تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
Narmar
ارثوذكسي ذهبي

Narmar غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-03-2007 - 04:03 AM ]

بصي يا جوسي
اولا : الاجتماع لما بتخشى الكنيسه اللى مستضيفاه تحسي انك فى الكليه جوه مش فى كنيسه خالص
وانا بحب ايه ( بيتى بيت الصلاه يدعى وانتم جعلتموه مغاره لصوص ) فالاحسن انى مرحش بروح اه بس قليل لكن مش بستفيد حاجه انا بالنسبالى ساعه اعدها على اورثوزكس اقرا المواضيع العقائديه بتاعت استاذ ايمن او اى حد احسن من 100 اجتماع وفوق كل ده ببقى راجع تعبان والاجتماع الساعه 7 ههههههههههههههه يبقى نروح ناكل احسن :d

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
peter_pop18
ارثوذكسي بارع

peter_pop18 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-03-2007 - 11:08 AM ]

بصراحة الموضوع حلو خالص ومهم اوي
انا هاقول راي من خلال الي شفتة
اولاً الاسر الجامعية فكرة حلوة ومقبولة وفيها مميزات كتير منها:
1-فرصة حلوة للتعارف ودة بالنسبة لسنة اولي اكتر لانها بتكون مش عارفة اي حد في الكلية خالص
2-بناخد فيها خبرات الناس الكبيرة في الكلية واي حاجة اوسؤال انا محتاجة ممكن بكل بساطة اعرفة من الاسرة
3-في اخر السنة بقدر نراجع مع بعض المذكرات الناقصة والي محتاجها
يعني بصراحة الاسر الجامعية خاصة بالجامعة بنسبة 85%
ولكن بالنسبة للموضيع الاي بتتقدم دي بتختلف من اسرة لاسرة وعلي حسب نشاط الاجتماع نفسة
لكن ما فيش شك انها ماتبقاش زي اجتماعات الخدمة والرحية العادية في الكنيسة الاسبوعية
بصراحة كلمية الاستفادة العامة والروحية في الاسرة قليل جداً بالنسبة للاجتماعات الاساسية الاسبوعية ودة عشان
وقت اجتماع الاسر الجامعية محدود المكان بتاع الاسرة ممكن يكون بعيد لبعض الاشخاص ، في بعض الاحيان الواحد مابيقاش عارف الا 15% بس من الموجدين في الاجتماع فا بيحس انة غريب علي الموجدين

انا من راي ان الاسر دي شئ حلو ومفيد لناس كتير بس المهم ان الاسر دي تكون نشطة فعلاً ومنتظمة
ودة راي
اما انا عن نفسي مش بحضر الاسرة الخاصة بالكلية بتاعتي بسبب انها مش جادة بدرجة مطلوبة وبطلع مش مستفاد بالموضوع الي بيتقدم بالدرجو المقبولة
ولكن ساعات كتير بحضر اسرة تانية لنفس الكلية بس جامعة اخري وبستفاد جداً والموضيع بتبقي رائعة جداً ومفيدة

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-03-2007 - 01:05 PM ]

حقيقي الموضوع ممتاز
وأهم حاجة الأستفادة وكل شيء له سلبيته وإيجابيته ، والأهم كيف نستفيد وكيف نتعامل
كيف نحيا ونسير وفق الإيجابيات ، وكيف نتجنب السلبيات ونحيا حياة سوية وننخرط وسط المجتمع الواحد ونشهد شهادة حسنة لله

وأرجو أن يأخذ كلامي على سبيل مجرد راي عن خبرة قد تختلف من زمان لأخر ومن أسرة لأسرة أخرى
لأن حقيقي مش عندي فكرة النظام الآن ايه ولا النواحي السلبية أو الإيجابية متكاملة وأعتقد أن رايكم هايكون أصوب لأن معظمكم قريب من الأسر الجامعية
النعمة معكم جميعاً آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
جوسى
ارثوذكسي برونزى

جوسى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-04-2007 - 10:59 AM ]

اشكركوا كلكوا على مشاركتكوا و على رايكوا الجميل ده
و انا بصراحه يا جماعه مش بروح اجتماع اسرتى
لانى مش بستفاد منه و غير كده بعيد اوى المكان بتاعه
و اللى ملاحظاه من الناس اللى بتحضره
على الخدمه مين هياخدها و ده عمل و ده سوى
و البنت دى ماشيه مع الولد ده
و كلام كتير مالهوش لازمه بيتقال
و بيتقال من الخدام نفسم
ميرسى ليكوا على مشاركتكو
اخــــتــــــكـــــــــــ ـــــــوا

:36_3_16: جــــــــــــــوســــــــ ـــى :36_3_16:

رد مع إقتباس
بياناتي
love_lorn199
ارثوذكسي شغال

love_lorn199 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-29-2007 - 05:21 PM ]

انا هقولوكو الشايفو
انا شايف ان موضوع الاسر دا جميل بس للاسف فى ناس مش بتروح اجتماعات الاسر علشان الهدف الاصلى لكن بيروحو الاجتماعات علشان هذا الاجتماع بيكون فية الجنس الاخر

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-29-2007 - 05:32 PM ]

هو ولو ان في مشكلة ظهرت على الساحة الآن وكتبت في الجرائد وسوف أحضر لكم الجريدة مصورة في المنتدى ...

