تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم مدارس الاحد خدمة ابتدائى تجد هنا كا ما يخص خدمة ابتدائي

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: كيف يكون برنامج اليوم لمدارس الاحد

كُتب : [ 10-20-2010 - 09:12 PM ]

[quote=كراكيب;741547]

• مبدئيا البرنامج بتاعكم يامس مش حلو
  • هو مبدئيا لا تعليق يا انكل على البداية المشجعة دى
  • هو مش مطلوب يبقي مليان وف نفس الوقت مينفعشي يبقي قليل
  • انا من وجهة نظري ممكن يبقي البرنامج كالتالي
  • فقرة ترانيم ولازم تتضمن ترنيمة جديدة كل فترة لان مينفعش نعتمد علي نفس الترانيم هي هي طبعا دي بعد الصلاة
  • بعد كدة يبقي مثلا فقرة سنكسار ومنلتزمشي بسنكسار اليوم زي ماناس كتير بتعمل لا احنا ندور عن احتياجات اطفالنا مع ذكر طبعا ان انهاردة كذا قبطي
  • نووووووووو السنكسار مش مستحب انا شفت نتيجتة كذا مرة لانة بيشمل سير قديسين كلها شبة بعض وسير الشهداء مش اى حد يعرف يحكيها ببساطة واسلوب شيق وجميل من غير تخويف او تفاصيل مرعبة للطفل انا لما بحكى قصة شهيد للطفل عندى تاقصى حاجة اقصى حاجة ممكن اقولها ضربوة -- لكن تقف خادمة تشرح طريقة التعذيب بالصورة اللى انا شفتها دى لا حرام بجد احنا بنزرع فى اطفالنا الخوف من ربنا والتمسك بية
  • ممكن استبدالها بموضوعات تعلم مبادئ حلوة وانا اللى انا اقنعت بية امينة خدمتى زى الطاعة والمحبة والعطاء والايمان وطريقة التعامل بين الطفل وبين البيت والمدرسة والشارع وكيفية طريقة الرد على الاخرين وخصوصا المستهزئين دى كلها موضوعات الطفل بيحبها جدا وبتفيدة جدا فى حياتة العملية لانها ملومسة اكتر من التعذيب اللى شافوة الشهداء واللى هما ميقدروش يستوعبوة دلوقتى ويكون معاها قصة مناسبة للهدف
  • السنكسار على راسى من فوق وسير القديسن انا مستحقش اتكلم عنها بس مش مناسبة دلوقتى لاسباب كتير
  • بعد كدة ممكن فقرة اسئلة تكسر الروتين وتطلع العيال زي ماانتوا بتعملوا فقرة دردشة
طبعا دى لابد منها لزيادة معلوماتهم واحساسهم بمنافسة المحبة وبتبقى فرصتى اعلمهم اثناء مشاجرتهم ازاى يفهوا ان دى منافسة محبة واننا كلنا شاطرين بس دى مجرد دردشة
  • وبعد كدة فقرة طقس لانه مهم جدا ف الفترة دي لان لو الخدمة مشتركة هيبقي في شمامسة ولو مش مشتركة برده البنت بيبقي عقلها كبر ومحتاجة تفهم ايه اللي بيحصل ف كنيستها
دى فقرات ممكن تختلف من اسبوع لاسبوع يعنى هتبقى فقرة وممكن تستمر مدرة شهر مثلا على سبيل ان الخادم بيشرح سلسلة معينة ولما بتخلص بتشوف غيرها عادى بس هى حلوة ومهمة ومفيش منها مانع خالص بالعكس
  • وبعديها الصلاة متضمنة ابانا اللذي وفلنشكر صانع الخيرات وارحمني يالله كعظيم رحمتك وياريت الولاد علي قد ماتقدروا يشتركوا ف الصلاة
  • وبعد كدة توزيع الفصول
  • طبعا هتقولوا ايه ده كله وامتي
  • هرد
  • تقريبا ميعاد خدكتكم 12 لان القداس ف كنيستنا البدرشين بيخلص تقريبا عشرة ونص هنفترض 12
  • يبقي من 12 : 12 وتلت ترانيم
  • 12 وتلت : واحدة الا تلت سنكسار
  • 1 الا تلت : واحدة أسئلة
  • 1 : 1 وتلت طقس
  • 1 وتلت : 1 ونص صلاة
  • 1ونص : 2 توزيع فصول ودرس
  • لازم تدخل فقرات جديدة كل تلت اشهر ع الاقل زي فقرة الحان وفقرة لغة وكتاب مقدس وشخصيات كتابية
اكيد طبعا دة فعلا اللى بيحصل دا غير ان فى اهتمام جدا جدا باكتشاف المواهب
  • ولازم يبقي في شهريا يوم ترفيهي تعملي فيه اللي تحبيه مسرحيات اسكتشات ورش عمل اعمال فنية
  • علي فكرة انتي عارفة طبعا اني مسئول عن خمسة وساتة في ميت رهينة والبرنامج بتاعنا اكبر من ده كمان بفقرة
  • عارفة طبعا ربنا يعوضك ويبارك خدمتك
  • والفقرات موجودة وكتير بس اعتراضى انا على انها تكون شبة بعضها وورا بعضها دة بيدفع الطفل للمل وعندة حق وعلشان كدة ياريت تكون الفقرات مش طويلة ومختلفة تماما ومش كتير لانها مش بالكترة اد ما هى باهميتها
  • عارف زى اية
  • زى واحد بياكل كتير اوى وبرضوا عندة انيما وواحد بياكل قليل وصحتة كويسة
  • لان اللى بياكل كتير بياكل غلط وفاكرها بالكترة ومش بيهتم بالعناصر المختلفة اللى محتاجها الجسم
  • واللى بياكل قليل بياكل صح علشان كدة سليم
  • نفس الحكاية فى الروحيات
اشكرك يا انكل على مشاركتك واسفة على التطويل

