تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مشكلة حب ممنوع

مساء الخير ياجماعة انا عندى مشكلة وعايز حد يساعدنى فى حلها ياريت تساعدونى ..... انا مشكلتى انى بحب واحدة -- بحبها جدا اكتر من نفسى كنت بحبها قبل ماتتجوز وماقلتلهاش

مشاهدة نتائج الإستطلاع: اعمل اية ؟بحب انسانة متجوزة وهى بتحبنى
لازم تسيبها 4 66.67%
حبها بس حبك مايوصلش حتى للمس ايديها 0 0%
فهمها انكو لازم تنهوا العلاقة وافضل حبها بينك وبين نفسك 2 33.33%
كملو حب عادى - دة شئ غصب عنك ومش هاتقدر تتحكم فية 0 0%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 6. هذا الإستطلاع مغلق

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

مينا22222
Guest

افتراضي مشكلة حب ممنوع

كُتب : [ 11-14-2011 - 05:29 PM ]

مساء الخير ياجماعة انا عندى مشكلة وعايز حد يساعدنى فى حلها ياريت تساعدونى ..... انا مشكلتى انى بحب واحدة -- بحبها جدا اكتر من نفسى كنت بحبها قبل ماتتجوز وماقلتلهاش بس للاسف اتجوزت ومعاها ولدين دلوقتى -- هى قريبتى ودة كان سبب انى اشوفها تانى بعد 5 سنين من جوازها بعد ماكنت قربت انساها لما شفتها اتحرك جوايا الحب من جديد وفضلت اقاوم لكن ماقدرتش ابطل حب فيها - وهى ماتعرفش - كان كل تصرفاتى معاها على اساس ان احنا اخوات بس ف الحقيقة دة حب جوايا -- هى كمان كانت بتحس احساس غريب ناحيتى والاحساس دة فضل يتطور جواها لحد مابقت تغير عليا وتتجنن لو مارحتش زرتها--- وكانت بتبين كل دة على اساس انة عادى يعنى احنا اخوات - المهم انة شائت الظروف وجمعتنا فى بيت العيلة انا وهى وجوزها واولادها - قعدنا مع بعض شهر -- القرب الزيادة دة شعللنا احنا الاتنين لحد ماجينا ف يوم قبل مايمشوا سهرنا مع بعض طول الليل وكنا مبسوطين جدا ونعسانين جدا ومش عايزين ننام ولما عينى كانت تيجى ف عنيها كانت ضلوعى بتتقطع - جة الصبح بسرعة جدا واتمنينا ان السهرة دى تتكرر تانى وفعلا تانى يوم سهرنا مع بعض واعترفتلى انها بتحبنى وانا كمان طبعا اعترفتلها ان انا مش شايف غيرها ف الدنيا ... وعرفت منها بردو انها كانت بتحبنى من زمان وبتغير عليا وشاكة ان انا ببادلها نفس الشعور ... المهم انا مش قادر اوصف انا بحبها قد اية -- انا عارف ان دة مش من حقى ولا من حقها لكن مشاعرى اتحكمت فيها كتير قوى وكتمت جوايا الحب كتير لانى عارف ان كدة مايصحش - قولولى اعمل اية المشاعر دى مش بايديا ولا بايديها .. انا خلاص تعبت وجبت اخرى وبحاول ابعد عنها لكن انا مش قادر .. وياريت ماحدش يقولى ابعد عنها - عشان انا عندى الموت اهون.

