تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
اللة يرعانى
ربنا موجود

اللة يرعانى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: موضوع مهم جدا جدا

كُتب : [ 06-17-2008 - 11:01 AM ]

مرسى على مناقشة وكلام معاكو بس احنا رعيتة ابونا لازم يخلى بالو انا بقولكو بيكون فى شقة الى جنبينا حتى مش بيخبط يقول سلام تفتكرو لو المسيح زار واحد وفى جنبو انسان تانى مش هيسلم علية انا عيزة اقولكو حنا بقلنا فترة شيخ بيخبط علينا وبيقول احنا بندعوكو فاضل اية تانى

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
kottah_sh
ارثوذكسي ذهبي

kottah_sh غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-19-2008 - 12:11 AM ]

اولا ميرسى يامريم على موضوعك وبصراحه انا اول ما ابتديت اقرا موضوعك افتكرت قصه حصلت حقيقى وهى كنت اعرف بنت خادمه فى الكنيسه فى يوم من الايام جت قناه من التلفزيون وعملت عندنا حفله فى النادى ومسابقه فى الاصوات فالخادمه دى رشحت نفسها فى المسابقه لان صوتها كان حلو وكانت مشتركه معانا فى الكورال المهم ان ابونا لما عرف انها ظهرت فى التلفزيون وغنت فحرمها من الخدمه شهر كامل فطبعا هيه زعلت ومن هنا ابتدت تبعد عن الكنيسه وبعدها بفتره عرفت انها استسلمت ولبست النقاب ووقتها ابونا وكذا كاهن راحوا ليها علشان ترجع عن اللى هيه فيه طبعا رفضت وعرفت انها متبهدله مع زوجها المسلم طبعا بصراحه مره شفتها فى الشارع ماشيه لوحدها طبعا اتصدمت من شكلها وهيه حطت وشها فى الارض اول ما شافتنى بس كان نفسى اقولها ( نفسى انا حزينه منك عليكى ) فياترى الغلط هنا عند ابونا لما حرمها من الخدمه ؟؟ولا منها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
اللة يرعانى
ربنا موجود

كُتب : [ 06-19-2008 - 03:41 PM ]

حكاية مقلمة جدااا صدقنى مش عارفة اقولك اية بس مكنتش سابت المسيح علشان كدة المسيح ميستهلش مننا كدة وهو اكيد هيدى لكل واحد حقو فى الاخر احنا بقى واحد خدو هو حارس حمارة خدونى وكنيسة كانت بطة علشان تنقظو للاسف