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-20-2010 - 09:18 PM ]

[QUOTE=magdy totti;741548]

ع فكرة يا ايمى موضوع المكتبة الاستعارية

وقراءه وكتابه مواضيع
بتعملها من سن اولى وتانية
يعنى عادى جدا اننا نعملها من سن حامسه
انا عايز اقولك ان كل واحد وكل سن وليه طريقة
وانافى السن ده بعمله ازة يكتب ويقرء ومش لازم يكون كاتب ممتاز يعنى لكن الحادم لازم يعرفه ويضع الطفل ع بداية الطريق الصحيح
علشان لم يوصل سن اعدادى يكون قادر ع الكتابه والفرءه
ويكون مفيش صعوبة فى كده
يس
عموما هى اراء وكل واحد وليه فكره

طب انا هجربها وبعد ما اشوف النتيجة هقولك على رد فعل الاطفال علشان تعرف نتيجة ثمرة عملك الجميل واكيد ربنا هينمى ويبارك بسبب ايمانك الجميل دة
اشكرك يا مجدى

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-20-2010 - 09:29 PM ]

[QUOTE=magdy totti;741550]اية شخصيات كتابية دى كمان كفاية يا مجدى دا اللى اكبر منهم بكرة التطويل جدا وبمل جدا بسرعة الطفل مش هيستوعب كل دة ابدا ولا انا قصدك كل مرة حاجة مختلفة
وبعدين انا قولت فقرات وانتى شوفى اللى يناسب اولاكده شخصيات من الكتاب المقد س يا ايمى وفقرة جديدة ومفيده جا
لا بصراحة انا جيت الخدمة لقيت فقرة السنكسار دى بتتعمل كل اسبوع بس مقتنعتش بيها خالص لان سير القديسين كلها شبة بعض ولقيت الاطفال مش متحمسين ليها خالص خالص بتبقى فقرة صعبة جدا وبصراحة اكتر
الخادمات بيشرحوا سير القديسين الشهداء بطريقة صعبة جدا انا نفسى بقشعر منها بجد وعلشان كدة منعتها وطلبت بلاش سنكسار واقنعت الامينة بوجهة نظرى السنكسار مش اى حد اللى يعرف يتكلم فية صح وبطريقة مبسطة تناسب السن دة من غير ملل ولا تخويف لما تيجى تحكى للاطفال قصة القديس كبريانوس والقديسة يوستنيا وهما حافظنها يبقى لازمتها اية يعنى هو واجب عسكرى ومنهج حكومى لازم نلتزم بية ولا اية
لا مش حبيت فقرة السنكسار دى خالص

