تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

مشورة الله

اخواتى الاحباء فى المسيح انا لا اعرف اين اسرد قصتى (مشكلتى ) ووجدت هنا مكان مناسب كى اكتبها واطلب من الله المشورة الصالحة عنها انا عضو جديد بالمنتدى يجوز

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

hopa
ارثوذكسي جديد
hopa غير متواجد حالياً

افتراضي مشورة الله

كُتب : [ 05-10-2009 - 09:34 PM ]

اخواتى الاحباء فى المسيح
انا لا اعرف اين اسرد قصتى (مشكلتى ) ووجدت هنا مكان مناسب كى اكتبها واطلب من الله المشورة الصالحة عنها
انا عضو جديد بالمنتدى يجوز انا القصة دى هى اللى خلتنى الجاء الى الله اكثر واطلب مساعدته لى باسرع ما يمكن
اعترف انا غلطان فى اغلب الاحوال والرب يسامح
قصتى
انا ابلغ من العمر 31 سنة الان من الصعيد وقدمت الى الغردقة باحثا عن عمل بعد فترة جلوس كبيرة بالبيت دون العمل او السعى وراءه ولكن ارادة الله رتبت لى العمل بشركة جيدة جدا بالغردقة شهر 6 سنة 2007 وبدات العمل هناك وسط العاملين ووجدت من وجه نظرى الخاطئة انا اكون مميزا فاخبرت العاملين معى بانى متزوج بامريكية ومنجب منها ولد هذا ساعد كثير فى العمل حيث الثقة من صاحب العمل واقترابةلى واقترابى له وللبيت اكثر حيث الامور مشتركة بين العمل والبيت وهما فى مكان واحد . تمر الايام ويحدث انجذاب واعجاب بينى وبين ابنة صاحب العمل ويطور الى حب كبير بيننا ونتفق على الزواج ولكن الاعاقة هى انى متزوج اجنبية ولى منها ولد وعندما بدا الكلام يكثر بخصوص هذا
كلمنى صاحب العمل على ما بينى وبين ابنته واخبرته بحبى لها وامنيتى بالزواج بها طول العمر وهذا كان بداية تعقيد الامر حيث انه استغنى عن اعمالى بالشركة وبدات المشاكل بينه وبينى بخصوص ابنته حيث طلب عدم الاتصال والنزول الى البلد وعدم الرجوع الى الغردقة الا بعد شهر ولكن انا لا استطيع العيش بدون عمل بعد التعود وبعد ايام ليست بقليلقة يطلب من مقابلته مع كاهن كنيسة حتى يتمم زواجى بابنته دون المطالبة بحقوقها حيث انها قاصر 19 سنة
ارجو الرد بمشورة من الرب
الرب قريب لمن يدعوه

Sponsored Links
بياناتي
miro_rook
ارثوذكسي فضى

miro_rook غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشورة الله

كُتب : [ 05-12-2009 - 10:24 PM ]

اسمحلي اخي المبارك انا مش فاهم هل انت متزوج ام سامحني مجرد انا اسف كدبه
ولو متزوج ازاي عاوز تتجوز تاني ازاي
ولو مش متزوج وهو وافق في الاخر انك تتجاوزها فممكن تكون ديه اراده ربناوبعدين اسمحلي لازم تقعد مع مرشد روحي وياريت يكون من الاباء الكنيسه ويكون عارفك وهو يرشدك
يمكن مكنش افدتك لكن احنا ممكن نصليلك وربنا يدبر
وياريت تطمنا

بياناتي
hopa
ارثوذكسي جديد

hopa غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-14-2009 - 09:27 PM ]

شكرا على ردك احب اوضح انا كذبت بخصوص الزواج مسبقا ولكن كيف يحدث ان اتزوج بها وهى لم تكمل تعليمها وكذالك والدها ليس راغب بالزواج ويريد الزواج سريع حيث انى لا املك عمل بعد ان فصلنى من العمل وانا ابحث عن جديد كما سوف يحرمها من تكمله التعليم بحجة انى اريدها لذلك اتولى انا المسئولية باكمال تعليمها ونفقات زواجنا وحياتنا

بياناتي
marianfayz
ارثوذكسي جديد

marianfayz غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-27-2009 - 05:58 PM ]

انت اكيد عرف من اول ان اخر موضوع زوج بس انت مشكلتك شغل وليس تعليم و هى مش اول بنت تكمل تعليمه فى بيت جوزه خليك صريح مع نفسك علشان تعرف تحل مشكله ولو ماتجوزتهاش هاتكسر قلبه وتقول ده كان بيضحك علي واذا تجوزتها هاتصرف من فين لازم تدور على شغل اول بعدكده تكلم كاهن يحاول يشوف حل وسط مع الاب ده اهم حاجه فى موضوع

