تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > المناقشات الروحية > سؤال وجواب

سؤال وجواب أسأل وأبونا يجاوب

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-06-2008 - 12:36 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Team Work® مشاهدة المشاركة
لا تعليق بصراحة مش عارف اتكلم
جعلنا الله ذو خبرة عميقة ونتذوق عمق اتساع عمله فينا مختبرين الخبرة الرائعة التي اجتازها القديسين الذين أحبوا ربنا يسوع:
مع المسيح صلبت فأحيا لا أنا بل المسيح يحيا فيَّ
النعمة معك ومع الجميع يا محبوب يسوع

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
SNoW
ارثوذكسي مكافح

SNoW غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-06-2008 - 03:31 AM ]

شكراااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااا جدااااااااااااااااااااااا ا على الموضوع الهايل ده ربنا يخليك يا استاذ ايمن

انا لقيت نفسى فى الموضوع للاسف :
والحزن الناشئ عن البعد عن الله بيكون فيه اضطراب وحزن وهروب من الصلاة وقراءة كلمة الله وتتردد هذه الأقوال على الفم وفي القلب :
(( ماليش نفس اقرأ كلمة الله أو أصلي أو أروح الكنيسة أتناول ))
لما اشعر بهذا الشعور أعرف وأتيقن تماماً أني بعيد عن الله وعايش في حالة آدم :
(( مستخبي من محضر الله ))
ولكن لنعلم تماماً لازال صوت الله لكل إنسان : (( أين أنت ))
وهو يدوي على مر الأجيال كلها
((((((( آدم أين أنت )))))))

اعمل ايه عشان اقرب من ربنا ؟

رد مع إقتباس
بياناتي
SNoW
ارثوذكسي مكافح

SNoW غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-06-2008 - 03:39 AM ]

لبربارة :
انا عايزة اقولك ان الحاجات اللى بتشوفيها دى رؤيات ربنا بيحذرك ان الشيطان بيحاول بشدة انه يبعدك عنه لكن ظهورات العدرا فى الرؤيا تأكدلك ان ربنا بيقولك انك لو استعنتى بيه متخافيش من حاجة لانه هيساعدك

مهما يكون الشيطان قوى و مهما يحاول يبعدك عن ربنا لازم تعرفى انه بيعمل كدة عشان انتى قريبة من ربنا

و زى ما شوفتى فى الحلم ربنا و العدرا مش هيسيبوكى و هيبقوا جمبك بمجرد ما تطلبيهم

و اللى انتى شوفتية بخصوص الاب الكاهن ده خدعة من الشيطان عشان يبعدك و يشكك فى الاباء و الكنيسة

و اللى حصلك فى الحقيقة زى العملية و كدة دة يبينلك ان اللى شوفتية رؤيا ربنا كان عايز ينبهك ان الشيطان هيضايقك لكن متخافيش لانة هيجى و يخلصك و ده حصل فى الحلم لما شوفتى العدرا و حصل فى الحقيقة لما محصلش خساير فى العملية

متخافيش من الرؤيات دى كفاية ان ربنا بيكلمك و بيبينلك الحروب اللى ممكن تحصل و ازاى هو هينقذك منها

دة يخليكى تصلى اكتر و اكتر

و خليكى متأكدة ان ربنا عمرةةةةةةةةةة ما هيتخلى عنك و لا يسلمك للشيطان لان انتى بنتة و مات علشانك و الفكرة دى الشيطان بيحاول يحطها فى دماغك عشان يبعدك عن ربنا فا اوعى تفكرى كدة

ربنا معاكى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 01-07-2008 - 02:12 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SNoW مشاهدة المشاركة
شكراااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااا جدااااااااااااااااااااااا ا على الموضوع الهايل ده ربنا يخليك يا استاذ ايمن

