تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

فعل ورد فعل 14

بسم الاب والابن والروح القدس الاله الواحد امين سلام ونعمه لكل ااعضاااء ومشرفين ارثوذكس اازيكم ياارب تكونواا بخير بعد السلامات مشكلة النهاارده فى فعل ورد فعل رقم 14

اضافة رد

الصورة الرمزية magdy totti
magdy totti
ارثوذكسي فضى
magdy totti غير متواجد حالياً

Heart01 فعل ورد فعل 14

كُتب : [ 02-22-2010 - 12:22 PM ]

بسم الاب والابن والروح القدس الاله الواحد امين

سلام ونعمه لكل ااعضاااء ومشرفين ارثوذكس
اازيكم ياارب تكونواا بخير
بعد السلامات
مشكلة النهاارده فى فعل ورد فعل رقم
14
مشكلة كبيرة
مشكلة فعلناا من مشااكل الشباب اللى تحتاج حكمة
فى التصرف مش هاا اطول عليكم القصة وما فيهاا
ان فى بنت فى مرحلة ثانوى البنت
طيب ااية رايكم نسمع القصة من الخادمه بيتها
ونشوف ها تقولناا اية

انا خادمة فى ثانوى وعندى بنت للاسف تصرفاتها مشحلوة ومش طبيعية خفيفة جدا وطايشة جدا يعنى مثلا ممكن تكلم اى حد وممكن تقف فىالشارع مع اى حد وعندها استعداد تعمل اى حاجة بس تلفت الانظار ناحيتهاللاسف مش محبوبة من اخواتها فى الاجتماع مش بيكرهوها لكنمش بيحبوا التعامل معاها بيحسوا انها شاذة وبحكم سنهم هما معذورين انا لو مكانهموفى سنهم هتجنبها ومش هصاحبها علشان على الاقل محدش يقول انى زيها لان للاسف دةتفكيرنا

ومن احداث كتير مش عايزة ادوشكم بيها عرفناانها مش مظبوطة واحتمال كبير جدا جدا تكون على علاقة بشاب مسلم دا مش مجرد تخمينلكن فى احداث بتقول كدة وبتقول انة ممكن جدا

انا بقىكخادمة المفروض اعمل اية ؟
انا نفسى اروحلها على طول علشاناصاحبها واقدر بنعمة المسيح افهما بتبعشى الغالى بالرخيص متبعشى الدهب بالترابلكن مقدرشى اروح لوحدى انا اخاف ادخل بيوت لوحدى اصلابصراحة والخادمة اللى معايا متزوجة ومش فاضية خالص تروح معايا كل شوية افتقادهاانا حاسة انها لو حصلها حاجة وسابت المسيح مش هسامحنفسى ابدا حاسة انى مش عارفة افكر لانى داخل دائرة المشكلة

انا عايزة اسمع تعليقاتكم وارشادكم ومستعدة للاجابة على اسئلتكم واستفسارتكموهتناقش معاكم عن طريق اخونا المحبوب مجدى

وربنا يعوضكم

هى دى القصة

عاايز كل واحد يضع نفسه مكان الخادمة دى

ويقولناا ازى يتصرف

عاايز رد فعل كل وااحد

ويااريت اللى عنده مشكلة وعاايز يعرضهاا فى فعل ورد فعل

يبعتلى على الرسائل الخاصة

فعل ورد فعل 9

ف ورد ف 10 عاجل

فعل ورد فعل 12

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
dina_285
ارثوذكسي متألق

dina_285 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: فعل ورد فعل 14

كُتب : [ 02-22-2010 - 03:26 PM ]

