تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
كرستين سمير
ارثوذكسي جديد

كرستين سمير غير متواجد حالياً

افتراضي رد: نفسى افهم دا صح ولا غلط

كُتب : [ 12-14-2010 - 11:04 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الراعي مشاهدة المشاركة
متشكره اوي
بالضبط هو ده اللي كنت عايزه اقوله ربنا يباركك
انا حصل معايا نفس الموقف وانا قاعدة مع الراهب وبتكلم معاه فوضع ايده على كتفى روحت فكرت ربنا يسامحنى راح ضربنى علطول الرهبان دول ناس قديسين

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

Busted Red رد: نفسى افهم دا صح ولا غلط

كُتب : [ 12-15-2010 - 12:17 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كرستين سمير مشاهدة المشاركة
انا حصل معايا نفس الموقف وانا قاعدة مع الراهب وبتكلم معاه فوضع ايده على كتفى روحت فكرت ربنا يسامحنى راح ضربنى علطول الرهبان دول ناس قديسين
سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة
أولاً لا إعتراف عند أب راهب إلا لو كان أب روحي وشيخ البرية أو كبير الرهبان وله خبرة في طب النفوس ...

ووضع يد راهب على اي بنت غير قانوني ، لأن قانون الرهبنة يمنع ذلك إطلاقاً ، وهذا لا يصح تحت أي بند من البنود ، وليس كل راهب قديس مخصص حياته لله بالصدق والحق ، والراهب الحقيقي والملتزم بقانون الرهبنة لا يجلس مع أي بنت تحت أي حجة مهما كانت ، هذا لا يليق براهب إطلاقاً وليس هذا عمله على الإطلاق ولا قبول اعترافات الناس يختص بعمله أـو دعوته كراهب ، وبلاش نضفي صفة على أي إنسان نراه في طريق معين بكلمة قديس إلا بروح الإفراز والتمييز بنعمة الله وليس بالمطلقات ، لأن لو كان كل راهب قديس ما كان خرج علينا هرطقات على مر العصور من رهبان وأساقفة وكهنة ، فالراهب والكاهن والأسقف هما إنسان معرض للسقوط والعثرة مثل أي إنسان آخر على وجه الأرض لأنه لن يخرج عن كونه إنسان ، والثوب الأسود لا يحمي الإنسان ويدخله الملكوت [ وممكن العودة لرسائل القديس الأنبا أنطونيوس لفهم هذه النقطة - وقد كتبناها على صفحات المنتدى ] ، وهذا واضح في مثل العذارى الذي قاله الرب نفسه ، فكل من انتظروا العريس بالمصابيح كانوا عذارى ولكن ليس كلهم حكماء ولا كلهم دخلوا العُرس الإلهي ، والراهب الحقيقي هو المنعزل عن الناس وعلى الأخص البنات وما يميز الراهب الصادق في سر الدعوة التي يعيشها هو انسحابه من الأحاديث الفارغة ولا يضيع وقته مع الناس بحجة الخدمة !!! لأن هذا ليس عمله إطلاقاً !!!!
وتقوى القلب الخفي بالمحبة والإيمان الحي الظاهر في أعمال البر الناتجة من عمل الروح القدس تكون في داخل النفس ، ويحفظها الراهب بصمته وبعده عن الناس ، وعدم قبوله تضيع الوقت في الضحك والمهاترات التي تطفأ حياته الروحية وتأثر سلباً على الناس ، فلا يتم أخذ مشورة أو حكمة من راهب مبتدأ ولا حتى متقدم ، بل من له موهبة الأبوة والإرشاد ويكون أب ُمعين من أبيه الروحي
- شيخ البرية ، أو رُبيطة الدير - ومعروف عند رئيس الدير وأسقفه لكي يستقبل الناس أو يسمع لهم ويعطيهم إرشاد ، أما لو كان غير هذا فلا يصح أن نجلس مع اي راهب حتى لو كان عنده استعداد أن يسمع لنا ، لأننا لا نؤمن بشيء يتم في داخل الكنيسة إلا كما يوجهنا سلطان الكنيسة الجامعة والممثلة في مجامعها المقدسة ....

واتمنى مراجعة الرد السابق الذي وضعته في هذا الموضوع لأهميته الشديدة ، النعمة معك كل حين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 12-15-2010 الساعة 09:14 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-15-2010 - 02:55 AM ]