انا لقيت نفسى فى الموضوع للاسف :
والحزن الناشئ عن البعد عن الله بيكون فيه اضطراب وحزن وهروب من الصلاة وقراءة كلمة الله وتتردد هذه الأقوال على الفم وفي القلب :
(( ماليش نفس اقرأ كلمة الله أو أصلي أو أروح الكنيسة أتناول ))
لما اشعر بهذا الشعور أعرف وأتيقن تماماً أني بعيد عن الله وعايش في حالة آدم :
(( مستخبي من محضر الله ))
ولكن لنعلم تماماً لازال صوت الله لكل إنسان : (( أين أنت ))
وهو يدوي على مر الأجيال كلها
((((((( آدم أين أنت )))))))

اعمل ايه عشان اقرب من ربنا ؟
محبوبة ربنا يسوع
السلام لنفسك يا أحلى غالية

أولاً طريق الله بسيط جداً
فحينما نكتشف أننا في حالة بعد عن الله ، لابد من الأتيان فوراً إليه ببساطة ، بمعنى بسيط : ونحن تحت وطأة الشعور في البعد نرفع القلب على الفور لله طالبين منه النجاة وتغيير القلب

وهنا عمل المحبة ، وهي الإصرار على التمسك به ، أي نصلي إليه مهما كانت حالتنا ، ونقول بأحساس حقيقي من أعماق القلب ونعبر عن حالتنا التي نشعرها الآن :
مش هاسيبك يارب مهما كانت حالتي صعبة جدا ، أنا تراب ورماد ومستحق الموت وأنت الحياة قادر أن تقيمني الآن كما أقمت لعاذر من الموت ...

لا تكفي عن الصلاة مع الصوم والتناول من الإفخارستيا وقراءة الكلمة
وفي البداية هاتبقى غصب ، يعني أغصبي نفسك ، لأن المريض يغصب نفسه على الدواء ليشفى ، وأن لم يغصبها على تناول الدواء سيصير مرضه أعظم وأقوى ، فأسرعي وتناولي دواء الحياة الأبدية فوراً بلا تردد

وأعلمي تماماً أنك مقبولة عند الله ، واتخذي العذراء القديسة مريم معونة خاصة لك ، لأنها في عرس قانا الجليل بمحبتها الحلوة جعلت المسيح الرب نفسه أن يقيم معجزة قبل وقت خدمته بثقتها ودالتها المقبولة جداً ...

وأعلمي أن تسائُل الله : أين أنت هو الذي يوجهنا إليه
فأقفي أمامه في صلاة لتكشفي عن كل ما يدور في قلبك وحياتك بكل صدق واعتراف

ممكن الرجوع لهذه الموضوعات للأهمية

أولاً هذا الموضوع للأهمية
https://www.orsozox.com/forums/orsozox-t2661.html

وثانياً :
https://www.orsozox.com/forums/orsozox-t1605.html

وثالثاً :
https://www.orsozox.com/forums/orsozox-t2146.html

وهبك الله قوة حياة التوبة وتغيير القلب
النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
ابنه برباره
ارثوذكسي شغال

ابنه برباره غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-08-2008 - 11:35 PM ]

كل سنه والجميع بخير0 مش عرفه اعبر عن شعورى الان تجاه كلامكم استاذ ايمن و اخى الغالى سنو بجد كلامكم معزى جدا وانا مبسوطه من التعليقات على موضوعى لان الكلام لمس قلبى لكن لى توضيح انا عندى شعور عكس كلامكم وهو انا منذ حدوث هذا لى واعيش حاله غريبه الصفه الوحيده لهذه الحاله هى قول الرب ( ليس بحامى او ببارد مزمع ان يتقيئنى من فمه) رغم عدم ممارستى لمعظم شهوات العالم واعيش حاله حب لاابى السماوى لكنى لاامارس الصلاه ولا اقراء الكتاب المقدس0 وهذه مانجح عدو الخير فيه والغريب انى موظبه على الاعتراف والتناول والغريب ايضا انى اشعر بوجود علاقه شديده بينى وبين ابويا السماوى ويوجد صله بمجرد نظرى لصورته وانظر فى عينيه0 ما تفسيركم لهذه الحاله وكيف يكون هذا مع اهمالى ارجو الرد0