بصي انتي لازم تفتقديهااااااااا وتقعدي معاهاااااااا
وتتكلمي وتحاولي تتقربي منهااااااا باي طريقه
صاحبيهااا حاسسيها انك مهتمه بيهاااااا
وانك بتحبيهااا ونفسك تصاحبيهاااااااااا دا في الاول
ومتحسسيهااااش انك بتصحبيهااا علشااااان تحاولي تنصحيهااا
مش اكتر بالعكس علي قد ما تقدري قربي منهاااا
يمكن لماتتقربي منهااا تعرفي تقنعيهاااااااا
ولازم ولابد من الافتقاااد ثم الافتقاد رغم الظروف اللي عندك
لان مينفعش نقصر في حقهااااا لازم نعمل اي محاوله
ولازم تجربي معاهاااا كل الطرق
وربناااا يقدرك ويتدخل ويساعدك في اقناعهاااااااا
وعرفيهاااا ان اللي بيسيب دينه علشان شهوه بيضيع
وكمااااان في الكنيسه لازم تخلي البنات تتعامل معاهااااا
بطريقه كويسه مينفعش يعاملوهااا بالشكل اللي بتقولي عليه دااااااا
حااولوا تحتوهااااااا وتحسسوهااا بالحب والاهتمااااام
لانهاا اكيد مش لاقياااا الحاجاااات دي في البيت
وماافيش اهتمااام ولا حب واحترام ولا متاابعه ولارقابه
من اهلهااااااااا ودي اهم الاسباااااااب
وانتي كخاااادمه لابد من التصرف بحكمه مش لازم تروحي البيت
بس في الكنيسه بعد الاجتماااع
ممكن تقعدي وتتكلمي معاهااااااااا لحد متتصرفي وتدبري اموروك وتروحي تزوريهااااا في البيت
ارجوكي عدم الاهمااااااال والاهتماااااااااام بجديه والمتااابعه
معاهاااااااااا باي شكل ومحاولة احتوائهااااا
ااسفه علي التطويل
وربناااا يقويكي ويسااااعدك

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-22-2010 - 03:47 PM ]

[QUOTE=totit;652916]

انا خادمة فى ثانوى وعندى بنت للاسف تصرفاتها مشحلوة ومش طبيعية خفيفة جدا وطايشة جدا يعنى مثلا ممكن تكلم اى حد وممكن تقف فىالشارع مع اى حد وعندها استعداد تعمل اى حاجة بس تلفت الانظار ناحيتهاللاسف مش محبوبة من اخواتها فى الاجتماع مش بيكرهوها لكنمش بيحبوا التعامل معاها بيحسوا انها شاذة وبحكم سنهم هما معذورين انا لو مكانهموفى سنهم هتجنبها ومش هصاحبها علشان على الاقل محدش يقول انى زيها لان للاسف دةتفكيرنا
  • انتي بتقولي للاسف اذن انتي مش موافقة علي ده يبقي انتي من مهمتك انك تغيري التفكير ده عند بناتك واكيد هما ملاحظين زي ماانتي ماقلتي يبقي المفروض عليكي كخادمة قدام ربنا انك تعلميهم ده لان هيفرق معاها قوي احساسها بانها محبوبة

ومن احداث كتير مش عايزة ادوشكم بيها عرفناانها مش مظبوطة واحتمال كبير جدا جدا تكون على علاقة بشاب مسلم دا مش مجرد تخمين
  • لا كدة اصبح تخمين لانك بتقولي احتمال واعتقد انه من السهل عليكي انك تعرفي اذا كان ده حقيقة ولا لا لانك اكيد تمتلكي خيوط معينة هتوصلك لده
لكن فى احداث بتقول كدة وبتقول انة ممكن جدا

