تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

عايزة اخد قرار ومش عارفه

هااااااااااااااااى انا عندى مشكله كبيرة اوى هحاول اختصر انا اتعرفت ع جارى من قريب شاب كويس امكانيات الماديه وحشه جدا بس مش قضيه المهم اهلى كانوا موفقين ع الفكرة

موضوع مغلق

أدوات الموضوع التقييم: تقييم الموضوع: 2 تصويتات, المعدل 3.50. انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

عايزة اخد قرار ومش عارفه

كُتب : [ 10-30-2010 - 01:53 PM ]

هااااااااااااااااى
انا عندى مشكله كبيرة اوى هحاول اختصر انا اتعرفت ع جارى من قريب شاب كويس امكانيات الماديه وحشه جدا بس مش قضيه المهم اهلى كانوا موفقين ع الفكرة بتاعت الخطوبه ومرحبين جدا بس لما عرفوا انه مش معه شبكه و كده قالوا لا
بس ده بعد ما اتعلقت بيه اوى المهم اهلى كان ليهم القرار ورفضوا بس انا علاقتى بيه زدات اوى اوى انا بروحله بيته و بينا علاقه كمان المشكله انا هو شخص كويس وانا عارفه انه هيتجوزنى بس انا خايفه اوى من الوقت ولو حد شافنى وكل يوم عندى صراع اد كده انى اكمل ولا لا بس مش عارفه اخد قرار ع الاقل انى ابطل اروح البيت عنده ساعدونى بجد عايزة اخد قرار مرة واحده

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عايزة اخد قرار ومش عارفه

كُتب : [ 10-30-2010 - 02:07 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة
أولاً أنت قلتي كلمة خطيرة للغاية ومصيبة كبرى لا تعلمي مدى خطورتها [
بروحله بيته و بينا علاقه كمان المشكله ان هو شخص كويس وانا عارفه انه هيتجوزنى بس انا خايفه اوى من الوقت ولو حد شافنى ] ، هذا خطأ رهيب جداااااااااااااا ، فوراً وحالاً لازم يوجد قرارا واضح [ ومش في حاجة اسمها مش قادرة ] أولاً وهو عدم الذهاب إليه قط في بيته مطلقاً حتى لو صديقتك هناك أو بيته يوجد فيه أهله وأخوته البنات ، وحتى لو كان ملاك من السماء بجناحين وقديس مبارك له كل معجزات الروح !!!! وحتى لو كان أهله كلهم ملائكة وقديسين ، ومن أين لك هذه الثقة الشديدة انه هايتجوزك أصلاً . مين قال ان فيه حد ممكن يتزوج واحدة تتنازل وتروح بيته لأنها تثق فيه وانه وعدها بالزواج ، محبوبة الله الحلوة عيشي واقع الحياة ولا تتخيلي أشياء قد تندمين عليها أشد الندم في وقت لن ينفع فيه ندم قط !!!

يا محبوبة الله
لا تجعلي عواطفك تقودك لطريق متهور يقضى على حياتك كلها لأنك تنظرين بعين من تخدعها عواطفها ، عواطف بلا عقل ، وحب بلا تعقل في النور ، كمن يريد أن يسكب على نفسه بنزين وسط النار ولا يريد أن يحترق ، فهذا الفعل المتهور جداً في منتهى الخطورة وسيقضي على حياتك ويوقعك في مشاكل لن تتحمليها أبداً وعلى الإطلاق ، ولا أدري كيف لا تشعرين بهذه الخطورة الشديدة مع أني متأكد أنك ياما سمعتي مثل هذا الكلام لخبرات كثيرة لأناس وقعوا في مصائب لم تحل !!!! وكفاية قوي السمعة اللي ممكن تطلع عليكم ، وهذا كفيل أنه يبطل أي زواج وأي حب بينكم !!!! أو حتى يجعل اهلك يقبلون من الأصل والأساس !!! ولو نجحتم وتزوجتكم ممكن يُعايرك بأنك أنت اللي جريتي وراه ، أرجوكي كأخ وأب ليكي : لا ترخصي نفسك ، بل أجعلي نفسك عزيزه في عين من يحبك ولا تتنازلي عن حقك في عزة نفسك وكرامتك وكرامة أهل بيتك ، لأنك لا تفرطي في كرامة نفسك فقط بل في من لهم الحق أن تحافظي على كرامتهم وهم أهلك الذين تعبوا جداً في تربيتك ، فهم من يعتنون بك وليسوا أعداء لك حتى تخاصميهم وتفعلي ما يرفضوه بل يرفضه المجتمع ككل !!!

