تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

سؤال وجواب أسأل وأبونا يجاوب

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

انا فى مشكلة كبيرررررررررة

ارجوكمممممممم تساعدونى انا طبعا بنتمى للكنيسة القبطية الارثوذوكسية و بحبها جداااااااااا فوق الوصف و بحب العدرا و القديسين جدا بس انا حبيت واحد بروتوستانت هو بيؤمن بالتناول زينا و باهمية

اضافة رد

SNoW
ارثوذكسي مكافح
SNoW غير متواجد حالياً

افتراضي انا فى مشكلة كبيرررررررررة

كُتب : [ 05-17-2008 - 11:27 PM ]

ارجوكمممممممم تساعدونى

انا طبعا بنتمى للكنيسة القبطية الارثوذوكسية و بحبها جداااااااااا فوق الوصف و بحب العدرا و القديسين جدا بس انا حبيت واحد بروتوستانت هو بيؤمن بالتناول زينا و باهمية المعمودية و انا بصراحة مبعترفش باى كنيسة غير الكنيسة الارثوذوكس و معنديش اى نية انى اتبع كنيسة بروتستانت و مش بعترف باى تعليم ليها ولا اى عقيدة فيها بس فى نفس الوقت انا مرتبطة جدااااااا بالشخص دة و هو اغلى حاجة فى حياتى ...

سؤالى هو ايه هو موقف الكنيسة الارثوذوكس لو اتجوزت الشخص دة فى كنيسة بروتستانت ؟؟ هل هتحرم من اتباع الكنيسة الارثوذوكس و هل هتمنع من ممارسة الاسرار الكنسية فى كنيستى الارثوذوكسية ؟؟؟

بجد الموضوع دة مأثر عليا جدا جدا

و لو هتعاقب من الكنيسة بحرمانى من ممارسة الاسرار الكنسية انا مش فاهمة دة ليه !!! ممكن الكنيسة متعترفش بارتباطى بالشخص دة و خلاص لكن متوصلش لدرجة حرمانى من اسرار الكنيسة !! خصوصا انى ميتهيأليش ان الانجيل بيقول اى حاجة ضد جوازى من حد بيتبع كنيسة تانية !!

ارجوكم مستنية ردودكم

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
كيرو رافت
عاشق الرومانسيه

كيرو رافت غير متواجد حالياً

افتراضي رد: انا فى مشكلة كبيرررررررررة

كُتب : [ 05-18-2008 - 09:40 AM ]

سؤال صعب جداااااااااااااااااااااا
لكن كما تعمين الزواج هو سر مقدس من اسرار الكنيسه السبعه ومن شروط هذا السر ان يتم على ايدى اب كاهن وحسب تعاليم الكنيسه الارثوزكسيه
المنع من التناول اعتقد ان الكنيسه هاتاخد الاجراء ده ان ما كانش معاكى اكيد هايكون مع اللى هاترتبطى بيه
الانجيل فيه حاجات كتير ماذكرهاش ولكن تعاليم الاباء والتقليد قالوا واتكلموا كتير على الحاجات التى لم يزكرها الانجيل وهى تعامل معامله الانجيل تماما
فكرى كتير قبل ان تتخذى القرار وصلى واسألى اب اعترافك او المرشد الروحى بتاعك واكيد ربنا موش هايسيبك فى هذه الحيرة
وربنا معاكى ويعمل لك الصالح

رد مع إقتباس
بياناتي
بنت الراعي
ارثوذكسي برونزى

بنت الراعي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-18-2008 - 02:21 PM ]

بصي هو كلام استاذ رافت صح بس اللي انا اعرفه
ان هما مش عندهم كهنه وكمان حتي لو عندهم محرومين
يعني مينفعش يتمموا اي سر من اسرار الكنيسه
علشان كده ممكن كنيستنا تعتبرك انضميتي ليهم باكليلك منه
بصي هو لو بيحبك ممكن يعمل اي حاجه علشانك اعرضي عليه تكللوا ارثو ذكسي
بس طبعا بطريقه كويسه وصلي كتير
وربنا معاكي ويقدم لك الصالح

رد مع إقتباس
بياناتي
love is the key
ارثوذكسي متقدم

love is the key غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-18-2008 - 02:42 PM ]

