تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > أتكلم من قلبك † مفتوح للزوار † > حوار من الاعماق

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مش عارف ارجع ليسوع ارجوك محتاج رايكم

:10800:انا انسان عندىبدات مع يسوع وانا شماس ثم نميت جداا مع يسوع وبقيت بل اى فخر من احسن الشماسين قبل دخول الخطية ومسكت خدم اخرة المسرحيات والحان والقربان والرحالات وبقيت

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

يسرى الاسد
ارثوذكسي جديد
يسرى الاسد غير متواجد حالياً

Sm184 مش عارف ارجع ليسوع ارجوك محتاج رايكم

كُتب : [ 06-09-2009 - 11:35 AM ]

عارف ارجع ليسوع ارجوك محتاج 10800.gifانا انسان عندىبدات مع يسوع وانا شماس ثم نميت جداا مع يسوع وبقيت بل اى فخر من احسن الشماسين قبل دخول الخطية ومسكت خدم اخرة المسرحيات والحان والقربان والرحالات وبقيت انسان لية وضعى فى الكنيسة ولكن انا اسف لانى موضوع سوف ياخذ منكم وقت المهم جبت كمبيوتر عرفت اشياء انا فى غنة كنت عنة وبسبب انى كنت مش مليان بيسوع فتحت لة زراعية حتى اصبحت اقع فى فى 1-نتفرج على اشياء على النت مش كويسى 2_العادة السرية 3_الشهوة وبعدت عن الكنيسة وبعدت عن الانجيل وعن الصلاة ونفسى ارجع ومش عارف لانى بافكر انى ارجع ولاكن هناك اسباب 1-كيف ابعد عن الكمبيوتر او ابعد عن المواقع كيف اكرهة كيف احب الرب اكثر منة 2- كيف اروح الكنيسة مع انى نسيت الالحان ولازم لو رجعت احفظة وانا مش قادر احفظ خالص لانى حولت وفشلت فعرفت انا الحفظ دة موهبة وعطاء من الرب صلو من اجلى ارجوكم لان صلاة البار تقتدر كثير فى فعلة اشكركم

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مش عارف ارجع ليسوع ارجوك محتاج رايكم

كُتب : [ 06-09-2009 - 02:29 PM ]

سلام لنفسك يا محبوب الله الحلو
أصول حياة التوبة هي في رغبة القلب أن يعرف الله ويحبه ، فافحص قلبك ونقي رغبته ، فلا تأتي لله لكي تعود كما كنت لك وضع في الكنيسة ، بل تعالى إليه لأنك خسرت الشركة معه وتريد ان يكون لك حياة شركة وجذرها الحب من كل القلب والفكر والنفس والقدرة ...

ف
الحب هو أساس التوبة ، وغصب النفس للنعمة أفضل من تركها إلى أن تنال قوة ، بمعنى أننا أحياناً كثيرة لا نُريد أن نتحرك ونبذل لأن الجسد ضعيف ، ودائماً البذل غير مستحب للإنسان وبخاصة من يتبع خطية الشهوة الجنسية ، فالكسل والتراخي وعدم القدرة على بذل مجهود ، يصيبوا الإنسان لأنه مستسلم لرغبات شهوات الجسد ، ولكن متى كسر القاعدة وبذل مجهود في وقت رغبته في الشهوة ويقضية في صراع الصلاة أمام الله ، فأن النعمة تأتيه لأنه جاد في رغبته للتوبة ،لأن مستحيل أن ينال الإنسان شيئاً أن لم يبغض عاداته ويحاول أن يكسر عادة الجسد ، فياتي لله ببساطة قلب قارعاً صدره مع العشار : أرحمني أنا الخاطيء ، وذلك وقت إحساسه بالشهوة طالباً المعونة لا من أجل ان يصبح إنسان حلو وكويس ، بل من أجل أن يحيا في شركة مع الله بالحب ....

وسوف تجد توجيهات في التوبة للأب صفرونيوس وقد وضعنها في المنتدى في قسم المرشد الروحي ، فلو أحببت الدخول عليها لتتعلم الأصول الابائية في التوبة أضغط هنــــــــــــــــا

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 06-09-2009 الساعة 03:39 PM

بياناتي
محسوب وصفى
ارثوذكسي مكافح

محسوب وصفى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2009 - 03:00 PM ]

