تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

موضوع مغلق

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

د/ مايكل غير متواجد حالياً

افتراضي رد: علاقة العلمانيين بالرهبان

كُتب : [ 06-24-2009 - 01:05 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماروجيرافك مشاهدة المشاركة

علي فكره قداسه البابا منع الرهبان من اخذ الاعتراف بهذه الطريقه سوا للرهبان او الكهنه عامتنا

اعترض وبشده علي الجمله دي
ممكن تكون حضرتك شايف الموضوع من وجهه نظرك انت ومفهومك طبعا ده لو كان حصل بالفعل ولو كان ده فعلا حصل اعتقد ان ده ميعمش الرهبان كلهم
وكمان احنا مش من حقنا ان نتكلم عن هؤلاء البشر الذين تركه الدنيا كلها لو هما فعلا بيعملو كده كانو فضلو في العالم احسن مش كده برده ولي انا غلطان
وكمان لكل رهاب طريقه في حياته اختارها عشان يعبد رب المجد وله برده طريقه يهرب بيها من المجد الباطل واعتقد ان احنا لينا امثله كتيؤ عن الهروب من المجد الباطل مثل ابونا عبد المسيح المناهري والقديسه العظيمه انا سيمون
معلش متزعلش من شدتي في الكلام لكنك اخترت موضوع لا يمكن السكوت قي
بركه صلاتهم تكون معنا امين
ياأستاذ أنا مشوفتش حاجه من وجهة نظري أنا كررت اللي حصل في محاضرة سيدنا البابا واللي كل الناس سمعتها مش أنا لوحدي .... وسيدنا قال فعلا أنه مانع الرهبان مش هو اللي مانع ده المجمع المقدس كله لكن بالرغم من كده اهي واحده بعتت قالت أنها والراهب بيعملوا كده !!!!! يبقي ده مش رأيي ولا وجهة نظري ده راهب تحدي قرار المجمع المقدس ومدام تحدي قرار المجمع يبقي أكيد اللي بيحصل في التليفون مش إعتراف وبس والا كان معملوش ...... الناس التانيه بتقول "الساكت عن الحق شيطان أخرس" وإحنا بقينا ساكتيين عن حقوق كتيييييييييييير قوي للأسف.

Sponsored Links
بياناتي
maged18
ارثوذكسي جديد

maged18 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-24-2009 - 03:43 PM ]

اولا اشكرك يا د/ مايكل علي الموضوع وانا شايف انه الموضوع يا اعضاء المنتدي خطير بالنسبة لينا احنا ليه لان احنا مش بندين الرهبان الرهبان ليهم رئيس دير ومجمع مقدس هما اللي يحسبوا اي راهب لكن عشان ميحصلش زي ما حصل في قصة الراهب يبقي حل من عندنا احنا العلمانيين ازاي اولا نتفرض ان احنا في رحلة واكيد اي دير بيكون في زيارة وبيكون في راهب بيشرح تاريخ الدير والكنائس الموجوده بيه ونكتفي بكده مش كل واحد يعقد مع الراهب ويحكي مشكله بالعقل كده كان بقي مش هيكون في اباء كهنة في الكنائس يعني كل شيء يمشي بنظام لو عاوز اي شيء او عندي مشكلة او ارتكبت خطية كل ده يبقي للكاهن اللي موجود في الكنيسة اما لو عاوز اشياء اخري مثل موضوعات شبابية كلمة منفعة كلمة روحية في المتخصصين هم الاباء المطارنة والاسقفة وطبعا رئيس كاهنتنا البابا شنوده معلم الاجيال لكن بالنسبة للرهبان اللي موجودين في الدير نسبهم في خلوتهم الروحية ومتنسوش ان البابا الشنوده كان في خلوات روحية لا يري في وجه انسان وده علي لسان البابا شنوده في لقاءه مع محمود سعد فاريت نسيب الرهبان عشان منكنش سبب عثرة وسقوط في الخطية واكررها عثرة وسقوط في الخطية زي ما حصل في قصة الراهب وخلي بالكم من عدو الخير دلوقتي ممكن يدخل من جوانا من داخلنا عشان يفتتنا ويشتتنا ومنكنش مع ربنا يسوع المسيح وانا كمان عندي موضوع في غاية الخطورة والاهمية انا الضعيف الخاطي بأذن المسيح هنزل الموضوع في خلال يومين وربنا يكون معاكم

بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-24-2009 - 06:40 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/ مايكل مشاهدة المشاركة
طبعا عندك حق مش هانقدر نحاكم بعض الرهبان ولا من سلطتنا لكن علي الأقل نقدر نقول لبعض ده غلط ونقدر كمان ننصح بعض بالإبتعاد عنهم ومنكونش عثره ليهم ويقدر كل واحد فينا بيشوف بنته والا أخته والا خطيبته بتتقرب لراهب أنه يمنعها ولو حتي يكسر رقبتها ... نقدر نعمل كتيير لو حبينا نصلح أنفسنا لكن المصيبه أننا بنفتكر أن ده بركه ونخاف نقرب أحسن البركه تزول من وشنا !!!!!!!! نقدر نعمل كتيير لو قصدنا نصلح عيوبنا ومش في دي بس لا في كل مايختص بعلاقات العلمانيين برجال الدين كهنه أو رهبان وشكرا لردك .... أنا منسحب من المشاركه وهاغمض عنيا.
اولا احييك ع اضفتك حضرتك واستاذ مجدي انكم حددتم الجزء الايجابى من الموضوع
وهو احنا
احنا الى نعمل مش هما الى يعملوا
لكن الرهبان مش اللغام اذا اقتربت منها تنفجر فينا
لا ده بالعاكس هما فيه فعلا فيهم ناس ع خبره عاليه من الايمان والشركه مع المسيح ايه المانع اننا نستفيد منهم

لكن علينا اننا نكون ع قدر كافى من الحكمه وحسن التصرف
وان نتصرف بتصرفات يحكمها العقل وليس مجرد المشاعر

كمان محدش قال ان المطلوب منك انك تغمض عينك
لا ياريت نفتحها ونفتحها اوي كمان ع الامور الخاصه بكل شخص فينا
وانت نترك اختصاصات الغير للغير

والله هو من يحاسب كل مقصر عن تقصيره وليس الانسان

واخيرا اشكرك ع موضوعك راجيا منك ان تفيدنا بعطايا الله ليك وبعلومك وان دائما نتناقش ونفتح مجال للنقاش الحر يحكمه قوانين المسيح ونتفاعل فى دور ايجابى حلو
لكن فى الامور التى تخصنا

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-24-2009 - 11:06 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maged18 مشاهدة المشاركة
اولا اشكرك يا د/ مايكل علي الموضوع وانا شايف انه الموضوع يا اعضاء المنتدي خطير بالنسبة لينا احنا ليه لان احنا مش بندين الرهبان الرهبان ليهم رئيس دير ومجمع مقدس هما اللي يحسبوا اي راهب لكن عشان ميحصلش زي ما حصل في قصة الراهب يبقي حل من عندنا احنا العلمانيين ازاي اولا نتفرض ان احنا في رحلة واكيد اي دير بيكون في زيارة وبيكون في راهب بيشرح تاريخ الدير والكنائس الموجوده بيه ونكتفي بكده مش كل واحد يعقد مع الراهب ويحكي مشكله بالعقل كده كان بقي مش هيكون في اباء كهنة في الكنائس يعني كل شيء يمشي بنظام لو عاوز اي شيء او عندي مشكلة او ارتكبت خطية كل ده يبقي للكاهن اللي موجود في الكنيسة اما لو عاوز اشياء اخري مثل موضوعات شبابية كلمة منفعة كلمة روحية في المتخصصين هم الاباء المطارنة والاسقفة وطبعا رئيس كاهنتنا البابا شنوده معلم الاجيال لكن بالنسبة للرهبان اللي موجودين في الدير نسبهم في خلوتهم الروحية ومتنسوش ان البابا الشنوده كان في خلوات روحية لا يري في وجه انسان وده علي لسان البابا شنوده في لقاءه مع محمود سعد فاريت نسيب الرهبان عشان منكنش سبب عثرة وسقوط في الخطية واكررها عثرة وسقوط في الخطية زي ما حصل في قصة الراهب وخلي بالكم من عدو الخير دلوقتي ممكن يدخل من جوانا من داخلنا عشان يفتتنا ويشتتنا ومنكنش مع ربنا يسوع المسيح وانا كمان عندي موضوع في غاية الخطورة والاهمية انا الضعيف الخاطي بأذن المسيح هنزل الموضوع في خلال يومين وربنا يكون معاكم
أشكرك جدا جدا يأستاذ ماجد علي ردك الموضوعي الحكيم وأشكرك أكتر علي شجاعتك في الإعتراف بأخطائنا فعلا الخطأ بيبتدي مننا إحنا العلمانيين .... حتي لو حسينا إن أحد الرهبان بيحاول يتقرب نبعد إحنا ومنديلوش فرصه كده نبقي بنساعده ونحصنه لأنه الراهب بيتحارب من عدو الخير أكتر مننا 100 مره فكفايه قوي اللي هو فيه مش نزود إحنا كمان وربنا يدينا كلنا نعمة الجهاد والصون.