رجاء أن تقدري خطورة الموقف وأن تكفي على هذا الفعل ولا يوجد شيء اسمه : [ مش قادرة ] هذه هي حجة اللي عايز يتمسك بشيء رغم من أنه في داخله يعلم أنه خطأ وخطأ شنيع جدا ، لأنه لو لم يكن خطأ فلماذا تخافي من أن أهل بيتك يعرفوا أو أن أحد يراكم ، هذا
دليل واضحعلى الخطأ لأن أي شيء صحيح يظهر في النور ولا يسير في الظلام ، ولو كان بيحبك حقيقي كان مستحيل يخليكي تذهبي إليه في البيت أبداً لأنه هايخاف على سمعتك أكثر من نفسه ومن عاطفته ، فبصراحة هذا الشخص مستحيل يكون بيحبك أبداً ، وتأكدي من كلامي لأني أتكلم عن خبرة ، لأن كثيرن وقعوا في نفس ذات المشكلة والنتيجة كانت مروعة ، وحقيقي لو كان بيحبك ومهتم بيكي فعلاً وخايف على كرامتك كان منعك من زيارته وألزمك أن تحفظي نفسك وكرامة والديك ، أبعدي فوراً وحالاً بدون تفكير أو تردد أتوسل إليكِ ، وأرجوكي وانحني أمامك للقدمين متوسلاً ، من فضلك أبعدي فوراً وبلاش تهور والسير في طريق ستندمين اشد الندم عليه ...

وكلمة [ مش قادر ومش قادرة أصلي باحبه وأخلاقه كويسة ... الخ الخ ... ] حجة من يريد أن يسير في طريق خطأ ويسبح ضد تيار الأهل ويبرر الموقف أمام نفسه وأمام الآخرين ليتفقوا معه ويريح ضميره اللي معذبه ...
فكيف تكملين طريق يرفضه الأهل ، فيا إما تقنعيهم وتسيري في الطريق وفي النور وتحت ملاحظتهم ومعرفتهم الكاملة بدقائق الأمور ، يا إما تتوقفي فوراً وحالاً وبقرار وعزم لا يلين عن هذا الحب الغير صحيح الذي يسير في طريق مسدود ، ولو اني أنا مع اهلك ، ازاي واحد يسمحلك بدخول بيته ويستحق انه يرتبط بيكي ، هذا هو قمة الأنانية وحقيقي لا يصلح زوج قط مسئول عنك ، لأنه لا يقدر المسئولية وحجم المخاطرة !!!
أرجو أن تحرصي على الحفاظ على نفسك ، لأنه لن يوجد مخلوق سيحافظ عليكي سوى نفسك ، لأنه لو أخطأ معك فسيتركك حتماً ، مهما كانت وعوده بالزواج ، وسيهملك تماماً وستحملين وزر المشكلة وتبعياتها ولن ينقذك أحد في النهاية ...

أقبلي مني كل تقدير لشخصك الحلو ، النعمة معك

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 10-31-2010 الساعة 12:48 AM

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2010 - 12:34 AM ]

ياريت فعلاً تنتبهي لنفسك ، وهذا الموضوع يعتبر تحذير لكل بنت
ويا ريت الكل يتعلم وينتبه ويسيبه من خدعة الوعد بالزواج
وبلاش خداع بالعواطف الغير مسوقه بالعقل والتعقل
ولا داعي ان نسبح دائماً ضد الأهل وكأننا بنحارب أعداء لنا
الموقف عن جد خطيييييييييييييير ومحتاج مراجعة ودقة
النعمة معك ويارب تفوقي من غفلة الإرادة المخدوعة بالعواطف الغير متزنة قط
نعمة ربنا يسوع تفيض في قلبك حكمة واتزان

