تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

هل هو خطية

انا عايز اسال سوال ممكن يكون غريب شوية ما مدي خطورة اللمس الجسدي بين الخطيبين ؟ وهل هو خطية؟ وهل من حق الخطيب لمس جسد خطيبتة ؟ ارجو الرد

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

مار مينا
ارثوذكسي جديد
مار مينا غير متواجد حالياً

هل هو خطية

كُتب : [ 05-26-2010 - 12:57 PM ]

انا عايز اسال سوال ممكن يكون غريب شوية
ما مدي خطورة اللمس الجسدي بين الخطيبين ؟
وهل هو خطية؟ وهل من حق الخطيب لمس جسد خطيبتة ؟
ارجو الرد سريعا وربنا يعوض تعب محبتكم

Sponsored Links
بياناتي
Team Work®
ارثوذكسي ذهبي

Team Work® غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل هو خطية

كُتب : [ 05-26-2010 - 01:53 PM ]

يوجد فيديو او حلقه كامله عن هذا الموضوع مسجله وموجوده بالموقع اتمنى البحث او التوجه الى قسم برامج اغابي وسي تي فى وسوف تجد ما تريد

مع العلم من انه خطاء

بياناتي
mno-z
ارثوذكسي للعضم

mno-z غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-26-2010 - 05:57 PM ]

مار مينا الحبيب بما انك تتكلم ع اللمس بالايد فدا يعتبر دالة جسدية ودي خطية يا صاحبي ... تخيل انو الدالة الكلامية كمان خطية فما بالك بالجسدية
الدالة ( هي المزاح المبالغ فيه بشكل عام )

وبموضوعك دا مش مزاح يعني فوق المزاح حبتين ...

بياناتي
bassem8800370
واحد من ابناء يسوع

bassem8800370 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-27-2010 - 02:21 PM ]

لا تعليـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــق

بياناتي
اتوسي
ارثوذكسي شغال

اتوسي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-27-2010 - 08:56 PM ]

طبعاً هو خطيئة ...اللمس الجسدي بين الخطيبين برأي ليس يجسد حالة الحب بينهما بل يسيء الى الاحترام القائم بينهما و يولد الشك في نفس الخطيب على انه ممكن ان خطيبته لا تحافظ على نفسها بعد الزواج حتى اذا كانت تسعى بذلك الى ارضاء رغبته او تعبير عن حبها ليه
مدى خطورة اللمس الجسدي بين الخطيبين كونه يبدأ بأفكار الشهوة الدنسة التي تسيء إلى قدسية العلاقة و تتطور تلك الأفكار اذا لم يكبحها العقل و الحب الحقيقي و الخوف على الشخص الآخر والايمان الصادق تتطور لتبدأ باللمس الجسدي و هل برايك ستقف الى هذا الحد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أعتقد ... لا لا لا لأن مثل هذه الأفعال تتحكم فيها الغريزة اذا لم يتدخل العقل و احترام لقدسية العلاقة...
و ممكن الخطورة تؤدي إلى ارتكاب الزنى بالرغم مجرد التفكير بذلك هو فعل زنى و من عواقب هذا الفعل أيضا ممكن ان يتم فسخ الخطوبة .....و كما الأذى النفسي و الروحي لكل من الطرفين...
اما عن سؤالك عن : هل اذا يحق للخطيب لمس جسد خطيبته ؟؟ اكييييييييييد لا لا لا
انا براي اجمل شي ممكن تعملو اذا بدك تشعر انو خطيبتك تحس فيك او انتا بدك تحس فيها حاول تعبر انتا و خطيبتك طريق مزدحم امسك بيدها و انا اكيدة انها رح تشعر بخوفك عليها مش برغبتك...اوكي هي مجرد فكرة
و اتمنى اني كون ساعدتك و انا رح صلي بالتوفيق ليك بحياتك ....

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-28-2010 - 11:10 PM ]

