تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

لو قابلت مجنون.. تعمل إيه؟

الشارع بيتهم، والإسفلت سريرهم، عند مقالب القمامة يشاركون الكلاب والقطط الطعام.. عندما نلمح واحدا منهم نهرول خوفا منه أو نقف في أماكننا مرتبكين في انتظار صفعة أو لفظ خارج.. إنهم

اضافة رد

الصورة الرمزية elphilasouf
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي
elphilasouf غير متواجد حالياً

Naah لو قابلت مجنون.. تعمل إيه؟

كُتب : [ 12-03-2009 - 12:44 AM ]

قابلت مجنون.. تعمل إيه؟ fous.jpg

الشارع بيتهم، والإسفلت سريرهم، عند مقالب القمامة يشاركون الكلاب والقطط الطعام.. عندما نلمح واحدا منهم نهرول خوفا منه أو نقف في أماكننا مرتبكين في انتظار صفعة أو لفظ خارج.. إنهم "مجانين الشوارع"، نقدم لك نماذج من حكايات هؤلاء مع المارة ونصائح لكيفية التعامل معهم.

مجنون أحذية.. سما(19 عاما) ترى دائما هذا الرجل طويل القامة يرتدي ملابس على موضة الـ70 من بنطلون واسع وقميص ضيق مزركش، شعره طويل يجلس وسط عدد هائل من الأحذية والحقائب النسائية البالية ، كل زوج من الصنادل النسائية يحتوي على "فردة" بكعب عالي وأخرى بلا كعب أصلا، أما الأحذية الرجالي فمختلفة الألوان والأشكال، يتحدث مع زبائنه غير الموجودين، يفاصل معهم في أسعار منتجاته الجلدية الفخمة-كما يصفها- ويبدو أن هذا الرجل كان من أصحاب أرقى محلات الجلود وجار الزمن عليه ليتحول إلي مختل عقليا.

عم محجوب.. رشا (25 عاما) تتذكر هذا الرجل المختل عقليا الذي كان يسكن على سطح منزل جيرانها، يلتف حوله أكثر من 50 قطة كان يعتبرهم أصدقائه تسمعه وهو يضحك معهم ويروي له حكايات بصوت يوقظ السكان، وأحيانا يشتمهم ويلعنهم، كانوا بمثابة أسرة حقيقية وكان هو رب هذه الأسرة يتجول في الشوارع ويعود لهم بما لذ وطاب من أطعمة.
سنين طويلة وعم محجوب برائحته الكريهة ووجهه الذي أسود من ندرة الاستحمام يتجول نهارا في الشوارع ويسهر ليلا من القطط، والرجل -كما يروي سكان المنزل الذي يعتلى سطحه- كان يمتلك شقة فاخرة في هذا البيت وكان يعمل في الحقل الدبلوماسي، ثم لا أحد يعرف باقي الحكاية التي حولت رجل السياسة إلي مجنون.

خناقة في الأتوبيس.. من السهل أن تفلت أعصابنا وندخل في شجار طويل مع صديق لنا أو أحد المارة ، لكن من الغريب أن يتم ذلك مع مختل عقليا، هذا ما حدث مع محمد (24 عاما)، ركب الأوتوبيس وإذ بمجنون يركب خلفه ويتلفظ بأبشع الشتائم وهو ما استفز محمد ودخل في خناقة مع المجنون، وطبعا كان النصر للمجذوب الذي خلع حذائه البالي و أخذ يضرب محمد على رأسه ثم قفز من الأتوبيس.

بلا ملابس.. ولا يستطيع علي (18 عاما) أن ينسى هذه السيدة ذات الشعر الأبيض الكثيف التي تجردت من ملابسها وأخذت تجري خلفه طوال طريق عودته من المدرسة، ويبدو أن أغلب المجاذيب من السيدات
يتحللن من ملابسهن، لا نعرف السبب لكن ذات الموقف تكرر مع أمير حيث شاهد رجال يلتفون حول فتاة بلا ملابس، كانوا يحاولون أن يغطوها لكنها كانت ترفض وتشتمهم وتبصق عليهم.

8 نصائح للتعامل مع مجانين الشوارع
وينصحنا أطباء النفس ومن بينهم الدكتور عمرو أبو خليل بعدة نصائح للتعامل مع مجانين الشوارع منها:

- لا تعتبر المجنون مجالا للتسلية مع أصدقائك فهذا يستفزه ويثير غضبه ويجعلك هدفا بالنسبة له.

-من الأفضل أن لا تعطي المجنون أموالا فهو لا يدرك قيمتها.

-يعاني هؤلاء في الأغلب من الجوع فأعطيهم طعاما أو أترك إلي جوارهم غطاء في الشتاء أو ملابس.

-لا تدخل في عراك مع مجنون بصق عليك أو تلفظ بألفاظ بذيئة بحقك، فهو لا يقصدك في الأغلب، مرضه يصور له أنك عدوه.

