فالله يدين كل واحد بعدل، وسيحاسب كل من عمل في الكرم عن دون وجه حق، والمسئول سيدان أيضاً لأنه انشغل عن كرم المسيح وجعل اي أحد يدخل كيف ما شاء ويفعل ما شاء، فلنخف ونهاب الله جداً ويعلم كل واحد مسئوليته الموضوعه عليه ....

غريب الخادم الذي يطلب ما لنفسه، وعجيب الإنسان الذي له صورة التقوى وينكر قوتها، والأعجب هروب كل واحد من المسئولية، والأعجب تبرير كل موقف وكل أحد، وكما قال القديس الأنبا أنطونيوس : [ من يعرف عاره يعرف كيف يطلب مجده ]، وبالطبع أن لم يواجه كل مسئول مسئوليته وتقصيره فلن يطلب أحد مجده ولن ينصلح الحال، والغريب أننا نقول في النهاية لا تدينوا لكي لا تدانوا على غير موضعها، لكي نهرب من مسئوليتنا ونبرر كل موقف تحت شماعة الإدانة ولكي لا نصوم ونصلي من أجل كل مخطئ حتى يغفر له الله ويصحح المسيرة، مع أن القديس بولس لام القديس بطرس الرسول لأنه وجده ملوماً، فمتى نتعلم من الكتاب المقدس بالروح القدس كيف يكون لنا النظرة الصحيحة بإرشاد الروح القدس دون أن نبرر المواقف...

+ ما أسهل أن يبرر الإنسان نفسه، ولي سؤال ألا نعلم أن الشعب هو من يختار الكاهن المرشح للخدمة !!! فلو ظهر كاهن غير مؤهل وليس له في الخدمة، فهل لن يكون الشعب الذي اختار مسئول أمام الله والكنيسة عن اختياره !!! والا يا ترى مش عارفين هذه الحقيقة !!! وهل في هذه الحالة لا ندين أنفسنا أمام الله ونعلن مسئوليتنا ونتوب عنها !!! أم يا ترى سنعطي أنفسنا العذر ونقول لا تدينوا لكي لا تدانوا !!!
ومتى سنفهم الكتاب المقدس في إطاره الصحيح في الموضوع الذي ذُكرت في الآيات !!! وإلى متى سنضع شماعات لكي لا نواجه أخطأنا !!! وهل الكنيسة أخطأت حينما واجهت آريوس ولم تعمل بآية لا تدينوا لكي لا تدانوا !!! والا هانقول كالعادة ده موقف وده موقف آخر !!!
فيا أحبائي الدينونة هي الحكم على الإنسان الحكم الداخلي، بمعنى أن أتخذ مكان الله ومنه انطلق أحكم على الآخر حكم أبدي، وأن أحكم على ما في داخله الذي يفحصه الله وحده وليس أنا، ولكن حكم الكنيسة على الأخطاء الظاهرة التي تنبع من عدم التوبة لتنادي الكل بالتوبة ولا تيأس منهم، وممكن أن تعزل بسلطان الروح كل من لا يريد أن يتوب وترده مرة أخرى للشركة لو عاد وتاب، ولكن الدينونة هو أن أحكم حكم مطلق على الناس واقول لن أضمه للشركة لأنه لن يتوب - حتى لو أظهر توبة - وكأني أعلم ما في الداخل والغيب !!! ....
[ ويل للقائلين للشر خيرا و للخير شراً الجاعلين الظلام نوراً و النور ظلاما الجاعلين المر حلوا و الحلو مرا ] (اش 5 : 20)

