تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

رد: ممكن اقول حاجة

كُتب : [ 08-26-2009 - 03:09 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
سلام بمحبة لكم يا أجمل إخوة أحباء (( مبرئ المذنب ، ومذنب البريئ مكرهة عند الرب ))
وهناك مقومات كنسية للحكم على الآخرين لأجل الحفاظ على سلام الكنيسة وسلامة الرعية في نور الله وحياة التقوى والتعليم الصحيح ...

عند النظر للكهنوت عموماً لابد ألأن ننظر للقانون الكنسي قبل كل شيء ، لأن الكنيسة لم تترك الأمور في حالة من التردي أو في حالة هلامية ، لأن الحكم يصدر من قانون الكنيسة ودرايتنا به ، وكما على الكاهن واجب على أنه يقوم بالرعاية ويضع ذاته لأجل الجميع بمحبة في روح الصلاة والبذل وعدم قبول الربح القبيح كما تقول الكنيسة وأن لا يكون ضراب ( لا يضرب أحد ) أو شتام أو عصبي المزاج أو مندفع وراء مشاعره أو يحكم على الآخرين في عجالة أو لا يقدم الحب للجميع بلا تمييز ، وأيضاً أن لا يتاجر بالتقوى ويظن أنها تجارة ويصلي لأحد بفلوس في البيت أو يطالب بفلوس من أحد !!! أيضاً على الشعب أن لا يتبع راعيه أن وجده ملوماً ويحفظ الإيمان المستقيم وحياة التقوى وأن يرفض أن يقدم المال أمام الصلاة أو دخول الكاهن البيت ويقدم شكواه لأسقفه وأن لم يصغي الأسقف يقدمها للمجمع المقدس أو يرفع شكواه لقداسة البابا ...

وقد كتبنا سابقاً موضوع باسم هل يحق للشعب أن لا يتبع راعيه أن كان ملوماً ، والموضوع مش أدانه أحد وعين بسيطة أو عين شريرة ، لأن مستحيل أن يقال على الشر خير أو الخير شرّ ، ولا يُقبل أن نتبع كاهن أو نخضع له أن كان مخالفاً لتعليم الآباء أو مخالفاً للقوانين اللكنسية ونهرب من مسئوليتنا ونقبل الكاهن الذي هو بعيد عن حياة التقوى ونقدسه ، لأن كل كاهن يكسر القانون الكنسي فقد سقط من رتبته حتى أن ظل كاهن ....

ومن يريد أن يسمع لما اقول فليسمع (( قبل أن يحكم - كالعادة - أني غير ارثوذكسي أو ضد الكنيسة كما يُشاع عني دائماً )) ومن لا يريد فعنده القانون الكنسي ويرجع له ويحاول أن يفهم دوره في الكنيسة وأن يستوعب سر وحدتها في نور الله وليس باندفاع العواطف وتقديس الناس لدرجة العمى عن الخروج عن وصية الله والقوانين الكنسية بحجة لا تدينوا لكي لا تُدانوا والآية لا تعني قبول المخالفين لئلا كانت الكنيسة لا تحاكم أحد أو ترفض المبتعدين حتى لوكانوا أساقفة أو بطاركة أو كهنة ورهبان ، ولنا أن نعلم أن أريوس كان كاهن ، ونسطور كان بطرك ... الخ الخ ... فلو طبقنا آية لا تدينوا لكيث لا تدانوا على أريوس ونسطور ومقدونيوس عدو الروح القدس وغيرهم من الهراطقة وتبعنا الراعي الغير أمين وسرنا وراءه سنضر أنفسنا ونتوه عن الطريق المستقيم ، وعلينا أن لا نخلط بين الأمور وأن نميز ما بين الأدانة والحكم على الأخرين لأجل أن نسير وفق الحق ونحافظ على التقليد المؤتمنين عليه ....