-المريض النفسي من الممكن أن تسوء حالته في أي وقت فيفضل أن تكون المسافة بينك وبينه في الشارع لا تقل عن 3 أمتار.

-إذا كان معك طفلك أحرص أن لا يثير غضب الشخص المختل عقليا فأغلب الأطفال يستمتعون باستفزاز هؤلاء.

-في حالة تدهور حالة المريض النفسي بحيث أصبح يشكل خطرا على المارة يجب الاتصال بالشرطة لنقلة إلى مستشفى الأمراض العقلية.

-إذا كان هناك مختل عقليا يتخذ من شارعك مكانا لنومه فحاول أنت و جيرانك أن تنالوا الثواب ووفروا له مكانا بسيطا.

معلومات تهمك:

-النساء أكثر جنونا.. يرى أطباء النفس أن السيدات أكثر عرضة للأمراض النفسية والعقلية، ويؤكدون أن تلك الأمراض العقلية ترتبط ارتباطا وثيقا بالتركيب البيولوجي للمرأة، فالتغيرات الفسيولوجية تؤدي إلي تغيرات في الحالة العقلية للمرأة خاصة فترات الحيض الشهرية، و في فترة انقطاع الطمث.

وفي نفس السياق فإن إمكانية توارث المرض العقلي تتضاعف لدي الأمهات ثلاث مرات مقارنة بمعدل وراثة المرض من الآباء.

-يمكن استغلالهم.. هل تعرف أن المجنون يمكن استغلاله بشكل ايجابي، وحدث ذلك بالفعل في القرنين السابع والثامن و في فرنسا على وجه التحديد، حيث تم تجميعهم في ملاجئ، وتم تشغيلهم في المصانع الكبيرة ، حيث عملوا في صناعةِ الكتان والحبال وغيرها ونجحوا بصورة منقطعة النظير..

-عليك أن تعرف أن المجنون مريض لا يجد من يرعاه، لا نطلب منك رعايته لكن على الأقل لا يجب الاستهانة بمرضه والاستهزاء به..إنهم من فئة من (لا حول لهم ولا قوة).

شارك برأيك عن كيفية التعامل مع مجانين الشوارع..

تعليق :

وانا بقلب فى أعلانات جوجل فى المنتدي لقيت اعلان لموقع ولقيت المقال ده فيه
حقيقى مقال حلو وهادف وساعدنى انى اغير نظرتى للناس دي لانى انا شخصيا كنت محتار فى الناس دي وازاي بتعيش كده ومين بيأكلها ومين بيراعيها
الموضوع منقول بالكامل من هنا
http://www.20at.com/20at/lifestyle/12896-2009-08-10-13-08-23.html
ويمكن من الدروس الى أتعلمتها أن المفروض الواحد ميحاولش يكتم فى نفسه أوي لحد مايوصل للدرجه دي
ولازم يصرف ديما عند حد
من القصص الحلوه برضه ان كان فى بنت تعبانه نفسيا وراحت لدكتور نفسي فالدكتور قالها يابنتى انتوا عندكوا فى الكنيسه سر الاعتراف أحسن علاج نفسي روحى لأبونا واعترفي
متهيألى ان لو واحد من المجانين دول ل كان بيمارس سر الاعتراف مكنش بقى كده قابلت مجنون.. تعمل إيه؟ smile.gif
ياريت انتوا كمان تقولولنا الدرس الى اتعلمتوه قابلت مجنون.. تعمل إيه؟ smile.gif

أهداء :الموضوع اهداء لميكى مش عشان هو مجنون لاسمح الله لا عشان انا شوفت نفسي وانا بنزل الموضوع شبه ميكى ودي حاجه تفرحنى بصراحه قابلت مجنون.. تعمل إيه؟ smile.gif

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
مينا الحديدى
ارثوذكسي فضى

مينا الحديدى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لو قابلت مجنون.. تعمل إيه؟

كُتب : [ 12-03-2009 - 01:13 AM ]

أهداء :الموضوع اهداء لميكى مش عشان هو مجنون لاسمح الله لا عشان انا شوفت نفسي وانا بنزل الموضوع شبه ميكى ودي حاجه تفرحنى بصراحه

يا راجل اتوكس انت وميكى
وبعد كدة ما انا بقابلك على طول
مش انت .....................

