تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

help please

انا عندي مشكلة معقداني في عشتي وخليتني بدعي علي نفسي اني اموت واخلص من الارف دة مشكلتي اني فاشلة في كل حاجة مع اني عندي طموح في حاجات كتير واشعر

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

Sick17 help please

كُتب : [ 02-17-2009 - 05:46 PM ]

انا عندي مشكلة معقداني في عشتي وخليتني بدعي علي نفسي اني اموت واخلص من الارف دة مشكلتي اني فاشلة في كل حاجة مع اني عندي طموح في حاجات كتير واشعر ان المشكلة مش فيا لكن في الي حواليا
انا صوتي كويس وممكن اقةل صولو ونفسي اعمل دة اشتركت في الكورال ولكن للاسف بياخدوا الي رنموا فبل كدة معاهم صولو ومش بيحاولوا ياخدوا حد صولو ميعرفهوش
انا مش شاطرة في دراستي اصحابي قليلين وكتير بيكرهوني وبيقولوا عليا رخمة وكل دة عشلن مش عايشة في الروشنة ومود
ليس لي اي موهبة وتعبت حاسة اني مليش لزمة في حياتي حتي اصحابي بدئوا يبعدوا عني ويطنشوني وبجد محتاجة مساعدة انا بقيت محبوسة في البيت مش عايزة اخرج احس اني كل الناس بتبعد عني مع اني مش بضايق حد خااااااااالص وبقعد لوحدي في كل مكان وليس لي اي لزمة في الدنيا دي

Sponsored Links
بياناتي
ابن
ارثوذكسي بداء يشتغل

ابن غير متواجد حالياً

Clap رد: help please

كُتب : [ 02-17-2009 - 07:53 PM ]

سلام ليكى يا حبيبت ابوكى

بصى بالنسبة ان انت مش حسة ان فيه حد بيحبك فبصى تأملى معايا فى الآية دى
( إن كانو فعلو فىّ هكذا انا الغصن الرطب فكم بالحرى يفعلون بكم انتم الأغصان اليابسة )
وبصى احنا دلوقتى فى ظلمة هذا العالم وتحت حكم ابليس بمعنى انه من حقة يجربنا وبيحاول يعمل كدة بكل الطرق والخطية الوحيدة اللى هو عايزها فى الكل هى خطية اليأس لان كل الخطايا ممكن نتوب عنها ماعدا الخطية دى فماتزعليش ان اولاد بليس بيكرهوا اولاد الله وخليكى فاكرة انا الحرامية بيكرهو رجال البوليس والنور ودة مش معناه ان البوليس بيعمل حاجة غلط ولكن مصالح الأثنين مش مع بعض.

ثانيا انا بس عايز اعرف انتى عندك كام سنه وانا هادخلك فريق كبير جدا اسمه فريق الكرمة وعايز اعرف انت من اى منطقة سكنية عشان اعرف شروط لفريق هاتنطبق عليكى ولا لأ ولو مانطبقتش انا برضو هادخلك
ودة ايميلى واتمنى من إدارة المنتدى انها ماتشيلهوش لحين ان صاحبة السؤال تشوفة او هاتيه من الأكونت بتاعى او البروفيل

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 02-17-2009 الساعة 11:00 PM

بياناتي
kooka3333
ارثوذكسي جديد

kooka3333 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: help please

كُتب : [ 02-18-2009 - 12:30 AM ]

سلام ليكي...أنا بس كنت عايزة أقول حاجة.. اللي بيحب ربنا بجد ..كل الناس بتحبه و بتبقي عايزة تتقرب منه.. و مش معني ان انتي مش روشة و مش بتعملي زيهم يبقي انتي وحشة بالعكس ده هتلاقي الناس دول من جواهم نفسهم يكونوا زيك...متخافيش حبي ربنا بجد و حبي كل الناس و ساعدي كل الناس..و هتلاقي المحبة جيالك من كل الناس.. ربنا يفرح قلبك..سلام ...صلولي كتير

بياناتي
جرجس البغدادي
ارثوذكسي بداء يشتغل

جرجس البغدادي غير متواجد حالياً

افتراضي رد: help please

كُتب : [ 02-18-2009 - 12:50 AM ]

