تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: يا ترى من حقنا نرفض الخادم المعثر

كُتب : [ 09-10-2011 - 11:32 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elphilasouf مشاهدة المشاركة
سؤال غريب وصعب أوي يا إيمي

لأ بيجيى على بال ناس كتير سا جورج صدقنى انت بس اللى من جواك حلو اوى زيادة عن اللزوم علشان مش بتأخد بالك من حاجة زى دى يمكن

بس هو بصراحه أفضل من الخادم اللي أخد شكل الملاك وهو من جواه كل فسق
دة على اعتبار ان التانى مكشوف وبطبيعتة مش بيحاول يظهر بعكس اللى جواة - مش كدة دة قصدة ؟؟
طيب واذا التصرف دة اصلا نابع من الاستهتار وعدم احترام اى حاجة واى حد يبقى رايك اية ؟؟
ومينفش باردو يكون في خادم بيشرب سجاير أصلا
ولا فيه صفات معينه زي
شتام و كذاب و متكبر و كذا .....الخ

هتقوليلي وهو في حد مفهوش الصفات دي
هقولك اللي عاوز يخدم ويفرح قلب المسيح
لازم يفرح قلب المسيح بنفسه الاول ...
وبالرغم من كدة للاسف يا جورج بكل اسف فى خدام فيهم الصفات دى وبيشربوا سجاير - - انا امبارح كنت فى الخدمة شفت خادم نازل الخدمة ----- انا بأمانة مش عارفة اقول اية واقول ولا مقولش - بجد حاجة تحزن

مش عتقه انتي بموضوعاتك الحلوه دي
كانت وحشاني
اللي أغلبها بيمس الخدمه
نفسي اتعلم من أهتمامك بالخدمه في كل وقت كده
انا اللى بتعلم منك يا جورج صدقنى انا اللى نفسى ابقى زيك
مرسى على مشاركتك الحلوة دى يا جورج واللى وحشتنى جدا

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 11:51 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mramer مشاهدة المشاركة
بصي يا ايمي انا اينعم مش خادمه بس نفسي قوي وانشاء الله هحقق دا
يا ريت يا قمر ياااريت صدقينى هنبسطى اوى خدمة ربنا حلوة وبتزيد حياتنا كل حاجة حلوة

انا من وجهة نظري ان الخادم مش بيبقي اي حد بيبقي ليه مواصفات معينه زي ماقال جورج كدا
مش اي حد بيقول انا هبقي خادم بيبقي لأ اب اعترافه لازم بيشجعه ع كدا ويقوله يعمل ايه وميعملش ايه

اب الاعتراف مش بيرفض حد بصراحة يا مرمر دة فى الغالب فى المعظم ودة لاسباب كتير هيخاف يرفضة ممكن يبعد اكثر دة غير ان فى عجز خدام وخادمات فى كل مكان نادر لو لقيتى اب حكيم وذو خبرات روحية قال لابنة لا يا ابنى خدمة دلوقتى هتضرك وانت كمان هتضرها
بس هنفرض انه بقا خادم وطلع فيه الصفات دي زي شرب السجاير مثلا

مش الحل اننا نحاربه ونخرجه من الخدمه او نمنعه من انه يقول كلمة ربنا او نسمع منه بالعكس دا كدا هيزيد ف عناده وهنبقي احنا كدا الخسرانين ف كل الاحوال
لا يا مرمر مش هنحاسبة ولا هنمنعة كمان لان دة مش من حقنا ولا دورنا بس رد فعل طبيعى انة لو وقف على منبر واتكلم عن ربنا الناس متتأثرش بكلامة ومتعملش بية زمتأخدتش برأية فى حاجة

لكن اللي المفروض انه يحصل ان الخدام يلموا بعض ويكون معاهم امين الخدمه او كاهن ويجتمعوا ويعرفوا ازاي يخلوه يبطل الحكايه دي كأنه ف الحاله دي واحد من المخدومين مش خادم
واكيد لما الشخص دا يشوف الاهتمام دا بيه وانكوا بتجروا ورا مصلحته هيحس بغلطه وهيرجع عن اللي هو فيه