رد مع إقتباس
بياناتي
SNoW
ارثوذكسي مكافح

SNoW غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-09-2008 - 10:46 AM ]

بربارة انتى بنفسك جاوبتى انا كمان مكنتش بقرأ الانجيل خالصصصصصصص بس ابتديت اهو اقرى شوية و حسيت اد ايه قراية الانجيل جميلة و اد ايه بتفرح النفس عشان لما نقرى كلام ربنا بنتعزى

ياريت تقرى فى الانجيل قبل ما تنامى حتى لو اية واحدة ربنا هيفرح اوىىىىىىىىىى انك بتقرى كلامة حتى لو اية واحدة

انا برضة مبقتش اصلى مممممم و دة مضايقنى جدااااااااااا بس بحاول اصلى دلوقت و انتى كمان حاولى تصلى حتى لو ثوانى و خليكى واثقة ان ربنا بيفضل مستنى طول اليوم انه يسمع صوتك. و ابونا كان بيقول فى القداس ان لما الانسان بيصلى ربنا بيسكت كلللللل الملايكة و ربنا بيتجاهل الخليقة كلهااااااااااااااااا و يسمع الصلاة

و بالنسبة للاية اللى بتقول انا مزمع ان اتقيأك من فمى متخافيش منها. خليكى واثقة ان ربنا بيتلككلنا عشان ياخدنا السما و انه بجد فرحة الحقيقة فى خلاصنا مش فى هلاكنا انا كنت مرة بسأل ابونا انى بحس انى معملتش حاجة كويسة عشان اروح السما و انى لما بشوف القديسين و الشهداء عملوا ايه عشان ربنا بحس انى مش ممكن هبقى معاهم فى مكان واحد لان ربنا هياخدنى السما على ايه يعنى فا ابونا رد عليا رد ريحنى جدا ابونا قالى ان اللص اليمين كان عايش كل حياتة فى خطية و قبل ما يموت بثوانىىىى قال لربنا انه يذكره فى الملكوت و جه رد ربنا " اليوم تكون معى فى الفردوس " ربنا مقالوش انت فاكر نفسك مين عشان تروح السما و لا قاله انت كل حياتك قضيتها فى خطية و جاى دلوقتى و انت خلاص بتموت تفتكر ربنا !! بالعكس المسيح فرح بيه جدااااااااااا و قاله اليوم هتكون معايا فى الفردوس مع القديسين و كل الابرار هو دة حب المسيح لينا. هو عارف ان احنا مش كويسين ولا عمرنا هنبقى كويسين عشان كده هو جه عشان ينقذنا و يفدينا كل اللى علينا هو ان احنا كل ما نقع فى خطية نقوم من تانى و نطلب من ربنا انه يسامحنا و دة مش كلامى دة كلام ابونا كل اللى محتاجينة هو ان احنا نقاوم الخطية و لو اخطينا نقف من تانى و نتوب فيه اية بتقول " لا تشمتى يا عدوتى لانى كلما سقطت اقوم " و كمان اتطمنى المسيح قالنا " لا تخف ايها القطيع الصغير لان اباكم قد سر ان يعطيكم الملكوت " و كمان قال " من يأكل جسدى و يشرب دمى له حياة ابدية و انا اقيمة فى اليوم الاخير " و قال " انا هو القيامة و الحياة من امن بى و لو مات فسيحيا " و برضة افتكرى المثل اللى ربنا قاله عن الناس اللى كانوا بيشتغلوا من اول اليوم فى الارض و الناس اللى جم الساعة 11 قبل العمل ما يخلص و مع كدة اداهم اجور متساوية. " لا تكونوا كالباقين الذين ليس عندهم رجاء " متخافيش و متخليش الشيطان يخدعك هو عايزك تفقدى الأمل و الرجاء فى المسيح . متخافيش لان المسيح وعدنا و وعدة حر .

