تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

افتراضي رد: فعل ورد فعل 11

كُتب : [ 12-22-2009 - 12:54 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaza2006 مشاهدة المشاركة
انا كمان من رأى انها تحكى لاب اعترافها هو هيقدر يساعدها ويدخل فالموضوع

هو هيقدر يتفاهم مع اهلها بس مش هينفع تسكت وتتحمل كل ده
وفنفس الوقت فعلا مش هتقدر ترفض كل عريس من غير مبررات ايكد برده اهلها هيشكوا
فيها فلازم تتكلم
وياريت كلنا نصلى ليها علشان ربنا يقف معاها
ميرسى يا مجدى على موضوعك وربنا معاها

ااكيد ياا نهى هاا تتقول لااب ااعترفهاا
وفى ااى مشكلة هاا يعرفهاا اب الاعترف
وده شى مفروغ منه
بس اللى انا عاايز ااعرفة دولقتى ااية هو الحل
اناا بعرض المشكلة علشاان ااعرف منكم انتم الحلول اللممكنه
فى المشكلة
عاايزة منااقشة فى الموضوع
علشان نوصل لحل اناا بقول الموضوع وبطرحة عليكم لية علشاان ااعرف راايكم انتم
ميرسى نهى للمتاابعة وااارجو المتااابعة

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 12-22-2009 - 12:57 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كرستين ص مشاهدة المشاركة
انا راى من راى اخواتى انها تقول لاب اعترافها وهو ها يساعدها
او لو هى مش هاتقدر تقول لاب اعترافها مباشرة تقول لخادمة اكبر وهى توصل المشكلة لابونا
وربنا يساعدها ويقويها

كريستن انتى شاايفة ااية هو الحل
اللى ممكن تعمله بصرف النظر انهاا تقول لاااابوناا
اولا
ميرسى ليكى كتير للمتاابعة
ومستنى راايك

رد مع إقتباس
بياناتي
dr mina
ارثوذكسي مكافح

dr mina غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-22-2009 - 11:14 AM ]

عزيزى مجدى , بموضوعية شديدة جدا , ربنا يحافظ على كل بناته
1 لابد ان يتم احتواء البنت نفسيا وهذا اهم ما يتم عمله نفسيا لضحايا الاغتصاب حاليا وبعد ذاك
اتفق مع الجميع للذهاب الى اب الاعتراف وان كنت اسأل يا صديقى ان كان اغتصابا فعلا لماذا تدعه يفلت بفعلته ولا تبلغ عنه , ان اب اعترافها قد يرشدها لذلك والخوف التى هى فيه كما قالت ايمى غريب بعض الشئ فهى مغلوبة على امرها , الا اذا
2 بعد الذهاب لاب اعترافها , قلت انها ترفض عرسانا كثيرين وهذا يعنى ان هناك وقت مر على الحادثة , مما قد يتلزم زيارتها لطبيب امراض نساء , او استخدام ما يسمى بغشاءالبكارة الصناعى وهو المتاح وعليها ان تسأل فقط عليه عند شخص موثوق فيه مثل طبيبة امراض نساء واكرر طبيبة
لانه قد تكون المتاح الان
وبمساعدة اب ارشادها وان كنت لا احبذ هذا الراى فالاختيار ينبع اعتمادا على شخصيتها , وان كان مجتمعنا الغبى يربط الادب بهذا الغشاء
شكرا ربنا يحافظ عليها

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-22-2009 - 07:01 PM ]