أتمنى أن تدرسوا تاريخ الكنيسة وقوانينها ولا تصغوا لأحد لا يضع المراجع الكنسية وينطق بما يسمعه أو تعلمه منذ الصغر وتسلمة من خدام أفتوا بلا مرجعية من التاريخ الكنسي وقوانين الكنيسة والمجامع المقدسة لأن كثيرين جدا جدا جدا بلا دراية أو دراسة جادة أو واعية أصبحوا خدام لا يعرفون شمالهم من يمينهم واصبحوا مرشدين ومعلمين ولم يتعلموا بعد الأصول الكنيسة أو اللاهوتية وليس لديهم أصول المعرفة المرجعية وتسرعوا في ميدان الخدمة بلا تقوى أو دراسة واعية مع الصلاة والصوم بتدقيق وصاروا في ضعف روحي ولاهوتي حتى أنهم لا يقدروا أن يعينوا أنفسهم وةلا الآخرين لأنمهم تعجلوا في الخدمة ، وقد تعجل من أنزلهم الخدمة بحجة أن هذا مكسب ليهم عوض أن يضلوا أو يقعوا في الخطية وهذا ما أتعب الكنسية كلها لأن الناس تخدم بلا موهبة ولا دراسة واعية وصار الكل مُعلمين وهما ليس لديهم فكرة عن حياة التعليم الصحيح حسب الفكر الآبائي الصحيح لأنهمة لم يتعلموا على يدي آباء الكنيسة مثل القديس أثناسيوس والقديسر كيرلس الكبير والقديس أمبروسيوس والقديس مقاريوس الكبير وغيرهم من الآباء العظام ... النعمة معكم

استاذ ايمن شكرا لمحبتك ومشاركتك معانا بجد محتاجينك
بس هما مش بيهرطقوا يا ريت كانت هى دى المشكلة كنا قدرنا نتكلم وندافع عن ايمانا وعقيدتنا واحنا متاكدين ان فى اللى هيسمعنا
لكن للاسف الامور ملهاش علاقة خالص بالتعاليم الكنيسية على الاقل عندنا وبالنسبة لينا
لكن ليها علاقة بالابوة والبنوة يعنى انا عايزة اب روحى يكون قدوة ومثل اعلى ليا فى تصرفاتة ووداعتة علشان نتعلم منهم عدم محبة المال والاهتمام الزائد بمتع العالم
يا استاذ ايمن الكاهن مش بيكسر القانون الكنسى مش للدرجة دى
بس فى تحيز لبعض الناس فى بعض الامور على سبيل المثال لو فلان مات وفلان دة من اسرة عريقة تلاقى كل الاباء موجودين او فى فرح لواحد من الاعيان تلاقى كل الاباء موجودين
تعالى بقى لواحد غلبان تلاقى اب واحد وبالعافية الاب المسئول عن منطقتة على الرغم من ان كلهم وصلهم دعوة
صدقينى انا نفسى ببقى زعلانة ليهم وحاسة بيهم وبصغر النفس اللى بيحسوا بية
اباءنا بيتعاملوا معانا على انهم زيهم زينا باظبط مفيش فرق خالص لو حد جاملة يجاملة ولو حد زعلة يزعل منة ولو حد حبة يحبة ---- لا مينفعشى المسيح مكانشى بيعمل كدة ابدا ودول المفروض انهم صورة المسيح وسفراء من السماء ولا اية
انا طولت عليك اوى معلش انا اسفة سامحنى بس انا مبسوطة انك معانا وبشاركنا ويا ريت اكون قدرت اوصل لك قصدى
اقبل منى كل شكر وتقدير ومحبة

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-26-2009 - 03:11 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nana_english مشاهدة المشاركة

الموضوع مش مادى اكتر من انه رعوى
يعنى البعض طبعآ وليس الكل( ظن انه بقى زى سياسين وذوى السلطة فى مصرنا الحبيبة)

كان مرة فيه رحلة شباب من عندنا فى دير من الأديرة
وكانوا عاوزين يدخلوا يسلموا على شخصية هناك ليها صيت ومش عارفين
وهما واقفين جه أب كاهن وطبعآ فتحوا له على طول وهو داخل كان معاه ولد شاب
فقالوله يا أبونا قدسك بس اللى تدخل فقالهم معلش اصل ده ابنى
فقام واحد من عندنا وقاله وهو متضايق:
واحنا عاوزين ندخل
ما كلنا ولادك يا ابونا ولا ايه.؟

هههههههههههه
ما هو دة التحيز يا نانا معلش عديها

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 08-26-2009 الساعة 06:12 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-27-2009 - 03:00 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة