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلة حب ممنوع

كُتب : [ 11-14-2011 - 06:18 PM ]

اعتقد انك بتقول كلام وبترد على نفسك يا أجمل أخ حلو، ولا يصح غير الصحيح ومافيش حاجة اسمها هاموت لو ابعد عنها، ده كلام عاطفي بيتحول لرغبة وشهوة بعيدة عن الحب الحقيقي الصادق لأن ليس فيه أي وعي وتوجية تحت قيادة العقل والتعقل، والموضوع مرفوض شكلاً وموضوعاً، وفي الواقع أنت اللي عايز كده وواضع نفسك تحت سلطان عواطفك وخرجت خارج عقلك ولا تقيس الأمور بوجهة صحيحة، ولست تحتاج لأحد ان يقول لك ماذا تفعل فأنت سيد نفسك وما تريد هو الذي يحرك قلبك وفكرك ومشاعرك، ففوق يا صديقي الحلو قبل أن تاتي ايام تجعلك تفوق من هذا الوهم غصب عنك ولا تقدر أن تفلت من المشاكل المتلاحقة على نفسك وعليها أيضاً، فقدر موقفها وموقف أولادها الذين سينهاروا حتماً لو عرفوا هذا الأمر في يوم من الأيام لأن هذا يعتبر خيانة وهي أفظع من القتل بالنسبة للرجل أو المرأة، ومكتوب أن لا تشتهي إمرأة قريبك، فطيع وصية الله وقدرها في قلبك، لك مني تحية محبة لشخصك المحبوب، النعمة معك

بياناتي
selvia 33
ارثوذكسي جديد

selvia 33 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-14-2011 - 09:56 PM ]

يعنى انت مفكرتش تعبر عن مشاعرك الا بعد ماهى اتجوزت وبقي عندها ولدين وحتى لو غصب عندك
عارف حضرتك دلوقتى بتعمل اية انت بتهد بيت وبتساعدها في خيانة جوزها
وفعلا زى ما انت قولت انت بتاخد حق مش حقك. قبل ماتقول انك مش هتقدر تبعد عنها فكر اية هى نهاية حبكم عارف نهايتها اية؟ نهايتها هتنفذ رغبة ابليس ..حاول تتخلص من سلطان عواطفك زى ما استاذ ايمن قال وفوق وفكر بعقلك مش بقلبك وصلي لربنا كتير وربنا معاك ويباركك ...

بياناتي
*marmar*
*love you jesus*

*marmar* غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-15-2011 - 01:23 AM ]

انا ماعنديش رد اكتر من اللى قالو استاذ ايمن
وكمان زى ما selvia33 قالت
انك مافكرتش تعبر عن مشاعرك غير لما اتجوزت
مع احترامى ليك ماينفش انك تقرب منها او قلبك حتى يميل لاى نوع من الشاعر نحيتها
لانها متجوزة وبشكل دة انت كدة مش قادر تتحكم فى نفسك ولا مشاعرك
الافضل انك تاخد قرار مابين نفسك وتشوف حياتك ومستقبلك
وتصلى لربنا ينورلك طريقك ويديك القرار الصح

قديم 11-15-2011, 01:28 AM
*marmar*
هذه الرسالة حذفت بواسطة *marmar*.
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-15-2011 - 08:10 AM ]

أحب انوه على حاجتين مهمين :
أولاً المشاعر بأيديك وأيديها، ولكن لكونكما لا تريدان أن تتخلوا عن مشاعركم وفتحتوا باب جديد لتنموا مرة أخرى فهذه هي مسئوليتكم وخطأكم الشديد وحكما معاً، ولا تريدون ان تتخلوا عنها باي صورة أو شكل ولديكم إصرار أن تكملوا وبتتحججوا بالمشاعر وكأنها هي المسيطر الوحيد على الإنسان، وهذه هي حجة النفس التي تريد ان تُخطأ وتنجرف وراء إرادتها الغير سوية وهذه هي أساس وجوهر المشكلة، وتضع في النهاية عذر لإقناع النفس بها، وأنت في النهاية تبحث عن اي أحد يدعم رايك واتجاهك لذلك وضعت استطلاع رأي وكأن ما تقوله قابل للتفاوض وممكن قبوله تحت حجة ماذا نفعل في مشاعرنا التي ليست بأيدينا ...
أنت لك سلطان على نفسك فلا تخسر سلطانك بطياشة فكرك وحبك لذاتك لتلذذها وتعطيها ما هو ليس من حقها... واحذر جداً وانتبه: [ مدينة منهدمة بلا سور الرجل الذي ليس له سلطان على روحه ] (أمثال25: 28)، [ جعل لهم وقتا (البشر) وأياماً معدودة وأتاهم سلطاناً على كل ما فيها (الأرض) وألبسهم قوة بحسب طبيعتهم و صنعهم على صورته ... حذرهم من عمل الشر وأوصى كل واحد بقريبه ] (سيراخ17: 3، 14)