مجدى كل الاراء متشابهة تقريبا انت عايز راينا وعايز حل
هى لازم تتكلم مع اب اعترافها هو هيعمل اية ؟؟؟ دا بقى شغلة هو لان هو اللى عارف ظروفها وشخصيتها واهلها ومدى صعوبة الموقف على حسب تفكيرهم وشخصياتهم والمجتمع اللى هى فية لو هى ضحية فعلا ومالهاش ذنب خالص يبقى متخافشى ومش منطقيقة على فكرة حكاية بالليل دى ما فى نور وكهرباء انا حاسة ان الموضوع فية سر فى شئ مش واضح فى شئ غامض ان لم يكن يبقى لازم تتكلم وتدافع عن نفسها وحقها واب اعترافها هيقف جنبها دة دورة هيبعد عنها اذية اهلها ويتفاهم معاهم ويوصلهم انها ضحية وتستحق التعاطف مش الاذية دا اذا كانت ضحية فعلا واكيد هيوصل للشاب دة باى طريقة ويسوى معاة المسالة ولو داقت خالص والاب دة عارف ان اهلها مش هيتقبلوا الموقف وومكن يكون فيها عواقب سيئة هيقولها متقوليش وانا هتصرف بطريقة تانية
ممكن ممكن وممكن كتير اصل انت بتقولنا اب اعترافها هيقولها اية ولو انتى صاحبتها هتقولها اية ؟
يا مجدى دا يتوقف على الظروف بتاعتها ومجتمعها وشخصيتها ومدى مسئؤليتها عن اللى حصل اقدر اكرر انا المفروض اقولها اية هل هى شخصية ناضجة ومتعلمة وشبعانة بالمسيح وتعاليمة ولا عايشة فى الضلال
عارف انت كدة عامل زى اية زى واحد جايب مريض للدكتور وبيقولة اعملة عملية علشان يخف ومن غير ما تكشف علية مينفعشى لازم يكشف الاول علشان يقرر الدكتور هيعمل العملية فين وازاى
سورى يا مجدى على التطويل على فكرة مينا قال حاجة حلوة اوى بتدل على الذكاء قال بيتقدم لها عريسان وبترفض ودا معناة انة مر وقت على الحادث عارف دة معناة اية ؟؟؟
انة فى شئ غامض

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 12-22-2009 - 08:26 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr mina مشاهدة المشاركة
عزيزى مجدى , بموضوعية شديدة جدا , ربنا يحافظ على كل بناته
1 لابد ان يتم احتواء البنت نفسيا وهذا اهم ما يتم عمله نفسيا لضحايا الاغتصاب حاليا وبعد ذاك
اتفق مع الجميع للذهاب الى اب الاعتراف وان كنت اسأل يا صديقى ان كان اغتصابا فعلا لماذا تدعه يفلت بفعلته ولا تبلغ عنه ,
هاا تبلغ عن تعاارضهاا لاااغتصااب فقط
ولكن لاتستطيع التعرف على الشخص المرتكب الجريمة
ولم تبلغ اايضاا لخوفهااا من ااسرااتها والفضيحة وخضرتك عاارف
شرف البنت باا النسبة للمجتمع ولاااسرتهاا با الذات

ان اب اعترافها قد يرشدها لذلك والخوف التى هى فيه كما قالت ايمى غريب بعض الشئ فهى مغلوبة على امرها , الا اذا
لا يا دكتودر مغلوب على اامرهااا بس زى مااقلت الخوف مسيطرة عليهاا بطريقة كبيرة جداا وده علشاان ابوهاا صعب جداا جدااا ويصعب التفااهم معااااه
2 بعد الذهاب لاب اعترافها , قلت انها ترفض عرسانا كثيرين وهذا يعنى ان هناك وقت مر على الحادثة , مما قد يتلزم زيارتها لطبيب امراض نساء , او استخدام ما يسمى بغشاءالبكارة الصناعى وهو المتاح وعليها ان تسأل فقط عليه عند شخص موثوق فيه مثل طبيبة امراض نساء واكرر طبيبة
لا ياا دكتودر صعب جداا اللى حضرتك بتقوله لان كده كده ممكن تتعرف بعد كده
والحاادث مر علية 25 يوم لشهر تقريبااا
لانه قد تكون المتاح الان
وبمساعدة اب ارشادها وان كنت لا احبذ هذا الراى فالاختيار ينبع اعتمادا على شخصيتها , وان كان مجتمعنا الغبى يربط الادب بهذا الغشاء
شكرا ربنا يحافظ عليها