استاذ ايمن شكرا لمحبتك ومشاركتك معانا بجد محتاجينك
بس هما مش بيهرطقوا يا ريت كانت هى دى المشكلة كنا قدرنا نتكلم وندافع عن ايمانا وعقيدتنا واحنا متاكدين ان فى اللى هيسمعنا
لكن للاسف الامور ملهاش علاقة خالص بالتعاليم الكنيسية على الاقل عندنا ((( لأ طبعاً ليها علاقة بالتعليم الكنسي ولها علاقة بقوة ، لأن التعليم الكنسي بالنسبة للكاهن أنه يكون اب يرعى رعية الله باستقامة قلب وحب بلا تمييز ))) وبالنسبة لينا
لكن ليها علاقة بالابوة والبنوة يعنى انا عايزة اب روحى يكون قدوة ومثل اعلى ليا فى تصرفاتة ووداعتة علشان نتعلم منهم عدم محبة المال والاهتمام الزائد بمتع العالم
يا استاذ ايمن الكاهن مش بيكسر القانون الكنسى مش للدرجة دى ((( هذه الأفعال كسر للقانون الكنسي بالنسبة للكاهن حينما يخرج عن أصول حياة التقوى والالتزام بالرعية والصلاة من أجلها وان يبذل من حياته وماله مجهودة لأجل الجميع بلا تمييز ويدقق في تطبيق الوصية أكثر من الآخرين ويحفظ وحدة الكنسية في محبة الله بالتقوى والعبادة الجادة وأن يكون مثالاً يُحتذى به )))
بس فى تحيز لبعض الناس فى بعض الامور على سبيل المثال لو فلان مات وفلان دة من اسرة عريقة تلاقى كل الاباء موجودين او فى فرح لواحد من الاعيان تلاقى كل الاباء موجودين
تعالى بقى لواحد غلبان تلاقى اب واحد وبالعافية الاب المسئول عن منطقتة على الرغم من ان كلهم وصلهم دعوة
صدقينى انا نفسى ببقى زعلانة ليهم وحاسة بيهم وبصغر النفس اللى بيحسوا بية
((( وهذا كسر للوصية ومخالفة الكتاب المقدس لأنه مكتوب :

1- يا اخوتي لا يكن لكم ايمان ربنا يسوع المسيح رب المجد في المحاباة.
2- فانه ان دخل الى مجمعكم رجل بخواتم ذهب في لباس بهي و دخل ايضا فقير بلباس وسخ.
3- فنظرتم الى اللابس اللباس البهي و قلتم له اجلس انت هنا حسنا و قلتم للفقير قف انت هناك او اجلس هنا تحت موطئ قدمي.
4- فهل لا ترتابون في انفسكم و تصيرون قضاة افكار شريرة.
5- اسمعوا يا اخوتي الاحباء اما اختار الله فقراء هذا العالم اغنياء في الايمان و ورثة الملكوت الذي وعد به الذين يحبونه.
6- و اما انتم فاهنتم الفقير اليس الاغنياء يتسلطون عليكم و هم يجرونكم الى المحاكم.
7- اما هم يجدفون على الاسم الحسن الذي دعي به عليكم.
8- فان كنتم تكملون الناموس الملوكي حسب الكتاب تحب قريبك كنفسك فحسنا تفعلون.
9- و لكن ان كنتم تحابون تفعلون خطية موبخين من الناموس كمتعدين. (( رسالة يعقوب الرسول الأصحاح الثاني )) )))
اباءنا بيتعاملوا معانا على انهم زيهم زينا باظبط مفيش فرق خالص لو حد جاملة يجاملة ولو حد زعلة يزعل منة ولو حد حبة يحبة ---- لا مينفعشى المسيح مكانشى بيعمل كدة ابدا ودول المفروض انهم صورة المسيح وسفراء من السماء ولا اية
انا طولت عليك اوى معلش انا اسفة سامحنى بس انا مبسوطة انك معانا وبشاركنا ويا ريت اكون قدرت اوصل لك قصدى ((( صدقيني فاهم قصدك بس انا حبيت اضع الصورة متكاملة لأن القانون الكنسي من جهة شروط الكاهن وعمله متكامل ولا يدخل في اتجاه واحد فقط لأن حياة التقوى والحفاظ على الإيمان لا يفترقان أو يختلفان ، بل من يخالف القانون الكنسي أو الوصية اصبح كاسر للإيمان الأرثوذكسي لأنه لا يسلك باستقامة قلب ولا حسب ما أُعطي له !!! )))
اقبل منى كل شكر وتقدير ومحبة

عموما لا داعي للاعتذار لأنك لم تُخطأي في شيء مطلقاً

واحب أكرر ما سبق وقيل : أن الموضوع ينطبق على البعض وليس كل الكهنة بالطبع ، لأن الموضوع لا نعمم فيه أو نقصد الجميع ، لأن يوجد رجال الله القديسين وآباء في منتهى التقوى والمحبة لله وحياة البذل والعطاء حتى الاستعداد للموت من أجل خاطي واحد يعود لله الحلو !!! ...

