تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

انا والاجبيه

انا مشكلتى انى مش بحب اصلى من الاجبيه نهائى مع انى اخدت فتره كنت بصلى منها لدرجة انى حفظت صلاة النوم وبعض من صلاة باكر وغروب بعد كده حسيت اته

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

الصورة الرمزية MARMORAM
MARMORAM
ارثوذكسي متقدم
MARMORAM غير متواجد حالياً

Heartcross انا والاجبيه

كُتب : [ 03-09-2009 - 05:09 PM ]

انا مشكلتى انى مش بحب اصلى من الاجبيه نهائى مع انى اخدت فتره كنت بصلى منها لدرجة انى حفظت صلاة النوم وبعض من صلاة باكر وغروب بعد كده حسيت اته مسكى للاجبيه مجرد حاجه روتينيه فبكنفى بالكتاب المقدس ومش بصلى منها نهائى حتى المزامير اقرائها من الكتاب المقدس فقط ارجو افادتى والاجبيه 11200.gif
وعلى فكره بجد انا بثق فى كلامكو جدا وعملت بكل النصايح الى ادتوهانى

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: انا والاجبيه

كُتب : [ 03-09-2009 - 08:10 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة
أولاً ايه يا ترى الفرق ما بين المزامير في الأجبية والكتاب المقدس والقطع من الأناجيل !!! أعتقد سواء قرأتيها من الكتاب المقدس أو الأجبية ، مش شايف مشكلة أصلاً !!!
الأجبية والكتاب المقدس لا فرق جوهري بينهما بل هما روح واحدة ، وفي الأجبية قُسمت المزامير حسب كل ساعة وهي لتنظيم الصلاة ، والمقصود بها انفتاح قلب الإنسان على كلمة الله وأن يتدرب على أن يصلي بها لكي تكون كلماته إلهية ، يصليها بروح التقوى ويشبع بكلمة الله !!!

ومكتوب : " الله تطلع وأشرف من السماء على بني البشر : هل من فاهم طالب الله !!!
بمعنى أنه ينبغي أن لا نتمتم بمجرد كلمات بل ننتبه لما نقول ، حتى لو صلينا مزمور واحد ، فالتركيز على كلمة تخرج من القلب أفضل من ألف مليون كلمة تخرج من الشفتين كواجب على الإنسان وليس فيها روح !!!

ولكِ أن تعلمي أن ترتيب الصلوات بالأجبة ليست وليدة عصور متأخرة بل هي منذ القرن الأول لتنظيم العبادة بالحب لله ، وقد تخللها ذكر قانون الإيمان لأنه رداء النفس الذي ترتديه كل يوم لتعلن عن أصالة إيمانها الحي بالثالوث القدوس ,,,

عموما حاولي تصلي بشكل مختلف عن مجرد روتين وستحبين الأجبية جداً برؤية جديدة خالص ...

أقبلي مني كل تقدير يا محبوبة الله ؛ النعمة معك

بياناتي
anosh
ارثوذكسي مكافح

anosh غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-09-2009 - 10:43 PM ]

اختى الغاليه
انا بجد بحسدك انك فى يوم من الايام قدرتى تحفظى صلاة النوم وبعض من صلاة باكر وغروب

بس انا عايزه اقولك ان الصلاة من الاجبية جميلة جداااااااااااااااااااا و مفيده جدا جدا لان
+ لان بالاجبية بنقدر نقف قدام ربنا وقت اطول
+الاجبية فيها كل انواع الصلاة صلاة الشكر و فيها طلبات لكل احتياجات الانسان و فيها كمان انسحاق و كلها تسبيح و تمجيد لرب المجد يسوع المسيح
+تشمل على ادق التفاصيل لكل الطلبات زى مثلا نشكر الله على كل حال و من اجل كل حال و فى كل حال لانه سترنا و اعاننا و حفظنا و قبلنا اليه و اشفق علينا .... احنا هنا بنشكر ربنا على استجابته لكل طلباتنا بكل دقه فى كل و فى كل حال
+كمان الاجبية بتفكرنا بحياة السيد المسيح كلهاااااااااااااااااا يعنى فى صلاة باكر بنفتكر ميلاده كيف اخذ الكلمة جسدا و حل بيننا و ايضا بنفكتر قيامة الرب يسوع من بين الاموات و اقامنا معه ( انا اضطجعت و نمت ثم استيقظت ) فى المزمور التالت
و صلاة الساعه التاسعه رتبتها الكنيسة تذكارا لموت المسيح على الصليب و الساعه السادسه لتذكار صلب السيد المسيح و هكذا
+المزامير و القطع و انجيل كل صلاة فيها وعظه جميلة لكل انسان يقراها
+و كمان صلاة الاجبية صلاة حسب مشيئة الله ( ان طلبنا شيئا حسب مشيئته يسمع لنا ) 1يو 14:5
+و اخيرا صلوات الاجبيه بتعلمنا ازاى نصلى بعمق و بانسحاق و اتضاع و ان نطلب مشيئة الاب قبل مشيئتنا

بياناتي
anosh
ارثوذكسي مكافح

anosh غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-10-2009 - 03:37 AM ]