بص يا عزيزى هسالك سؤال ممكن
لو خطيبتك سمحت لك بالملامسة وخليتك تلمس جسدها وانتوا مخطوبين انت شعورك هيكون اية ؟
انا عايزاك تجاوب نفسك وبصدق وامانة
لو حسيت انك مبسوط وحسيت بمتعة تبقى مش امين عليها واوكدلك انها مجرد لذة وقتية زى ما حصل مع ثامار واخوها اللى قتلة ابشالوم
وهى لو سمحت لك بدة انت مش هيكون عندك ثقة فيها بعد الزواج ولا هتقدر تستامنها على اسمك ونفسك وهى هتكون موضع شك مدى الحياة دا اذا العلاقة بينكم تمت اصلا وانتهت بزواج ان لم يكن فشلت وانفصلتوا بعد انت ما هتحس ببشاعة الموقف
دى حاجة
الحاجة التانية انت وهى لو سمحتوا لنفسكم بالملامسة اثناء الخطوبة مش هترسى الى هذا الحد وخلاص ممكن جدا هتتطور وتكبر حبة حبة وتوصل للخطية ومتستهونشى بدة
لان الخطية طرحت كثيرين جرحى وكل قتلاها اقوياء
الخطوبة دى فترة جميلة بتعرف كل طرف على التانى وبيتفاهموا على امور حياتهم وبيتفقوا على كل حاجة هتكون بينهم وازاى هتكون حياتنا وربنا هيكون رقم كام فى حياتنا وهكذا وبياخدوا على بعض من خلال اللقاء مرة واثنين وعشرة وعشرين بس فى حدود الصح مخطوبين يعنى اخوات وممكن جدا الخطوبة تفشل وميتفقوش ساعتها ميبقاش خسرنا حاجة ونقول ربنا ماردتشى لكن لو حصل ملامسات جسدية هتبقى مشكلة
ربنا يدبر حياتك ويرشدك لطريق النور ويديك حكمة ونعمة وافراز وتحكم فى الخطية

بياناتي
mno-z
ارثوذكسي للعضم

mno-z غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-29-2010 - 06:53 PM ]

ايمي كلامك جميل ومنطقي

بياناتي
كارلينو
جوستينا

كارلينو غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-30-2010 - 10:05 AM ]

كتير من الشباب بيفهموا ان البنت لو معبرتش عن حبها بالطريقة ايلي يطلبها منها الشاب يبقي كده مبتحبهوش ... لكن المفروض انها لما ترفض تكبر في نظرك وتحترمها اكتر وتتمسك بيها اكتر واكتر لان ده اكبر دليل على انها محترمة وبتصون نفسها حتي منك ايلي هتكون جوزها في المستقبل انشاء الله
واذا كنت عايز تعرف حبها ليك عمره مايكون باللمس ... اعرف حبها ليك من خلال مواقفها معاك - حبها لاهلك واحترامها ليهم - تشجيعها ليك علي المواظبة على القداس والاعتراف ... وحاجات تانيه كتير مع فترة الخطوبة هتكتشفها فيها
وخد بالك العلاقة ايلي بتكون فيها الشهوة غالبة المشاعر والحب الصادق صدقني حياتكم لو تمت بالجواز هيكون فيها مشاكل كبيرة اوي لانكم سمحتوا للشيطان من البداية يكون في وسطكم
فكر كويس وصلي كتير هتلاقي الروح القدس جواك هو ايلي بيرشدك و بيقولك حرام وغلط

بياناتي
مار مينا
ارثوذكسي جديد

مار مينا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-30-2010 - 09:47 PM ]

ياجماعة انا عايز اعرفكم ان مش انا اللي بيحصل معايا كدة دة موضوع اتعرض عليا من احد الاصدقاء وانا قلتلة انا هعرض الموضوع دة في المنتدي وهانشوف الاعضاء وائيهم وكلمة ربنا علي لسان الاعضاء وانا بشكركم جميعا وبشكر اهتمامكم بالموضوع لاانة موضوع بجد مش سهل وانا مارضتش ادي راي لوحدي فية ومرة تانية انا بشكركم كتير يا اجمل اعضاء

بياناتي
الابن الضل
goerge

الابن الضل غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-31-2010 - 09:35 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مار مينا مشاهدة المشاركة
انا عايز اسال سوال ممكن يكون غريب شوية
ما مدي خطورة اللمس الجسدي بين الخطيبين ؟
وهل هو خطية؟ وهل من حق الخطيب لمس جسد خطيبتة ؟
ارجو الرد سريعا وربنا يعوض تعب محبتكم
الرد ليس خطية فقط بل عدم امنة لان خطيبتك امنة اعطك ايها ولديها والمسيح اشرف علي ذلك . ويوسف النجار عندما عرف من الملك ان العذراء مريم خطيبتة حامل قال ماذا اقول وكان خائفا لانه يعرف ان ان هذه خطيه كبيره .
صلي من اجلي انا الابن الضل وضع اسمي انا الخطي معك دئما امم المسبح يا خدم المسيح
وليس معني ان تركتك خطيبتك ان تلمس جسدها فذا يقلل من شئنها اممك لا بل اعرف انها هي اعطك الامن وامنتك علي نفسها فلبد ان تكون امين معها ولا تتركها لانها دعتك ان تفعل هذا ولو لم تدع تفعل هذا فتزيد صورتها في عينك يكبر اكبر واكبر
(كنت امين علي القليل فسائقيمك علي الكثير ادخل الي فرح سيدك)

موضوع مغلق