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-24-2009 - 11:14 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elphilasouf مشاهدة المشاركة
اولا احييك ع اضفتك حضرتك واستاذ مجدي انكم حددتم الجزء الايجابى من الموضوع

وهو احنا
احنا الى نعمل مش هما الى يعملوا
لكن الرهبان مش اللغام اذا اقتربت منها تنفجر فينا
لا ده بالعاكس هما فيه فعلا فيهم ناس ع خبره عاليه من الايمان والشركه مع المسيح ايه المانع اننا نستفيد منهم

لكن علينا اننا نكون ع قدر كافى من الحكمه وحسن التصرف
وان نتصرف بتصرفات يحكمها العقل وليس مجرد المشاعر

كمان محدش قال ان المطلوب منك انك تغمض عينك
لا ياريت نفتحها ونفتحها اوي كمان ع الامور الخاصه بكل شخص فينا
وانت نترك اختصاصات الغير للغير

والله هو من يحاسب كل مقصر عن تقصيره وليس الانسان

واخيرا اشكرك ع موضوعك راجيا منك ان تفيدنا بعطايا الله ليك وبعلومك وان دائما نتناقش ونفتح مجال للنقاش الحر يحكمه قوانين المسيح ونتفاعل فى دور ايجابى حلو

لكن فى الامور التى تخصنا
برضه حضرتك مصمم إن أخطاء رجال الدين متخصناش !!!!!! يعني لو الخطأ ده مس أختك أو بنتك هايبقي ميخصكش ؟؟؟ ياسيدي مين هايحاسب رجل الدين الا إذا حد تقدم بشكوي ضده ؟؟؟؟؟؟؟؟ لما بقي كل واحد يقول ده ميخصنيش يبقي مين هايشتكي؟؟؟ والمسؤلين هايعرفوا منين أن رجل الدين أخطأ ؟؟؟؟ لازم نتكلم علشان الكبار يعرفوا والا تفتكر الأسقف والا رئيس الدير هاتجيله رؤيا أن فلان بيعمل خطيه؟؟؟؟؟ أنا الحقيقه مش فاهمك

بياناتي
mego2
ارثوذكسي بداء يشتغل

mego2 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-25-2009 - 11:00 AM ]

