تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

r u want 2 love ؟؟

سلام ونعمه .. انا عندي مشكله يمكن تكون بسيطه لباقي المشكلات بس هي نفسيه شويه اولا اعرفكم بنفسي انا شاب عندي حوالي 17 سنه من

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

Angry r u want 2 love ؟؟

كُتب : [ 03-12-2009 - 01:48 AM ]

سلام ونعمه ..

انا عندي مشكله يمكن تكون بسيطه لباقي المشكلات
بس هي نفسيه شويه

اولا اعرفكم بنفسي

انا شاب عندي حوالي 17 سنه من الصعيد

مشكلتي
انا بعتبر نفسي مصاب بجنون الحب

لا تنتهي مشكلتي الي هنا لا ولا

المشكله ابتدت من حوالي 3 سنين
بديت فيها احس ناحيه حد كده ( ch)
وكنا ف حوالي اخر اعدادي

المهم قضت الحكايه مابين 3 ايام واسبوع افكر في الموضوع
ولما بقول ان بفكر مش معناه حاجه غلط

المشكله والغلطه الكبيره

دخلت ثانوي عام قابلت مشكله حياتي
هي un ch واعترفت لابونا بالحكايه دي
ومافيش فايده

المهم والحكايه انتهت باختلاف الكليات
بس ف خلال الحب ده حسيت اني بدور ع الحب مش فكره بحب حد وكده

يعني ف خلال فتره ثانوي حبيت حوالي 10او اكتر وانا بحبها ف نفس الوقت

وصدقوني التفكير اكتر من نقي

ولما دخلت الكليه وجدت نفسي الحكايه ابتدت تكبر وخصوصا ان المجتمع بقي مفتوح اكتر
فلقيت نفسي بحب بمعدل واحده ف الاسبوع
والكلام ده مش للهزار

لقيت قلبي بيقول
كل مايقابل بنت ممكن اعجب بيها

are you want to love؟؟

yes no cancel

وبدوس كانسل طبعا لاني بقيت خايف ان لاموضوع يطلع مرض

مع العلم اني انسان عملي مش رومانسي
يعني بدور علي الشغل والمكسب اكتر من اي حاجه

ودلوقتي انا قافل نفسي نهائي يعني ف وسط المجتمع المفتوح ده
انا رافض الكلام مع حد يدوبك اصحابي اللي اعرفهم الولاد
ومن المحاضرات للبيت ومن البيت للمحاضرات وللشغل

صدقوني الموضوع ده عاملي عقده
ياريت لو حد هنا ممكن يساعدني
انا موافق وممكن اعمل ميل واحطه ف المنتدي ده لو ينفع
مش ضد القوانين علشان اللي يتابعني
يتعرف علي حالتي المنيله

يا جماعه لو الحكايه مرض نفسي ياريت ماتخبوش عليا !!!

Sponsored Links
بياناتي
goneer
ارثوذكسي مكافح

goneer غير متواجد حالياً

افتراضي رد: r u want 2 love ؟؟

كُتب : [ 03-12-2009 - 05:04 AM ]

سلام ابن المسيح
اولا:احب اعرفك ان بحضر ماجستيربعلم النفس وتخصصى بيدور حول مرحلة المراهقة ومشكلات هذة المرحلة.
ثانيا:انت ليس مريض نفسى ولا شئ انت بعيد عن جملة عندى مرض نفسى لان الجملة دى معناها صعب جدا ومعقد.
ثالثا:يابنى ما تشعربة وتمر بة هذا امر طبيعى جدا لان اغلب اولاد هذة المرحلة يشعرون بما تشعر بة ولاتصدق من يقول لك انى لاافكر فى هذا الموضوع وانة لايشغل بالى.
رابعا:برافوا عليك انك بتحاول تسيطر على نفسك ولاتطلق لها العنان وادركك لهذة المشكلة اثبات انك لست مريض نفسيالان المرضى النفسيون يعتبرون انفسهم اصحاءوليس بهم شئ.
خامسا: من فضلك لاتضغط على نفسك بشدة حتى لاتصبح منعزل عن الناس مع الوقت وعندها سوف تواجة مشكلة المرض النفسى حقاوتلك المشكلة سوف تظهر عند سن 30 تقريبا.
سادسا:مارس حياتك بشكل طبيعى تعامل مع كل البشربشكل ناضج وفى نفس الوقت ضبط النفس ولكن ليس بسبب المرض النفسى ولكن بحسب وصايا وتعاليم ربنا لينا.
سابعا: وبحثك عن الحب دائما قد يكون لة عدة اسباب فهنا اطلب منك ان تكون صريح وواضح مع نفسك هل السبب عدم وجود حب كافى اتجاهك من والديك او هو احتياجك لحد يسمعك اومحتاج شخص تقول لة مالاتستطيع ان تقولةلاصحابك او اهلك او هواتاثرك بكل ماهو رومانسى مثل الاغانى والافلام والكلمات الرومانسية.
ثامنا:اى كان السبب فالحل واحد إلجأ الى الله واطلب منة العون وان يملئ قلبك بحبة هووليس سواه وايضا اشغل عقلك وليس وقتك فقط الاتنين معاوذلك بالقراءة فى اى مجال مفيداو تنمية اى موهبة لديك او جرب اكتب خواطر اويومياتك.
اخيرا اتمنى انك تكتب لى رد فعلك بعد قراءة رسالتى فى نفس هذة الصفحة حتى استطيع متابعتك.
" انا هو الباب ان دخل بى احد فيخلص ويدخل ويخرج ويجد مرعى"

