تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > المنتديات المسيحية العامه > الموضوعات الشبابية

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

افتراضي رد: العلاقة العكسية بين القهوة ( الكافيه ) و الخدمة

كُتب : [ 02-17-2009 - 12:47 PM ]

شكرا لهاني ورومي وياريت الفيلسوف يكمل الحوار وشكرااستاذ ايمن علي المقولة الحلوة وياريتنا كلنا نعمل بيها

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
Madares-Ela7d
ارثوذكسي مكافح

Madares-Ela7d غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-17-2009 - 09:32 PM ]

فى خدام بتروح القهوة مش عشان خدمة او افتقاد او غيره ولكن بتروح لغرض التسلية (وده مش غلط) ولكن زى ما قال ايمن العيب مش فينا لكن فى طريقة استخدمنا للشئ يعنى الخادم ممكن يجلس على القهوه لكن بطريقة لائقة به
كخادم (يعنى بدون شرب سجاير ولا هزار خارج ) بل ممكن عن طريق كده يجذب الناس البعيدة عن الكنيسة
موضوع فعلا جميل

رد مع إقتباس
بياناتي
UNDERTAKER1973
ارثوذكسي جديد

UNDERTAKER1973 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-18-2009 - 03:39 AM ]

لا ادرى ما العلاقة بين الخدمة لله وبين القهوة؟ مختصر الكلام ولا مجال للاطالة القهوة ليست عيب ولا حرام ومن يجلس على القهوة ليس بفاعل جريمة فى حق نفسه ولا حق الهه ولا فى حق حد خالص .القهوة زى اى مكان فى الدنيا فيه الحلو وفية الوحش بس الانسان الحكيم هو اللى ميقربش من الوحش وميعملوش .يعنى انت ممكن تقول انا مقعدش على قهوة عشان ما اسمعش شتيمة هارد عليك واقولك يعنى هو انت وانت ماشى فى الشارع مش بتسمع شتيمة يبقى ما تمشيش فى الشوارع بقى ولا ايــــة؟وربنا اداك القدرة على الاختيار فلما تلاقى ان مثلا ان "اى مكان بيعثرك "تسيبه وتمشى مش القهوة وبس .
بالنسبة لو انت خارج من القهوة ولقيت طفل انت بتخدمه :انا بالنسبة ليا عادى عشان انا مش بعمل حاجة غلط وانا واثق من نفسى وفى المكان وفى الناس اللى انا قااعد معاهم العيب على اللى بيقولوا فى الكنايس بلاش الخادم يقعد فى القهوة عشان منظره !,,مال منظره هو قاعد بيعمل اية دا قاعد مع اصحابه فى مكان عام الناس كلها شايفاه اية المانع !!
العيب ان احنا بنهتم بالظاهر بس !!طيب ما الطفل لما هو واهله يشوفونى خارج من القهوة انسان محترم مش بقول كلمة خارجة متعودين على اسلوبى الواحد اللى فى الخدمه فى الكنيسة هو الاسلوب اللى لما بخرج من القهوة بتكلم بيه هنا هيبقى فيه عدم ازدواجية !بتكلم باسلوب المسيح الشخص المحترم فى اى مكان تحطنى فية !!هههه على كده بقى الخادم مش يخش اى مطعم ولا ماكدوناالدز عشان مثلا والد احد الاطفال بيقول لابنه وهو بخيل ومش راضى يدخله وبيقولوه اللى بيخش هنا دول وحشين ولا اية؟؟؟؟على كده لما الطفل يشوف الخادم طالع من ماكدونالدز هيقول عليه من الكفار !!!!!!!

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

رد: العلاقة العكسية بين القهوة ( الكافيه ) و الخدمة

كُتب : [ 02-22-2009 - 11:36 PM ]

الموضوع مثير للجدل بجد الموضوع هااااااااااااام جداااااا وله وجهاااااااااات نظر مختلفة ومحير
مااااذا انا لو دخلت القهوة ورايت طفل مااااا موقفى من ذللك الصراااااحة مش عااارف اية هاااااايكون رد فعلى
فى ذللك على العموم انا اقول راااااى مش لازم اقعد فى البلد
اقعد خااارج البلد دة لو انا عاااايز اقعد دة علشان ابعد عن الا حراج من الا طفااااااااال با الذات لو اطفااااااال فى مر حلة ابتدائى لا يستطيع المناقشة معهم
بس انا لا امناع من الجلوس على القهوة اين وفين نجتمع احنا كا صدقاء يا احباائى الزمان يختلف وطاااالما انا مش بغضب ربنا يبقى مش لازم النااااس المهم انا اية صح ولا خطا نحن نسير ونفهم الاشياء خطا
ربنا يعوضك انا مستنى الرد

صلى من اجلى

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-05-2009 - 01:15 PM ]

بولس الرسول بيقول فيما معناه ان لو اخويا هيعثر بسببي عشان اكل معين فالمفروض اني مكلش الاكل ده وعلي هذا الاساس يبقي لو قعدتي ع القهوة هتعثر غيري يبقي بلاش منها
شكرا لانر تيكر
وشكرا لمجدي وردك جميل قوي
احنا كخدام خطوتنا محسوبة علينا
ولو حسينا اننا هنتنازل عن القهوة مقابل الخدمة يبقي لازم نستحمل

رد مع إقتباس

اضافة رد