د / مايكل في الاول لازم اشكرك علي اثاره موضوع مهم جدا جدا وصدقني انت عملت حاجه صعبه اوي فيا عارف ليه يا د / مايكل علشان انت لمست موضوع شخصي عندي ! وطبعا هحاول اوصلهولك بأختصار ولكن بوضوح انا من اكتر من 3 سنين ليا علاق ببعض الاديره اللي شفت فيها حاجات اغرب من الخيال ربنا يسامحني ؟ تبدأ من الموبايل طبعا والاعترافات بأدق الاسرار وجها لوجه وكانت وجهه نظري انا في الموضوع ده ان الراهب مهما كان هو في الاول والاخر انسان له مشاعره واحاسيسه . نيجي للنقطه المهمه جدا واللي انا قولتلك عليها انك انك عملت فيا حاجه صعبه اوي لما اثرت الموضوع ده وهو موضوع انا الخاص اللي هو بأختصار كان ليا علاقه ببنت وكنا تقريبا شبه مخطوبين وكان اب من الاباء الرهبان تقريبا شبه وسيط ما بينا أأقصد مثلا لو احنا مضايقين او زعلانين نروح نقعد معاه ونتكلم ونقول كل حاجه . المهم مع الوقت كانت في حاجات كتير جدا ظاهره بتضايقني جدا مثلا زي انها كانت تروح يوم في الاسبوع تقضيه معاه في الدير وكان بالنسبالي عادي طالما ده بيخليها مبسوطه واهو برضه جوه الدير وفي جو الدير شويه بشويه ابتدينا نختلف ونتخانق كتير اوي بسبب اني اتصل بالليل بعد 11 او 12 الاقي تليفونها مشغول وقت طويل طبعا ساعتها مقدرتش امسك نفسي وقولتلها ان ده مش صح حتي لو كان ابونا وانتي كده بتسببيله عثرات بدون ما تقصدي ومتتكلميش تاني في وقت متأخر معاه كده واتخاصمنا طبعا لاني اتكلمت بأسلوب مش كويس وهكذا المهم ان ابونا كلمني وعرفني انها قالتله علي اللي حصل وانها كانت مضايقه وتعبانه وكده الا اخره . المهم المختصر انه في يوم بعتلي ورحتله وكان رأيه اننا منكملش سوا وانه شايف اننا مش هننجح مع بعض وهي كانت موجوده وفضلت تعيط اوي اول ما قال كده لكن انا مستنيتش واختفيت منه ومنها . طبعا انا بحاول اوصلك الموضوع بأختصار لكن الاحداث كانت كتيره في الموضوع اللي تخنق وتضايق ده طبعا غير الف موقف مروا عليا هناك . وطبعا هو كان سبب رأيسي اننا نسيب بعض .
طبعا انا رأيي ان الراهب مايخدش اعترافات وعلاقاته تكون محدوده . شكرا

بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

Rose رد: علاقة العلمانيين بالرهبان

كُتب : [ 06-25-2009 - 02:47 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/ مايكل مشاهدة المشاركة
برضه حضرتك مصمم إن أخطاء رجال الدين متخصناش !!!!!! يعني لو الخطأ ده مس أختك أو بنتك هايبقي ميخصكش ؟؟؟ ياسيدي مين هايحاسب رجل الدين الا إذا حد تقدم بشكوي ضده ؟؟؟؟؟؟؟؟ لما بقي كل واحد يقول ده ميخصنيش يبقي مين هايشتكي؟؟؟ والمسؤلين هايعرفوا منين أن رجل الدين أخطأ ؟؟؟؟ لازم نتكلم علشان الكبار يعرفوا والا تفتكر الأسقف والا رئيس الدير هاتجيله رؤيا أن فلان بيعمل خطيه؟؟؟؟؟ أنا الحقيقه مش فاهمك
باختصار عاوز اقول اننا ملناش حق اننا ندين حد او نحكم عليه لسببين

اول حاجه اننا منقدرش نعرف نوايا الشخص الحقيقه من الموقف الظاهر امامنا لاننا نحكم حسب مانراه فقط

ثانيا لانه من الاصل ليس لنا الحق ان ندين احد لاننا ليس بلا خطيه
فكيف نبلغ عن لص ونحن لصوص ؟!

وللعلم كاهن الكنيسه له الحق ان يدين شعبه لتقويمهم وليس لمحاكمتهم
وللكاهن له من يدينه وهو الاسقف او رئيس الكاهنه الاكبر
وهكذا

طيب هل لو شفنا كاهن او راهب يخطئ وكان الموقف لا يدعى مجال للشك فى ان عمل الراهب او الكاهن عمل مشين يمس شرف كنيسيتى الارثوذكسيه اعمل ايه ؟؟

لو شوفت كاهن او راهب يخطئ خطا مس غيرتك ع كنيستك وكنت متاكد انه أخطاء فصليله
وتقدر تبلغ الاسقف شخصيا بدون فضح الموضوع ع الملئ لان المحبه تستر