ثانياً أن صليت لله وعليت الصلاة جداً بل وصمت ايضاً وصرخت بكل قوتك، وأنت تنتظر منه إرشاد وتوجيه وإجابة هل تتركها أو تكمل معها أو لكي يرشدك للطريق السليم فهو لن يستجيب ولا حتى بإشارة واحده قط، لأنه وضع الوصية واضحة لا تحتاج لأي تفسير ولا شرح إطلاقاً ولا حتى إقناع ولا تحتاج لصوت منه آخر ، وليتك تصغي يا محبوب الله بقلبك لوصية الله التي نطق بها الرسول قائلاً: [ لا تكونوا مديونين لأحد بشيء إلا بأن يحب بعضكم بعضاً لأن من أحب غيره فقد أكمل الناموس، لأنه لا تزن لا تقتل لا تسرق لا تشهد بالزور لا تشته وأن كانت وصية أُخرى هي مجموعة في هذه الكلمة أن تحب قريبك كنفسك ] (رو13: 9)، وانت باشتهائك لإمرأة أخيك (أي إنسان) فأنت لا تحبه وتبغض وصية الله وهذا خطأ عظيم للغاية أمام الله، ولا تنسى يا صديقي الحلو، أن الرجل رأس المرأة، والأثنين اصبحوا واحداً، وانت تدخلت في وحدة جسد واحد لتقسمه أثنين وهذا عكس المحبة الحقيقية، فالمشاعر والعاطفة ليست محبة حقيقية بل محبة وهمية للذة وإشباع الذات، ولكن المحبة الحقيقية بذل وعطاء دائم والحفاظ على من أحب، فحبكما ليس حباً نقياً حقيقياً بل كل واحد نظكر للذة ذاته وإشباع رغباته بتهور، وليس أحد منا يعيش لذاته، فأتم هيكل الله فلا تفسدوا هيكلكما بزنا أمام الرب، لأن الزنا ليس مجرد فعل جسدي، بل بما هو غريب دخل وملك على القلب، فهذه المرأة لا تخصك بل تخص أخيك الذي هو رأسها ورأسهم هو الله الحي، فانتبه واحذر جداً لأنك لا تتعدى على أخيك وحده بل الله الذي قال: [ ولا تجعل مع إمرأة صاحبك مضجعك لزرع فتتنجس بها ] (لا18: 20)...

أقبل مني كل الاحترام والتقدير لشخصك المحبوب في الرب؛ النعمة معك

بياناتي
مينا22222
Guest

كُتب : [ 11-15-2011 - 10:58 AM ]

