تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

ارجوكم عايز حل؟

:em2900:انا شغال فى دوله عربيه ومعايا فى نفس الشغل زميل مصرى مسيحى ولكن..................... بصراحه مش عارف اقول ايه عنه لانى مش لاقى كلام فى زهنى هو طيب مؤدب من عائله

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

SAMUEL_OCI
ارثوذكسي جديد
SAMUEL_OCI غير متواجد حالياً

ارجوكم عايز حل؟

كُتب : [ 07-21-2009 - 10:44 AM ]

ارجوكم عايز em2900.gifانا شغال فى دوله عربيه ومعايا فى نفس الشغل زميل مصرى مسيحى ولكن.....................
بصراحه مش عارف اقول ايه عنه لانى مش لاقى كلام فى زهنى
هو طيب مؤدب من عائله محترم لكنه عندة مشكله نفسه معقداه فى حياته لما اكلمه فى الشغل يفتكر انى اعمل نفسى ريس عليه . انا اسف فى اللى هاقوله لكن صدقونى هى دى الحقيقه
بيسرح كتير دايما متوه ..............(لاوى بوزه ) على طول مش اجتماعى مبيحبش يتكلم مع حد . انا اسف ((((( غبى جدا جدا جدا))))).لدرجه بتخلينى اتنرفز جدا عشان انا شغال امين مخازن فى مخازن قطع غيار معدات فيها بملايين الملايين واى خطا جامد اروح فى داهيه .
صدقونى ياخوتى انا اسف انى بقول الكلام ده عنه بس بامانه مش انا بس اللى بقول كده دة كل اللى شغالين معانا بيقولوا كده ومش طايقينه.ومش عارفيين يعملوا معاه ايه ومش قادريين يمشوه عشان جاى تبع مدير كبير((((((((((كبير))))))))))) .
المهم هو بيكرهنى كره العمى عشان فاكرنى بتنطط عليه مع انى ويعلم الله انا قعدت بينى وبينه اكتر من مرتين تلاته اتسفله واعتذر له واقوله انا اسف مش بتنطط عليك صدقنى بس انت خد بالك من الشغل عشان احنا فى مركبه واحدة0
ومع ذلك بيعمل معايا حركات بايخه ولاوى بوزه على طول (اصل انا معاه فى الشغل وفى السكن كمان) مش بيتكلم معايا خالص ولا مع اى حد .
لحد مازهقت وحاسس انى عندى حاله نفسيه منه .......
ياريت المشكله كدة وبس دة كمان بيخرب الشغل ويبوظه مش عند بس عشان هو مش فاهم حاجه فى الشغلانه دى.
مش انا بس اللى بقول كده بامانه كل الناس من العامل الى المدير بتاعنا الى اكبر المهندسين .
ياجماعه انا حاسس انى هاروح فى داهيه. انا خايف .
انا عارف انى انسان خاطى بس ربنا بيعاقبنى عقاب شديد.
ارجوكم صلو لى كتير جدا .
وانا بتشفع بالانبا كاراس السائح عشان يحط نهايه للمشكله دى

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ارجوكم عايز حل؟

كُتب : [ 07-21-2009 - 01:04 PM ]

سلام لنفسك يا أحلى أخ غالي يسعدنا جداً وجوده في وسطنا هنا
من الواضح أن زميلك هذا مريض نفسياً ويحتاج علاج فعال على يد طبيب أمراض نفسيه ، وعموماً الحالة مش واضحة قوي ، ولكن أعلم أن الشغل مش فيه مجاملات أو عواطف ، ولو عايز تساعده حقيقي ، حاول توفر له طبيب أو حد متخصص في مثل هذه الحالات ، لأنه لو استمر هكذا سيضر نفسه وكل من حوله ، وخلي بالك المخازن مش لعبة أو فيها مجاملة ، هذه ليست محبة ، لأنك لازم تكون أمين جداً وتضبط الأمور لو أنت في موضع مسئولية ، لأن المخزن وضع أمانة بين يديك ولا تُفرط في الأمانة من أجل مجاملة أخيك او صديقك أو زميلك ، ولو في حد مش قادر يشتغل في هذا المجال يفضل أن يبحث عن مجال آخر ، لأن الخطأ ممكن يضيع الناس كلها ويعمل مشكلة كبيرة !!!!