لكن لو سبتوه وامتنعتوا عن سماعه هيزيد ف عناده واصراره ع اللي هو فيه
لانك زي ما بتقولي انه ممكن يكون انسان كويس وبتاع ربنا وبيعرف يوصل كلمة ربنا للمخدومين كويس بس الشيطان اتملك منه لانه مش بيحب يسيب ولاد ربنا يبقوا ناجحين ف الخدمه
اللة عليكى يا مرمر انا بشوف دة ممكن يحصل فى القرى لان العدد بيكون محدود جدا والمجموعة كلها مترابطة لو فى محبة بينهم حلوة ممكن يعملوا كدة فعلا لكن فى المدن صعب بيبقى العدد كبير جدا ومحدش يعرف حد كلها علاقات اجمتماعية عادية جدا محدش هيعمل دة
كمان لازم الصلاة تكون شغاله من اجله ومفيش مانع لو صيام كمان
"هذا الجنس لا يخرج الا بالصلاه والصوم" مفيش حاجه ممكن تستعصي ع الصلاه والصوم ابداااااا
طبعا الصوم والصلاة هما سلاحنا اكيد انا معاكى يا قمر
معلش طولت عليكي بس ياريت اكون افدتك ف حاجه واني اتكلمت ف الموضوع صح وتكون وجهة نظري وصلت

ربنا يعوض تعب محبتك بجد ويكمل الخدمه بسلام ويحميها امين
طبعا فهمتى قصدى من الموضوع صححح
وطبعا افديتنى ونورتينى حقيقى مرسى يا حبيبتى
اشكرك على حضورك ومشاركتك الجميلة

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 12:02 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
بما اني خادم ومغرور هههههههه
لالا نتكلم جد شوية

لية ما هو دة الجد دة عز الجد صدقنى يا سلااااااااااام بيقولوا الاعتراف بالحق فضيلة - ومدام اعترفت بضعفك يبقى فية منك امل - ربنا موجود وقادر على كل شئ هههههههههه
اعتقد ان المفروض اب الاعتراف هو اللي يقرر ده يعني احنا كخدام لازم نبقي متأكدين انه مواظب ع الإعتراف والمفروض ان اب اعترافه يكون مرشد روحي وفاهم يعني ايه خدمة ويفهمه بقي الفرق بين الغرور والثقة بالنفس ويديله تدريب عشان السجاير
الرائ دة سبق قالتة مرمر وانا رديت عليها
بس هقولك حاجة اضافية يا ميلاد هسالك سؤال هل دة معناة ان الاب الكاهن هو المسئول عن وجود خادم معثر داخل الكنيسة ؟؟
ويا ترى لو خادم وقف قدام فى اجتماع الخدام يتكلم فى موضوع زى ما بتعملوا وبيتوزعوا الفقرات عليكم والخادم دة انت عارف انة مش خادم بمعنى الكلمة هتسمعلة ؟
ولو سمعتلة هتسعة احتراما لمشاعرة ولوجودة معاك فى الخدمة مش اكثر دبلوماسية يعنى مش اكثر بس انت بعد ما يخلص مش فاكر ولا كلمة من اللى قالها - ولا هتسمع وتستجيب صرف النظر عن شخصيتة هو خالص ؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 12:10 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماروجيرافك مشاهدة المشاركة
شوفي يا ايمي الموضوع ليس موضوع شر سجائر مثلا او ما شبه لا

بس الخادم المفروض انه بيكون قدوه للمخدومين وبيشوفوا في كل شئ جميل
مينفعش انه يكون خادم ويلفظ بلألفاظ لا تليق ويقول للمخدومين مثلا لا تشتم
ده مثلا طبعا لا اكثر
وانا اري من وجهه نظري المتواضعه ان الي عاوز يكون خادم يبقي يحاول في الاول انه يتخدم من اب اعترافه من بعض الخدام الكبار وطبعا ان وجد فصل لاعداد الخدام في الكنيسة يكون افضل ويكون في رقابه مش مجرد محاضرات واسئلة لا لازم يكون في اعداد حقيقي للخادم لان هو ده االي من خلاله المخدومين هيتعرفوا علي ربنا وتعاليمه