شكرا جدا لكل اللى رد على موضوعى وعلى زوقكم واحساسكم ومشاركتكم مشاكلى ونصيحتى
... اوعو تفتكروا ان انا مبسوط من اللى بيحصل - بالعكس - انا بتعذب
انا مش راضى عن اللى حطيت نفسى فية
مشكلتى التانية انى عارف الرد قبل مااقول المشكلة عارف ان مافيش حد طبعا هايقولى ياعم كمل ولا يهمك بس انا كان نفسى افضفض والموضوع دة اصلا مايتحكيش ولا حتى لاقرب الناس ليا
بس انا كنت عايز اوضح حاجة للاستاذ ايمن ... علشان جة ف كلامة حكاية زنا وكدة حتى لو كنت تقصد الشهوة .. انا عمرى مهاقدر اشتهيها حتى ولا امسك ايدها - انا لما حبيتها دة عشان انا كنت برتاح لما بشوفها وحاسس انها حتة منى .. اللى بيحب حد بيخاف علية - وانا اخاف اجرحها او انى اتطاول فى شعورى لدرجة الشهوة - انا كدة يبقى دة مش حب - هاقول حاجة وعارف انكو هاتنتقدونى وتقولو عبيط واهبل ( الحب بييجى من القلب والشهوة من المخ - المخ بيعرف يميز لكنة مايعرفش يحب والقلب مابيفهمش ولا يميز بس هو اللى بيحب ) ومن الاخر القلب اعمى زى مابيقولو بيحب من غير مايسال متجوزة ولا مخطوبة مؤدبة ولا مش مؤدبة من دينى ولا مش من دينى -- طب هاسالكو سؤال عمرك ماشفت واحد مسيحى بيحب واحدة مسلمة او العكس ؟ دة تفسرة باية ؟ ولا انتو ف نظركو الحب معناة اية ؟ وماتقوليش بقا الحب الحقيقى والعطاء والحكمة !! كل دة من العقل بس صدقنى العقل مايعرفش يحب - اقولك على حاجة من الاخر وحياة ربنا بحبها حب حقيقى - وحتى لو سبتها وقطعت علاقتى بيها هافضل احبها وف اى حال مشاعرى مش هاتتطور لاكتر من انى ابص عليها بصة حب خالية من اى شعور مش مظبوط .. شكرا ليكو واسف لو اتكلمت بطريقة مش كويسة -

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-15-2011 - 11:20 AM ]

انا كمان معنديش حاجة اقولها تانى بعد اللى اتقال
عزيزى صاحب المشكلة -- انا عاوزة اسألك سؤال
وجاوب على نفسك بصراحة وصدق وامانة واخلاص
لو اختك او بنتك جت قالتلك انا بحب واحد غير جوزى ومش قادرة ابعد عنة ولا انساة هترد عليها تقولها اية ؟؟
خلى بالك داود اشتهى امراءة اوريا الحثى وحصل عليها وكانت النتيجة ندم ودموع ودمار وسفك دماء ملهاش اخر

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

رد: مشكلة حب ممنوع

كُتب : [ 11-15-2011 - 12:13 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مينا22222 مشاهدة المشاركة
شكرا جدا لكل اللى رد على موضوعى وعلى زوقكم واحساسكم ومشاركتكم مشاكلى ونصيحتى
... اوعو تفتكروا ان انا مبسوط من اللى بيحصل - بالعكس - انا بتعذب
انا مش راضى عن اللى حطيت نفسى فية
مشكلتى التانية انى عارف الرد قبل مااقول المشكلة عارف ان مافيش حد طبعا هايقولى ياعم كمل ولا يهمك بس انا كان نفسى افضفض والموضوع دة اصلا مايتحكيش ولا حتى لاقرب الناس ليا
بس انا كنت عايز اوضح حاجة للاستاذ ايمن ... علشان جة ف كلامة حكاية زنا وكدة حتى لو كنت تقصد الشهوة .. انا عمرى مهاقدر اشتهيها حتى ولا امسك ايدها - انا لما حبيتها دة عشان انا كنت برتاح لما بشوفها وحاسس انها حتة منى .. اللى بيحب حد بيخاف علية - وانا اخاف اجرحها او انى اتطاول فى شعورى لدرجة الشهوة - انا كدة يبقى دة مش حب - هاقول حاجة وعارف انكو هاتنتقدونى وتقولو عبيط واهبل ( الحب بييجى من القلب والشهوة من المخ - المخ بيعرف يميز لكنة مايعرفش يحب والقلب مابيفهمش ولا يميز بس هو اللى بيحب ) ومن الاخر القلب اعمى زى مابيقولو بيحب من غير مايسال متجوزة ولا مخطوبة مؤدبة ولا مش مؤدبة من دينى ولا مش من دينى -- طب هاسالكو سؤال عمرك ماشفت واحد مسيحى بيحب واحدة مسلمة او العكس ؟ دة تفسرة باية ؟ ولا انتو ف نظركو الحب معناة اية ؟ وماتقوليش بقا الحب الحقيقى والعطاء والحكمة !! كل دة من العقل بس صدقنى العقل مايعرفش يحب - اقولك على حاجة من الاخر وحياة ربنا بحبها حب حقيقى - وحتى لو سبتها وقطعت علاقتى بيها هافضل احبها وف اى حال مشاعرى مش هاتتطور لاكتر من انى ابص عليها بصة حب خالية من اى شعور مش مظبوط .. شكرا ليكو واسف لو اتكلمت بطريقة مش كويسة -