انا بقىكخادمة المفروض اعمل اية ؟
انا نفسى اروحلها على طول علشاناصاحبها واقدر بنعمة المسيح افهما بتبعشى الغالى بالرخيص متبعشى الدهب بالترابلكن مقدرشى اروح لوحدى انا اخاف ادخل بيوت لوحدى اصلابصراحة
  • اسمحيلي فين ثقتك بربنا انا طبعا ضد اني اجرب ربنا لكن اذا كان هذا البيت بيت مسيحي وده طبعا الواقع لانه بيت بنتك يبقي فين الخوف اختاري الميعاد اللي تضمني فيه وجود البنت وامها لكن تقولي بخاف وتضيعي البنت يبقي ساعتها مع احترامي ليكي تستاهلي عقاب الله وحتي لو مش هتقدري علي ده ياستي استغلي اليومين دول معظم الكنائس الاباء الكهنة اللي فيها بيروحوا افتقادات في الصوم الكبير احكي لابونا لو هو علي معرفة بيهم وروحي معاه البيت عندها لكن الحل مش في البيت وبس اشبعيها عن طريق انكوا تخرجوا مرة تروحوا تشتروا حاجات تبعتيلها رسايل وممكن برده تستعيني بخادم كبير يروح معاكي البيت عندها بس لو عملتي ده متنسيش تعمليه مع بقية البنات والا هي هتحس بان في شيء مش مظبوط وده ممكن يخليها تبعد اكتر عن طريق العناد لان طبيعة بنت ثانوي بتميل للعناد
والخادمة اللى معايا متزوجة ومش فاضية خالص تروح معايا كل شوية افتقادهاانا حاسة انها لو حصلها حاجة وسابت المسيح مش هسامحنفسى ابدا حاسة انى مش عارفة افكر لانى داخل دائرة المشكلة
  • ربنا يعطيكي التفكير لكن انا عاوزك لو اتاكدتي فعلا م الموضوع ده ومن انها ممكن تسيب المسيح انك تستخدمي حد قريب منها يكون حكيم ويكلمها بالمنطق والعقل وبس مش هقولك يكلم بالروحانيات وكدة لان دي مش هتجيب معاها نتيجة بس اتحركي متقفيش وتقولي بعد كدة يارتني كنت عملت كذا وياريت طبعا تبلغي اب اعترافها وياريت يكون حكيم لانه لو مش حكيم ممكن يضيع الدنيا وبقولك تاني كوني حكيمة علي قد ماتقدري البنت اكيد ذكية دوري علي الحتة اللي بتحبها واتاكدي من اي موضوع هتكلميها فيه لانها لو حست للحظة انك بتتهميها باطل استحالة تسمعلك بعد كدة

رد مع إقتباس
بياناتي
menovich
Iesus Naserenus

menovich غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-22-2010 - 08:37 PM ]

اولآ : ربنا يرشدها ويهديها للطريق الصحيح

ثانيآ : واجبك كخادمة لابد من افتقاد اولادك مهما كانت ظروفك لان الافتقاد شرط اساسى من شروط الخدمة

ثالثآ : انا عارف ان البنات مش سهل اقناعهم عن طريق بنت لأنه بذلك تعتبر الطرف الأول غيرة من الطرف الثانى

بمعنى انا بنت مش ممكن اسمع الى بنت مثلى لانى هفتكر انها بتغير منى والغيرة دية عبارة عن نصيحة

رابعآ : اذا كنتى بالفعل تريدى مساعدة بنتك هذه لابد من ادخال شاب حكيم يكون ايضآ خادم مع سرد القصة له سوف يقوم أو يحاول اقناعها بالعودة والرجوع والتفكير فى افعالها مرة اخرى

خامسآ : نقوم برفع صلواتنا الى الله لمساعدة هذه الاخت العزيزة ونرجو من المسيح ان ينير عقلها وذهنها وفكرها وقلبها

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-23-2010 - 01:24 PM ]

ده رد الحادمة على كلام دينا
مرسى يا دييا
نا على محبتك ومشاركتك الجميلة وكلامك اللى انا فعلا محتاجاة
وعرفيهاااا ان اللي بيسيب دينه علشان شهوه بيضيع
وكمااااان في الكنيسه لازم تخلي البنات تتعامل معاهااااا
بطريقه كويسه مينفعش يعاملوهااا بالشكل اللي بتقولي عليه دااااااا

حاضر هعرفها طبعا اكيد يا دينا واحكى لها نماذج كتير لناس باعوا المسيح وكان مصيرهم اية

• بس البنات يتعاملوا معاها كويس دى --- هما مش بيعاملوها وحش يا ينا هما باعدين عنها بسبب تصرفتها الوحشة الشاذة وطبعها العنيف وعنادها ودة طبيعى لانهم صغيرين ميقدروش يستعبوا يعنى ايةالمسيح دخل بيت العشارين والخطاة وبحكم سنهم انا مقدرشى اعمل غير انى اعلمهم المحب لكن مع دة لازم نبقى واقعيين ونراعى الظروف التفكير اللى بتحملة تقاليدنا ومجتمعنا الناس مش بتسكت ومعنى ان بنت تصاحبها وتمشى معاها على طول تبقى زيها حتى لو مش صحيح
لانهاا اكيد مش لاقياااا الحاجاااات دي في البيت
وماافيش اهتمااام ولا حب واحترام ولا متاابعه ولارقابه
من اهلهااااااااا ودي اهم الاسباااااااب