القصة مش قصة واجب عسكرى ولا حاجه
هى احتياجات الطفل تحتاج اية فى السين ده زى ماا ميلاد قالك
وكمان لو الاولاد مش قاابلين ده لان الخادم نفسه مش مبتكر
والابتكار انه ممكن بقول قصة يكون عاارفنها بس بطريقة مختلفه ويكون فى معلومات اكتر
ومش شرط قديس اليوم ولا سيرة قديس معروف

يس يااايمى ااكيد انت

اكيد انا اية انت النور قطع عندك وانت بتكلمنى ولا اية ؟؟
يا مجدى حاول تفهمنى سير القديسين والشهداء مش مجرد قصة بحكيها وبزود معلومات ابنى او بنتى للتعرف عليها لازم الطفل ياخد منها تطبيق عملى فى حياتة وبعدين فى حاجة مهمة اوى المنهج بتاع المرحلة اللى بعتتة لينا الاسقفية فية كتيررر جدا من شخصيات عظيمة
هتكون فرصة للطفل يعرف كتير وصعب انى اذكرهم لانهم فعلا كتير ومنهم مارجرجس ربنا يستر بقى ويتشرح بطريقة صح
يعنى متقلقشى من النقطة دى خاااالص
وعموما انا برغم اختلافى معاااك فانا بحترم وجهة نظرك برضوا
وبشكرك حقيقى على كل كلمة قلتها
انا بتعلم منكم كلكم
ربنا يعوضك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-20-2010 - 09:41 PM ]

[quote=كراكيب;741553]

• واضح ياايمي ان العيب في الخادمات
  • الخادمات كلهم احسن منى مقدرشى اتكلم عنهم
  • وحتى لو فرضنا دى انا اعمل فيها اية ؟؟
  • ومنع السنكسار ده شيء غلط والقصص مش شبه بعضها
  • منعها غلط وشرحها بالطريقة دى غلط اكبر مينفعشى
  • يامس انا بخدم ف مرحلة ابتدائي بقالي تمن سنين انا مبستعرضش تاريخ لكن بقول علي اثباتات عمر مالولد زهق لان الخادم عارف هو بيعمل ايه
  • مش مقياس طبعا
  • وبعدين دور امين الخدمة انه يوجه مش يمنع فقرة
  • يا انكل انا مقدرشى اقول الكلام دة مش من حقى
  • والشخصيات الكتابية ضمن البرنامج اللي عندي ف القرية والاولاد بيستقبلوها لان الخادم بيقدر يوصلها
  • راجعوا طريقة شرح الخادمات يامس مش تحرموا الطفل عشان خاطر الخادمة مش عارفة ولو مش عارفة تدي سنكسار يبقي اسمحيلي يامس هي مش هتعرف تدي حاجة ودي عن خبرة
  • طيب انا اعمل اية طيب برضوا انا زيى زيهم مليش سلطة اتكلم فى اوضاع شايفاها غلط ومن الخبرة بردوا
  • على فكرة كدة انت دخلت فى شارع اسمة الادانة وانت مش واخد بالك يا انكل ميلاد
  • وانا بقدملك دعوة بصفتي امين اسرة رابعة وخامسة وساتة تيجي مرة تشوفي البرنامج بتاعنا ماشي ازاي ف الخدمة وتلاحظي بنفسك هل في ملل او عد استيعاب ولا لا
  • ربنا يبارك خدممتك واولاد والخادمات والخدام كلهم
ههههههههه
مرسى جدا على دعوتك حقيقى شاكرة محبتك
وطبعا دة شرف ليا ومرسى اكتر لمشاركتك ربنا يعوضك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-20-2010 - 09:58 PM ]

[QUOTE=aymonded;741563]

بصراحة وباختصار شديد أحب أركز على كام نقطة مهمة للغاية مع احترامي طبعاً للجميع وجميع الخدمات التي تُقدم في كل مكان ....