سلام لشخصك المحبوب
أولاً: يا أجمل أخ حلو لا تأخذ الكلام على حرفيته، لأن الزنا ليس زنا الفعل الجسدي (وأنا على يقين أنك لن ترتكبه ولا تقصده في كل كلامك إطلاقاً)، بل أنا اتكلم عن زنا القلب والفكر الغير منضبط بالتقوى، وخليك يا جميل صادق مع نفسك ولا تضع كلام لا يتفق مع الواقع العملي وكأنك واثق تماماً منه مثلما تقول : [ وف اى حال مشاعرى مش هاتتطور لاكتر من انى ابص عليها بصة حب خالية من اى شعور مش مظبوط ]
، وكيف لك أن تتأكد ان مشاعرك لن تتطور !!! ولا أقصد تتميم فعل شر من جهة الجسد، أنت متأكد أن مع استمرارك في التفكير فيها أن مشاعرك لن تطور وستصبح متعلق بها لحد الجنون في النهاية ولن تستطع أن تمنع نفسك من رؤيتها إطلاقاً، بل ستتمنى لقاها وتحلم به بل وتسعى إليه في النهاية دون أن تشعر أو تدرك !!!

ثانياً: لا تفرقة بين العقل والقلب، لأن القلب مركز شخصية الإنسان، الذي فيها ينجمع الفكر والعواطف وكل شيء، ولكن المشكلة هي في روح التعقل والحكمة التي هي من طبيعة الإنسان السوي، ولكن أحياناً يغلب الإنسان عاطفتة الغير منضبطة بالتعقل، ويطلع ألف حجة ليثبت لنفسه أنه صح وغصب عنه ما يفعل ...

وطبعاً كونك حتى تحبها في خيالك هذا غير صحي بالنسبة لشخصك الحلو لأنك بتغلق مشاعرك على ما هو يستحيل ان يتم في واقع الحياة العملية فأنت من ستُضر في النهاية وليس غيرك يا أجمل أخ حلو...
وأول خطوة في العلاج لو حبيت أن تعالج الموقف، أن لا تضع المبررات وتترك العنان لمشاعرك وتقول ماذا أفعل، لأن في الواقع أن لكل واحد سلطان على ذاته، والموضوع بالطبع مش سهل أنك تتخلص من مشاعرك في يوم وليلة لأن هذا كلام خيالي لا اقصده قط، ولكني أضع الموضوع أمامك من كل جوانبه لكي تُشفى وتُمارس حياتك الطبيعية وتترك لنفسك الفرصة لكي تنفتح مشاعرك على إنسانة تعينك وتستمر حياتك معها وتحبون بعضكم بعض فعلاً، ولا تظن أن هذا مستحيل لأنك ترى المشكلة الآن أمام عينيك وتقول يستحيل مشاعري تتحرك نحو غيرها...
فحاول أن تدخل في خطوات جديه لعلاج نفسك يا أجمل أخ حلو، واصنع لك علاقة حيه مع الله الحي لأجل حياتك الأبدية التي هي أول اهتمامك لتدخل في طريق الحياة في المسيح يسوع، فلتتخلى عن كل ما يشوش حياتك ويجعلك ترتبك تحت نير يتعبك ويجهدك جداً، فكلامي صدقني من أوله لآخره علشان شخصك الحلو، لأني رأيت كثيرين يدخلون في هذا التيار وظل يقلق حياتهم إلى أن حطمها تماماً...