+بسم الاب والابن والروح القدس الة واحد امين+

ألمحبوب الى قلب يسوع جدا
اولا لابد ان تعرف انك محبوب جدا جدا للرب يسوع (ولم مش مصدقنى الان انظر للصليب)
ثانيا الجميع ذاغوا وقسدوا واعوذهم مجد اللة (انظر ايضا للثمن على الصليب )
ثالثا أجمل تامل لقداسة البابا عن ايوب (لما ايوب اعمالة وبرة **وتكلم عن برة الذاتى**
وانة كان يستنكف ان بجلس البعض مع كلاب غنمة***وهذة العلة لقبها سيدنا البابا (بام القيح)
ولما فتح فاة قائلا اندم واضع فى التراب نفسى 0نظر اللة الية واقامة من الموت
+++أخى الحبيب ان انظر للمسيح هناك على الصليب دم يعطيك الحياة والبر والسعادة وسوف ترى اياما مجيدة وانتصارات عظيمة ولكن لاتنيى كل ذاك عطية من الرب كى لايفتخر احد

الرب معك ساصلى ليعطسك الرب قوة فى خدمتك ولاتنسى اللة اعطتك وزنات كثيرون يسالون اللة من اجلها و لايسمح لهم الرب الرب يقويك ةيجدد كالنسر شبابك تشدد ولاترتعب

اذكرنى فى صلاتك

بياناتي
لولا الشقية
ارثوذكسي بداء يشتغل

لولا الشقية غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-11-2009 - 04:30 PM ]

ليس احد معصوم من الخطأ و ممكن يكون ربنا سمح بتجربة الشيطان و إغوائه لك بمشاهدة مواقع لا تمجد اسم الله على النت كى لا تتغر و تتكبر بسبب خدمتك و منصبك فى الكنيسة كما أعطى بولس شوكة فى الجسد و بالتالى تعمق صلاتك أكثر و تتجه للخدمة بالروح و ليس لكى تنال شهرة او مجد باطل بإنك أحسن الشماسين فلا تجعل شيطان اليأس يحول دون توبتك و يهمس فى اذنك انت إزاى شماس و خادم كبير و بتتناول و تعرف و تعمل زى الأشرار الزناة بل قم سريعا و تذكر لا تشمتى بى يا عدوتى إن سقطت سأقوم و تأكد أنه كلما قمت أسرع من الخطية كلما كانت بالتالى معونة الله لك أسرع لأنه سيرى جديتك فى التوبة و عدم الرجوع للخطية لكن كلما تتأخر فى التوبة تتأخر معونة الرب لك قم سريعا و أنفض عنك تراب الخطية و تذكر انك محبوب من الله حتى إن فعلت ابشع الخطايا لانه يعرف طبيعتنا الترابية الضعيفة تقدم له بثقة و انكسار فى ذات الوقت قائلأ اللهم ارحمنى أنا الخاطى و سوف ترى كيف سيحتضنك فرحا بك و ستلمس غفرانه و نعمته التى ترفع النفس فوق كل يأس و هزيمة و مرارة ( يعظم انتصارنا بالذى احبنا )و تذكر أن الثلج يحتاج إلى درجة حرارة أعلى عندما يغلى من الماء الفاتر فلا تدع إبليس يخدعك حتى تبر و تجف روحيا

بياناتي
روزى راجى
ارثوذكسي شغال

روزى راجى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-13-2009 - 03:32 PM ]

أخى العزيز دائما الشيطان بيحاول يبعد أى أنسان عن حياتة الحلوة مع ربنا ويخسره عشرته معاه ويصورله الخطية فى اى شىء .(كل الآشياء تحل لى ولكن ليست كل الاشياء توافق )الخطية موجودة موجودة سواء بالنظر أو بالسمع أو فى الفكر لكن ألانسان اللى شاغل وقته بربنا حتى فى وقت فراغه عمره مبيسقط فى الخطية ,كانوا زمان واحنا فى مدارس الاحد يقولنا لو جالك فكر شرير ارشم الصليب على طول وقبل النوم أرشم الصليب على حواسك كلها وعلى جسمك وعلى سريرك واملا حجرتك صلبان .عايزة أقولك الصليب ده فى قوة تهد مجمع الشيطان بكل افكاره المسمومة اللى بيحاول يدنس بيها فكرك سواء وانت صاحى وانت نايم .صدقنى هى جاجة بسيطة ومش هتكلفك حاجة نفذها وهتعرف قوتها وتخليك واحدة واحدة ترجع فى طريقك الروحى وتنمو مع الرب فى هدوء .وعايزة أقولك ان الكمبيوتر والنت فيهم الوحش والحلو والتليفزيون كمان. أرشم الصليب وأختار اللى يليق بأولاد رب المجد وهياكل الله وحط دايما صورة الصليب قدامك والبسه على صدرك واحمله فى قلبك ساعتها الشيطان هيلاقى فيك قوة جبارة لاتقهر بعلامة الصليب .أنت لو قرأت فى كتاب بستان الرهبان هتلاقى فى رهبان كان كل منهجهم فى حياة الرهبنة هو رشم الصليب وتامل المصلوب ومكنش حافظين الحان ولا معلمين لكن جاهدوا وصمدوا بالصليب ونال الملكوت فى النهاية .وياما رهبان كانوا بيعملوا معجزات وحافظين الحان الكنيسة كلها وطقس ولاهوت وعقيدة وسقطوا فى أفزع الخطايا لانهم غروا أفتكروا أنهم ملايكة وهم فوق الخطية .كل أنسان جواه ضعف لكن بربنا بيقوى مش بمركزه فى الكنيسة وهو وصل لايه .أفكتر ربنا واخدم فى هدوء واياك والغرور وواظب على وسائط النعمة وقدم توبة دائما وأشعر دائما أننا غيرمستحقين لنوال الشركة مع الرب واننا دائما خطاة ونحاول الجهاد حتى النهاية وربنا معاك وصلى من اجلى أنا الغير مستحقة.

