تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > المنتديات المسيحية العامه > الموضوعات الشبابية

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل يليق ام لالالالالالالالالالالالال الالالالا

كُتب : [ 03-22-2009 - 05:42 PM ]

*رجاء محبة *
*بس اللى يشاارك يقول ااازى نعاالج العيوب *

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
maryan alfady
ارثوذكسي متألق

maryan alfady غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-22-2009 - 06:44 PM ]

ممكن اقول راي بكل سرحه يا مجدي انت عندك حق في بعض الكلام لكن علشان انا وانت والاصدقاء بشر بنبص لبعض بصوره وحشه لكن لو جينا نفكر ربنا بيبصلها ازي اعتقد ان ربنا بيبصلها من القلب مش بلبس ممكن يكون بتلبس علشان ده مجتمعها كده واكيد طبعا كل حاجه ليها لبسه زي الفرح غير البحر غير الكنيسه........الخ لكن انا اسفه المشكله مش في البس المشكله هي ريحه ليه علشان الله ولا علشان حاجه تانيه في مره انا حضرت اجتماع لي سيدنا البابا شنودة ربنا يطولنا في عمره فا حد بعت سوال لي سيدنا البابا س1 يرضيك ياسيدنا البنات الي بيروح الكنيسه بلبس ضيق احنا عوزين راي قدستك في الموضوع ده ؟ تفتكر سيدناقال اه عرفين قال ايه وانتي تبس عليا ليه انت مش ريحا علشان تقبلي الله وله علشان تشفي مين لبس ضيق 2 نقطه البنات الي بتروح في تتناول وعلي وجهه الماكياج اعتقد انا ربنا محرمش الماكياج ومش معنا انك تحط ماكياج يبقي انتي مش محترمه تناول الله انا الي اعرفه انا مينفعش تحطي روج علشان التناول لكن اقولكم حاجه المشكله ده في الشعب المصريه بس في امريكا وفي الدول الاوربا مش بيشوفه الانسان من لبسه علشان مفيش حد بيبص لحد علشان انا مصريه ممكن اكون بشفها زيكم بظابط انت عندك حق علشان انا في دول عربيه 3 نقطه عن البنات الي بتقبل ولد لو في وقت قدسه ولا اجتماع انت عندك حق ولو انت بتكلم عموما يبق اسالك سوال تقبل الولد يقبل البنت في الكنسه ولا يخرجه في اي حته تانيه تفتكرا ايه احسن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟

رد مع إقتباس
بياناتي
Hanyking
ارثوذكسي صانع

Hanyking غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-22-2009 - 07:19 PM ]

اوك موضوعك رائع بجد يا باشا وانا هاجاوب عن اسئلتك بخصوص الشباب بس اسمحولى كلكم هاقول رائيى بصراحة وياريت ميضيقش حد..ز
(1) - ان لو ولد راااااااااااايح الكنسية
علشان انة يقبل واحده

مش رايح علشان ربناااااااااااا
دة فعلا بيحصل كتير وانا شفت دة بنفسى واغلبيه الشباب بتعمل الكلام دة وطبعا دة لا يليق بس انا شايف انى المشكلة دى مكنتش هتبقا موجودة لو الاهل من البداية كانوا عرفم ابناهم ايه هى الكنيسة وازاى يكون محترم المكان دة وعارف انه للصلاة والعبادة مش لحاجة تانى وعلشان كدا سبب المشكلة دى اولا الاهل فى تربية ابناهم من البداية ثانيا الخدام اللى المفروض كانوا يفتقدم الاسرة دى ويقربوها من ربنا بس انا شايف انى اغلب الخدام بيفتقدوا الناس اللى بيروحوا الكنيسة مش اللى مبيروحوش طبعا انا مش باهاجم انا باقول حقيقة عارفها كويس..
(2)- شاب ورايح الكنسية لابس حزام من الكبير اااااااااااااااقوى
ومدخل التشيرت جوه الحزام

بالنسبة للبس الشاب انا شايف انى دى حرية شخصية يعنى كل واحد يلبس اللى يريحه بس طبعا بالنسبة للبنت تختلف لانى مهما لبس الشاب معتقدش هيبقا سبب عثرة وطبعا اللبس يبقا فى حدود يعنى ميلبسش مثلا لبس كانه رايح الديسكو مفيش مانع يكون لبس كويس ومحترم وشيك فى نفس الوقت وكمان ربنا يهمه الباطن مش الظاهر..
(3)- اااية راايك فى الشباب اللى بيقوله احنا بنروح الكنسية
علشان تلفيت الانظااااااااار

وفى حااااااااااااجاااات كتر ااااااقوى
السوال دة باجاوب عليه بنفس اجابة السوال الاول لانى لو كان من صغره لاقى حد يوجهه ويعرفه ايه هى الكنيسة وازاى انها مكان مقدس مش للمظاهر مكنش اى شاب وصل لكدا وطبعا انا بلوم هنا الاهل والخدام اللى المفروض دورهم يقربوا البعيد للكنيسة علشان يعرف اد ايه الكنيسة مكان مقدس ويتعلك من صغره يحترم المكان دة بس طبعا لو مفيش متابعة طبيعى الكنيسة تبقا بالنسبه ليه زى اى مكان عادى كانه خارج مع اصحابه مثلا..
وميرسى كتير عالموضوع الجميل دة ويارب ردودى تكون معقولة وكويسة واسف لو هتضايق حد بس انا جاوبت من وجهة نظرى وربنا يباركك ويعوض تعبك

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-22-2009 - 08:18 PM ]

حقيقي المشكلة تتلخص في نقطتين لا ثلث لهم
1 - البيت ؛ 2 - الخدام والمؤتمنين على رعية الله

أين التعليم وأين تربية النفس بالحب عند قدمي الكتاب المقدس !!!