للاسف يا دينا هى دى الحقيقة فعلا انا كنت عندها من 3 ايام وقعدت معاها وكان معايا خادمة تانية واتكلمنا معاها بس كلام عادى عن حياتها وعلاقتها بالبيت عرفت منها وبكل صراحة انها بتكرة ابوها وعلاقتها بية وحشة جدا لاسباب معينة

انا صديقنى مستعدة اعمل حاجة علشانها انا لو حصلها حاجة مش هقدر اتحمل ذنبها بس انا حاسة انى داخل دائرة المشكلة علشان عقلى مشلول ومذهول وخصوصا دى اول مرة اقابل المشكلة دى

شكرا يا دينا مرة تانية وعلى فكرة انتى مش طولتى ولا حاجة انا شاكرة محبتك على كلامك ربنا يعوضك صلى من اجلى

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-23-2010 - 01:26 PM ]

بالنسبة لكلام كراكيب

اول تعليق اغير تفكيرهم ازاى ياكراكيب دة كدة هندخل فى قضية تانية خالص دى افكار مجتمع بحالة ومش معنى انى كنت صريحة معاكم ومع نفسى يبقى انا موافقة بس دة اللى بيحصل فعلا وانت عارف دة كويس يعنى لو بنت وحشة واخلاقها وحشة وتصرفتها مش مظبوطة ومصاحبة بنت كويسة هيتقال عنها وحشة هى كمان وخصوصا فى السن دة يمكن لو احنا الكبار تبقى معقولة وممكن الاحداث تختلف وبعدين الكلام دة جاى من الاهل اهل بنت منهم حذروها من انها تمشى معاها واخوها هددها بانة هيضربها لو عرف انها بتصاحبها لانة شافها مع فلان وعيلان -- الموقف كبير مش صغير
واكيد احنا بنحاول نتاكد من صحة الكلام على فكرة مش مجرد تخمين لكنة اكبر من كدة صحيح مش تاكيد مؤكد لكن فى احداث مش طبيعية وبتدل على وجود شئ غلط

ثقتى فى ربنا كبيرة جدا وانا مش عندى شك فى محبتة بلاش القسوة دى يا ميلاد عقاب ربنا ليا لوانا مقصرة لو فى ايدى شئ ممكن اعملة ومعملتوش ربنا يعلم انا مهمومة علشانها اد اية ونفسى اعمل حاجة علشانها وعلشان كدة لجات لكم تساعدونى
على فكرة --
فكرة الخروج معاها دى حلوة اوى انا ممكن انفذها مفيهاش حاجة تقلق زى انى اروح البيت لوحدى -- بس هقولها اية لازم الامور تبقى طبيعية ومفيهاش شئ غريب علشان هى متحستش بحاجة وعلشان هى هتحكى لاخواتها فى الاجتماع كل دة وساعتها هيسالوا لية واشمعنى وكدة هندخل فى حدوتة تانية
وعلى فكرة بردوا --
حتة ان الخادمة متروحشى بيوت لوحدها دى كانت راى احد الاباء الكهنة بتوعنا لاسباب معينة

طبعا انا عمرى ما هتهمها بحاجة لا بالباطل ولا بالحق اكيدطبعا متخاقشى وانا فعلا ناوية اكلم اب اعترافها فى اقرب فرصة

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-23-2010 - 01:29 PM ]