بياناتي
essi
ارثوذكسي بداء يشتغل

essi غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-14-2009 - 11:35 PM ]

ابعد عن كل حاجه ممكن تعطلك عن المسيح انت ذكرتها اكيد هيكون صعب فى الاول لكن حاول مع نفسك قيل ماتمر بتجربه قاسيه ممكن تحس فبه كتير علشان تفوق ابدأ مو داخلك وربنا يعينك حاول تكلم مع اب اعترافك كتير

بياناتي
ايهاب مفيد
ارثوذكسي جديد

ايهاب مفيد غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-15-2009 - 02:06 PM ]

انتى جاهد ضد ابليس واهزمة بالصلاة والسهر والدموع واحلى حاجة الدموع والخشوع والندم فى حضرة المسيح حبيبك اللى بيحبك ومات علشانك ربنا موجود متخفش وما تياس من رحمة وحنان ربنا لانة حنين قوى

بياناتي
meretmoon
ارثوذكسي جديد

meretmoon غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-18-2009 - 03:08 PM ]

1- اعترف
2- احضر كل يوم قداس وتناول
3- صلى حتى لو كان ارتجالى 5 دقائق كل يوم
وربنا معاك

بياناتي
ادروسيس
ارثوذكسي بارع

ادروسيس غير متواجد حالياً

Rose رد: مش عارف ارجع ليسوع ارجوك محتاج رايكم

كُتب : [ 07-02-2009 - 08:55 PM ]

فعلا الذى علما يزداد غما
اهرب بحياتك وارجع لكنيستك
وبنعمة ربنا هايكون عندك خبرات لاولادك
خبرات روحية

بياناتي
الفراشة الحزينة
ارثوذكسي جديد

الفراشة الحزينة غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-20-2009 - 09:11 PM ]

انا مش عارفة ابدأ مع حضرتك ازاى بس بيتهيألى انك لازم تتخلص من الكمبيوتر ثانيا بدل انت عرفت غلطك وعرفت انك بتعمل خطية وانت مش راضى عنها ازاى بترجعلها تانى ومش اهم حاجة اية وضعك فى الكنيسة اهم حاجة انك تسأل نفسك لية كنت بتخدم علشان يقولو عليك انسان كويس ولا فعلا علشان محبتك للخدمة لو علشان يقولوا عليك انسان كويس ف للاسف الشيطان اتملك فيك من خلال غرورك لانك لو بتخدم وبتحب ربنا بجد مكنتش سمحت للشيطان انة يتملك على حياتك ولو علشان انت بتحب الخدمة يبقى الشيطان حب يكسر برك ويجعلك تحتقر نفسك فى داخلكوكانت تجربة اينعم سقطت لكن لاتضعف وقل لا تشمتى بى ياعدوتى لانى ان سقطت حالا اقوم وعلى فكرة انت منستش الالحان ولا حاجة بس علشان فكرة انت خاطى ومش هتقدر ترجع زى الاول مسيطرةعليك وان ربنا مش هيقبلكلكن لو تبت توبة صادقة بجد وحاولت انك ترجع وتتحدى نفسك هتستعيد حفظك للالحان مرة تانىاهم حاجة انك تحاول لاننا بناخد اكاليلنا من خلال جهادنا على الارض لاننا كلنا بالخطية ولدنا وبصراحة انا عندى كلام كتييير اقولة لحضرتك بس للاسف مش هينفع وانا اسفة انى طولت كدة بس نصيحتى انك تعترف وتتوب بجد وتبدأ انسان جديد وافتكر انة القديس العظيم موسى الاسود تقريبا مسمعتش عن حد وصل لخطيتة فخلى عندك امل ومتخليش الشيطان يكسركوربنا يبارك حياتك ويخليك احسن من الاول بس حدد هدفك واعرف انت عاوز اية وربنا معاك

موضوع مغلق