ميرسى د ميناا على المتاابعة والاهتمام با الموضوع
البنت وبكل ببسااطة خاايفة جداا من انااا تتكلم
لان ابوهااا رجل مش بيتفااهم وعقلة على قده
وعنده الشرف ده حااجة طبعاا مش محتااجة كلام
مفيش ااى حل تاانى للمشكلة دى غير العملية والغشاااء الصنااعى
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 12-22-2009 - 08:35 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
مجدى كل الاراء متشابهة تقريبا انت عايز راينا وعايز حل
هى لازم تتكلم مع اب اعترافها هو هيعمل اية ؟؟؟ دا بقى شغلة هو لان هو اللى عارف ظروفها وشخصيتها واهلها ومدى صعوبة الموقف على حسب تفكيرهم وشخصياتهم والمجتمع اللى هى فية لو هى ضحية فعلا ومالهاش ذنب خالص يبقى متخافشى ومش منطقيقة على فكرة حكاية بالليل دى ما فى نور وكهرباء انا حاسة ان الموضوع فية سر فى شئ مش واضح فى شئ غامض ان لم يكن يبقى لازم تتكلم وتدافع عن نفسها وحقها واب اعترافها هيقف جنبها دة دورة هيبعد عنها اذية اهلها ويتفاهم معاهم ويوصلهم انها ضحية وتستحق التعاطف مش الاذية دا اذا كانت ضحية فعلا واكيد هيوصل للشاب دة باى طريقة ويسوى معاة المسالة ولو داقت خالص والاب دة عارف ان اهلها مش هيتقبلوا الموقف وومكن يكون فيها عواقب سيئة هيقولها متقوليش وانا هتصرف بطريقة تانية
ممكن ممكن وممكن كتير اصل انت بتقولنا اب اعترافها هيقولها اية ولو انتى صاحبتها هتقولها اية ؟
يا مجدى دا يتوقف على الظروف بتاعتها ومجتمعها وشخصيتها ومدى مسئؤليتها عن اللى حصل اقدر اكرر انا المفروض اقولها اية هل هى شخصية ناضجة ومتعلمة وشبعانة بالمسيح وتعاليمة ولا عايشة فى الضلال
عارف انت كدة عامل زى اية زى واحد جايب مريض للدكتور وبيقولة اعملة عملية علشان يخف ومن غير ما تكشف علية مينفعشى لازم يكشف الاول علشان يقرر الدكتور هيعمل العملية فين وازاى
سورى يا مجدى على التطويل على فكرة مينا قال حاجة حلوة اوى بتدل على الذكاء قال بيتقدم لها عريسان وبترفض ودا معناة انة مر وقت على الحادث عارف دة معناة اية ؟؟؟
انة فى شئ غامض

شوفى ياا ايمى مع ااحتراامى لراايك
اولا مفيش شى غاامض ولا حااجة
ثاانياا لو كل مشكله عرضتهاا وكاان راايكم ان اب الاعترااف هو اللى يعرف يحلهاا بس
يبقى منعرضيش ااى مشكلة على المنتدى ونطلب حلول ليهاا
انا لااامانع من انهاا تروح لاب ااعترفهااا
ولكن فين الحلول اللى ممكن ااححنا نقولهاا
واازى نتعلم و نعرف ويكون ليناا خبرة فى حل المشااكل
وكماان ياا ايمى انا بطلب انك تكون مكان صااحبتهااا عااايز راايك
مش محتااجة تعرفى شخصيهاا اوى ولا حااجة
لان انا بقوللك صااحبتك يعنى ااكيد انتى مش هاا تصااحبى انساانه مش كويسة
فهمتنى
وكماان ااية علاقة كان كويسة ومدى علاقتهاا بربناا ولا لالالا
لو ليهاا علاقة هاا تسااعديهاا ولا ملهااايش مش هاا تسااعديهااا
احناا بنتكلم فى قضية معينة وحتى لو كانت بعيده عن ربناا اكيد بعد المشكلة دى هاا تتعلم وتعرف
وكماان هى ضحية لان انا بقول تعرضت لاااغتصاااب
وليس ارتكبت وفعلت الزناا
وااكيد انتى قااهمه الكلام ده
ميرسى ايمى على التطويل والمنااقشة الجميلة
واارجو التوضيح فى ااى شى غاامض با النسبة لماا اقول

رد مع إقتباس
بياناتي
dr mina
ارثوذكسي مكافح

كُتب : [ 12-22-2009 - 08:37 PM ]