رد الخادمه على مينا
شكرا يا مينا على مشاركتك الجميلة واهتمامك شكرا لمحبتك

بس انا ليا تعليق على كلامك البنت هتغير من بنت زيها فى اية ؟
الكلام لو هى عارفة انها كويسة وحلوة وبتعمل الصح وحاسة انها احسن من البنت اللى بتنصحها
لكن
البنت فى الحالة دى بتكون عارفة كويس انها غلط بدليل انها بتكون خايفة ومش بتقول حاجة لحد وبتكذب زى ما حصل من صاحبة المشكلة اللى انا بتكلم عنها
دى حاجة
الحاجة التانية انا مش بنت زيها انا المس بتاعتها تفرق ولا اية ؟

وبعدين شاب اية اية اللى انت عايزنى ادخلة فى الموضوع ازاى يعنى انت اكيد مش مستوعب نتيجة الكلام دة --- مينفعشى طبعا يا مينا خالص صعب
الشباب موجودين انا معايا خدام زى الفل وكلهم اروع اخوات بس المبدا غلط دة كدة ممكن البنت تحبة وتتعلق بية هو وخصوصا انها حاسة بفراغ عاطفى وروحى ومحدش بيحبها وكدة ندخل فى متاهة تانية ومشكلة تانية
مع احترامى الشديد ليك مينفعشى -- لكن رايك ان الا فتقاد المستمر مهم وعامل اساسى فى الخدمة انا موافقة علية وهحاول صدقنى بس انا عايزة اعرف ابدا معاها ازاى اقولها اية ؟
اصعب حاجة البداية علشان متبعدشى وتنفر منى مش عايزة ابدا معاها بكلام عن الموضوع دة ولا عن شئ سمعتة عنها

شكرا يا مينا وارجوك متزعلشى من كلامى انا اسفة بس الاختلاف لا يفسد الود والمحبة --- ربنا يباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
dina_285
ارثوذكسي متألق

dina_285 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-23-2010 - 01:56 PM ]

بصي حضرتك كدااااااااا فرعتي الموضوع خااااااالص
وعرضتي المشكله بطريقه غريبه شويه
وفي نفس الوقت انتي لاغبطيني خاالص
هو انت اتاااكدتي من الكلام دااااا في الاول ولا دااا مجرد تخمين من تصرفاتهااااااا
باعدين عنها بسبب تصرفتها الوحشة الشاذة وطبعها العنيف وعنادها ودة
وانتي ايه موقفك منهااااا وايه ردك عليهم وعلي تصرفاتهم معاهاااااااا
اريد توضيح معني هذه الجمله الوحشة الشاذة وطبعها العنيف

طبيعى لانهم صغيرين ميقدروش يستعبوا يعنى ايةالمسيح دخل بيت العشارين والخطاة وبحكم سنهم انا مقدرشى اعمل غير انى اعلمهم المحب لكن مع دة لازم نبقى واقعيين ونراعى الظروف التفكير اللى بتحملة تقاليدنا ومجتمعنا الناس مش بتسكت ومعنى ان بنت تصاحبها وتمشى معاها على طول تبقى زيها حتى لو مش صحيح
لا طبعااااااا هما يقدروا يستوعبوا اي حاجه
والفتره دي هي اهم المراااحل واكثرهاااا خطوره
وبيهااا بتبني اسااسااات واشياء خاصه لنفسهااااااا ودااااائمااا
تدرك ما يحدث حولهاااا وتتعلم منه
وبحكم سنهم انا مقدرشى اعمل غير انى اعلمهم المحب لكن مع دة لازم نبقى واقعيين ونراعى الظروف التفكير اللى بتحملة تقاليدنا ومجتمعنا الناس مش بتسكت ومعنى ان بنت تصاحبها وتمشى معاها على طول تبقى زيها حتى لو مش صحيح
يعني ايه ظروف المجتمع اللي تمنعني من اني احاول واتقدم بمساعده للبنت دي
وايه وضع المجتمع لو بعدت وتصرفه هيكون ايه
يعني اقلق من ناحية المجتمع
وانسي بنتي المخدومه طيب ازااااااي
يبقا ايه لازمة الخدمه بقااااااا
انا معاكي ان تكوني حريصه انماا مش بتبعدي وتخااافي