بياناتي
asmicheal
ارثوذكسي بارع

asmicheal غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2010 - 09:43 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غير مسجل مشاهدة المشاركة
هااااااااااااااااى
انا عندى مشكله كبيرة اوى هحاول اختصر انا اتعرفت ع جارى من قريب شاب كويس امكانيات الماديه وحشه جدا بس مش قضيه المهم اهلى كانوا موفقين ع الفكرة بتاعت الخطوبه ومرحبين جدا بس لما عرفوا انه مش معه شبكه و كده قالوا لا
بس ده بعد ما اتعلقت بيه اوى المهم اهلى كان ليهم القرار ورفضوا بس انا علاقتى بيه زدات اوى اوى انا بروحله بيته و بينا علاقه

معلش ممكن تزعلى من كلامى بس كاخت كبيرة ليكى اخاف عليكى وبجد

استحملى كلامى واقرية

لما هو شخص كويس وبيحبك ونيتة حلوة ودخل البيوت من ابوابها

لية سمح ليكى ولنفسة بعلاقة قبل وقتها وفى السر

اللى بيحب واحدة وبجد بيخاف على سمعتها ولا يمكن يضعفها ويضعف موقفها امام ربنا

هل تقدرى تتناولى وانتى تقيمى علاقة كهذة

وامام نفسها
تفتكرى ممكن تحترمى نفسسك وانتى بتخدعى نفسك واهلك وبتقومى بحاجة لو انكشفت انتى اكتر واحدة هتحسى بصغر

وامام اهلها
ما احترام الاهل لواحد سمح لنفسة ولابنتهم باستباق الشرع والصح وفى الظلام

كمان المشكله انا هو شخص كويس وانا عارفه انه هيتجوزنى بس انا خايفه اوى من الوقت ولو حد شافنى وكل يوم عندى صراع اد كده انى اكمل ولا لا بس مش عارفه اخد قرار ع الاقل انى ابطل اروح البيت عنده ساعدونى بجد عايزة اخد قرار مرة واحده

انتى اية رايك

تفتكرى هوة يهم بالزواج لية
طالما يعيش متزوجا بلا مسئولية

تفتكرى لو بيحبك
وحصل الغلط واللخبطة اللى قبل اوانها
كان سابك طول الفترة دى فى الرعب دة
ولا هد الدنيا وعجل بالزواج لو هيتزوج وبجد

معلش انتى طلبتى راينا

امتنعى وفورا عن الذهاب لشقتة

اعطية مهلة محددة نقول 15 يوم شهر بالكتير
ليتخذ هو قرار عادل يرضى الله والكنيسة واهلك

هو الرجل وهو الذى يجب ان يتحرك

اذهبى وفورا لاب اعترافك واحكى لة
واقبلى بصلاة

ما يقولة لكى

ليكون معينك وحائط قوة لك
تستعينى بة لاقناع اهلك

ارجوكى فوقى لا تذهبى لهذا الشخص تانى
وان كان يحبك وبجد

لن يدعك مهانة كدة امام الله ونفسك واهلك

ربنا يقويكى

بياناتي
ادوارد ادوارد ادوارد 3
ارثوذكسي متقدم

ادوارد ادوارد ادوارد 3 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2010 - 03:16 PM ]

الردود السابقة جميلة ومش محتاجة اى اضافة اخرى
ياريت تلتزمى بكل كلمة فيها. ولكن
لو هو انسان امين عليكى وبيحبك فغلا ماكانش يرضى وجودك وحدك معاه من
غير علم اهلك . ده حتى مافكرش يراعى سمعتك .ازاى تفكرى ترتبطى بيه وهو
بالشكل ده . حرام عليكى الى بتعمليه فى نفسك
الغى علاقتك بيه فورا
وزى ماقالو اخوتى ارجعى لاب اعترافك وصارحيه بكل شيئ ولازم تتناولى .
وثقى فى قدرة الرب الفادر ان يعوضك بمن هو افضل منه الشاب الامين الى يحافظ
عليكى ويكون فرح لحياتك
معلش هى تجربة صعبة . لكن تشجعى الرب الذى حفظ دانيال فى جب الاسود بالتاكيد هيحفظ حياتك
بركة العدرا والملاك ميخائيل تحفظك
ربنا يفرح قلبك ويدبر امورك

بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2010 - 04:28 PM ]

يعني ميش عارف بس بصراحة وباخوة بردة وبمحبة الرب انت حقيقي غلطانةةةةةةةة
انت حطيتي نفسك بنفسك بظروف صعبة بجد رفض الاهل ميش مبرر واكيد بدهم مصلحتك يا قمر ولو الموضوع مسالة شبكة وماديات كان فيكي توسطي اباء او حد يحل المشكلة بس انك تروحي بيتية وهو يرضي بهيك فاكيد بنصحك تفكري ميش مرة االاف المرات لان از يحبك يعني يخاف عليك وعلى سمعتك لان البنت متل الزجاج از انشعرت ما بتتصلحححححححح ومجتمعنا شرقي واعتقد انة من نفس بيئتك يعني يعرف قديش بتجازفي لتبقي علية اختبرية وخلية هو يدو على حل وبطلى تروحي لعندة وقفي لحد هيكككككككككك وقولى لاب اعترافك وسطية بينك وبين اهلك ليخففو شوي الطلبات
ا اختي العزيزة بعرف ان انت بنت كنيسة وبنت نور واحساسك ان في شي غلط بعلاقة بالطريقة هادي علامة على وعيك بمدي خطورة اللي بتعملية
بحثك عن حل دا صح بس اعرفي حدودك كبنت لازم تحافظ على نفسها توقف لحد فينننننننننن ميش المفروض بمرحلتك دي تسيبي نفسك تمشي ورا العاطفة بشكل غير واعي تحت اسم الحب وميش قادر لازم تفكري وتضبطي نفسك لتلقي حل يرضي اهلك ويرضيكي ويرضي الشب وقبل الكل يرضي الرب ويباركة كمان
حلاوة الحياة بين اي تنين بيحبوا بعض انها تكون بالنور والكل يبارك ويفرح بالعلاقة دي ميش تكون مدارية ومليانة خوف وقلقل وميش عارف اي كمان............
لذلك انتي بدوري على حد يقولك ان انت غلطانة لانك بتحبي فميش شايفة حدود الغلط وصل لفين باللي بتعملية لانك صادقة بحبك وعم بتضحي بحالك كرماله
جربي تختبرية وتشوفي هو بنفس قوة الحب اللى بتقدمية لية ويستاهل تضحيتك دي والا لالالالالالالالا

(بس انا علاقتى بيه زدات اوى اوى انا بروحله بيته و بينا علاقه كمان المشكله)وعارفة انة حيتجوزني اي اللى يضمنلك يا قمر ........... انت بتصيدي سمك في مية ........
رفض اهلك ميش مبرر ليكي لحتي تروحي بيتة باي شكل من الاشكال زي ما قال الاستاز ايمن ولو عاوزة نصحيتي من اختك بالرب

راي متروحيش وبتمني تسمعي كلام الاخوة دا لو بدك مصلحتك ولو جادة بانك تلقي حل زي ما بتقولى لازم تتوقفي لحد كدة وزي ما بيقول الرسول بولس
إِذْ أَنَا أَنْسَى مَا هُوَ وَرَاءُ وَأَمْتَدُّ إِلَى مَا هُوَ قُدَّامُ. الحب ميش غلط بس ما ياخدنا بطريق ميش صححححححححح لان بعدين رح تندمي وميش رح ينفع الندم
وقفي لحد هيك وخليه هو يسعي للحل جربي وشوفي حيوصل لفين
قولى لاب اعترافك لو تقدري تصارحية واكيد حيوصلك لحل
اكيد صعب بس از بدك تحبي بالنور فلازم تنكوي شوي ليلتام جرحك
اتمنالك كل الخير
والرب يكون معك ويساعدك بشفاعة امنا العذراء مريم

بياناتي
marmargogo
ارثوذكسي متألق

marmargogo غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-31-2010 - 08:21 PM ]