تعددت الأراء والحل واحد يا عزيزى , للأسف الشديد لم يتبقى سوى أن نصلى من اجلها , و ياصديقى أنا اأعلم تمام الخوف الذى ينتابها وهذا ما ذكرته مسبقا عن الاحتواء النفسى و مع مرور 25 يوما على الأمر اظن أنه هناك أمران اما أن تستطيع ان تتغلب على مشاعر القهر الداخلى داخلها وهذا للاسف يحتاج شخصية قوية تعلم بأنها ضحيةوأن أى من البنات قد يكون مثلها فلا تهزم نفسها اكثر من ذلك و لتعلم ان الحياة تستمر ولكن مع قليل من المواجهة
2 يا صديقى من منا لا يخطئ ؟؟؟؟ و لكننا فى أخر الامر مهما أخطأنا يجب أن يكون هناك من نلجأ اليه , نحن ذكرنا أب الاعتراف كمثل أكبر ليتصرف , ولأنه الوحيد الذى يستطيع أن يتحرك فى كل الاتاهات وبسرية تامة , ولكن يبدو أن هذه البنت اما تخشىأن تخبره بهذا أو هى غير مرتبطة به اصلا , لهذا لنلجأ لمن هوأقرب اليها من اسرتها بعيدا عن ابيها او اسرتها
من المؤكد ان هناك شخص تشعر معه هى بالراحة والامان , ربما هى مشلولة التفكير والعواطف الان لذا تطلب وجود من يتحرك من اجلها , الرب يبارك جياتها ويقويها ويرشدها الى حل وسطى مما قلناه ولكن تأكد أن مثل هذه الامور من الصعب أن تحل بشكل منفرد , أقول هذا يا صديقى لأن مثلا اى تدخل طبى يحتاج لوثيقة consent و يجب على ولى الامر توقيعها لهذا كنت أقول أنه يجب أن يتواجد مسئول عنها ( فالصديق فى هذه الاحيان دوره معنوى اكثر مما هو سياسى أو فعلى ) , لذا : عليها ان تتغلب نفسيا عما يقلقها ويؤلمها و تحاول جاهدة ان تفهم ان هذا قد يحدث لاى فرد ولتساعدها صديقتها او من يعرفون بالامر على هذا و ثانيا ان تلجأ لمن هو اهل ثقة سواء اب اعتراف او شخص من الاسرة وشكرا

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 12-22-2009 - 08:47 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr mina مشاهدة المشاركة
تعددت الأراء والحل واحد يا عزيزى , للأسف الشديد لم يتبقى سوى أن نصلى من اجلها , و ياصديقى أنا اأعلم تمام الخوف الذى ينتابها وهذا ما ذكرته مسبقا عن الاحتواء النفسى و مع مرور 25 يوما على الأمر اظن أنه هناك أمران اما أن تستطيع ان تتغلب على مشاعر القهر الداخلى داخلها وهذا للاسف يحتاج شخصية قوية تعلم بأنها ضحيةوأن أى من البنات قد يكون مثلها فلا تهزم نفسها اكثر من ذلك و لتعلم ان الحياة تستمر ولكن مع قليل من المواجهة
2 يا صديقى من منا لا يخطئ ؟؟؟؟ و لكننا فى أخر الامر مهما أخطأنا يجب أن يكون هناك من نلجأ اليه , نحن ذكرنا أب الاعتراف كمثل أكبر ليتصرف , ولأنه الوحيد الذى يستطيع أن يتحرك فى كل الاتاهات وبسرية تامة , ولكن يبدو أن هذه البنت اما تخشىأن تخبره بهذا أو هى غير مرتبطة به اصلا , لهذا لنلجأ لمن هوأقرب اليها من اسرتها بعيدا عن ابيها او اسرتها
من المؤكد ان هناك شخص تشعر معه هى بالراحة والامان , ربما هى مشلولة التفكير والعواطف الان لذا تطلب وجود من يتحرك من اجلها , الرب يبارك جياتها ويقويها ويرشدها الى حل وسطى مما قلناه ولكن تأكد أن مثل هذه الامور من الصعب أن تحل بشكل منفرد , أقول هذا يا صديقى لأن مثلا اى تدخل طبى يحتاج لوثيقة consent و يجب على ولى الامر توقيعها لهذا كنت أقول أنه يجب أن يتواجد مسئول عنها ( فالصديق فى هذه الاحيان دوره معنوى اكثر مما هو سياسى أو فعلى ) , لذا : عليها ان تتغلب نفسيا عما يقلقها ويؤلمها و تحاول جاهدة ان تفهم ان هذا قد يحدث لاى فرد ولتساعدها صديقتها او من يعرفون بالامر على هذا و ثانيا ان تلجأ لمن هو اهل ثقة سواء اب اعتراف او شخص من الاسرة وشكرا

