تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

التدبير الإلهي والخلاص (1)

خلق الله الإنسان على صورته كشبهه وأسكنه في فردوس النعيم ، لا من أجل أن ينغلق الإنسان على ذاته أو يكون وجوده لأجل الوجود ذاته ، إنما بحسب التدبير كان

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: التدبير الإلهي والخلاص (1)

كُتب : [ 05-02-2011 - 12:25 PM ]

استاذ ايمن --
كل اللى قلتة دة والرد الطويل والعريض دة انا مش مختلفة معاك فية
بس انت مفهمتنيش للاسف
انا كل قصدى انى مندهشة من الخطة الالهية مندهشة من رسم وخطة اللة العجيبة طبعا انا بحترم وبخضع لعملة الحلو بس كل سؤالى لية يارب ؟ لية يارب جبت كل دة لينا وليك انت كمان انت من قبل الفداء وانت عارف انك هتشارك معايا الرحلة الطويلة الشاقة واللى كلها اشواك دى عارف انك هتنزل وتسيب عرشك ومجدك وتأخد شكل العبد وتدوق الظلم والذل دا يمكن دة مخفف عنى انا شوية لانة لو مكنشى دة حصل كنت مع كل مشكلة قلتلك انت مش حاسس بحاجة انت فى السما فى عرشك ومجدك وبهاءك مجربتش !!
لكن لأ انت جربت كل حاجة انا جربتها يارب ومتزعلشى منى يارب انا مطلبتش منك تخلقنى لكن انت اللى اوجدتنى من العدم وطبعا دة عمل الهى عجيب ميكوفهوش اى كل تعبيرات الشكر والتمجيد
وانا لما قلت
ان لولا الخطية مكنش بقى فى بشرية كان قصدى يا استاذ ايمن
( فما معنى أنه يخلقهما ذكراً وأنثى أن كان القصد أنهم لا يكثروا إلا لو دخلت في طبعهم الخطية ) ، هذا كلام ضد مشيئة الله وعمله الحلو )
كان قصدى يا استاذ ايمن

ان ربنا خلق الكون والارض والسما والانسان ادم وحواء وكان عاوز يعمر الارض
ويملأها بالبشرية ربنا كان عارف ان ادم وحواء طول ما هما فى جنة عدن مستحيل يبقى فى انجاب واولاد وبشرية
انا عارفة يا استاذ ان الجنس والعلاقة الزوجية مقدسة فى المسيح لكن زى ما انت قلت متسأل لكلامى لولا دخول الخطية طبعهم مكنشى ادم عرف انة عريان وستر نفسة وانفتحت عنية والكتاب المقدس فى سفر التكوين مذكرشى وجود قايين وهابيل الا فى اول الاصحاح الرابع بعد الطرد والخطية -- انا قصدى ان الخطية هى كانت سبب وجود البشرية وفعلا لولا الخطية مكنشى بقى فى بشرية لكن دة كان جزء من الخطة الالهية والازلية اللى ربنا رسمها
بدليل ان ربنا خلق وحواء وفضلوا اللة اعلم اد اية محصلشى اى نوع من انواع الجنس
وع ذلك انا مش ضد الجنس مدام فى المسيح

والكلام دة مش صحيح

[2] حتى لو لم يسقط آدم وحواء لتكاثروا ، مع أنه قد باركهما الله وقال اثمروا واكثروا قبل السقوط وليس بعده
والكلام دة يؤكد كلامى انا اللى قلتة
لأن خلقهما في الأساس ذكراً وأنثى بكمال إنسانيتهما
(( في طهارة الجنس لأنه غريزة ))
في الإنسان منذ خلقته الأولى منذ يوم خلق آدم ، وهذا واضح في الكتاب المقدس وفي سفر التكوين بتدقيق شديد

والكلام دة انا مليش اى علاقة بية نهائى لا من بعيد ولا من قريب

، بل وآباء الكنيسة اعتبروا أن أي كلام يُقال عن أن الجنس البشري أتى بسبب السقوط هو ضد تعاليم الكتاب المقدس والكنيسة لأن هذا التعليم الغريب عن روح الكنيسة والنتشر للأسف والمتداول وسط كثير من الخدام والكهنة والأساقفة ، منشق أساساً من الغنوسية الذين يحتقرون الجسد وبالتالي كل غرائزه المخلوقة فيه بوضع الله الحي ، فالجنس طاهر ومقدس والضجع طاهر لأنه بأمر إلهي ، وخلفة الأولاد مقدسة جداً وكل ما في الإنسان طاهر ولكن الخطية شوهته وأعاد الرب خلقتة من جديد فيه ، لدرجة أن الرسول قال ليحب الرجل إمرأته كما أحب المسيح الكنيسة !!!

رد مع إقتباس
Sponsored Links