دة موضوع كبير اوى ازاى تقبلى انك تروحى بيتة وهو لو بيحبك زى مابيقول مكنش راضى انة ياذيكى او يسوء سمعتك لو بيحبك كان هيخاف عليكى مش يعمل كدا تاكدى انة مش هيتجوزك حتى لو اتجوزك هيبقى طول عمرة بيشك فيكى هتبقى حياتك مدمرة سمحينى على الكلام القاسى دة اولا لازم تعترفى وتعرفى اب اعترفك وهو هيساعدك انك تبعدى عنة ويحاول يحل ليكى المشكلة لانة هيكون لية دراية اكتر لماتحكيلوا ولازم تقطعى علاقتك بية فورا وتقربى من ربنا وتحكى لاب اعترفك وياريت ماتتسرعيش بعاطفتك بنفس الطريقة تانى سمحينى على كلامى

ربنا يبعد عنك الشيطان ومحاربتة وافكارة الشريرة وربنا يحميكى ويحمى كل اولادة يارب

بياناتي
marian magde
Game over

marian magde غير متواجد حالياً

Icon101 رد: عايزة اخد قرار ومش عارفه

كُتب : [ 11-06-2010 - 01:58 AM ]

بصى الموضوع كان بسيط وانتوا بتعقدوا ماينفعش يبقى الممنوع مرغوب كدة عندنا وخاصة ان برفضهم دة لازم توجهوا وتحاولوا معاهم وتتمسكوا بحق الاختيار بس باسلوب كويس وهادى ومقنع وفى نطاق احترامك لاهلك ورأيهم ، لكن فى مشكلة انك بتروحى البيت دة كارثة ثانية المفروض انتى تنهى خالص حاجة عندك اسمها تردد وصدقينى واضح ان راى اهلك صح فى الرفض عشان هو لو بيحبك كان هيخاف عليكى وكان هيمنعك بس واضح انوا مبسوط ، ياريت ماتخليش فى يوم من الايام تفقدى احترامك لحالك او تبقى السبب فى ازلال اهلك ربنا معاكى وامتنعى عن كلامك حتى معاة لغاية لما تصلى لحل مع اهلك واعتقد ان فى الاول وفى الاخر اهلك اغلى عندك من اى حد وربنا اكيد مش هيسيبك

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-07-2010 - 07:40 PM ]

عزيزتى صاحبة المشكلة
طبعا اخواتى قالوا بما فية الكفاية وانتى طلبتى الاراء والمساعدة واعتقد انك سمعتى بما فية الكفاية
بس انا عايزة اسال سؤال واحد انتى بتقولى
وبينا علاقة كمان
شكلها اية العلاقة دى يا ترى ؟؟؟
ووصلت الى اى مدى
والتنازل والانحدار كان الى اى مدى
انتى تفتكرى فى رجل يقبل يتزوج واحدة سلمت لة نفسها ولو حتى بالفكر مش هقولك جسدها
انتى عمرك ما شوفتى نموذج لمشكلتك فى اى فيلم او مسلسل مثلا اللى بتشوفية دة مش جاى من خيال المؤلف لا دا واقع مؤلم وتحذير للناس من اللى بيحصل بسبب التهور والاندفاع والجرى وراء الشهوات والضعف
عزيزى تاكدى انة مش هيتجوزك ابدا ابدا
لانك رخصتى نفسك قدامة وعريتى كرامتك قدامة صدقنى سامحينى
وحتى على اسوا فرض ودة احتمال ضعيف جدا جدا جدا لو اتجوزك تحت اى ضغط من اى نوع هتعيشى معاة حياة كلها تعاسة وعذاب وعمرة ما هيحترمك ودايما هيشك فيكى
الحب مش كدة خالص الحب عطاء احترام ومسئولية
ارجوكى حاولى تحافظى على اللى فاضل من كرامتك وهيبتك وصورة المسيح اللى بتشوهها بتهورك
واطلبى معونة ربنا علشان تتخلصى من كلمة مش قادرة لان الشطان هو اللى مصورلك انك مش قادرة
اؤكدلك انك لو اعتمدتى على معونة ربنا هتقدرى وهنتصرى اكيد على نفسك وضعفك
وربنا معاااكى انا اسفة على قسوتى معاكى بس لازم افوقك من بنج الوهم اللى انتى عايشة فية دة

موضوع مغلق