وبما ان محدش جاوبك غلي سؤالك بظيط احب اقولك من واجبك ومسؤليتك عن المخدومين لما تلاقي شخصية زي دي ممكن بطريقة بسيطة ومن غير ادانة تقولي للأب الكاهن المسؤال عن الخدمة وصدقني هتلاقي عارف وهو هيصرف

الرب يباركم ويثمر في خدمتكم

كلكم نفس الرأئ بالنسبة لموضوع اب الاعتراف يا ماريو اب الاعتراف مش واحد لكل الخدام علشان نوصل للنتيجة اللى بنتمناها
طيب سيب موضوع اب الاعتراف دة شوية وانت هتلاقى فى الرود على مرمر وميلاد رايئ فية وردى عليكم بخصوصة
الجديد فى كلامك انت انت لو لقيت حاجة شادة زى اللى شفتها امبارح كدة اروح وببساطة لابونا واقولة صححح ؟؟
طيب افرض رد عليا وقالى يا بنتى لا تدينوا لكى لا تدانوا
اعمل اية انا ساعتها ؟؟ مع العلم ان انا مش بدينة انا خايفة على الاطفال يقلدوة

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 12:17 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elphilasouf مشاهدة المشاركة
مشكله الخدام اليوم أنهم مش روحيين ومعندهمش أدني علاقه حيه مع ربنا

ودي أكبر مشكله ممكن توقع وتدمر أي كنيسه
ومين سمعك يا جورج عندك حق
عارف بما اننا داخلين على عيد النيروز وبيحصل تعديل فى الخدمة زى كل سنة والخدام فيهم بيتدبلوا
امينة الخدمة الامين العام لابتدائى بتسأل واحدة من الامناء الفرعيين بتقولها عاوزة مين معاكى السنة دى يا مس ومش عاوزة مين من ال10 اللى معاكى قالتها عاوزة فلانة بس قالتها والباقى وال9 الباقيين قالتها خدوهم يا مس مش عاوزاهم دة عدد على الفاضى
العشرة فيهم واحدة بس اللى خدادمة للاسف
بس بردوا لازم يفضل عندنا امل لازم يفضل فى شعاع نور ولا فعلا كنيستنا هتتدمر لازم يفضل الايمان بأن ابواب الجحيم لن تقوى عليها وان ربنا بينا من غيرنا هيوصل رسالتة لكل الناس

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 12:21 PM ]

سلام لكي يا أختي الحلوة إيمي
بالطبع حشر الكاهن في كل شيء وبخاصة مشكلة الخدام شيء غير مستحب، لأنه أين أمين الخدمة العام، وأين أمين خدمة المرحلة، واين أكبر خادم سناً، هل كل هؤلاء تركوا مسئوليتهم الموضوعة عليهم ورموها على الأب الكاهن وحده فقط، يبقى الأولى نخلي الكاهن هو المسئول وحده ونلغي كل هذا التسلسل لأنه اصبح بلا فاعلية !!!