أشكرك على شجاعتك في تناول الموضوع بجدية ومناقشة متفتحه واعيه تحاول أن تصل لجميع الاتجاهات لنصل لبرّ الأمان ومعرفة الله بصدق ، أقبلي مني كل تقدير يا محبوبة الله ؛ النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ممكن اقول حاجة

كُتب : [ 08-27-2009 - 12:13 PM ]

مممممممممممم كنا فعلا محتاجين الرد ده
لانى فعلا مش عارف كان رايي صح ولا غلط بس الى عاوز اعرفه
انا المفروض اعمل ايه لو حسيت ان ابونا ده مش مثل حلو وانه مخالف لقوانيين كهنوته او التعليم الكنسي ؟؟
وازاي اكون متأكد انى بكده مش بتدخل فى حياه ابونا الشخصيه او ان حكمى ده مش غلط ؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-27-2009 - 01:22 PM ]

اقتباس

عموما لا داعي للاعتذار لأنك لم تُخطأي في شيء مطلقاً

واحب أكرر ما سبق وقيل : أن الموضوع ينطبق على البعض وليس كل الكهنة بالطبع ، لأن الموضوع لا نعمم فيه أو نقصد الجميع ، لأن يوجد رجال الله القديسين وآباء في منتهى التقوى والمحبة لله وحياة البذل والعطاء حتى الاستعداد للموت من أجل خاطي واحد يعود لله الحلو !!! ...

أشكرك على شجاعتك في تناول الموضوع بجدية ومناقشة متفتحه واعيه تحاول أن تصل لجميع الاتجاهات لنصل لبرّ الأمان ومعرفة الله بصدق ، أقبلي مني كل تقدير يا محبوبة الله ؛ النعمة معك

يا خبر ابيض طيب دة معناة اننا هنشتكى نصف كهنة البلد يا استاذ ايمن
ههههههههههههههههههه
وهنرفض اوضاع كتيرة جدا صعب اللى بتطلبة دة اوى
عموما انا شاكرة محبتك جدا بجدا وتوضيحك للامور ربنا يعوضك
ويبارك ويثمر فى خدمتك لمجد اسم اللة
الرب معك

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 08-28-2009 الساعة 12:15 AM

رد مع إقتباس
بياناتي
¯°•.¸¸.•°¯DODO¯°•.¸¸.•° ¯
ارثوذكسي بداء يشتغل

¯°•.¸¸.•°¯DODO¯°•.¸¸.•° ¯ غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-27-2009 - 01:51 PM ]

بص يا ايمى
انا مع استاذ مينا لوقا فى رائيه وكلامه
بس فى حاجه
الكاهن قبل ما يلبس لبس الكهنوت
ربنا هو اللى بيختار مين اللى يبقى كاهن ومين اللى ميبقاش
يعنى مش اى واحد هيبقى مثلا مواظب على الكنيسه هيبقى اب كاهن
انا اب اعترافى بصراحه ولا معاه عربيه ولا حتى موبايل
يعلم ربنا بتحايل عليه يجيب موبايل علشان هو بيسافر كتير وبيبقى مشغول
وانا ببقى محتجاه جنبى ومعايا ومش بلاقيه لانه مشغول
بس روحه واحساسه بيوسونى ويعزونى
وان كان على العربيه والموبايل فافى كنايس هى اللى بتدى الاب الكاهن حاجه زى كدة
وبعدين منبصش على المظاهر من برة
ما اب كاهن كتيييييييييييير معاهم زى ما بتقولى بس متواضعين
ودة فعلا
بس مش مهم ايه اللى معاهم
المهم هل هما بيفتقدوا الناس اللى محتاجه افتقاد ام لا؟
والموقف اللى حصل مع استاذ مينا هو ومع قدس ابونا باباه
معنى كدة ان قدس ابونا اللى قابلهم مش بيفتقد الناس اللى فى منطقته
وان الناس بتجيب قدس ابونا اللى بيخدم وبيعرف رحمة ربنا ووجباته الكهانوتيه
لا تدين كما لا تدان
ربنا يباركك
انا اسفه انى طولت عليكو