كلامك يا استاذ ايمن هو الصح وهي دي بعض قوانين الرهبنة وهناك اكثر من ذلك انا فاكر اني قريت تقريباً في كتاب اسمه الرهبنة لابونا يوسف اسعد او الرهبنة القبطية في عصر الانبا مقار (حاجه من الاتنين دول وعلي منا اظن الكتاب الاول)
ان الدير كان بينصح الناس انهم لما يجوا يزروا الدير ويشوفوا راهب ماشي ميروحوش عليه ويبوسوا ايدوا بل يتركوه لحاله ،وكمان غير مستحب بالمرة ان الراهب مش بس يجلس مع فتاه او ياخد اعتراف من فتاة بل غير صحيح انه لما يشوف طفل يحط ايده علي راسه او يطبطب علي كفتة او ياخده علي رجلية لئلا يستخدم الشيطان هذه المواقف علي الراهب في الحروب الروحية
وانا مش عارف ايه اللي بيخلي بعض الناس تتباهي انها بتعترف عند راهب ؟ علي اساس ان الكاهن اللي في الكنيسة وحش يعني ولا مينفعش ؟
يعني الراهب سايب الدنيا كلها ورايح الصحراء علشان يعيش مع ربنا يقوم يلاقي العالم بيجيله لحد الدير بحجه انه بقي فلان عاوز بركة اللي زي ما حضرتك قولت الناس فاكراها سحر بيخرج من الراهب، او فلان بيعترف او فلان يروح للراهب فلان علشان يصلي ليهم علشان الامتحانات
المشكلة انك لما تيجي تناقش الموضوع بعقلانية يتهموك بالتطرف وبعضهم قد يشكك في مسيحيتك من الاساس
هههههههههههه
ربنا يرحمنا ويدينا روح الافراز
وبالنسبة للاخت اللي ابونا حط ايده علي كفتها عاوز بس اقول لحضرتك حاجه ان متخليش الموضوع يبقي بالنسبه ليكي زي اخوتنا المختلفين معانا في الدين، اللي هو محتاج ياخد فتوة بكل شئ
سواء انه يدخل الحمام برجله اليمين او الشمال، ياكل بايده اليمين ولا الشمال، هل يجوز انه يشرب وهو جالس ولا لازم يبقي واقف و...و...
احنا ربنا مش بيتعامل معانا بالطريقة دي ومش دي طريقتنا حتي لسوكنا في الحياة، فالموضوع ببساطة شديدة يعتمد علي ايمانك انتي
سواء بايمانك في ان ربنا هايمد ايده من خلال فلان او فلان سواء فلان ده راهب او علماني او شخص اخر
ياريت بس تبقي تقوليلنا اسم الراهب والدير علشان نبقي نروح نتصور احنا كمان معاه ولا هو يعني احنا ولاد البطه السودا ؟!!
وكنتن عاوز بس اسئل استاذ ايمن هو مفيش وثيقة زي اللي حضرتك نشرتها قبل كده بس تكون بتتحدث عن قوانين الراهب من حيث تعاملاته وتدبيراته وصلواته ؟
زي مثلا قوانين الاكل والشرب والاستحمام والمطانيات والصلوات والملابس وما الي ذلك لان الكتاب عندي اللي فيه الحاجات دي شبه ضائع

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-15-2010 - 09:07 AM ]

سلام لنفسك يا محبوب الله الحلو والرائع في جمال جوهره الخاص
أشكرك أولاً على تعليقك الرائع ، ومن الطبيعي جداً بسبب أننا شعب يقدس الثوب الأسود فقط بدون إفراز أو وعي كنسي ، لأن كل واحد يتصرف حسب هواه وأحاسيسه الفكرية ومنطقة الشخصي ، غير مدرك لقوانين الكنيسة التي خُطت لا حسب هوى الناس بل حسب اتفاق الروح القدس في المجامع المقدسة وقوانين الكنيسة على مر العصور كلها ، وبسبب عدم الوعي والاعتماد على الفكر الشعبي أصبح تقديس الرهبان فوق الطبيعي حتى أن كل واحد ترك كنيسة والكاهن المُعين لسر التوبة والاعتراف [ والذي سُمي خطأ بسر الاعتراف فقط بدون ذكر التوبة ] وركضوا وراء الرهبان عن دون وعي وكأن الرهبنة أصبحت وحدها هي سر دخول الملكوت ، وهذا اعتقاد خاطئ وخطير .... وحينما نتكلم عن الأصول الكنسية نُتهم في النهاية أننا ضد الكنيسة والمسيحية ككل ، لأننا نكتب ما خطه الآباء وما قالته الكنيسة وقننته من آباء عاشوا بالروح ونطقوا بالروح باسم الرب الذي يوجهنا بسلطان الروح القدس من خلال الكنيسة ككل ... وربنا يهدي الجميع ...

وبالنسبة للقوانين موجوده طبعاً يا محبوب الله الحلو ، وسوف أكتبها بالتفصيل قريباً بعد الحصول على جميع المراجع لها ، وانا عندي منها بعض القوانين وليست كاملة ، لأن كانت عندي بس للأسف مش فاكر من استعار مني كتاب قوانين الرهبنة ولم يعيده مرة أخرى ، ولكنني سابحث عنه لعلي أجده في المكتبات لأكتبه بالكامل ليكون هناك وعي عند جميع الناس ....

لنصلي بعضنا من أجل بعض ، أقبل مني كل حب وتقدير ؛ النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-15-2010 - 03:25 PM ]

تمام خالص
وانا هحاول (بس مش أكيد خالص) اني اكتب الفصل السابع من كتاب الرهبنة القبطية في عصر القديس انبا مقار
بعنوان "صورة عامة للحياة الرهبانية"
بس احتمال كبير مش هاكتبه لانه 70 صفحة من الحجم المليان ههههههه

رد مع إقتباس
بياناتي
selo_hero
بنت الملك

selo_hero غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-13-2011 - 12:38 PM ]

اولا عادى خالص انك تروحى الدير تحكى مع احد الرهبان وزى ما انتى قلتى انك سبتى الكهنة بتوع منطقتك واية يعنى على حسب ما انا حرتاح وربنا اكيد بيدبر للخير
واكيد ربنا عايز يوصلك رد معين على ايد الراهب دا

وانة يحط ايدة عليكى عادى لانة بيعتبر كل الناس اخواتة واكيد هو مش بيفكر وحش كدا

وعندى تعليق على امينة الخدمة بتاعتك هى من ضمن بعض المسيحين المتزمتين

وربنا يستر على الخدمة بتاعتكوا

ربنا معاكى ولا تهتزى لمجرد اى كلام يقال فكرى واطلبى من ربنا يديكى الرد الصحيح

رد مع إقتباس
بياناتي
selo_hero
بنت الملك

selo_hero غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-13-2011 - 12:46 PM ]