ثم ايضاً موضوع [ لا تدينوا لكي لا تدانوا ] أصبحت شماعة لهروب الكثيرين من المسئولية الموضوعة عليهم وتحوير الموضوع لموضوع إدانة، يعني مثلاُ لو رأيت واحد سيقتل آخر هل حينما أحاول أن أنقذ الموقف وأحاول أعقله أو أُبلغ عنه يبقى انا دينته !!!
لو واحد حب يخدم أطفال ويخليهم ينحرفوا عن الطريق السليم، أسكت واقول مش يصح ادينة واتركهم يمشوا وراه، ولما نشوف خادم بيشرب مخدرات مثلاً والأولاد بيقعدوا معاه ويتعلموا منه أقول مش يصح ادينة اسيبه يخرب حياتهم !!!
أحنا لن نتكلم عن خطايا شخصية لأحد بل بالعكس كل واحد معرض أنه يسقط ويخطأ ولنا أن نقبله إن تاب وعاد ليعيش بتقوى ومحبة الله، ونرفضه أن لم يتب وهذا ما تكلم عنه القديس بولس الرسول في رسالة كورنثوس عن الذي زنى مع زوجة أبية وقال اعزلوه من وسطكم، وبعد لما تاب قال لهم اقبلوه بينكم، وهذا لأنه تاب، فالخادم الغير تائب ويسلك سلوك مشبوه يعزل إلى ان يتوب فيعود مرة أخرى ولا يذكر أحد خطيتة بل بالعكس يكون شهادة حسنة لله لأنه عمل فيه بقوة نعمتة لأنه ابنه الذي كان ضالاً فوجد ، ميتاً فعاش ... النعمة معك ومع الجميع آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 12:31 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة

ثانياً: هناك فرق شاسع بين الضعف والسقوط في أي خطية لأن لن يوجد من هو معصوم، وبين من هو حياته في الشر والفساد، أي طبيعته قديمة بحسب شهوات قلبه المنقاد بذهنه المظلم من نور الله !!!

صححح علشان منخلطش الامور ونتلكك لبعض كخدااام وكشعب زنشغل نفسنا بخطايانا غيرنا نفهم القصد ونفهم ازاى تكون نظرتنا للامور صححح
محدش معصوم من الخطأ وفى فرق كبير بين شخص ضعف فى موقف معين وقام واستيقظ ونهض واعتزر
وبين شخص ساقط فى خطية معينة مسيطرة علية وهو مش مدى فرصة لعمل ربنا يعمل فية ويخلصة منة مسبب عثرة لنفسة وللاخرين بصفة مستمرة
على فكرة يا استاذ ايمن بصراحة وبكل امانة ردك رائع
بس برودا فية شوية احلام
يعنى موضوع الدعوة من الروح القدس داخل القلب بردوا نفس الاختلاف اللى كان بينا قبل طدة انت عاوز ترجع لعصر الرسل ورافض تماما عصرنا الحالى
على فكرة معظم الاراء حملوا اب الاعتراف المسئولية لانهم شايفين ان دة ممكن جدا يكون صوت ربنا بالفعل ما مش شرط الكل يسمع صوت ربنا من خلال القلب دة صعب جدا معظم الناس بتحب تسمع صوت ربنا من خلال اب الاعتراف

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 12:34 PM ]

انا لما ذكرت انك تروحي وتقولي للأب الكاهن لا اقصد اي اب كاهن انا اقصد الأب الكاهن المسؤل عن الخدمة وده طبعا يا استاذ ايمن لا يلغي دور امين الخدمة بس اعتقد ان لما الأب الكاهن يكلم مع الخادم المخطئ هيكون في طاعه لحد ما من ان امين الخدمة انه يتكلم مع هذا الشخص وده برده مش معنا ان امين الخدمة غير مؤهل او مسئول عن الموضوع ده بس زي ما قلت الاب الكاهن له طريقه افضل واكيد مش هيفهم الموضوع انه ادانه وكده كده الكاهن هيقول لامين الخدمة وينسقه مع بعض
ورد علي سؤالك ان الاب الكاهن يقول ليكي لاتديني تفهمي ان الموضوع ليس ادانة اكثر منها غيرة علي الخدمة ومحبه ايضا لهذا الخادم

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 12:37 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
هذا هو الكلام المظبوط