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2009 - 12:13 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ¯°•.¸¸.•°¯dodo¯°•.¸¸.•° ¯ مشاهدة المشاركة
بص يا ايمى
انا مع استاذ مينا لوقا فى رائيه وكلامه
بس فى حاجه
الكاهن قبل ما يلبس لبس الكهنوت
ربنا هو اللى بيختار مين اللى يبقى كاهن ومين اللى ميبقاش
يعنى مش اى واحد هيبقى مثلا مواظب على الكنيسه هيبقى اب كاهن
انا اب اعترافى بصراحه ولا معاه عربيه ولا حتى موبايل
يعلم ربنا بتحايل عليه يجيب موبايل علشان هو بيسافر كتير وبيبقى مشغول
وانا ببقى محتجاه جنبى ومعايا ومش بلاقيه لانه مشغول
بس روحه واحساسه بيوسونى ويعزونى
وان كان على العربيه والموبايل فافى كنايس هى اللى بتدى الاب الكاهن حاجه زى كدة
وبعدين منبصش على المظاهر من برة
ما اب كاهن كتيييييييييييير معاهم زى ما بتقولى بس متواضعين
ودة فعلا
بس مش مهم ايه اللى معاهم
المهم هل هما بيفتقدوا الناس اللى محتاجه افتقاد ام لا؟
والموقف اللى حصل مع استاذ مينا هو ومع قدس ابونا باباه
معنى كدة ان قدس ابونا اللى قابلهم مش بيفتقد الناس اللى فى منطقته
وان الناس بتجيب قدس ابونا اللى بيخدم وبيعرف رحمة ربنا ووجباته الكهانوتيه
لا تدين كما لا تدان
ربنا يباركك
انا اسفه انى طولت عليكو

اب اعترافك دة نادر من نوعة يا دودو
يا بختك بية
طيب هنفترض ان الكنيسة هى اللى بتديهم العربية والموبايل علشان الخدمة وعلشان بيسافروا كتير وعلشان بيتعرضوا لمهازل فى الشارع
لازم تكون احدث موديل مش المفروض انها للمصلحة وبس وللخدمة وبس
انا اسفة الكلام مش بينطبق على معظم الاباء
والمظاهر اللى انت عايزنى مبصلهاش هى اللى بتعبر عن شخصية الاب وعن داخلة
للاسف

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2009 - 10:14 AM ]

سلام بمحبة الله المتسعة جداً والفائقة كل فكر
أولاً أحب أوضح شيء مهم للغاية ، مش كل كاهن أو أسقف اختيار من الله ، لأن الشعب هو من يزكي الكاهن ويختاره وأحياناً كثيرة يُختار الكاهن بطرق الحكم الغير سليم وعن دون درياة بالقوانين الكنسية لاختيار الأسقف أو الكاهن أو الشماس أو حتى الخادم ، لأن لو كل اختيار من الله ، فكيف اختار الله أريوس أو نسطور أو غيرهم من الأساقفة الهراطقة أو رهبان غير مستقيمي القلوب أو خدام لا يعرفون أصول الحياة الروحية أو حتى الأصول الروحية أو اللاهوتية ... الخ الخ ... فبلاش نحكم على الأمور بشكلها الخارجي دون أن نتأصل في المعرفة والفهم ، ونحكم بتسرع من الناحية العاطفية أو الميل نحو تعميم الأمور والحكم ...

ولننتبه للحديث في هذا الموضوع : لأننا لا نقول أن كل كاهن عنده سيارة أو موبايل أصبح لا يحيا حسب الأصول الكنسية ، لأن ليس الحكم بمجرد مظهر خارجي بل نتسائل ونبحث عن حياة التقوى وأصول الرعاية لشعب الله !!!

الرد على سؤال الفيلسوف :
وبالنسبة لدورنا كشعب ، نحن لا نتدخل في حياة الكاهن الشخصية في بيته أو صلواته الخاصة أو علاقته مع الله أو توبته من عدمها أو حتى غيرها من الأمور الشخصية ، بل نتكلم عن الرعاية وعلاقتنا مع الكاهن ذاته وعلاقته معنا ومع الشعب عموماً ، فأن وجدناه يخالف التعليم الأرثوكسي السليم نبتعد على الفور ولا نصلي معه أو نشترك معه في أي شيء أو نستمع إليه ... ولو لنا معرفة لاهوتية حسب الأصول الآبائية فلنتقدم بشكواه لأسقفه موضحين المخالفة والرد الآبائي عليها ونقدم الشكوى واضحة وصريحة بأدلة دامغة وليست مجرد رأي شخصي ، وبالطبع نقدم الشكوى لو نعرف هذه الخطوات ، وأبسط الأمور أن لا نصلي معه أو نتبعه أو نصغي إليه ...