ملحوظة هامة :
طبعاً لكل واحد دوره المنوط به في الكنيسة من أول أصغر واحد في الكنيسة لأكبر واحد في الكنيسة، الكل يعمل معاً كمنظومة واحدة ولا يتهرب أحد من المسئولية ويعلقها على اي شماعة، ومش مطلوب أن الكل يكون في درجة روحية عالية كالأنبا أنطونيوس ... الخ ... بل كل واحد على الأقل يفحص نفسه في نور الله ويطلب نعمته تستره من الداخل، ويعطية الرب فهماً ومعرفه من عنده ليعيش يمجد الله بالروح والحق، وليس كل خادم كامل، لأن الكمال بمجيء ربنا يسوع الثاني والأخير، ولكن أ - ب الخدمة هي المحبة ، ودور الكاهن أو أمين الخدمة هو الاختيار الصحيح للخدام ووضعهم في أماكنهم الصحيحة لتكون الخدمة لأجل مجد الله لا الناس، ويلاحظوا الخدمة ويتابعوها بدقة وأي مشكلة عن بداية ظهورها يبدءوا بالصلاة والصوم وبالحكمة الموهوبة من الله يعالجوا الأمور، وعلى كل خادم أن يتمسك بالمحبة والمذبح وكلمة الله وصلاته ولا يتخلى أبداً عنهما، وبذلك يتنقى كل يوم، وبالحب والغفران الدائم تُحَلّ أي مشكلة في الخدمة مهما كانت كبيرة أو عظيمة، وأن لم يبني الرب البيت فباطلاً يتعب البنائون وأن لم يحرس الرب المدينة فباطلاً يسهر الحراس، وطبعاً مش كل حمل على الكهنة ولكن لهم دور مهم للغاية في الخدمة طبعاً ...

ربنا يرحمنا كلنا معاً ويعطينا اليقظة لكي نحيا مسيحيتنا لا كنظريات بل كروح وحياة
لكم مني كل تقدير يا أروع إخوة احباء، وأشكرك يا أجمل إيمي للانتباه لهذا الموضوع
ربنا يرحم الكل ويعين الجميع؛ النعمة معكم

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 09-06-2010 الساعة 08:17 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 07:37 PM ]

انا طبعا معاكم لان الموضوع دة بدا ينتشر فى الخدمة كتير دة الموضوع وصل انى شوفت خدام وشمامسة واقفين بيتخانقوا والقداس شغال ومفيش حد بيتكلم لا كاهن ولا امين خدمة الخوف ان عدم المحبة دة يتسرب الى المخدومين من خلالنا
وبدل ما نكون احنا السبب فى تعليمهم المحبة نكون السبب فى تعليمهم عدم المحبة

هو بصراحة احنا لسة موصلناش للمستوى دة يا كرستين خدام وشمامسة يتخانقوا فى الكنيسة والقثداس شغال لالالالا كدة كتير اوى ربنا يرحمنا
مرسى لمشاركتك يا قمر وعندك حق انا كمان خايفة المخدومين هما اللى هيدفعوا ثمن العثرة دى فعلا

أكيد ليهم ذنب فى كده لأنهم ليهم دور زرع المحبه بين اللى اقل منهم فى الرتبه الكنسيه بأنهم يقدموا ليهم محبه الاول ويقربوا منهم لأن اكيد احنا فى الكنيسه اسرة واحده لازم فيها الكبير يعلم الصغير ويبقى قدوه ليه

ميرسى يا ايمى على مناقشتك الجميله

صح يا هانى عندك حق انا راى من رايك لازم يعرفوا ويحسوا بكل اللى بيحصل فى الخدمة ويتابعوا روحيات الخدام وعلاقتهم ببعض
مرسى ليك انت يا هانى على مشاركتك الجميلة

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 07:49 PM ]

شوفي يا ايمي قبل ما نتكلم عن دور الاباء الكهنه او الامناء ودورهم في زرع المحبه بين الخدام
لا يا ماريو انا مش معاك قبل ما اتكلم عن دور الخادم اتكلم عن دور الاب الكاهن والامين المسئول عن الخدمة واللى المفروض انة مندوب ابونا شخصيا
يا ماريو هما القبضان اللى مسئول عن السفينة كلها والحقل كلة ومنهم هنتعلم واحساس الخدام بوجودهم ومعرفتهم كل حاجة هتفرق كتير بالنسبة ليهم

نتكلم الاول عن الخدام نفسهم اذاي انتي بتقولي مفيش محبه ولا ود بينهم وبين بعض ممكن اعرف هيقوله ايه لاودهم ويعلمهم ايه عن المحبه وهما نفسهم معندهمش فاقد الشئ لا يعطي
ومعلش من راي الشخصي الخادم الي معندوش محبه لايصلح من الاثاث انه يخدم

يبقى معظم الخدام هتقعقد فى بيوتها بقى كدة يا ماريو ارجوك افهمنى الخدمة لا تخلو من محاربات ابدا وانا كل اللى اقصدة انة لما تيجى عاصفة زى دى لازم يكون فى عواص بيعرف يعوم كويس علشان ينقذ الارواح فهمتنى