بصي يا ستي الموضوع ان البروتستانت لا يعترفو بالاسرار
ولكن الزواج فيه اعلن واشهار وهذا ما سوف يتم في الكنيس عندهم
فا من هة الكنيس الارثوذكسية لاتعترف بمثل هذا الزواج ومعشرتك معه تعتبر لدينا في حكم الزنا
والزانى لا يتمم الاسرار قبل قانون ... وماذا يحدث اذا تعمد اذا كان يحبك ... ويتناول في الكنيسة الارثوذكسية وتتزوجي في الكنيس الارثوذكسية ... طالما انكى تقولى انه يحب التناول .
من جهة اخرى ... المسيح قبل الجميع اذا كان هو كل حياتك .. فالمسيح هو من منحك هذة الحياة
صدقيني اذا كان هو كما تقولين فليائتي الى الكنيس الارثوذكسية وسوف يقبل من الجميع
هذا لمصلحتك .....
اما بالنسبه لاتباعه كنيس اخرى .. فهو اتيباع لتعليم اخر والقديس بولس يقول
اذا جائكم احد بغير ما بشرناكم به فليكن اناثيما ولا تقبله في بيوتكم .
والخلاصه اذا كان يحبك ويؤمن بالتناول والمعمودية ليكون هو ارثوذكسي

صلو من اجلى ... منتظر الرد شكر اسنو

رد مع إقتباس
بياناتي
anosh
ارثوذكسي مكافح

anosh غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-26-2008 - 01:11 AM ]

حاولى تقنيعيه انه يتعمد ارثوذكس و ان شا الله يوافق و يتعمل الاكليل فى كنيسة ارثوذكسيه ... و ربنا معاكى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-26-2008 - 05:47 AM ]

لي فقط تعليق صغير ، اي حد لو تزوج من اي طائفة اخرى لا يعتبر زنى ، ولا ينفع أن نحكم باي حال من الأحوال بهذا الحكم ، هذا كلام غير معقول أو منطقي على الإطلاق ، والكنيسة لا تعترف بزواج خارجها لأنها تعتبر أن الارتباط هو من داخل المذبح امام الله الحي ، اما كون أن تعتبر الموضوع زنى هذا الكلام صعب للغاية ولا ينفع أن نقول أو نحكم بهذا لئلا نعتبر كل من تزوج خارج الأرثوذكسية زنى وهذا يجعلنا مدانين امام الله نفسه حاكمين على كل أولادهم بأولاد زنى !!!!
فتخيلوا كده لو أحد منكم سمع شخص ما أو في عقيدة اخرى حكم على والدينا أنهم زانيين وأحنا اصبحنا على هذا الحال أولاد زنى !!! فما هو موقفنا ، وكيف تكون عثرتنا !!!

يا أخوتي لا ينبغي أن يكون هذا حكم حتى لو صدر من شخص مسئول ، لئلا نقف مدانين امام الله الحي فاحص الكلى والقلوب ، ويحكم علينا لأننا حكمنا على الآخرين حكم قاسي بلا رحمة ...

أقبلوا مني كل تقدير بمحبة

رد مع إقتباس
بياناتي
مرموره
ارثوذكسي فضى

مرموره غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-26-2008 - 05:58 AM ]

انا مقدرش افيدك فى الموضوع ده اوى
بس انا جدى كان بروستانت و جدتى ارزوزكس و الموضوع كان عادى و اكنت بتروح و تتناول و عدمت ولادها ارزوزكس
الموضوع مش صعب زى ما انتى متخيله
و استشفعى بالقديسة ريتا تحللك الموضوع شفيعة الحاجه الصعبة و المستحيلة
ربنا معاكى

رد مع إقتباس
بياناتي
Narmar
ارثوذكسي ذهبي

Narmar غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-26-2008 - 10:04 AM ]

اقتباس
لي فقط تعليق صغير ، اي حد لو تزوج من اي طائفة اخرى لا يعتبر زنى ، ولا ينفع أن نحكم باي حال من الأحوال بهذا الحكم ، هذا كلام غير معقول أو منطقي على الإطلاق ، والكنيسة لا تعترف بزواج خارجها لأنها تعتبر أن الارتباط هو من داخل المذبح امام الله الحي ، اما كون أن تعتبر الموضوع زنى هذا الكلام صعب للغاية ولا ينفع أن نقول أو نحكم بهذا لئلا نعتبر كل من تزوج خارج الأرثوذكسية زنى وهذا يجعلنا مدانين امام الله نفسه حاكمين على كل أولادهم بأولاد زنى !!!!
فتخيلوا كده لو أحد منكم سمع شخص ما أو في عقيدة اخرى حكم على والدينا أنهم زانيين وأحنا اصبحنا على هذا الحال أولاد زنى !!! فما هو موقفنا ، وكيف تكون عثرتنا !!!