للاسف يا دينا هى دى الحقيقة فعلا انا كنت عندها من 3 ايام وقعدت معاها وكان معايا خادمة تانية واتكلمنا معاها بس كلام عادى عن حياتها وعلاقتها بالبيت عرفت منها وبكل صراحة انها بتكرة ابوها وعلاقتها بية وحشة جدا لاسباب معينة
اولا اشكرك جدااااا لانك روحتي البيت وافتقديتهااااا
ثانيااااا حكايه عرفت منها وبكل صراحة انها بتكرة ابوها وعلاقتها بية وحشة جدا لاسباب معينة
يعني ايه للاسباااب معينه ويعني ايه بنت بتكره ابوهااااا
طيب ازااي عايزاها تحب المسيح بقااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لابد من التدخل مع الاهل او الام بصفه خاصه ومحاولة فهم الوضع بين البنت وابوهاا؟وما الاسباب التي ادت الي هذه الكراهيه
ولابد من شرح هذا الموقف للاب الكاهن لكي يتدخل فيه
ويعرف اصل هذه الكراهيه

اشكرك جدااااا علي ردك واسف علي ردي لو كان زعلك
ولكن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لابد من التفكير الصيح للمشكله
وهل فعلا عي علاقه بشاب من دين اخر ام لا
ويرجي التاااكد من هذه النقطه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-23-2010 - 07:01 PM ]

[QUOTE=totit;653189]

بالنسبة لكلام كراكيب

اول تعليق اغير تفكيرهم ازاى ياكراكيب دة كدة هندخل فى قضية تانية خالص دى افكار مجتمع بحالة
  • ع الاقل يامس تغيري المفهوم ده لبناتك انا مقلتلكيش تغيري مجتمع لكن تغيي رؤية بناتك للشيء ده خصوصا وانك شايفاه انه خطا
ومش معنى انى كنت صريحة معاكم ومع نفسى يبقى انا موافقة
  • انا مذكرتش ان حضرتك موافقة بالعكس
بس دة اللى بيحصل فعلا وانت عارف دة كويس يعنى لو بنت وحشة واخلاقها وحشة وتصرفتها مش مظبوطة ومصاحبة بنت كويسة هيتقال عنها وحشة هى كمان وخصوصا فى السن دة يمكن لو احنا الكبار تبقى معقولة وممكن الاحداث تختلف وبعدين الكلام دة جاى من الاهل اهل بنت منهم حذروها من انها تمشى معاها واخوها هددها بانة هيضربها لو عرف انها بتصاحبها لانة شافها مع فلان وعيلان -- الموقف كبير مش صغير
واكيد احنا بنحاول نتاكد من صحة الكلام على فكرة مش مجرد تخمين لكنة اكبر من كدة صحيح مش تاكيد مؤكد لكن فى احداث مش طبيعية وبتدل على وجود شئ غلط

ثقتى فى ربنا كبيرة جدا وانا مش عندى شك فى محبتة بلاش القسوة دى يا ميلاد عقاب ربنا ليا لوانا مقصرة لو فى ايدى شئ ممكن اعملة ومعملتوش
  • انتي اللي ذكرتي يامس انك مش هتروحيلها عشان مبتحبيش تروحي وده طبعا لو تم يبقي تقصير منك وانا اسف اذا كنت قاسي لكن زي ماحضرتك ذكرتي الموضوع مش صغير ومينفعشي نسيب فيه اي جزئية من غير مانحاول نصلحها
ربنا يعلم انا مهمومة علشانها اد اية ونفسى اعمل حاجة علشانها وعلشان كدة لجات لكم تساعدونى
  • انا واثق من ده وعشان كدة بتمني ان ميكونشي فيه ندم بعد فوات الاوان لاقدر الله
على فكرة --
فكرة الخروج معاها دى حلوة اوى انا ممكن انفذها مفيهاش حاجة تقلق زى انى اروح البيت لوحدى -- بس هقولها اية لازم الامور تبقى طبيعية ومفيهاش شئ غريب علشان هى متحستش بحاجة وعلشان هى هتحكى لاخواتها فى الاجتماع كل دة وساعتها هيسالوا لية واشمعنى وكدة هندخل فى حدوتة تانية
  • انا متفق مع حضرتك في ده ولو راجعتي ردي هتلاقيني ذاكر الجزئية دي بالظبط لاني عارف مدي ذكاء البنات في الفترة دي بالذات
وعلى فكرة بردوا --
حتة ان الخادمة متروحشى بيوت لوحدها دى كانت راى احد الاباء الكهنة بتوعنا لاسباب معينة
  • اوكي بس حضرتك مذكرتيش ده فيموضوعك وعامة لو كدة اطلبي من ابونا ده يجي معاكي بس لكل البنات طبعا