وأحب اقول لك يا مارو لو فلاح عنده أرض بور غير منتجة ولا يوجد فيها أشجار حيه والأرض محروقة وكلها أشواك، فاتى هذا الفلاح وأحضر شجرة يابسة وقد تجمدت وتحجرت مع الأيام والسنين وزرعها في أرضة وقال لابد أن تثمر فلأجملها بالثمار وأحضر ثمار طازجة ولصقها فيها وفرح بشكلها، وبعد أيام ليست بكثيرة وجد أن الثمر يبس بل فسد وظهر فيه الدود وأصابته عفونه، لأنه أصبح ميت لا تصله ماء الحياة والغذاء من جذر الشجرة، لأن الشجرة بلا جذور تمتص الماء والغذاء من التربة الصالحة...
فماذا ينفع الإنسان الذي تدرب من الخارج على أنه يبطل شكل الخطية والقلب من الداخل فاسد لا يوجد فيه الله ولا يمتص عصارة الحياة من رب المجد الذي هو الكرمة الحقيقية وكل من يثبت فيه ينقيه ليأتي بثمر، فالثمار أي الأعمال الخارجية لا تأتي من الخارج بلصقها في الإنسان وتدريب النفس مثل علم النفس لأن هذا يدرب الشخص كيف يكون إنسان سوي، وليس إنسان الله الذي يشع فيه نوره السماوي، ويحيا وصية الله لأن وصية الله لا يقدر أن ينفذها الإنسان بقدارتة البشرية الضعيفة لابد من أن الروح القدس هو الذي يعطية القوة لفعلها بموافقة إرادته التي تحررت بنعمة الله ...
فالتداريب الإنسانية لا تحرر الإنسان وتعطية نور الله، لأن نور الله هو إشراق النعمة في القلب والذهن معاً، كما هو مكتوب: ففتح ذهنهم ليفهموا الكتب...
فصدقني الخدام لا يحتاجوا تدريب على أنهم يكفوا عن الكبرياء ولا السجائر ولا اي خطية، بل يحتاجون للنور أن يشرق في قلوبهم فتتبدد الظلمة، لأنه يستحيل على إنسان ما أن يُلاشي الظلمة أن لم يُشرق النور فتتبدد... والرب هو نور النفس لا نستحضره إنما هو من يأتي ليغير النفس ويجدد الإنسان... النعمة معكم آمين

ماريو بيتكلم بواقعية يا استاذ ايمن حتى لو كان كلامك انت اصح
وناس كتير بتعتبر ان اب الاعتراف هو السلم اللى هيوصلهم لعصارة الحياة
لان الرؤية مبقتش زى زمان الناس رؤيتها للنور ضعفت كتير
انت فاهمنى يا ترى ؟

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-10-2011 - 12:41 PM ]

محبوبة الله الحلوة، ايه موضوع عصر الرسل معاكي بس، وازاي واحد مش بيسمع صوت الله في قلبه ويعرف يميزه!! والرب قال : [ خرافي تسمع صوتي وأنا أعرفها فتتبعني ]، ومش لازم يجي صوت ربنا زي صوت الإنسان بس على الأقل الإنسان يميز صوت الله وبتظهر ملامح الدعوة فيه، ولو اتكلنا على أن الإنسان يسمع صوت آخر ومش عارف يميز ده صوت الله والا لأ فالنتيجة خراب ودمار للمخدومين وسقوط هذا الإنسان نفسه !!!
فول كان الكاهن عايز ناس تخدم وخلاص وبيقبل اي واحد، فهل يبقى ده صوت ربنا للإنسان !!! طبعاً لأ وهذا ما أضعف الخدمة وجعلها تنهار بسبب عدم الإيمان والثقة في قوة الله والاعتماد عليها، والتعامل مع الله لا كشخص حي ولا حضور مُحيي وكل واحد مستني إجابة من إنسان وسماع من فم الآخرين لا من الله ...
وناس كثيرين اليوم - وللأسف خدام - لا يستطيعون ان يميزوا صوت الله بالروح ويقولوا في النهاية اننا نعرفه !!! مع انها معرفة عقل مش معرفة لقاء مع الله الحي !!! النعمة معك

رد مع إقتباس

اضافة رد