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-25-2009 - 05:20 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mego2 مشاهدة المشاركة
د / مايكل في الاول لازم اشكرك علي اثاره موضوع مهم جدا جدا وصدقني انت عملت حاجه صعبه اوي فيا عارف ليه يا د / مايكل علشان انت لمست موضوع شخصي عندي ! وطبعا هحاول اوصلهولك بأختصار ولكن بوضوح انا من اكتر من 3 سنين ليا علاق ببعض الاديره اللي شفت فيها حاجات اغرب من الخيال ربنا يسامحني ؟ تبدأ من الموبايل طبعا والاعترافات بأدق الاسرار وجها لوجه وكانت وجهه نظري انا في الموضوع ده ان الراهب مهما كان هو في الاول والاخر انسان له مشاعره واحاسيسه . نيجي للنقطه المهمه جدا واللي انا قولتلك عليها انك انك عملت فيا حاجه صعبه اوي لما اثرت الموضوع ده وهو موضوع انا الخاص اللي هو بأختصار كان ليا علاقه ببنت وكنا تقريبا شبه مخطوبين وكان اب من الاباء الرهبان تقريبا شبه وسيط ما بينا أأقصد مثلا لو احنا مضايقين او زعلانين نروح نقعد معاه ونتكلم ونقول كل حاجه . المهم مع الوقت كانت في حاجات كتير جدا ظاهره بتضايقني جدا مثلا زي انها كانت تروح يوم في الاسبوع تقضيه معاه في الدير وكان بالنسبالي عادي طالما ده بيخليها مبسوطه واهو برضه جوه الدير وفي جو الدير شويه بشويه ابتدينا نختلف ونتخانق كتير اوي بسبب اني اتصل بالليل بعد 11 او 12 الاقي تليفونها مشغول وقت طويل طبعا ساعتها مقدرتش امسك نفسي وقولتلها ان ده مش صح حتي لو كان ابونا وانتي كده بتسببيله عثرات بدون ما تقصدي ومتتكلميش تاني في وقت متأخر معاه كده واتخاصمنا طبعا لاني اتكلمت بأسلوب مش كويس وهكذا المهم ان ابونا كلمني وعرفني انها قالتله علي اللي حصل وانها كانت مضايقه وتعبانه وكده الا اخره . المهم المختصر انه في يوم بعتلي ورحتله وكان رأيه اننا منكملش سوا وانه شايف اننا مش هننجح مع بعض وهي كانت موجوده وفضلت تعيط اوي اول ما قال كده لكن انا مستنيتش واختفيت منه ومنها . طبعا انا بحاول اوصلك الموضوع بأختصار لكن الاحداث كانت كتيره في الموضوع اللي تخنق وتضايق ده طبعا غير الف موقف مروا عليا هناك . وطبعا هو كان سبب رأيسي اننا نسيب بعض .