بصى بقى ياستى لو انتى حاسه ان فيه شوية فتور او ان فيه ملل و انتى بتصلى بالاجبيه

+ حاولى تعملى تمهيد للصلاة يعنى اسمعى ترنيمة او اقرى اصحاح او كتاب روحى او اسمعى لحن قبطى او كنسى او اسمعى جزء من قداس قبل ماتدخلى على الصلاة علشان تجهزى نفسك و عقلك للصلاة و ترفعى حرارتك الروحية

+حاولى تشغلى كل حواسك فى الصلاة بمعنى حاولى تصلى بصوت مسموع شويه علشان تسمعى نفسك و تسمعى كلام الاجبيه
ارفعى ايدك اثناء الصلاة كانسحاق و طلب معونه من خالق الكون

او ممكن تمسكى صليب خشب صغير و انتى بتصلى فى ايدك كل ماتحبى تشكرى ربنا قبلى الصليب

+اقرعى صدرك اثناء الصلاة عند ذكر خطاياكى و طلب الرحمة لتتذكر نفسك انها ملئيه بالعيوب و الاخطاء و لست مستحقه انها تقف امام الديان العادل

+ السجود و القيام اثناء الصلاة يجمع العقل و يحفظه من السرحان ولكن دون اطاله لعدم الاحساس بالاسترخاء

+ضعى ايقونه للسيد المسيح امامك لتنظرى اليها اثناء الصلاة و تتأملى كم هو تحمل و تألم من اجلنا و نحن نبخل عليه بوقفة الصلاة كل يوم

+لا تطيلى الصلاة اكثر من اللازم لان الاباء ينصحوا بان تكثر عدد مرات الصلاة و تقلل من مدتها لعدم ارهاق الجسم و السرحان اثناء الصلاة

+ لا تسرعى فى تلاوة المزامير ولا شرط ان تقريها كلها بل تعمقى فى ايات المزاميرو اخرجى من كل صلاة بأيه لمست قلبك

بياناتي
jakleen
ارثوذكسي متألق

jakleen غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-12-2009 - 06:43 AM ]

bosy ana kanet 3endy moshkela teshbeh beta3tek keda....

ana mara ba3d 3eed el eyama kan nefsy awii 2a2ra armenya w keda.. bs lama 2olt l ab e3terafy 2aly la e7na fe el fatra deh
ben2ra romya aw ro2ya ay haga mofre7a 3alshan armeya dah yolakab bel naby el baky.... el mohem ro7t l abouna ba3d esbou3 w 2olteloh ya abouna ana darast romia w ro2ya keteeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrr awiiii w khalas malesh nefs eny 2a2rahom delwa2ty laken armeya ana 3omry ma 2aretoh hal deh haga ghalat en yekoon leya nefs 2a2ra haga w el tany la...... f abouna gawebny w 2aly ana mesh shayef moshkela,.. zay belzabt akenk konty betakly molokheya w 3ayza takly bamya... hatfdaly takly bamya l had matezha2y w bardo haterga3y lelmolokheya..... ya rab tekony fahma asdy... asdy en mafhash moshkela enek 3ayza te2ry fe el ketab el mokadas bs shewaya w teshta2y lel agbeya w terga3elha men tany

bs fe haga abouna dayman kan ye3alemhalna bey2ol en 3alshan nekbar ma3a rabena lazem nekoon fe 7aya rotineya.. 3alshan el shetan haygy w yewa2afna keteeer laken lama e7na nekawem el 7arb deh hanakhod kewa tanya w baraka aktar...

f mafhash haga enek tekoony 3ayza el bible bs el a7san enek te3eeshy ma3a rabena fe 7ayat rotineya....

sorry eny tawel 3aleky w eny katba bel english bs ana ma3endesh keyboard 3araby
rabena yebareke w yezedek salam....

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-12-2009 - 06:53 AM ]

رجاء يا أحباء الله أن تقرءوا السؤال جيداً ، حيث أن صاحبة السؤال لا تتكلم عن التقصير في الصلاة إنما عن قراءتها للمزامير من الكتاب المقدس وليس من الأجبية لأنها تشعر أن أصابها الروتين فقط لا غير ، فرجاء الرد في حدود السؤال فقط دون استنتاج ما بين السطور لأنه قد لا يوجد ما بين السطور شيء أصلاً ، وقبل الأسهاب في الإجابة ممكن طرح سؤال على السائلة حتى يتثنى لكم معرفة أكثر تفاصيل حتى تكون الأجابة في نفس ذات إطار السؤال ؛ النعمة معكم

بياناتي
جرجس البغدادي
ارثوذكسي بداء يشتغل

جرجس البغدادي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-12-2009 - 03:40 PM ]

اخوي العزيز
انا احب اساعدك بشيء جميل وهو

الصلاه هي ببساطة معناها هي التحدث مع الله
الله ابونا ونحن ابناءوا ,, ولا تشعر بصلاه حقيقيه من دون ان تختبر انو انت ابن لله

اسألك هل تشعر بروح الابوية لله؟

فاذا كنت فصلاتك تكون حقيقيه والعكس صحيح

واذا كان ماتعانيه هو برود او فتور في الصلاه فأنا اقول لك
افحص نفسك

فالخطية تعمل على برودك الروحي هذه اهم نقطة

والنقطه الثانيه,, شوف الرب ايه يرشدك في الكتاب المقدس

النعمه تقويك

موضوع مغلق