يا أخوتي لا ينبغي أن يكون هذا حكم حتى لو صدر من شخص مسئول ، لئلا نقف مدانين امام الله الحي فاحص الكلى والقلوب ، ويحكم علينا لأننا حكمنا على الآخرين حكم قاسي بلا رحمة ...

أقبلوا مني كل تقدير بمحبة

نفس رأيييي مفيش كلام تانى عندى غير ربنا يعمل الى فية الصالح لو من نصيب هتاخدية لو هو حتى كان اية ولو مش من نصيبك لو يوم فرحك مش هتنولية .

رد مع إقتباس
بياناتي
SNoW
ارثوذكسي مكافح

SNoW غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-26-2008 - 03:27 PM ]

ميرسىىىىىىىىىىىى جدااااااااااااااااااااا على ردودكم

انا متشكرة جداااااااااااااا ليكم كلكم

و انا بوافقك فى الرأى يا استاذ ايمن و مش عارفة ليه الكنيسة بتحرم ولادها اللى يتجوزوا من حد مش ارثوذوكي بالحرمان من التناول بيتهيألى دى حاجة صعبة جدا انك تحس انك مطرود من كنيستك اللى بتحبها بسبب مسائل شخصية ... المفروض انى طالاما بتبع العقيدة الارثوذوكسية و متعمدة ارثوذوكسى يبقى من حقى اتناول ... و انا مالى بافكار الشخص اللى مرتبطة بيه ؟ هو انا اللى هتناول ولا هو ؟ انا ليه اتحرم من التناول يعنى ؟ حتى لو الكنيسة مبتعترفش بالجواز دة و بتعتبرة زنى مش المفروض تمنع حد من التناول !!

انا عموما ميتهيأليش هتجوزه طول ما هو بينكر شفاعة العدرا و القديسين ... انا مستحملش كلمة عليهم !!!

و بعدين هتبقى مشكلة كبيرة بعد كدة بالنسبة لاولادى .. اروح انا قولوا صلوا لبابا يسوع و اتشفعوا بماما العدرا و هو يقولوهم متتشفعوش !!! اجى اقولهم قولوا للبابا كيرلس ينجحكوا هو يقولهم متتطلبوش شفاعتة و الشفاعة غلط !!! اجى اقول العدرا و القديسين بيظهروا و هو يقول لا !!! دانا ارمى ولادى فى الشارع قبل ما يقولوا كدا على العدرا و القديسين !!!

بس انا متمسكة بيه جدااااااااااااا و بحبة جدا و هو بيحبنى جدااااااااااااا .... انا مش عارفة اعمل ايه ... !!!

و الكنيسة البروتوستانت دى انا مدخلهاش اصلا !!! ازاى ادخل كنيسة بتستهتر بالعدرا و القديسين !!!

خلينى مستنية انا موراريش حاجة ... غير افكارة اهلا و سهلا .. مغيرش هفضل احبة و مش هنتجوز و مش هرتبط بحد غيرة ابدا

بس احسن حاجة فى الموضوع انه مش بيروح كنيسة !! لو ان بيروح كنيسة بروتوستانت كان الموضوع باظ اكتر ! هو بس بيفكر زيهم مش اكتر....

هو انسان متدين جدااااااااا و شخصية فوق الرائع انا عمرى ما عرفت شخصية تجنن بالشكل دة ... متدين اكتر منى مليون مرة ... و بيصلى كتير .. بس هى مشكلتة فى الافكار البروتوستانت اللى مضيعة الدنيا دى...

مستنية ردودكم و ميرسىىىىىىىى على تعبكم فى الردود و محبتكم

رد مع إقتباس
بياناتي
SNoW
ارثوذكسي مكافح

SNoW غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-26-2008 - 03:33 PM ]

مرمورة ... ميرسىىىىىىىى جداااااااااااااا على ردك ممكن تدينى تفاصيل اكتر ؟ ازاى جدك و جدتك اتجوزوا ؟ و ازاى هى بتتناول ؟؟؟ بجد جدك دة شخصية جدامدةةةةةةة جدا لانة عمد اولاده ارثوذوكس ...

هل هو اقتنع بالشفاعة ؟ هل اتعمد ارثوذوكس ؟

حاضر هتشفع البالقديسة ريتا .. ميرسىىىىىىىىى كتير يا مرمورة

رد مع إقتباس

اضافة رد