ثالثاً: هو الحب مشاعر وعواطف بس يا أغلى صديق حلو، وازاي يوجد حب سوي حقيقي بعيد عن وصية الله التي تضبط قلب الإنسان، والحب أصلاً مستمد من الله وليس من الذات!!!
وسأعطيك مثلاً على الحب السوي: فمثلاً لو رأيت صديق لك تحبه جداً ولك معه علاقة قوية تجمعكما معاً، تم وجدته في يوم من الأيام حدثت له حادثة مروعة وتم جرحه جرح غائر ويحتاج لخياطة ولا يوجد بنج ولا مخدر، ويجب أن يتم خياطة الجرح لئلا ينزف إلى الموت ، وانت كنت الطبيب، فمن جهة العاطفة سيصعب عليك جداً ولن تقدر أن تخيط جرحه لأنه سيتألم بشدة بل ستكتفي بربطه وربما يصعب عليك تطهيرة بمطهر قوي قد يألمه جداً، ولكن من جهة الحب الحقيقي هو أنك تتجه فوراً لحل قاطع ليس فيه شفقة من جهة عاطفة غير منضبطة ستؤدي حتماً لموته في النهاية، بل لأجل محبتك له الحقيقية ستضطر تقيدة بشدة لكي تستطع أن تخيط الجرح مهما ما كان ألمه وشدته، هذا هو الحب الحقيقي الذي لا يعتمد على العاطفة وحدها...

وماذا عن الأب أو الأم التي تضطر بضرب طفلها لأنه مُصر أن يعبر الشارع وحده وهو لم يتجاوز السنتين من عمره، وماذا عن الأب الذي يحرم طفله من أن يمسك السكين ليقطع بها اللحم ويترك طفله يبكي بشدة وبحرقة دون ان يلبي طلبه!!! هل العاطفة هنا لها مجال ونقول الطفل صعب عليا !!! يا صديقي الحب ليس عواطف ومشاعر وأحاسيس فقط، حب بلا عقل كفرس بلا لجام يحطم كل شيء بلا حساب !!!
عموماً في النهاية : مالك نفسه وحاكمها خير من مالك مدينة
واشكرك كتير على محبتك الحلوة يا أجمل أخ حلو
ولا تعتذر يا محبوب الله والقديسين عن اي كلام
لأنه كله فضفضة من قلبك يا أغلى أخ حلو
أقبل مني كل تقدير واحترام لشخصك المحبوب
النعمة معك

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 11-15-2011 الساعة 12:50 PM

بياناتي
مينا22222
Guest

كُتب : [ 11-15-2011 - 01:52 PM ]

كلامك يااستاذ ايمن لية تاثير اقوى من السحر - كل كلمة كانها خنجر بتزرعة ف صدرى - وبتكشفلى الحاجات اللى جوايا وبحاول اخبيها على نفسى قبل الناس .
انا بحبها ودلوقتى مستعد اعمل اى حاجة عشان هى تبقى مبسوطة حتى لو الحاجة دى انى ابعد عنها
بس الموضوع دة عايز ارادة فولاذية ومش عايزك تقولى استطيع كل شئ فى المسيح الذى يقوينى .
انا عارف ان اللى ف المسيح يقدر يعمل المستحيل لكن انا بعيد جدا عن ربنا ويمكن دة كان سبب فى انى اقع ف لعبة زى دى من العاب الشيطان عشان يبعدنى اكتر واكتر عن ربنا ويخلى طريق رجوعى اصعب
انا مش عارف لية يااستاذ ايمن بحس ان ربنا بيسيبنى لعبة فى ايد الشيطان يتحكم فيا زى ما هو عايز -
انا بشرب سجاير واول مافكرت ابطلها لقيت نفسى اتحطيت ف ادمان جديد غير السجاير عشان ابليس يبقى ضمن لنفسة طريق تانى غير السجاير يخلينى قريب منة
المهم انى مش قوى لدرجة انى اخد قرار زى دة لانة قرار مش سهل (بالنسبالى) بس للاسف هو دة اللى لازم يتعمل
ومش خايف من الم البعد على قد ما خايف منها هيا هى اللى ممكن تخلى الموضوع صعب عليا لو ماوافقتنيش ف رأيي - او خايف لو شفتها اضعف - حاجات كتيرة يااستاذ ايمن
ياريت لو تقدر تقولى خطوات او نصايح وانا هانفذها بالحرف بس قوللى اعمل اية بالظبط
وشكرا جدا جدا جدا على اهتمامك
معالش قبل ما انشر كنت عايز ارد على حد كان بيقوللى اختك ولو واختك مكانها والكلام اللى مالوش لزمة دة (انا اسف يعنى) انا اتعودت دايما قبل ما احكم حكم على حد احط نفسى مكانة واحاول التمسلة الاعذار واعتقد ان لو بنتى او اختى اتحطت ف الموقف دة عمرى ماهجرحها ولا هالوم عليها لان انا بحب البنت دى نفس حب اختى او بنتى - لما بتقوليلى لو اختك مكانها بتحسسينى انى هاحب اختى واخاف عليها اكتر منها بس دة مش مظبوط -- وشكرا ليكى