والمخدمه الي مفهاش محبه اكيد مش هيكون ليها دور ولا تطور في كنستها

طبعا اكيد انا معاك بس لا للياس والاحباط والتسليم ومينفعشى نطرد الخادم بالبساطة دى
وبعدين تعالى نتكلم بصراحة بقى هو فى خدام هو احنا لاقين خدام يا ماريو الحصاد كتير والفعلة قليلون يبقى نميهم وناخد الجانب الحلو اللى فيهم ونفتخر بية ونحاول نعالج الوحس ونعمل منة بذرة حلوة تعطى ثمر يشهد للمسيح
لان الخدمه تبني علي روح المحبه والخدمه ولو مش موجودين يبقي مفيش خدمه ناجحه
لا فى بس اهدى بس شوية اللة يخليك

بس لو قلنا ان مفيش محبه او مفيش ود بين بعض الخدام ممكن فعلا امين الخدمه المتنثل في الاب الكاهن او الخادم العام انه مثلا يشكرهم في عمل واحد بحيث انهم يشتغلو مع بعض وبكده هيخلق روح الود بينهم
اشكرك يارب واحمدك ماريو قال كلام جميل ايوة كدة اومال مالك يا اخى من الصبح هو دة المطلوب وهو دة قصدى
الرب يبارك روح المحبه والخدمه بينكم

ويبارك انت كمان ومرسى جدا لمشاركتك الجميلة اشكرك حقيقى

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 07:55 PM ]

اي مكان فيه الوحش وفيه الحلو
من وسط الاباء البطاركه القديسين الى جلسوا ع الكرسي المرقسي كان فيهم الى مش حلو .....
لكن احنا مش مسؤليتنا أننا ندين او نحاكم أن كان في بينعم محبه ولا لا
ولا في قدرتنا نفسر اي مواقف او تصرفات بحسب مزاجنا الخاص

الاهم هو أن نفرغ كل طاقتنا في الخدمه وحب المخدمين
فنور المسيح داخلي قادر أن ينير كل ظلمات العالم ,,,,,

وطبيعي لن تكون هناك خلطه بين النور والظلمه
لان النور تنير الظلمه

انا مش بدين حد يا فيلو صدقنى ولا بقصد حد معين بكلامى انا بتكلم عن اوضاع بصفة عامة وهتلاقى معظم الاراء بل كلها تقريبا قالت ان هذا المرض منشر فى كل الكنائس
بس انا طرحت المناقشة علشان نشوف المشكلة ممكن تتحل ازاى والاب المسئول والامين دورهم اية ؟
بس مش اكتر
وكل واحد يحاول يبدا من عندة وبالتفاهم والحب هنوصل لحل كويس انا شخصيا هاخد الكلام دة واحطة فى الاعتبار عندى
مرسى يا فيلو على مشاركتك الجميلة

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 08:04 PM ]

الخادم هو خدام
عارفه يعنى ايه خدام يعنى طاعه ومحبه للكل دون تزمر او زكر كلمه الانا
يخدم الجميه دون النظر الى انهم يستحقون او لا
ولكن فى النهايه الخادم بيحاول يكون صورة حيه للسيد المسيح
الذى جاء ليخدم لا ان يخدمه الناس
عارفة صح عندك حق يا رافت

بصى يا ايمى هو عدو الخير من الطبيعى جدا انه يدخل فى اى خدمه بس لمجرد انه يحس ان الخدام عندهم ولو القليل من المحبه لبعضهم

وده لازم يقابله الخدام بالاتضاع والحب المتبادل وانكار الذات
وطبعا مانقدرش نلوم على الاباء الكهنه لان الاب الكاهن
مشغول بما هو اكبر واعمق وترك مهام الخدمه الى الامناء
ان يديروها بحكمه تحت ارشادهم طبعا
العيب فينا احنا موش فى الامناء ولا الاباء الكهنه

بص يارافت هو كلامك فى شئ من الصح احنا كخدام محتاجين نكون من ضمن المهام اللى بتتكلم عنها دى صدقنى لاننا بنعلم اولادنا يبقى لازم محتاجين نتعلم احنا كمان ونشرب باستمرار من ارشادات وعلم ومحبة وقدوة حسنة

الموضوع ده انتشر تقريبا فى جميع الخدمات وده بسبب غيرة عدو الخير
وزى ماقال فيلو ان كل مكان فيه الحلو وفيه الوحش
انا بتكلم عن الجانب السبى دلوقتى اللى بتسموة الوحش علشان نلحق قبل ما يفسد باقى الكرم