طبعا انا رأيي ان الراهب مايخدش اعترافات وعلاقاته تكون محدوده . شكرا
أخي الحبيب:
مش عارف اقولك أخي والا أبني ... انا عندي 49 سنه يعني ينفع تبقي أبني برضه .. عاوز أقولك أنك وجعت قلبي .... ولو أن الحلفان حرام لكن والله العظيم وجعت قلبي ... بس برضه عاوز أقولك معلش يأبني قضا أخف من قضا وهاشرحلك يعني ايه بس في الأول عاوز أشكرك جدا جدا علي شجاعتك وموضوعيتك في الرد وتجربتك دي أحسن رد علي كل المرعوبين من مس الذات العليا الممثله في كل من لبس فاروجيه سودا معلش يأبني ربنا يصبرك ويعوضك خير .... أيه بقي معني قضي أخف من قضا ؟؟ القضا الأولاني الخفيف أن هذا الراهب باركه الرب خلصك من خطيبتك وأنت لسه علي البر يعني قبل ماتبقي زوجتك وتبقي المصيبه أكبر وملهاش حل أما القضا التاني المنيل بستين نيله هو أنه كان برضه هاياخدها منك وهي بعد الشر عنك زوجتك وده مش من خيالي لا دي حصلت لأحد أقاربي يعني شوفت بعيني محدش قالي ... قريبي أتجوز بنت حلوه وطيبه وعاش سعيد في تبات ونبات وبعدين جاء أحد الرهبان وكان يمت بصلة قرابه ليه يزوره وقعد معاه في بيته كام يوم .... ولأنه راهب ولأنه مقدس "زي ماكلنا بهبلنا متصورين" قريبي الغلبان بقي يسيبه في البيت مع زوجته ويروح شغله لحد مارجع يوم من الشغل لا لقي الراهب ولا لقي مراته ... هربوا الأتنين مع بعض وأختفوا وقعد ياعيني الشاب لا عارف طريق مراته ولا عارف يطلقها ولا عاوزه الكنيسه تديله تصريح زواج لمدة 10 سنين وفي الأخر راح إتجوز كاثوليكي وبعد سنه مات وإرتاح من هم الدنيا وبلاويها .... عرفت بقي أن قضا أخف من قضا .... يعني أحمد ربنا أنه أنقذك في الوقت المناسب وأنت لسه صغير تقدر تختار إختيار صحيح وتحب وتتجوز وتنسي كل ده .... وبعدين ياسيدي برضه فسخ الخطوبه أهون كتيييييير قوي من أنها تروح أحد الكنائس في شبرا أب كاهن مشهووووور جدا جدا جدا يبوسهالك في الشارع علي عينك ياتاجر ... ودي برضه مش قصه خياليه دي حقيقه بتحصل كل يوم علي مرئي ومسمع من الجميع ... يعني يبقي الشاب كده طول بعرض قد الباب ومعاه خطيبته حلوه وسنيوره يقابلوا أبونا المشهوووور قوي قوي لنوال البركه يقوم أبونا يمد أيده للشاب من بعيد يلطع عليها الكريمه وبعدين ياخد خطيبته بالحضن ويبوسهاله من هنا ومن هنا والشاب أسمالله علي مقامك واقف يسد عين الشمس وإبتسامه بلهاء علي شفتيه وقرونه عماله تتطول وتطول وتطلول مش هو بس لا هو وكل الشعب اللي واقف يتفرج وفرحانين قوي .... إحمد ربنا يأخي أنك متحطتش في الموقف ده وبرضه قضا أخف من قضا وربنا هايعوضك بأحسن منها 1000000 مره
مره تانيه أشكرك جدا علي شجاعتك وصراحتك والسلام

بياناتي
elisa
ارثوذكسي بداء يشتغل

elisa غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-25-2009 - 05:52 PM ]

سلام ونعمة
ميرسى يا دكتور مايكل على كلامك
انا فعلا عاجبنى الموضوع ده جداااا لانه كان لى تجربةقريبة منى فى هذا الموضوع ووقتها اعترضت جدا على ان يكون هناك علاقة بين الراهب والحياة العامة وجادلت الى ان اقتنعوا بوجهة نظرى فالراهب مكانه الوحيد الدير لا جدال فى ذلك
احييك يا دكتور مايكل على طرحك للموضوع
اود ان احذر بمحبة اى اسرة تستقبل اى راهب بمنزلها انها تضره ضرر بالغ حتى لو ظهر الامر بمظهر المحبة والخدمة
ايضا هناك شىء اخر لا اعرف ان كنتم ستتفقون معى فيه ام لا لكن سوف اقوله
هو ان الاسر المسيحية هناك بعض منها لا اقول كلها تتسم بالطيبة المتناهية والثقة بالاخرين بسهوله يعنى لو راوا اب كاهن لا يعرفوه تلاقيهم يروحوا يسلموا عليه ومن الممكن ان يكون هو غير مسيحى ويرتدى الزى الكهنوتى للايقاع بالمسيحيين خصوصا الفتيات او السيدات نفس الشىء بالنسبة للرهبان نكون لا نعرفهم ولان يرتدى زى الراهب نجرى نسلم عليه ونتحدث معه وبعد حوار ندعوه لمنزلنا بكل بساطة يتعرف بينا عن قرب يتعرف لكل فرد فى الاسرة ولو فيه بنات فى الاسرة هنا الكارثة وتعرفون الباقى
ارجوكم احبائى لنكون حكماء وحريصين والرب يبارك حياتنا

بياناتي
rooney93
ارثوذكسي صانع

rooney93 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-25-2009 - 07:07 PM ]

طيب ممكن أرد
هو مافيش كهنة طب علشان الاعتراف
وياريت نروح نعترف للكهنة ونسيب الرهبان في حالهم هم مش ناقصين حروب
وربنا يحفظهم ويباركهم

موضوع مغلق