رد مع إقتباس
بياناتي
روفــــا
ارثوذكسي متألق

روفــــا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-19-2008 - 05:20 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kottah_sh مشاهدة المشاركة
اولا ميرسى يامريم على موضوعك وبصراحه انا اول ما ابتديت اقرا موضوعك افتكرت قصه حصلت حقيقى وهى كنت اعرف بنت خادمه فى الكنيسه فى يوم من الايام جت قناه من التلفزيون وعملت عندنا حفله فى النادى ومسابقه فى الاصوات فالخادمه دى رشحت نفسها فى المسابقه لان صوتها كان حلو وكانت مشتركه معانا فى الكورال المهم ان ابونا لما عرف انها ظهرت فى التلفزيون وغنت فحرمها من الخدمه شهر كامل فطبعا هيه زعلت ومن هنا ابتدت تبعد عن الكنيسه وبعدها بفتره عرفت انها استسلمت ولبست النقاب ووقتها ابونا وكذا كاهن راحوا ليها علشان ترجع عن اللى هيه فيه طبعا رفضت وعرفت انها متبهدله مع زوجها المسلم طبعا بصراحه مره شفتها فى الشارع ماشيه لوحدها طبعا اتصدمت من شكلها وهيه حطت وشها فى الارض اول ما شافتنى بس كان نفسى اقولها ( نفسى انا حزينه منك عليكى ) فياترى الغلط هنا عند ابونا لما حرمها من الخدمه ؟؟ولا منها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بص او بصى بصراحةانا معرفش حضرتك ولد ولا بنت على العموم دة موش مهم خالص احنا اخوات موش هتفرق
الغلط موش من ابونا ولا هى او ممكن يكون من الاتنين بس الغلط موش باين
ازاى
اولا ابونا قال كدة وحرمها من ال كنيسة علشان هو شايفها بيتعمل حاجة غلط اصل عمره ما هيحرمها علشان عملت كليب ما فى ناس كتيرة بيتطلع فى التفزيون وبيتكن حاجة خاصة قصدى فى القنوات مسيحية وبيمثلوا انهم ارتكبوا حاجة غلط وهو موش حرمها علشان طلعت فى التليفزيون هو حرمها علشان حاجة تانية ممكن ابونا هو اللى عرفها
وهى بقى الغلط منها فى اية لما ابونا قلها كدة قالت خلاص اعمل اللى انا عايزاه هى لو مكنتش عايزة تطلع من الكنيسة كان ممكن تعمل اى حاجة علشان خاطر تبقى فى الكنيسة ولما استسلمت عدو الخير اكيد اغرها واتعملها حاجات كتيرة وبعد كدة استسلمت لما لقت محدش بيهتم بيها وهى اصلا موش كانت فى دماغها تروك كنيسة ولا لاء علشان لو كانت عايزة كانت زمانها عملت اى حاجة علشان خاطر تبقى فى الكنيسة على الاقل كانت استغنت عن التمثيل او تطلع فى التليفزيون
اسف على الاطالة ويارب يكون ربنا استغل ضعفى وقدرت اوصل اللى انتى عايزه

رد مع إقتباس
بياناتي
كيرو رافت
عاشق الرومانسيه

كيرو رافت غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-19-2008 - 05:38 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم مشاهدة المشاركة
اولا مساء الخير معلش مش بعرف اكتب موضوعات بس الموضوع الى عيزة اتكلم معاكو فى مهم جدا وخطير جدا جداا هو سهل جدا على بعض من شباب تسيب دينها ومسيحها بسهولة مقابل المال لية بيحصل كدا ومين السبب فى كدا اول سبب ودا رائى اب الكاهن لانى احنا راعيتو لازم يخلى بالو مننا احنا عندنا اب الكاهن مش بيجى خالص ممكن يجى صلاة الاطفال ويكون شقة جنبينا وميكلمناش حتى يقول سلام او اب كاهن مدى علشان يجلنا تعرف مين بيخبط علنا ويقولنا تعالو ناس تنين واكيد فهمين قصدى ياترى المفوض نعمل اية مفيش غير انى نقول ارحمنا يارب
اولا بشكرك يا مريم على استفسارك الجميل وعلى غيرتك المقدسه على اولاد الله وعلى مسيحيتك
ثانيا انا من رأيي ان اللى بيسيب مسيحه وبيجرى وراء ملذات وشهوات العالم لا يستحق ان نبكى عليه
لان كل شئ ظاهر امامه الخير والشر الحب والكراهيه العدل والظلم
ونظرا لان هذا الانسان لا يعيش الحياه المسيحيه وقلبه فارغ من الداخل بيكون سهل سقوطه لانه مافيهوش الاساس مافيش دور لبيته فى تربيته
موش لازم نلقى بكل شئ على الاباء الكهنه لان الاباء بيكونوا فى مناطق مسئولين عن الاف المسيحيين ومن الصعب افتقاد كل هذا الكم من الاشخاص
الكنيسه بتعلم بتغرس لكن هناك من يقبل ويكون مثل الارض الجيدة وهناك من يسمع ولا يعمل كالارض المحجرة
نفوسهم ضاله ولا يريدوا ان يتعبوا انفسهم فى البحث عن الكمال المسيحى
كل همومهم تجميع الاموال والجاه والسلطة واشباع الغرائز الجسديه ودول سهل جدا ان الشيطان يجندهم لمصلحته ويغريهم لترك المسيح
انا معاكى يا مريم ان فى كتير من الاباء مقصرين جدااا وممكن يروح يزور ويفتقد انسان كان لسه موجود فى الكنيسه النهاردة وينسى يروح لانسان بعيد عن الكنيسه بقاله سنين
لكن العيب فينا قبل الاباء الكهنه لان احنا اللى بنهرب من سماع كلمه الله ونلجا الى ابناء العالم ونستلذ لسماع سخافاتهم وعمالهم الرديئه