من خلال خبرتي - الصغيرة والقليلة - في خدمة المراحل الصغيرة وبخاصة في مراحل الطفولة أستطيع أن أقدم لكم بعض النقاط للمراعاه :
* التطويل أكثر من ساعة وربع أو بحد اقصى ساعة ونصف عموماً في الخدمة ككل يجعل الطفل في عدم القدرة على المواصلة والتركيز ، وينبغي أن يراعى الجميع قدرات الأطفال في المتوسط ككل ، ولا ينظر أنه يوجد أطفال عندها تركيز أعلى وقدرة على المكوث لوقت أطول ، لأننا نعمل على الأغلبية الأقل في التركيز والقدرة على المواصلة ، لأن الطفل بطبعة يميل للحركة والنشاط وأن حاولنا نحجم من نشاطة وحركته سيؤدي يا إما إلى المشاغبة والقلق في داخل الفصول ، يا إما سنشل قدارتة مع المواصلة وإصابته بالجمود ...

صح يا استاذ ايمن
ياااااة انت فين فين من بدرى اخيرا لقيت حد يفهمنى ويوافقنى
الطفل مش بيحب التطويل وساعتين كتير ولو فرضنا يبقى على الاقل يبقى فى فاصل يلعبوا ويعملوا حركة يستعيدوا تركيزهم تانى وبعدين نكمل
* سرد السنكسار أو قصص القديسين بتفاصيلها ولمدة تزيد عن 10 دقائق غير مستحب ، بل ينبغي إعادة القصة بطريقة مختصرة ومركزة جداً وبطريقة بسيطة تشد الطفل للفضائل التي توجد فيها مع عدم التركيز على طريقة استشهاد القديس لأن الحديث عن القتل والتعذيب غير مستحب أن يُنقل للأطفال لأنها تشوه بساطتة وتصيبه بإحباط ( نؤجلها لسن أكبر ) ، ولنبتعد أيضاً عن أي ذكر لقطع رأس أو غيرها من الأشياء التي تخوف الطفل ونتحجج أن القديس حدث له هذا ، بل ممكن ان نقول أنه استشهد لأجل محبة المسيح ونعبر على التفاصيل ونركز على محبته لله لنرسخ قوة المحبة عند الطفل ولا يكون التركيز على التعذيب أو القتل ...

طيب واذا كان الخادمات مش عارفين يعملوا دة ومش مستوعبين مدى تاثير التفاصيل الغير مستحبة على مشاعر طفل برئ نعمل اية ؟
* يجب مراعاة الترانيم وطريقة تقديمها وأن لا تكون طويلة بل قصيرة ونغمتها بسيطة وكلماتها حلوة وواضحة ، ولو كانت طويلة نختار منها بيتين أو ثلاثة فقط ...
* التركيز في الصلاة وعدم التطويل أكثر من 10 دقايق
* أن لا توضح أكثر من فقرتين أو ثلاثة بالكتير جداً ( مع ان هذا كثير ) لأن أكثر من ذلك يصيب بالتشتيت وعدم التركيز أو فقرة تجعله ينسى ما قبلها .
تمام تسلم ايدك صح كدة اشكرك حقيقى من قلبى على كلامك

طبعاً زمان لما كنا بمدارس الأحد كان كل الوقت الذي نقضية ساعة واحدة فقط بكل الفقرات ، فلازلت أذكر بعض الموضوعات والكلمات والأحداث إلى اليوم ، وفعلاً الموضوع لا بكثرة الفقرات ولا بطول اليوم ، بل بالتركيز وتقديم كل ما هو مفيد مع الصوم والصلاة من أجل الأولاد ...
وجبة غذائية روحية جميلة واحدة كل اسبوع متكاملة العناصر
تكفى لشبع الطفل والمخدوم بصفة عامة اكتر من الكترة ومجرد النشاط والمعلومات الذهنية فقط