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

Heartcross رد: هل يليق ام لالالالالالالالالالالالال الالالالا

كُتب : [ 03-22-2009 - 11:56 PM ]

ميرسى ليكى يا ماريان على مرورك ومشا ركتك
بس انا اختلف معاااكى فى بعض النقاط
1-اولا انا مش طراح الموضوع عشان نبص لبعض بنظرة وحشة
ده واقع بيحصل
(- أما الشهوات الشبابية ، فاهرب منها ) (2تى2:22)
2- على فكرة المشكلة مش فى المجتمع المشكلة فيناا احنا
بس انتى كده بتفقى معايا ان كل مكان ولى احترامه اومكان ربناا لى كل الاحترام
كل مكان ولى لبسة

( بماذا يقوم الشاب طريقه ؟ بحفظه أقوالك) (مز11:26)
ببيتك يارب تليق القد اسة
3- با النسبةالماكياج انا لو اب كااهن ارفض اخليها تناول ربنا مش مناع الماكياج
بس انا داخل اتناول جسد الرب ودمه لازم يكون فى وقااار

(أنا الكرمة وأنتم الأغصان . الذي يثبت في وأنا فيه هذا يأتي بثمر كثير ) (يو11:25)
4- با النسبة للدول الاروبية احنا فى اختلاف فى العادات والتقاليد وبعدين كل واحد بيدور على خلاص نفسه
(انتم نور العالم) (مت5:14) (انتم ملح الارض) (مت5:14)
5- اما با النسبة لسوال البابا ان اتفق ولكن الش الذى يسبب عثرة لحد بلاش منة
6-امابا النسب لسواللك انتى جوبيتى عليه ان الكنسية هى مكااان الصلة وهى بيت ربناااا
وبعدين ماااهى حدود المقابلات هل هى علا قة حب ام فى خلا ل الخدمة
انا ارفض علاقة والمفاابلة داخل الكنسية
(- كل الأشياء تحل لي ولكن ليس كل الأشياء توافق كل الأشياء تحل لي ولكن لا يتسلط على شئ ) 1كو6:12)
بجد ربناا يعوضك بس انا باقول كلشى فى حدود
على فكرة انا مش ضد الحب ولا اللبس
ولكن يت ربنااا لى قدسية
خاااااااصة
ربنا يعوضك
صلى من ااااجلى

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 03-23-2009 - 12:00 AM ]

ميرس كتير ا/ ايمن على مرورك ومشااركتك بجد نورتنى
وميرس عى الرد الجميل ده
صلى من ااجلى

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

Rose رد: هل يليق ام لالالالالالالالالالالالال الالالالا

كُتب : [ 03-23-2009 - 12:06 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hanyking مشاهدة المشاركة
اوك موضوعك رائع بجد يا باشا وانا هاجاوب عن اسئلتك بخصوص الشباب بس اسمحولى كلكم هاقول رائيى بصراحة وياريت ميضيقش حد..ز
(1) - ان لو ولد راااااااااااايح الكنسية
علشان انة يقبل واحده
مش رايح علشان ربناااااااااااا
دة فعلا بيحصل كتير وانا شفت دة بنفسى واغلبيه الشباب بتعمل الكلام دة وطبعا دة لا يليق بس انا شايف انى المشكلة دى مكنتش هتبقا موجودة لو الاهل من البداية كانوا عرفم ابناهم ايه هى الكنيسة وازاى يكون محترم المكان دة وعارف انه للصلاة والعبادة مش لحاجة تانى وعلشان كدا سبب المشكلة دى اولا الاهل فى تربية ابناهم من البداية ثانيا الخدام اللى المفروض كانوا يفتقدم الاسرة دى ويقربوها من ربنا بس انا شايف انى اغلب الخدام بيفتقدوا الناس اللى بيروحوا الكنيسة مش اللى مبيروحوش طبعا انا مش باهاجم انا باقول حقيقة عارفها كويس..
(2)- شاب ورايح الكنسية لابس حزام من الكبير اااااااااااااااقوى
ومدخل التشيرت جوه الحزام
بالنسبة للبس الشاب انا شايف انى دى حرية شخصية يعنى كل واحد يلبس اللى يريحه بس طبعا بالنسبة للبنت تختلف لانى مهما لبس الشاب معتقدش هيبقا سبب عثرة وطبعا اللبس يبقا فى حدود يعنى ميلبسش مثلا لبس كانه رايح الديسكو مفيش مانع يكون لبس كويس ومحترم وشيك فى نفس الوقت وكمان ربنا يهمه الباطن مش الظاهر..
(3)- اااية راايك فى الشباب اللى بيقوله احنا بنروح الكنسية
علشان تلفيت الانظااااااااار
وفى حااااااااااااجاااات كتر ااااااقوى
السوال دة باجاوب عليه بنفس اجابة السوال الاول لانى لو كان من صغره لاقى حد يوجهه ويعرفه ايه هى الكنيسة وازاى انها مكان مقدس مش للمظاهر مكنش اى شاب وصل لكدا وطبعا انا بلوم هنا الاهل والخدام اللى المفروض دورهم يقربوا البعيد للكنيسة علشان يعرف اد ايه الكنيسة مكان مقدس ويتعلك من صغره يحترم المكان دة بس طبعا لو مفيش متابعة طبيعى الكنيسة تبقا بالنسبه ليه زى اى مكان عادى كانه خارج مع اصحابه مثلا..
وميرسى كتير عالموضوع الجميل دة ويارب ردودى تكون معقولة وكويسة واسف لو هتضايق حد بس انا جاوبت من وجهة نظرى وربنا يباركك ويعوض تعبك
بجد انا ميرسى على المشاركة الجميلة
والرد الجااامد والرائع
ربنااا يفرح قلبك
صلى من ااجلى