الرب يبارك حياتكي يا اختي

انا حاسس بلي انتي بيه وعايز اقلك حاجه

(مشكلتي اني فاشلة في كل حاجة )
يا اختي الي انتي بيه هو تجربه والتجربه هي من عدو الخير الشيطان وتجربتكي الي وقعتي فيها هي الفشل وهذا هو تماما ما يبغيه الشطان
لانو مكتوب في مزمور 1 عن المؤمن : وكل ما يصنعه ينجح

والحل حتى ننجح في التجارب التالي :_

لما نوقع في تجارب ,, مقيش ولا شيء يقدر يخلينا نكون منتصرين او سعيدين او مطمأنين في العالم
وتسأليني طيب فين الحل ؟؟
اقلك الحل عندما تدخلين الى مخدعك وتتقابلي مع المجرب فيكل شيء والذي سمح لنفسه ان يبصق عليه
من دون سبب وان يهان ايضا (لانه في ما هو قد تألم مجربا يقدر ان يعين المجربين(عب8:2) (فكانوا يعثرون به.واما يسوع فقال لهم ليس نبي بلا كرامة الا في وطنه وفي بيته..متى57:13)

وكان محتقر مختبر للحزن (محتقر ومخذول من الناس رجل اوجاع ومختبر الحزن وكمستر عنه وجوهنا محتقر فلم نعتد به.اش53:3)

المسيح يا اختي تألم كثيرا من حوله كثيرا كثيرا وصار لنا مثالا للصبر والاحتمال

تخيلي يا اختي حتى اشد المقربي له واحد اسلمو (فقال له يسوع يا يهوذا أبقبلة تسلم ابن الانسان..لو48:22) والاخر انكره فقال اقول لك يا بطرس لا يصيح الديك اليوم قبل ان تنكر ثلاث مرات انك تعرفني..لو34:22)

**مفيش يا اختي حاله عندك اقوى واشد من الي مر بي يسوع المسيح

والسوءال لماذا كان يسوع قوي في كل حالاته الاليمه؟؟؟

الجواب لانه كان مملوء من الروح القدس الذي يرمز للصبر وطول البال والفرح والسلام غل22:5

يا اختي ادخلي الى مخدعكي وصلي طالبه الغفران من ربنا لى كل خطيه من كل قلب وبعديها اطلبي من الله ان يملأكي من الروح القدس

اذا طلبتي من كل قلب راح تحسي بجو سعيد دافء

انا مش شاطرة في دراستي اصحابي قليلين وكتير بيكرهوني وبيقولوا عليا رخمة وكل دة عشلن مش عايشة في الروشنة ومود

** اطلبي من الرب المساعه في مذاكرتك وحاولي تذاكري بصوره صحيحه وبأنتضام
ولا تهتمي بما يقوله لكي الاخرين ابدا
لين هذا لا ينفع مع الايمان ,,بل اهتمي بما يقوله الرب لكي (أفاستعطف الآن الناس ام الله.ام اطلب ان ارضي الناس.فلو كنت بعد ارضي الناس لم اكن عبدا للمسيح..غل10:1)

رضاء الناس عنكي عمرو مبيخلصشي وهذا اعتبره الرسول بولص قيد كان يقيده

فتخلصي منه حتى تقدري تعيشي مرتاحه ارجوكي اطرحيه

(انا صوتي كويس وممكن اقةل صولو ونفسي اعمل دة اشتركت في الكورال ولكن للاسف بياخدوا الي رنموا فبل كدة معاهم صولو ومش بيحاولوا ياخدوا حد صولو ميعرفهوش)

*صلي من اجل الموضوع واختبري امانه ربنا فيه اكيد الرب يستجيب ولا تجلي تجربه اليأس تسقطكي ابدا اثبتي ارجوكي بحب المسيح

(ليس لي اي موهبة وتعبت)

* لا يا اختي ليه!!

الرب جعل في كل واحد فينا موهبه او مواهب لكن لكل شيء وقتو زمانو جايز عندك انت نفسك كثير من المواهب لم تكشفيها بعد ايه رأيك!!

لا تفكري بألامور التي تضطرب نفسكي من اجلها بل دعي الامر لمن بيده الامر

وعندي كلام للبابا كيرلس المبارك يقول:

الصوم عن الافكار الاضطرابيه خير واحسن من صوم اللسان عن الكلام والفم عن الطعام

يا اختي فرغي رأسك من كل تعب وهموم وقلق واهتمي بألايمان والنجاح والكنيسه والصحاب الايجابيين في الكنيسه والخدمات

وصلي دائما والرب يقويكي

احنه دائما اخواتك

موضوع مغلق