قديم 03-12-2009, 05:13 AM
bright
هذه الرسالة حذفت بواسطة bright.
بياناتي
jakleen
ارثوذكسي متألق

jakleen غير متواجد حالياً

افتراضي رد: r u want 2 love ؟؟

كُتب : [ 03-12-2009 - 06:13 AM ]

ana mesh 3arfa leh 7adretak shayef en deh haga nafseya ma3a enaha haga tabe3eya fe el ensan.... ma3na en hadretak bet7eb kasa wa7da w fe wa2t 2osayar... ana asfa bs dah mesh 7ob w lakeno e3gab bs... 7adretak mo3gab b shakhseyethom aw b shaklohom f 3alshan keda metshad lehom mesh aktar.... rabena khala2lena el 3atefa deh bs el mohem en e7na ne3raf n wazafha sa7 ... en kanet deh khed3a men el shetan aw kezba f enta matsada2hash..... 7adretak ensan 3amaly w dah shee2 gamil laken el mohem en hadretak kaman te3raf te7ot 7edood fe masha3rak 7ata law 7adretak mesh en san 3atefy... sallie w otlob men rabena enoh ye7ot soor 7awaleen masha3rak w albak w en ma7adesh tany ye2dar youmlok 3aleh gheero howa

deh weghet nazary... w ya rab akoon edert afeedak w afhamak sa7......w sorry eny katba bel english asl ma3endeesh key board araby....

rabena ma3ak w ye7fazak....

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

رد: r u want 2 love ؟؟

كُتب : [ 03-12-2009 - 06:35 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goneer مشاهدة المشاركة
سلام ابن المسيح
اولا:احب اعرفك ان بحضر ماجستيربعلم النفس وتخصصى بيدور حول مرحلة المراهقة ومشكلات هذة المرحلة.
ثانيا:انت ليس مريض نفسى ولا شئ انت بعيد عن جملة عندى مرض نفسى لان الجملة دى معناها صعب جدا ومعقد.
ثالثا:يابنى ما تشعربة وتمر بة هذا امر طبيعى جدا لان اغلب اولاد هذة المرحلة يشعرون بما تشعر بة ولاتصدق من يقول لك انى لاافكر فى هذا الموضوع وانة لايشغل بالى.
رابعا:برافوا عليك انك بتحاول تسيطر على نفسك ولاتطلق لها العنان وادركك لهذة المشكلة اثبات انك لست مريض نفسيالان المرضى النفسيون يعتبرون انفسهم اصحاءوليس بهم شئ.
خامسا: من فضلك لاتضغط على نفسك بشدة حتى لاتصبح منعزل عن الناس مع الوقت وعندها سوف تواجة مشكلة المرض النفسى حقاوتلك المشكلة سوف تظهر عند سن 30 تقريبا.
سادسا:مارس حياتك بشكل طبيعى تعامل مع كل البشربشكل ناضج وفى نفس الوقت ضبط النفس ولكن ليس بسبب المرض النفسى ولكن بحسب وصايا وتعاليم ربنا لينا.
سابعا: وبحثك عن الحب دائما قد يكون لة عدة اسباب فهنا اطلب منك ان تكون صريح وواضح مع نفسك هل السبب عدم وجود حب كافى اتجاهك من والديك او هو احتياجك لحد يسمعك اومحتاج شخص تقول لة مالاتستطيع ان تقولةلاصحابك او اهلك او هواتاثرك بكل ماهو رومانسى مثل الاغانى والافلام والكلمات الرومانسية.
ثامنا:اى كان السبب فالحل واحد إلجأ الى الله واطلب منة العون وان يملئ قلبك بحبة هووليس سواه وايضا اشغل عقلك وليس وقتك فقط الاتنين معاوذلك بالقراءة فى اى مجال مفيداو تنمية اى موهبة لديك او جرب اكتب خواطر اويومياتك.
اخيرا اتمنى انك تكتب لى رد فعلك بعد قراءة رسالتى فى نفس هذة الصفحة حتى استطيع متابعتك.
" انا هو الباب ان دخل بى احد فيخلص ويدخل ويخرج ويجد مرعى"
من أكثر التعليقات التي أعجبت بيها حقيقي
كلام صحيح 100% فرجاء ان تسمع لهذا الرأي الممتاز
لأنك في مرحلة كل واحد بيمر بيها ، وليس لها أية علاقة بمرض نفسي فعلاً
الأهم أنك لا تضغط على نفسك وتشعر أنك مريض أو أنك لست مثل باقي الناس
الموضوع مش مستدعي هذا القلق يا جميل
النعمة معك يا محبوب الله

+++++++
حقيقي اشكرك يا صاحب هذا الرد الجميل
النعمة معك ومع الجميع يا أجمل أخ حلو

قديم 03-23-2009, 11:38 PM
remon ragheb