ميرسى يا دكتودر على المتاابعة
وراايك الجميل
بس اناا هاا ارخم شوية
لو حضرتك الانساان الوحيد اللى ممكن البنت دى تتكلم معااه
هاا تقولهاا ااية واازى هاا تقف جاانبهااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معليش اناا باارخم وعاايز ااسمع رد حضرتك تاانى

رد مع إقتباس
بياناتي
my_life
ارثوذكسي بارع

my_life غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-22-2009 - 08:50 PM ]

اولا كالعادة يامجدى مواضيعك مميزة ومتتوصفش
بس الموضوع يختلف تماما عن فعل ورد فعل اللى فاتوا
ودة موضوع صعب جدا لانها من الصعيد وطبعا الكل عارف يعنى ايه صعيد
يعنى التار ولا العار ودة شرف يعنى صعب قوى بالذات فى الصعيد
بس قصد ايمى ازاى حدث ليها كدة يعنى اختطاف ولا هى وعند صاحبتها ولا ايه بالظبط
ندخل بقى فى الموضوع
هى من الاكيد وطبعا لازم تقول لااب اعترافها لانه هيرشدها للصح وتعمل ايه
ثانيا بصراحه موقف صعب مش عارفه ايه يحصل ومتقدرش هى تصارح حد خالص وتقولهم
لان يوم ما هتقول يبقى يوم موتها والاهل مش هياخدوا غير الفضيحه
هى ممكن تقول لااب اعترفها وهواكيد عنده حل لان محدش مننا هيعرف يفيدها
هى ممكن تاخد حد من اصحابها وتروح تكشف
وربنا يتمجد ويمكن تطلع سليمه ومفيهاش حاجه
مش عارفه افيدك يامجدى بجد
موضوع صعب قووووووووووووووووووووووى بالذات عندناااااااااااا فى الصعيد
ابقى بلغنا على اخبارها
ربنا يستر علينا ويحمينا ويحاوطنا بحبه وحنانه ورحمته الكبيرة
ربنا يباركك ويكون معاك يامجدى

رد مع إقتباس
بياناتي
dr mina
ارثوذكسي مكافح

كُتب : [ 12-22-2009 - 08:56 PM ]

لن أكذب عليك يا صديقى , فى التصرف أو أدعى البطولة بما هو ليس لى , ربما ساعمل جاهدا فقط من الناحية النفسية بقوة شديدة لاخراجها عما هى فيه وبروح محبة وربما ساخاطب كاهن كنيستها دون أن تعرف ودون أن أفصح عن هويتها وقد ورد إلى ذهنى شئ أيضا ياصديقى بخصوص لماذا يجب أن تتدخل الكنيسة , ربما فى يوم من الأيام اذا رفضت البنت أى عملية أو غشاءا بديلا فربما يريد من يتقدم لها أن يتأكد من قصتها اذا صارحته هنا لن يكون هناك احد صادق مثل كاهن وراعى كنيستها لهذا تطلب علمه بالامر , ثانيا ساحاول جاهدا معرفة ملابسات الامر ربما تمكنا من معرفة بعض المعلومات المجدية , اخيرا ربما احاول اقناعها باخبار من اتحدث عنه من اهلها او اسرتها لكن اكثر من ذلك يا صديقى سيكون صعبا للغاية و أقول هذا ليس لأنى ولد صديق لبنت ولكن أيضا فى حالة بنت صديقة بنت لأانه اذا عرف الأمر وتوصل البعض الى الصديقة التى اخفت امرا خطيرا كهذا ربما لن يكون محمود العواقب , الرب يبارك حياتها واشكرك كثيرا على طرحك ومافيش اى مضايقة ولا رخامة شكرا

رد مع إقتباس

اضافة رد