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

Rose رد: مشكلة حب ممنوع

كُتب : [ 11-15-2011 - 03:21 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مينا22222 مشاهدة المشاركة
انا بحبها ودلوقتى مستعد اعمل اى حاجة عشان هى تبقى مبسوطة حتى لو الحاجة دى انى ابعد عنها
بس الموضوع دة عايز ارادة فولاذية ومش عايزك تقولى استطيع كل شئ فى المسيح الذى يقوينى .
انا عارف ان اللى ف المسيح يقدر يعمل المستحيل لكن انا بعيد جدا عن ربنا ويمكن دة كان سبب فى انى اقع ف لعبة زى دى من العاب الشيطان عشان يبعدنى اكتر واكتر عن ربنا ويخلى طريق رجوعى اصعب
انا مش عارف لية يااستاذ ايمن بحس ان ربنا بيسيبنى لعبة فى ايد الشيطان يتحكم فيا زى ما هو عايز -
انا بشرب سجاير واول مافكرت ابطلها لقيت نفسى اتحطيت ف ادمان جديد غير السجاير عشان ابليس يبقى ضمن لنفسة طريق تانى غير السجاير يخلينى قريب منة
المهم انى مش قوى لدرجة انى اخد قرار زى دة لانة قرار مش سهل (بالنسبالى) بس للاسف هو دة اللى لازم يتعمل
ومش خايف من الم البعد على قد ما خايف منها هيا هى اللى ممكن تخلى الموضوع صعب عليا لو ماوافقتنيش ف رأيي - او خايف لو شفتها اضعف - حاجات كتيرة يااستاذ ايمن
ياريت لو تقدر تقولى خطوات او نصايح وانا هانفذها بالحرف بس قوللى اعمل اية بالظبط
وشكرا جدا جدا جدا على اهتمامك
سلام لشخصك المحبوب في الرب
أولاً يا جميل بالطبع انا مقدر جداً ما أنت فيه، ومن الصعوبة التامة أقول لك كلمة أستطيع كل شيء في المسيح الذي يقويني، لأن هذا يحتاج توبة ورجوع إليه وطلبه من كل القلب والحياة فيه، لأنه متكوب أستطيع كل شيء في المسيح وليس خارج عنه لأني لو كنت خارج عنه كيف يقويني، وقوته ليست حاضرة معي !!! ...

ثانياً: الله لا يترك الإنسان لعبة في يد الشيطان ولكن الإنسان هو من يترك نفسه ولا يريد ان يحارب ويقف أولاً ضد ذاته ولا يخضع لها وبخاصة أن كانت ستقوده إلى الضرر، لأن واجب علينا ان نطلب الله بكل القلب، لأنه قال : [ أطلبوني فتجدوني إذ تطلبوني بكل قلبكم ]...