وأهم ما أريد ان اقوله وقد اختفى واندثر في هذه الأيام هو :
اجتماع الصلاة لخدام المرحلة مع أمين الخدمة لأجل الخدمة والأولاد ، لأن هذا ما قد تعلمناه حتى من سفر أعمال الرسل انهم اجتمعوا وصلوا من أجل إرسال أحد للخدمة أو من أجل مشكلة أو من أجل أي أمر من الأمور ، فلو لم يكن هناك اجتماع اسبوعي للخدام لأجل الصلاة سوياً فكيف يخدمون !!!! ومن يخدمون !!! والكلام النظري بأننا نخدم الله ولا نجتمع لكي ننال منه قوة لا ينفع لأنه نظرية فقط ، وحياتنا مع الله ليست نظريات بل روح وحياة ، فأرجو أن يستوعب خدام اليوم أهمية الصلاة والامتلاء بالروح القدس ليكون لهم قوة الخدمة وروحها الحلوة التي من الله ...
وينبغي أيضاً أن يكون هناك فرصة لكل خادم لكي يمتلئ من الله في مخدعه وجلوسة المستمر واليومي مع الله ، لأن كثير من الخدام لا يوجد عندهم الوقت للمخدع او للقراءات الشخصية للنمو الروحي والامتلاء من الله ، فيشغلون وقتهم ليلاً ونهاراً بالخدمة ناسيين مخدعهم وعلاقتهم مع الله مما يجعلهم يسقطون في حيل عدو الخير ويدخلوا في حالة تغرب عن الله الذي يخدمونه بالجسد وليس بالروح ، لأن الروح القدس ينطفأ بعدم الصلاة والاهتمام ، فهو الذي يقود النفس حيث ما شاء لأجل الخدمة ، وأن أنطفأ فينا ولم نربي علاقة صادقة وواعية معه فكيف نخدم وبأي روح نخدم !!! ...

باعتذر جداً عن التطويل ولكن أحببت أن أضع نقاط هامة للغاية

تُفيد الخدمة لو تممناها بالروح بوعي واستنارة حقيقية

النعمة منعكم جميعاً آمين

ااااااااااااااااااااة جيت انت بقى وضغطت على الجرح دوست على الوتر الحساس بص انا علشان بيتى من الازاز وعارفة ضعفى وعجزى وتقصيرى فى روحياتى هقولك لا تعليق
بس صدقنى احنا مش عندنا اجتماع صلاة دة
مش بشوفهم يعملوة اصلا كل واحد بيصلى فى بيتة ممكن فى خدمة القرى انا حضرتة وشوفتة مرة واحدة وكان معايا 3 غيرى وكان فعلا رائع وكان هيبقى اروع واروع لو كانوا الخدام كلهم موجودين
عموما الرب قادر ان يعينا ويجعل منا اناء صالح لمجد اسمة القدوس

اشكرك استاذ ايمن على محبتك ومشاركتك الاكثر من رائعة الرب يبارك حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-20-2010 - 10:43 PM ]

ربنا يفرح قلبك ولنصلي أن يعطي الله وعياً للخدام في داخل القلب ، حتى يخدموا اسمه بالتقوى وإرشاد اروح القدس لا بمجرد أفكار بشرية بدون روح، ويدركوا أهمية اجتماع الصلاة معاً ليحل الروح القدس على الجميع ويسكب من غنى الله وروح الخدمة مع الحكمة وكشف إرادة الله لكل قلب كما كان يعمل مع آباء الكنيسة بقوة ...