وأن وجدناه ملوماً من جهة حياة التقوى وعلاقته مع المعترفين ومعنا فأبسط الأمور نبتعد ونتجنبه لا نقف وراءه في الصلاة أو نتخذه أب لنا أو مرشد ، ونبحث عن أب آخر ...

أقبلوا مني كل حب وتقدير ، النعمة معكم كل حين

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2009 - 01:34 PM ]

شـــــــــــــــــــــكــ ــــــــــــــــــرا للـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــرد

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2009 - 04:15 PM ]

اقتباس
[color=navy]سلام بمحبة الله المتسعة جداً والفائقة كل فكر
أولاً أحب أوضح شيء مهم للغاية ، مش كل كاهن أو أسقف اختيار من الله ، لأن الشعب هو من يزكي الكاهن ويختاره وأحياناً كثيرة يُختار الكاهن بطرق الحكم الغير سليم وعن دون درياة بالقوانين الكنسية لاختيار الأسقف أو الكاهن أو الشماس أو حتى الخادم ، لأن لو كل اختيار من الله ، فكيف اختار الله أريوس أو نسطور أو غيرهم من الأساقفة الهراطقة أو رهبان غير مستقيمي القلوب أو خدام لا يعرفون أصول الحياة الروحية أو حتى الأصول الروحية أو اللاهوتية ... الخ الخ ... فبلاش نحكم على الأمور بشكلها الخارجي دون أن نتأصل في المعرفة والفهم ، ونحكم بتسرع من الناحية العاطفية أو الميل نحو تعميم الأمور والحكم ...

انا موافقاك فى الجزء دة صح صح صح
فعلا ليس كل اخيار اب كاهن بيكون من الله --- كتير اوى احنا اللى بنظلم نفسنا
وبنعتمد على ذواتنا والذراع البشرى تسلم ايدك يا استاذنا تعرف انى كان نفسى اقول الكلام بس بصراحة خفت اسبب عثرة
ولننتبه للحديث في هذا الموضوع : لأننا لا نقول أن كل كاهن عنده سيارة أو موبايل أصبح لا يحيا حسب الأصول الكنسية ، لأن ليس الحكم بمجرد مظهر خارجي بل نتسائل ونبحث عن حياة التقوى وأصول الرعاية لشعب الله !!!

انا مش ضد انة يمسك موبايل او يركب عربية
خالص بالعكس دى امور مهمة للخدمة لانها هتساعدة على التحرك والافتقاد
بس بلاش المبلغة فى المظاهر بس دة كل قصدى على الاقل علشان الغلابة ميقولوش ابونا مش حاسس بينا
[b
]الرد على سؤال الفيلسوف :[/b]
وبالنسبة لدورنا كشعب ، نحن لا نتدخل في حياة الكاهن الشخصية في بيته أو صلواته الخاصة أو علاقته مع الله أو توبته من عدمها أو حتى غيرها من الأمور الشخصية ، بل نتكلم عن الرعاية وعلاقتنا مع الكاهن ذاته وعلاقته معنا ومع الشعب عموماً ، فأن وجدناه يخالف التعليم الأرثوكسي السليم نبتعد على الفور ولا نصلي معه أو نشترك معه في أي شيء أو نستمع إليه ... ولو لنا معرفة لاهوتية حسب الأصول الآبائية فلنتقدم بشكواه لأسقفه موضحين المخالفة والرد الآبائي عليها ونقدم الشكوى واضحة وصريحة بأدلة دامغة وليست مجرد رأي شخصي ، وبالطبع نقدم الشكوى لو نعرف هذه الخطوات ، وأبسط الأمور أن لا نصلي معه أو نتبعه أو نصغي إليه ...
طيب وهتقنع البسطاء ازاى بالكلام دة
[b]وأن وجدناه ملوماً من جهة حياة التقوى وعلاقته مع المعترفين ومعنا فأبسط الأمور نبتعد ونتجنبه لا نقف وراءه في الصلاة أو نتخذه أب لنا أو مرشد ، ونبحث عن أب آخر ...
اب اخر يا ريت ------- طيب ندور بقى
شكرا يا استاذ ايمن على اهتمامك ومحبتك
[
/b][/color]
أقبلوا مني كل حب وتقدير ، النعمة معكم كل حين

رد مع إقتباس

اضافة رد