ثالثاً: نيجي لخطوات عملية وهي من أصعب ما يكون، ولا أستطيع أن أقول أن الأمر سهل وبخاصة أن الإنسان عموماً (أنا أو أنت أو حتى أعظم الناس كلها) سهل للغاية ينجرفوا وراء مشاعرهم ووراء رغباتهم ويتركوا للغريزة الأهواء إلى أن تملك عليهم وتتسلط إلى أن يقع الإنسان كلياً تحت ضغط رغبة ملكت على فكره وقلبه وكيانه كله، ومن الصعوبة التامة إصلاح ما تم إلا بمسك سكين قوية ليقطع كل الأغلال التي تعلقت به بإرادة قد تبدأ ضعيفة ولكنها بالجهد وبالعناء في النهاية ستتقوى حتماً...

فأول ما تضعه في ذهنك يا صديقي الحلو، أن تأخذ أنت القرار بدون ان تسأل، لأنك لو سالت وتقدمت لأي حديث فهذا معناه أنك لن تقطع الصلة إطلاقاً، فمثلاً لو أنا عارف أن لو سرت في الطريق الفلاني سأقع حتماً في حفرة عميقة، ولكني اعود واقول لما اروح اسأل من في الطريق ممكن أعبر منه والا هاقع في الحفرة لو عبرت به !!!

بالطبع طالما أخذت هذه الخطوة يبقى أنا أُريد أن اسير في هذا الطريق، وبصراحة تامة انت الذي لا تريد أن تقطع الصلة لذلك تقول خايف انك تسألها لحسن ترفض، والواقع أن أنت في داخلك خايف أنك أنت اللي تقطع الصلة اللي بينكم !!!!

فيا محبوب الله الحلو حل المشكلة من جانبك أنت لو أردت، فمثلاً انا لو مرضت وأحببت أن اذهب لمكان معين فيه شفاء لي، وعندي عوائق كثيرة ولكني أحب أن أذهب إليه جداً وعندي اشتياق لكي أخف من مرضي لأنه يؤلمني داخلياً، فمهما ما كانت العوائق هاجتازها لأني أعلم أن هناك شفائي، فما يختاره الإنسان ويتفق مع رغبته يسير فيه، ولا تصدق نفسك وتنظر لضعفك وتخضع لرغبات نفسد الداخلية، لأنك على شفه حفرة ها تأذي مشاعرك جداً في النهاية وتحطمك، وبجد وإخلاص المحبة لا أريدك أن تتأذى لأني عارف هذا الأذى لأن لي أصدقاء تورطوا جداً والآن عندهم اشد المعاناة لدرجة المرض والانهيار النفسي والعصبي، فالحق نفسك واهرب من كل الدائرة لأنها دوامة صعبة للغاية ومرة مرار الموت ذاته...

أنا عراف صدقني أن الموضوع صعب عليك ومش سهل خالص، وانا مقدر جداً الموقف، ولكن ان لم تسير في خطوة القطع بقوة وأن تتلاشى لقاءها أو مجرد حديث معها، بل وتغير رقم موبايلك لو كنت أعطيته لها، فأعلم أنك ستتورط أكثر وتخضع أكثر لمشاعرك وعواطفك، لأن لو كنت أعظم القديسين وأفضل الأتقياء لو فقط تعاملت ولو من بعيد فستسقط حتماً تحت مشاعرك التي لن تنهض منها إطلاقاً، فلا مهادنة مع الموقف ولا يكون قطعه بتراخي.... هذا هو العلاج الفعال يا أجمل أخ حلو...

وبالنسبة لعلاقتك مع الله لا تنظر لخطاياك بل أنظر لله واطلبه من قلبك واعرض مشاكلك امامه وقول له اعطيني انت نعمه وهو سيفيض فيك نعمة وفرح سماوي لا يزول، المهم صلي يعطيك قوة ونعمة وسلام دائم

أقبل مني كل احترام وتقدير لشخصك العزيز
كن على الدوام معافي باسم الثالوث القدوس
وفي روح وداعة يسوع آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 11-15-2011 الساعة 03:36 PM

موضوع مغلق