وبالنسبة لموضوع السنكسار مش لازم التقيد به حرفياً ، ممكن إحضار أي قصص لحياة القديسين وعلى الأخص الذين لم يستشهدوا [ فهل السنكسار اتكتبت فيه كل سير القديسين اللي ظهروا على وجه الأرض - كُتب فيه فقط ما هو معروف في وقت كتابته عندما كُتب في القرن الرابع في أحد الأديرة ] ، وممكن نعرض حياة القديسين مثل القديس أغسطينوس وغيره من القديسين الذين حبوا الرب من القلب ووهبوا أنفسهم لأجله ، ويوجد قصص للأطفال اللي سلكوا بمحبة لله بتركيزهم على الأمانة في كل شيء وغيرها ....
مش لازم نركز على الشهداء وعلى الأخص في الطفولة ، بل نركز على فضائل القديسين في حدود إمكانيات الطفل ، وايضاً لا نركز على الرهبنة ، لأن بينشأ عند الطفل لغاية الكبر أن الذين يريدون أن يعيشوا لله الرهبان فقط ، أما الذين في العالم فهم ناقصين ولن يبلغوا الكمال الإلهي إلا لو كانوا رهباناً وهذا خطير لأنه يجعل الطفل لا يشعر بأن الله يخص الذين يعيشون في العالم أو الأطفال الذين لم يترهبنوا بعد أو تنشأ عنده رغبة للرهبنة ظناً أن هذا هو الطريق الوحيد للوصول إلى الله ، مع أن هذا خطأ رهيب يفقد الكنيسة كلها قوتها ، لأن ليس كل القديسين كانوا رهباناً فقط ...

عموماً لكي لا أطيل ، في النهاية أشكرك على فكرة الموضوع الأكثر من رائع ؛ النعمة تملأ قلبك سلام وفرح الروح القدس

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-21-2010 - 07:15 PM ]

اشكرك يا استاذ ايمن حقيقى على محبتك و مشاركتك اللى دايما بتكون افادة لينا كلنا وبتزيد الموضوع اهمية
وموضوع الرهبنة دا كمان انت لفت نظرى لحاجات كتير مكنتش شايفاها وفعلا عندك حق حتى شرح قصص الرهبان احيانا بنوصلة غلط وبطريقة تجيب نتيجة عكسية صح عندك حق
حقيقى اشكرك من قلبى ربنا يخليك ويعوض تعب محبتك

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-21-2010 - 11:00 PM ]

ربنا يفرح قلبك ويغمرك بملء سلامه يا أروع أخت حلوة محبوبة الله والقديسين
ولنصلي بعضنا من أجل بعض ومن أجل الخدمة
النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-25-2010 - 09:48 PM ]

اية يا خدام انتوا سكتوا لية ؟
انا عايزة اسمع باقى الاراء واالاقتراحات
علشان اعمل برانامج انا كمان واخد رايكم فية

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-27-2010 - 04:33 PM ]

[QUOTE=emmmy;741726]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة

• راجعوا طريقة شرح الخادمات يامس مش تحرموا الطفل عشان خاطر الخادمة مش عارفة ولو مش عارفة تدي سنكسار يبقي اسمحيلي يامس هي مش هتعرف تدي حاجة ودي عن خبرة
  • طيب انا اعمل اية طيب برضوا انا زيى زيهم مليش سلطة اتكلم فى اوضاع شايفاها غلط ومن الخبرة بردوا
  • على فكرة كدة انت دخلت فى شارع اسمة الادانة وانت مش واخد بالك يا انكل ميلاد
  • انا هرد ع الجزئية دي بس
  • يامس مع احترامي لحضرتك انتي مش فاهمة اساسا يعني ايه ادانة
  • ادانة يعني اذكر شخص لشخصه بخطية معينة فيه ويكون هدفي هو ذكر مساوءه
  • الهدف هو اللي بيحدد الادانة من عدمها
  • ياريت تفهمي يعني ايه ادانة قبل ماتلحقي بحدج خطية هو وقع فيها وهو موقعشي فيها
  • وعلي فكرة كلامي ده ع الخادمات اللي عندكم انتي قلتيه قبلي بس بطريقة تانية
  • ربنا يباركك

رد مع إقتباس

اضافة رد