ربنا معاكى

رد مع إقتباس
بياناتي
SNoW
ارثوذكسي مكافح

SNoW غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-09-2008 - 10:49 AM ]

ميرسىىىىى جدااااااااااااااا يا استاذ ايمن على ردودك و على محبتك انا هسمع كلامك ميرسىىىىىىىىىىىىىىىىى اوىىىىىىىىىىىىى على تعبك ربنا يباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
ابنه برباره
ارثوذكسي شغال

ابنه برباره غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-10-2008 - 09:01 PM ]

كلامك جميل يا سنو وانا بصبر نفسى دائما واقول انا بنت الملك ومينفعش اكون موجوده غير فى عرشه 0وانا عارفه ان فى بيت منازل كثير وانا مش محتاجه منزله كبيره انا بقوله ياابى يكفى اكون فى مكان اسمع فيه صوتك واحيا معك الى الابد0 بس الحياه الروحيه بالنسبه لى هى قلبى وحواسى كلها تبقى له هو ومفيش حاجه تبعدنى عنه ولو ثوانى وعلشان ده مبيحصلش انا تعبانه عاوزه اكون معه على المائده او حتى اكل الفتات الساقطه من المائده بس اشعر بهذا الشبع الروحى وهذا ما افتقده الان 0 ارجو ان تصلى ى حتى يكمل الرب كل نقص فى0 وشكرا على اهتمامك بكلامى0

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 01-11-2008 - 03:02 AM ]

السلام لكم يا أحباء الرب يسوع
النضوج الروحي والنفسي يأتي بغياب من المشاعر وأحاسيس الطفولة والدخول في المشقة والشعور بتخلي الله عن النفس ، ولكنه تخلي ظاهري مش باطني ، فبالرغم من عدم الإحساس بالمشاعر المتأججة والرغبة في الصلاة وعدم القدرة على الوقوف أمام الله ، ولكن هناك شعور دفين بالحب لله والرغبة في الحياة معه ترافق النفس ولا تنزع منها أبداً ومهما كان ظاهر من التقصير ، وهذا هو سر النفس الذي أن فقدته تفقد حياتها كلها ، وهو سر لا ينتزع من النفس بسهولة بسبب الصورة التي فيها ، وهي صورة الله الحي ...

أما على كل نفس – والحال هكذا – أن تستغل طاقة الحب التي فيها وتُصر على الحياة مع الله مهما ما كان ظاهر من تخلي وعدم الرغبة أحياناً كثيرة في الصلاة .. الخ ...

غصب النفس للنعمة ضرورة ملحة جداً لعمل الله في النفس وتقويتها بالنعمة حتى تفوز وتغلب بثقة الإيمان والاتكال على الله في أشد الظروف صعوبة ، وأحلك ساعات الظلمة التي تتذوقها النفس من شعور بالتخلي عنها ، وعدم إحساسها بكل حواسها أن لها رغبة في الصلاة أو قراءة الكلمة

وحذاري من أن تقلقوا من هذه اللحظات لأن فيها وهم كبير لكل نفس أنها خرجت عن منهجها وطريق الله ، لا تهتموا بهذا بل تمسكوا بحبل الرجاء والثقة في الله لأن بدون إيمان لا يمكن إرضاؤه ، فتمسكوا بالإيمان والثقة فيه مهما شعرتم من عدم استحقاق أو كانت خطياكم مثقلة القلب والضمير ...

أعلموا تماماً إننا استلمنا من الآباء سر الطريق الروحي وهو مكون من كلمتين :
1- مش
2- هاسيبك

وجملتهما = مش هاسيبك = مستحيل اسيبك

ومكتوب : تعلق بي فأنجيه

النعمة معكم يا أحباء ربنا يسوع

رد مع إقتباس
بياناتي
بيسا
ارثوذكسي بداء يشتغل

بيسا غير متواجد حالياً

افتراضي رد: سؤال عن الحزن والتوبة وجهاد الإنسان

كُتب : [ 03-27-2008 - 10:24 PM ]

انا مش عارفه اقول ايه فى كل اللى قراته
كل اللى اقدر اقوله ربنا يقويكى ويشفيكى يابرباره ويخليلنا الاستاذ ايمن ده على كلامه اللى فعلا بيقوى النفوس الضعيفه ويعزبها

رد مع إقتباس

اضافة رد