أرجو ان تنتبه لخطورة الموقف وتضبط الأمور بدقة ، وحاول أن تتخطى المرحلة العاطفية وأن تمارس المحبة في صورتها الحقيقية وليست العاطفية ، لأن المحبة تُلزمك ان تنبه أخاك وأن تسعى أن يجد العمل المناسب له لكي لا يضرّ نفسه أو الآخرين ، لأن الآخرين ملزمين بالمحبة أن تحافظ عليهم كنفسك ... أقبل مني كل حب وتقدير ، النعمة معك

بياناتي
الجوهرة الثمينة
ارثوذكسي متألق

الجوهرة الثمينة غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-21-2009 - 05:44 PM ]

سلام لك ايها الاخ انني اريد اشاركك الرد لانك انت وزميلك اعضاء في جسد واحد وبما انكم اعضاء في جسد واحد اذن الذي يؤلمه يؤلمك انت ايضا فارجو ان تحاول مرات اخرى معه وصليله بجد من قلبك وحاول تصاحبه ومتتريقشي عليه وحاول ان تشاركه في افراحه واحزانه هات له هدية مثلا اعزمه ع الغداء معاك قل له انا بحبك ويسوع بيحبك اكيد هو عنده مشكلة نفسية مخلياه حاسس انه مكروه فلو حسسته ان في شخص بيحبه وبيهتم بيه اكيد هيتغير حاول تديه اهتمام وصليله وبجد هيتغير

بياناتي
amirsedky
ارثوذكسي بداء يشتغل

amirsedky غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-22-2009 - 12:34 AM ]

شجعوا صغار النفوس، اسندو الضعفاء؛ تأنو على الجميع. طبعا بدات كلامى يا اخى العزيز بوصية ربنا لينا . واكيد لما ننفذ الوصية دى ربنا عمره ماهايخذلنا ابدا و عمرنا ما هانروح فى داهية ابدا .حاول يا اخى انك تحتوى اخوك و تسندو وتشجعو وتتأنى عليه و كمان مافيش اى مانع انك تمتدحه فى الاشياء البسيطة التى يستطيع فعلها. بدلا من ان توجه له اللوم دائما بل و تتشارك مع باقى فريق العمل فى ذلك.و اكيد بنعمة ربنا و اهتمامه الدائم لينا هاتكسب ثقتة اخوك و هاتبقى فعلا المركب واحدة بس الربان هو ربنا يسوع المسيح .

بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-22-2009 - 01:56 AM ]

• كن امينا في عملك ولا تتغاضي عن مشكلة امامك لمجرد انك خائف ان يفهمك خطا او ماشابه صلي ان يوجهه الله ويساعده وحاول ان تساعده وان رفض تجنبه ولكن لاحظه من بعيد

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-22-2009 - 07:59 AM ]

يا أحبائي أن كانت الوصية تأمر أننا نشجع صغار النفوس ونحاول أن نجنب أخ لنا الأخطاء ونساعده على أن يتخطى ضعفه ، فليس معنى هذا أن نتركه يُخطأ في عمله أو يعمل - عن عند أو عدم دراية - على أن يصيب الآخرين بضرر ، لأنه ينبغي أن نكون أمناء على غيرنا ونهتم بهم ، وهذا لا يُخالف الوصية ولا المحبة ، فلنكن غير عاطفيين في حكمنا ولكن نشفق على الضعيف بالتوجيه السليم وليس حسب العواطف ...

ورأي كراكيب رأي سليم تماماً ، النعمة معكم جميعاً آمين

بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-23-2009 - 02:32 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
يا أحبائي أن كانت الوصية تأمر أننا نشجع صغار النفوس ونحاول أن نجنب أخ لنا الأخطاء ونساعده على أن يتخطى ضعفه ، فليس معنى هذا أن نتركه يُخطأ في عمله أو يعمل - عن عند أو عدم دراية - على أن يصيب الآخرين بضرر ، لأنه ينبغي أن نكون أمناء على غيرنا ونهتم بهم ، وهذا لا يُخالف الوصية ولا المحبة ، فلنكن غير عاطفيين في حكمنا ولكن نشفق على الضعيف بالتوجيه السليم وليس حسب العواطف ...

ورأي كراكيب رأي سليم تماماً ، النعمة معكم جميعاً آمين
  • شكرا لاشادتك برايي استاذ ايمن
  • وفعلا يجب الا نهتم بانفسنا وحسب الغيرة المقدسة علي انفس الاخرين ستجعلنا ولو دون قصد منا نمتلك الصفة التي بها سوف نستطيع ان نتجنب كل الخطايا الا وهي صفة المحبة التي اذا تخللت اي نفس بشرية منعتها من الانحراف

قديم 07-28-2009, 01:06 PM
bebo_coach
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded.

موضوع مغلق