رد مع إقتباس
بياناتي
ELMAGEK
ارثوذكسي ذهبي

ELMAGEK غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-04-2009 - 04:21 PM ]

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه
لا يا راجل موضوع جااااااااااااااااااامد جدااا يا فيلو طول عمرك مميز ياض
المهم على زكرى المجانين وانا ليا معاهم عشرة عمر
وقابلت منهم اتنين فى اسكندرية واحدة احم احم بالازازة
والتانى قعت اغنى انا وهو ام كلثوم
لالا الانيل بقى فى بداية علاقتى بيهم كنت رايح الجامعة وواحد ركب ولابس بنطلون مقصوص رجل ورجل تانية لا وقعد جنبى ولاقيتو قعد يغنى لاعبد الحليم وراح قايم وسط العربية لما تيجى المحطة الى فيها التلفزيون حد يقولى بس فا عدت كل المحطات الى تحت الارض
ولما خرجنا كانت محطة السيدة زينب راح بص من الشباك وبصوت عالى
السيدة زينب مفهاش تلفزيونات عاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اا
الاقيلك العربية كلها بتجرى عكس الراجل دا وكان منزر انا فتسط من الضحك
بيفكرنى بيك يا فيلو يا حبيبى سايكو زيك بالظبط

رد مع إقتباس
بياناتي
armia1987
ارثوذكسي مميز

armia1987 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-04-2009 - 04:25 PM ]

موضوع يستاهل التقيم شكرا فيلو
موضوع غاية فى الاهمية بجد

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 12-04-2009 - 11:19 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الناى الفريح مشاهدة المشاركة
أهداء :الموضوع اهداء لميكى مش عشان هو مجنون لاسمح الله لا عشان انا شوفت نفسي وانا بنزل الموضوع شبه ميكى ودي حاجه تفرحنى بصراحه

يا راجل اتوكس انت وميكى
وبعد كدة ما انا بقابلك على طول

مش انت .....................
ههههههههههههه
لأ

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 12-04-2009 - 11:20 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmagek مشاهدة المشاركة
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههه

لا يا راجل موضوع جااااااااااااااااااامد جدااا يا فيلو طول عمرك مميز ياض
والتانى قعت اغنى انا وهو ام كلثوم
لالا الانيل بقى فى بداية علاقتى بيهم كنت رايح الجامعة وواحد ركب ولابس بنطلون مقصوص رجل ورجل تانية لا وقعد جنبى ولاقيتو قعد يغنى لاعبد الحليم وراح قايم وسط العربية لما تيجى المحطة الى فيها التلفزيون حد يقولى بس فا عدت كل المحطات الى تحت الارض
ولما خرجنا كانت محطة السيدة زينب راح بص من الشباك وبصوت عالى
السيدة زينب مفهاش تلفزيونات عاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اا
الاقيلك العربية كلها بتجرى عكس الراجل دا وكان منزر انا فتسط من الضحك
بيفكرنى بيك يا فيلو يا حبيبى سايكو زيك بالظبط
ههههههه يابنى ده بتاعه الازازه دي وقع فى غرام خدودك أصلا

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 12-04-2009 - 11:24 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة armia1987 مشاهدة المشاركة
موضوع يستاهل التقيم شكرا فيلو

موضوع غاية فى الاهمية بجد
ســـــــــوكـــــــــــلأ

رد مع إقتباس
بياناتي
marmarsh
ارثوذكسي متألق

marmarsh غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-05-2009 - 02:43 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmagek مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه ههه حرام عليك صدقنى الست دى غلبانه خالص اول مرة الصراحه تعمل مع حد كده ههههههههههههههههههههه معلش بقى شكلك عملتلها حاجه وانت مش واخد بالك هههههههه

اما بالنسبه لفيلو الموضوع حلو وكل حاجه بس انت دخلت المرض النفسى على المرض العقلى وفى فرق كبير بين الاتنين لان المريض النفسى بتبقى ليه طريقه علاج مختلفه خااااااااااالص عن المريض العقلى وكمان بيختلفوا فى درجه مرضهم

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 12-05-2009 - 08:27 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marmarsh مشاهدة المشاركة
ههههههههههههههههههههههههه ههه حرام عليك صدقنى الست دى غلبانه خالص اول مرة الصراحه تعمل مع حد كده ههههههههههههههههههههه معلش بقى شكلك عملتلها حاجه وانت مش واخد بالك هههههههه

اما بالنسبه لفيلو الموضوع حلو وكل حاجه بس انت دخلت المرض النفسى على المرض العقلى وفى فرق كبير بين الاتنين لان المريض النفسى بتبقى ليه طريقه علاج مختلفه خااااااااااالص عن المريض العقلى وكمان بيختلفوا فى درجه مرضهم
ههههههه بصراحه مش انا الى كاتب الموضوع
وانا ماخدتش بالى من الحكايه دي ياريت لو تدليلى كلامك بأقتباسات عشان يكون أحسن
وع اي حال انا اعرف ان فى فرق بين المرض النفسي والمرض العقلى

رد مع إقتباس
بياناتي
nerooo
ارثوذكسي متألق

nerooo غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-05-2009 - 08:33 PM ]

هههههههههههههههه بالنسبة لاسكندرية تاخد بالك انت من الراجل اللى نايم على الرصيف جمب محط القطر
دة متهيالى محدش يكلمة نهائى ,صعب خالص
توبيك جميل جدااااااااا فيلو تسلم ايدك

رد مع إقتباس

اضافة رد