بياناتي
سيندريلا
ارثوذكسي جديد

سيندريلا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-27-2009 - 06:12 PM ]

السلام لك يا hopa
اسمحلى اقولك انت غلطان فى فكرتك انك تقول انك متزوج
وكمان عندك ابن كمان يعنى ازاى انت بتقول انك متزوج وازاى تحب
والد البنت له حق يعمل كده لانه واثق فيك وقرب منك ودخلك بيته لانك متزوجا
يعنى الثقه دى لازم كنت تبقى ادها مش تحب بنته صلى ربنا يغفر لك
صلى فى طلب مشورة الله فى الاجبيه وربنا يحل لك كل مشاكلك
ربنا يباركك

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-27-2009 - 07:39 PM ]

السلام لنفسك يا محبوب الله الحلو
أولاً : طبعاً من الأول الكذبة كانت صعبة وورتطك في مشكلة حقيقية
ثانياً : انت بتقول ان عندك 31 سنة والبنت 19 سنة !!!
ازاي حبتها وهي حبتك ، مع أنها لسة في مرحلة التعليم واعتقد أنها بدأت تتفتح مشاعرها ولسة في بداية الطريق ، واعتقد أن هذا تسرع ، وكونك لا تقدر تستغنى عنها اعتقد هذه مبالغة منك بعض الشيء !!!
محبوب الله الحلو أجلس في هدوء مع نفسك واحسب كل شيء بدقة وكن صريح وواجه ذاتك بكل شجاعة واحسب الأمور بدقة ، وهناك فرق كبير في النضوج والمعرفة والفكر بينكما ، ولابد من إعطاء نفسك فرصة للتفكير وترك لها المساحة للوعي والفهم ودقة الاختيار !!!

أقبل مني كل تقدير يا محبوب الله الحلو ؛ النعمة معك

بياناتي
peter_naser
ارثوذكسي شغال

peter_naser غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-27-2009 - 10:40 PM ]

ربنا معاك كتير زيك لكن اقرعو يفتح لكم.............ليه لا

بياناتي
MARMORAM
ارثوذكسي متقدم

MARMORAM غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-28-2009 - 11:05 AM ]

اسمحلى اقولك انه واضح انك ممكن تكون حبتها لمجرد انها بنت الراجل الى نتشتغل عنده وواضح كمان انك بتحب المظاهر وعشان كده حبتها لكن مش حب حقيقى صدقنى وحاول تعالج نفسك من مرض الكدب وانا اسفه فى التعبير لان الكدب بعتبره مرض اكتر منه خطيه اسفه للاطاله وربنا يباركك

بياناتي
–•(مشتاق اليك يا الهى)•–
ارثوذكسي شغال

–•(مشتاق اليك يا الهى)•– غير متواجد حالياً

رد: مشورة الله

كُتب : [ 05-28-2009 - 02:04 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
السلام لنفسك يا محبوب الله الحلو

أولاً : طبعاً من الأول الكذبة كانت صعبة وورتطك في مشكلة حقيقية
ثانياً : انت بتقول ان عندك 31 سنة والبنت 19 سنة !!!
ازاي حبتها وهي حبتك ، مع أنها لسة في مرحلة التعليم واعتقد أنها بدأت تتفتح مشاعرها ولسة في بداية الطريق ، واعتقد أن هذا تسرع ، وكونك لا تقدر تستغنى عنها اعتقد هذه مبالغة منك بعض الشيء !!!
محبوب الله الحلو أجلس في هدوء مع نفسك واحسب كل شيء بدقة وكن صريح وواجه ذاتك بكل شجاعة واحسب الأمور بدقة ، وهناك فرق كبير في النضوج والمعرفة والفكر بينكما ، ولابد من إعطاء نفسك فرصة للتفكير وترك لها المساحة للوعي والفهم ودقة الاختيار !!!

أقبل مني كل تقدير يا محبوب الله الحلو ؛ النعمة معك
برافوا عليك يا ايمن مش عارف هو الكلام نفسه اللى كنت عاوز اقوله ليك بالظبط زى ما قالك وكمان انا لو مكان الاب ده كنت هرفض فعلاً لانى ازى انا اديلك الثقه وامنتك على بيتى ازى بعد ما اكتشفت الكدبه دى عاوزنى اديلك الامان مع بنتى مش بعيده يكون هو فكر فى كده
ياريت تروح لاب اعترفك وتحاول تخليه يدخل فى الموضوع يمكن من عارف اللى ربنا شايفه صح هو اللى هيكون

صلى من اجل ضغفى

موضوع مغلق