طبعا انا عمرى ما هتهمها بحاجة لا بالباطل ولا بالحق اكيدطبعا متخاقشى وانا فعلا ناوية اكلم اب اعترافها فى اقرب فرصة
  • ربنا يتدخل ويتمجد ويعينك ويقويكي علي خدمته وعلي غيرتك علي ولاده

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-24-2010 - 02:12 AM ]

عزيزتى دينا اولا شكرا لمحبتك ومتابعتك الموضوع
ثانيا انا مزعلتش منك ولا حاجة بالعكس انتى لذيذة اوى وتقريبا خادمة لانك بتتكلمى بروح حماس وتقدير قيمة النفس البشرية
ثالثا انا اسفة يا ستى علشان انا لغبطتك خالص معلش ههههههه
بس انتى اية اللى لغبطك يا حبيبتى انا كان كلامى واضح اقرية تانى كدة اهو

دا مش مجرد تخمينلكن فى احداث بتقول كدة وبتقول انة ممكن جدا

يعنى مش متاكدة لكن فى تصرفات مش طبيعية غلط فى كذب ولف ودوران
بالنسبة لسؤالك موقفى منها اية ؟ هى بنتى واختى ومخدومتى انا بحبها زى ما هى بكل حلوها وعيوبها ونفسى اساعدها واوصل ليها رسالة الرب يسوع

وسؤالك يعنى وحشة وشاذة وعنيفة بالنسبة للبنات اللى معاها هى مالهاش فى رقة البنات وطبعهم الهادى مش فاهمة يعنى اية عنيفة يا دينا وكمان نبقى فى الاجتماع وفجاة تعمل اى حاجة تشتتهم او تعلق تعليقات مالاهاش لازمة ووقفتها فى الشارع تسلم على اى حد حتى لو كان شاب مسلم طيب اقولك حاجة صدقينى فى بنت مش بتحضر الاجتماع بسببها برغم محاولاتى وافتقادى ليها كتير وكلامى معاها كتير

بتقولى يقدروا يستعبوا كل حاجة طيب حتى لو سلمت انا بكلامك دة وقدرت اوصل ليهم تعاليم المسيح اللى دخل بيت الخطاة والعشارين -- هيعملوا اية فى كلام الناس لما يقولوا دى زيها -- اوعى تعملى زى كراكيب وتقوللى اغير تفكيرهم الموضوع مش بالبساطة دى وانا سبق وقلت ان اهل بنت من البنات حذروها من الكلام معاها والمشى معاها فى اكتر من كدة

انتى مستغربة اوى لما بقولك بتكرة باباها وعمها -- طيب عارفة احنا روحنلها امبارح تانى عارفة لاقينا اية ؟؟
لقينا الاب ببيضرب الام بالخرطوم وبيشك فيها وفى بنتها انهم مش كويسين اية رايك ؟ ولما كلمناة قالنا لو جبتولى نبى دلوقتى مش هصدق انها كويسة هى وامها بصراحة انا عندى مبدا ان مفيش حاجة ابدا من غير سبب وكل فعل لية رد فعل انا قلبى بينزف الم ومرار وحاسة ان الموضوع اكبر منى وخايفة على المخدومة
ومن غير تفاصيل سخيفة كتير اعتقد انى كدة جاوبتك على سؤالك -- وما الاسباب التى ادت الى الكراهية دة سبب من الاسباب يا عزيزتى

وبالنسبة للاب الكاهن عارف كل حاجة وعارف اللى انا معرفوش كمان

مرسى يا دينا على حوارك ومناقشتك الجمية اتمنى اسمع تعليقك بقى بس اوعى تصدمى قبل ما تجاوبينى

رد مع إقتباس

اضافة رد