رد مع إقتباس
بياناتي
مرمر عزيز
ارثوذكسي مكافح

مرمر عزيز غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-23-2009 - 12:10 AM ]

كلامك كلوا صح يا مجدى
وربنا يعوض تعب محبتك

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

Rose رد: هل يليق ام لالالالالالالالالالالالال الالالالا

كُتب : [ 03-23-2009 - 12:18 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرمر عزيز مشاهدة المشاركة
كلامك كلوا صح يا مجدى
وربنا يعوض تعب محبتك

ميرسى ليكى يا مرمر على المرور والمشااركة الجميلة
ربنا يعوضك ويفرح قلبك

صلى من ااجلى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-23-2009 - 12:41 AM ]

" و قال لهم مكتوب بيتي بيت الصلاة يدعى و انتم جعلتموه مغارة لصوص " (مت 21 : 13)
" و كان يعلم قائلا لهم اليس مكتوبا بيتي بيت صلاة يدعى لجميع الامم و انتم جعلتموه مغارة لصوص " (مر 11 : 17)

أين مخافة الله ومهابة بيته الذي يليق به القداسة !!!
والاستهانة ببيت الله تدل على مرض روحي خطير ، وهو مرض التهاون واستهانة القلب وعدم احترام الله والشعور بحضوره !!! " ليس خوف الله قدام عيونهم " (رو 3 : 18)

" ويل للامة الخاطئة الشعب الثقيل الأثم نسل فاعلي الشر أولاد مفسدين تركوا الرب استهانوا بقدوس اسرائيل ارتدوا الى وراء " (اش 1 : 4)
" لذلك كما يأكل لهيب النار القش و يهبط الحشيش الملتهب يكون أصلهم كالعفونة و يصعد زهرهم كالغبار لأنهم رذلوا شريعة رب الجنود و استهانوا بكلام قدوس إسرائيل " (اش 5 : 24)
" حتى ان الكهنة لم يعودوا يحرصون على خدمة المذبح و استهانوا بالهيكل و اهملوا الذبائح لينالوا حظا في جوائز الملعب المحرمة بعد المباراة في رمي المطاث " (2مكابين 4 : 14)

فلنحذر جداً يا أحبائي : " فكانت خطية الغلمان عظيمة جدا امام الرب لان الناس استهانوا تقدمة الرب " (1صم 2 : 17)

متى يستهين الإنسان بالله وبكلمته وببيته الذي يليق به القداسة ، الروح القدس ينطفأ في النفس ، والظلام يجتاح القلب والعيون تنغلق فلا ترى الله ، ويسير الإنسان من مهانة لأخرى ومن سقوط لسقوط ، بل ويهرب من محضر الله ، وأن قرب منه يستهزأ به في أعماق القلب ويحيا بعدياً عن الله ، ولا يعرف طريق التوبة ، لأن الروح القدس الذي يقود النفس أنطفأ حزناً فيها !!!

يا أحبائي لنحذر جداً من أن نستهين بالله وبكلمته او ببيته ، لأن أحياناً الإنسان يحترم بيت الله ، ولكن يستهين بكلمته لما يهزر بها أو يقلبها لقفشة أو ضحكة أو يحولها لمجرد مسابقات ولعب ، فكلمة الله هي الله نفسه لأن في البدء كان الكلمة والكلمة هو الله !!!

فاي استهانة بمقدسات الله النفس تمرض والروح القدس ينطفأ ...

أقبلوا مني كل حب وتقدير ، ولنصلي بعضنا من أجل بعض حتى أن الله يعطينا نعمة ، وأن يجعلنا نشعر به كأب وملك نفوسنا ، نهابة بالحب ونوقر كلمته ونحترم بيته الذي فيه نعبده بالروح والحق ...

النعمة معكم

رد مع إقتباس

اضافة رد