انا اسف جدااااااا على الاطاله وميرسى ليكى يا مريم

رد مع إقتباس
بياناتي
اللة يرعانى
ربنا موجود

كُتب : [ 06-19-2008 - 05:48 PM ]

مرسى يا كيرو على كلامك وتوضيحك بس صدقنى الشيوخ بيخبطو وبيقلو بندعو مسيحين ومسلمين فين الاب الكاهن بقى والى بيقولو مش بشوف قسيس بيخبط عليكو مع العلم انى بنروح كنيسة دايما وحكاية ال حكاها وقال علشان بنت غنت حرامها منن خدمة لية كل دة وفى ابا ء كهنة بيستخلو طبتنا فى اى مشكلة

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيرو رافت مشاهدة المشاركة
اولا بشكرك يا مريم على استفسارك الجميل وعلى غيرتك المقدسه على اولاد الله وعلى مسيحيتك

ثانيا انا من رأيي ان اللى بيسيب مسيحه وبيجرى وراء ملذات وشهوات العالم لا يستحق ان نبكى عليه
لان كل شئ ظاهر امامه الخير والشر الحب والكراهيه العدل والظلم
ونظرا لان هذا الانسان لا يعيش الحياه المسيحيه وقلبه فارغ من الداخل بيكون سهل سقوطه لانه مافيهوش الاساس مافيش دور لبيته فى تربيته
موش لازم نلقى بكل شئ على الاباء الكهنه لان الاباء بيكونوا فى مناطق مسئولين عن الاف المسيحيين ومن الصعب افتقاد كل هذا الكم من الاشخاص
الكنيسه بتعلم بتغرس لكن هناك من يقبل ويكون مثل الارض الجيدة وهناك من يسمع ولا يعمل كالارض المحجرة
نفوسهم ضاله ولا يريدوا ان يتعبوا انفسهم فى البحث عن الكمال المسيحى
كل همومهم تجميع الاموال والجاه والسلطة واشباع الغرائز الجسديه ودول سهل جدا ان الشيطان يجندهم لمصلحته ويغريهم لترك المسيح
انا معاكى يا مريم ان فى كتير من الاباء مقصرين جدااا وممكن يروح يزور ويفتقد انسان كان لسه موجود فى الكنيسه النهاردة وينسى يروح لانسان بعيد عن الكنيسه بقاله سنين
لكن العيب فينا قبل الاباء الكهنه لان احنا اللى بنهرب من سماع كلمه الله ونلجا الى ابناء العالم ونستلذ لسماع سخافاتهم وعمالهم الرديئه

انا اسف جدااااااا على الاطاله وميرسى ليكى يا مريم

رد مع إقتباس
بياناتي
Romeel
ارثوذكسي شغال

Romeel غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-20-2008 - 01:13 AM ]

مريم طيب ممكن تقوللى هل كل من ساب دينه كان الاب الكاهن بعيد عنه لأنى أعرف ناس كانت فى الكنيسة فى العيد بالليل وتانى يوم الصبح كانوا فى دين تانى
مريم امسكى فى الاب الكاهن وحاولى بكل الطرق تقتربى اليه لأنه ممثل المسيح على الارض
وتأكدى لا يمكن ربنا يشوف حد عايز يجى له ويسيبه
اتفقنا

رد مع إقتباس
بياناتي
اللة يرعانى
ربنا موجود

كُتب : [ 06-21-2008 - 03:42 PM ]

لو الاب كاهن دايما بيفتقد اولادو مش هيحصل كل دة ربنا يرحمنا

رد مع إقتباس

اضافة رد