يبقى انا كخادم احاول اتجنب الشئ الوحش وابعد عنه ده لو ماقدرتش اصلحه

جميل اوى اوى انا موافقة الجزء دة جدا

الموضوع ده صعب جدا جدا وخطير جدا لانتشاره السريه
ونتائجه السيئه التى تجبر الكثير من الخدام على ترك الخدمه
ولكن ده لسبب بسيط وهو قله المحبه
وان كل خادم بيقول فى نفسه وانا مالى هادوش روحى ليه خلينى بره الخدمه هو انا لو بره الخدمه موش هاعرف اصلى ولا هاقرب من ربنا
تسمحلى اقولك اسف بجد لانك غصب عنك هاتبعد عن الخدمه شيئا فشيئا
وبعد ماكنت بتقرأ الانجيل كل يوم حتى ولو علشان التحضير هاتلاقى نفسك بتقل من القراءه
وحضور القداسات وسوف تقل روحانياتك جدا
ارجو من كل خادم وخادمه ان يتمسك بما هو عنده
حتى لا يقال له مثل الملاك فى سفر الرؤيا الذى قيل له
( عندى عليك انك قد تركت محبتك الاول اذكر من اين سقطت وتب )

المحبه تحتمل كل شئ وتصبر على كل شئ
وخادم بدون محبه كالاناء الفارغ

فى النهايه يا ريت مانحملش كل حاجه على الاباء الكهنه وننسى انفسنا وننسى اننا موش بنطيع رب المجد اللى طلب مننا ان نكون خدام امناء فى كرمه

يا سلام كلام جميل يا رافت ما تيجى نمسك معانا خدمة انا شخصيا هكون من ضمن تلاميذك

اسف على الاطاله
لالالالالالالالالا طبعا خالص اشكرك
وميرسى جدا ليكى يا ايمى

مرسى ليك انت على مشاركتك الرائعة دى ربنا يباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 08:07 PM ]

فى ناس كتيير مش واخدها خدمة بالمعنى اللى قصده السيد المسيح
عشان كدة مش بتبقى موجودة المحبة بنهم
ومش هنقدر نلوم على الاباء الكهنة
لانهم اكيد بيحاولو يزرعوها بس فى ناس مش بتبقلها

صح يا سندريلا ممكن طبعا
بس مش دايما عموما ربنا ينمى حقلة وكرمتة
ومرسى لمشاركتك الجميلة يا قمر

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 08:24 PM ]

نـــــــــداء الــــــى اللــــــــه

انا استغربت لما شوفت اللينك جدا وقولت اية دة
دة اللى ربنا قدرك علية يا مجدى بس بعد ما قريتة لسانى وقلمى عاجز عن الشكر لمحبتك واعتزارى ليك على تسرعى
مجدى
فى سؤال انا كمان نفسى اسالة معاك

انا بجد مش عارف انا صح ولا غلط مش عارف اشوف الغلط واسكت ولا اتكلم
مش عارف اشتغل وخالص واعمل اللى عليا ولا افكر فى فكر جديد

لو الخادم سكت وقال خلينى فى خدمتى وبس وخلينى فى حالى وفى مخدومينى وبس انتوا بتفسروها سلبية وعدم حماس للخدمة ونشاطها ولو اختلاطنا واشتغلنا مع بعض بالافكار والنشاط عدو الخير بيتدخل ويعمل خصومات سخيفة ملهاش معنى ومتلقشى بخدام المسيح
طيب نعمل اية ؟اية الحل ؟

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 08:44 PM ]

تيجى نتكلم بصراحة وصدق شوية يا ميلاد تيجى نتكلم بامانة بس ارجوك بلاش ردك النارى وبلاش عصبية حتى لو كلامى مش عجبك خليك فاكر انا مجتشى عندك انا بحاول اريحك منى ومش باجى جنبك خالص انت اللى ضيفى وانا صدقنى بكل امانة برحب بيك ومبسوطة بوجودك برغم خوفى هههههههههههه ربنا يستر بقى

طبعا الأمناء بيبقي ليهم ذنب أولا أنا مش حابب ألقي اللوم ع الاباء الكهنة لانهم مش أوقات كتيرة بيكونوا فاضيين عشان كدة بيحطوا أمين عام لكن المفروض انهم يراعوا بعض الصفات عند اختياره
الكلام انت بتقولة لانك راضى ومبسوط من الاب المسئول عن حقل خدمتك لولا كدة كنت اعلنت الحرب مش بس وافقتنى يا ميلاد
وعدم وجود محبة بين الخدام بيقول ان في خلل ف المنظومة كلها يعني الكل مدان الاب الكاهن لانه مش متابع والامين العام لانه وسطهم ومش قادر يوجه ولا يتصرف والخدام لانهم معنهمش روح الخدمة ونسيوا انهم خدام
صدقنى الخدمة لان حقلها صغير ومحدود بيبان فيها اقل غبار واقل اختلاف لان كل الخدام مختلطين ببعض مش زى حقل تانى واسع كل خدمة مستقلة بذاتها وكل خدمة فى حالها علشان كدة مش بنحس بمشاكل فيها كتير
بصراحة لا دة صح ولا دة صح المفروض يكون فى ترابط ومحبة
بس الترابط يكون لاجل مصلحة الخدمة والمخدومين لاجل مجد اسم اللة وبس مش لاى اغراض تانية
علشان متوهشى معالم هدفنا ( المسيح )
المفروض ان اللي ميقدرشي يخدم ف مكان معين كبير عليه يبقي يشوف مكان تاني يقدر من خلاله يخدم ربنا لان الموضوع مش موضوع مناصب
والمفروض ان الخدام تعرف يعني ايه خدام وانا لو اب كاهن مسئول زلقيت خادم مبيحبش خادم هوقفه عن الخدمة لحد مايعرف يعني ايه خدمة

ههههههههههههههه
طيب الحمد للة انك مش اب كاهن نشكر ربنا
يا ميلاد براحة مينفعشى النفوس الضعيفة متيجيش كدة والمسيح مكانشى بيتعامل بالاسلوب دة خالص عمرنا ما سمعنا انة كان حاد مع احد بالعكس كان صبور وحنون وبالة طويل بيسعى لخلاص كل النفوس والخطاة والضالين قبل الابرار
لو قصدك انك هتستعملة كعقاب لمعترف حرمان من الخدمة مدة معينة لحد ما يتوب برضوا مش بيكون بالسهولة دى لان فى نفوس ضعيفة متفهمشى الابعاد الروحية دى والهدف الروحى دة اغلبية الخطاة بيكونوا محتاجين الحب
الحب والحنان وبس يا ميلاد حتى يا سيدى لو كانوا خدام لانهم فى الاخر بشر انا عمرى فى حياتى اب اعترافى ما ادانى عقاب برغم انى طلبتة منة بامانة
عموما مرسى لمشاركتك يا ميلاد ابقى سيب العصايا فى البيت قبل ما تيجى اللة يخليك هههههههههه

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-06-2010 - 08:50 PM ]

نيجى لاخر مشاركة بقى
استاذى الغالى ايمن انا هقتبس جزء صغير من كلامك الجميل وارد علية بعد اذنك

دور الكاهن أو أمين الخدمة هو فحص المرشح للخدمة، هل هو يعيش حياة التوبة وله مخدع منتظم ويحب الله وله شركة القديسين في النور ويحيا في سر التقوى وشركة الكنيسة بمخافة الله وتنقية القلب بكلمة الله، وأن يتعرف على مواهبه ويضعه في مكانه الصحيح، ويسلمه الخدمة لأن كل واحد له دور ومسئولية محددة، أن تخلى عنها فالله يدين كل واحد بعدل، وسيحاسب كل من عمل في الكرم عن دون وجه حق، والمسئول سيدان أيضاً لأنه انشغل عن كرم المسيح وجعل اي أحد يدخل كيف ما شاء ويفعل ما شاء، فلنخف ونهاب الله جداً ويعلم كل واحد مسئوليته الموضوعه عليه ....

استاذ ايمن كام كنيسة وكام خدمة بتطبق هذا الكلام
هو لو فية تنفيذ للكلام دة كان بقى دة حالنا من الاصل ولا كنا وصلنا للحال دة مش لما يبقى فى اباء كهنة على مستوى العلم دة الاول يبقى ندور على الخدام اللى يخرجوا من تحت ايدهم
عموما لا تعليق اكتر من كدة

مرسى استاذ ايمن على مشاركتك الجميلة ربنا يباركك

رد مع إقتباس

اضافة رد