أن النقاش الدائر الآن أن المسيحيين أسرة منعزلة داخل الجامعة وبعيدة تماماً عن الانخراط وسط المجتمع الجامعي !!!

وأصبح الاتهام الموجه لنا اليوم : أننا منعزلين ولا نمت بصلة للمجتمع الذي نريد تغييره والعيش فيه ، ونريد أن ننشأ كنائس داخل الجامعات ، طبعاً هذا ليس كلامي ولا رأيي الخاص إنما أنا بعرض المناقشة الموجودة من خلال الجرائد وبعض المناقشات الإذاعية ورايهم الخاص عنا كمسيحيين ...

وأنا أرى - حسب رؤيتي الشخصية - أن حقيقة الانعزال الاجتماعي سببها الرئيسي أحنا وإنشاء تلك الأسر في الجامعات ؛ لأن المفروض الأسر الجامعية تكون أسرة تخص الجامعة بالمعنى الاجتماعي وليس الديني ، فالمفروض من يذهب للجامعة من أجل العلم والدراسة والفائدة المشتركة في المجتمع الجامعي حسب قوانين الجامعة ، وليس الاتجاه الديني أو عبادة الله التي ينبغي أن تكون في القلب وتظهر بالسلوك ...

أما الخروج عن إطار الدراسة داخل الحرم الجامعي وأصول العلم والدراسة أو هذا المجتمع ، فهو خروج عن المشاركة الاجتماعية المنوطة بنا والذي نتهم فيها الآخرين بالخروج عنها وتحويلها لمكان ديني لا علاقة له بالدراسة أو يليق بالمكان !!!

فاحذروا يا أحبائي لأن دعوة المسيح إلهنا الحي لنا تختلف جوهرياً عن ما نصنع ونسيء إليه ، ونجعل الاتهام موجه إلينا كأننا ضد المجتمع وفي حالة عزله عن الناس مع أن الكنيسة طول عمرها لها شركة مع المجتمع في تقوى الله وصارت شهادة حية للجميع في المحبة والعطاء والبذل حتى الموت من أجل المسيح ومحبة الآخر ...

فلنراجع أنفسنا ونصحح مسيرتنا
النعمة معكم

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-29-2007 - 06:43 PM ]

االخبر في الجريدة وهو تحت عنوان يثير العجب
زطبعاً دية فرقعة صحافية ولكن ممكن أن نستشف الجانب السلبي الذي قمنا بدورنا فيه الفايل بامتداد PDF
أنظر هنا :

http://www.copticmc.org/281107/elkha...81107%2004.pdf

رد مع إقتباس
بياناتي
melanora
ارثوذكسي متألق

melanora غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-17-2008 - 08:25 AM ]

انا عن نفسي مش بروح ومش عاوزة اروح لاني معتقدش انهم بيقدمولي اي حاجة جديدة او حاجة انا مش لاقياها في اجتماع كنيستي

رد مع إقتباس
بياناتي
SAMOOOOO
ارثوذكسي فضى

SAMOOOOO غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-17-2008 - 11:57 AM ]

هو الموضوع جميل اوى بصراحه بس انا من رايى شايف حاجات كتير مش عاجبه الولاد والبنات اللى هو موضوع التعارف
بالنسبه للتعارف انا من رايى البنت تتعرف على الولد داخل الكنيسه اولا افضل من ان تتعرف عليه فى الجامعه لان مهما حصل ومهما كان صعب اى حاجه وحشه تحصل داخل الكنيسه لان وقتها ربنا بيكون موجود بس المفروض البنات تبقى نسبه مشاركتها فى الخدمه اكتر من الولاد وده من رايى
وبالنسبه للبنات اللى بتتعرف على الولاد ياريت التعارف يبقى فى الحدود ولما الواحده تعرف الشخص نفسه وذاته وشخصيته تبدا بعدين تقرب منه اكتر وده مش عيب خالص لما يكون تعارف طاهر من غير اى حاجه خارجه عن الحدود
وربنا يحافظ على كل الولاد والبنات المسيحيين
وربنا معاكى ويحافظ عليكى يا جوسى
سامو - المرشد السياحى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 01-17-2008 - 01:37 PM ]

السي اتش" بؤر تهدد المجتمع
3/01/2008
بقلم-إسحق إبراهيم

"السي اتش" أماكن يخصصها بعض الطلبة المسيحيين للتواجد فيها وتكون حكراً عليهم وتعزلهم عن باقي زملائهم، هذه الأماكن بدأت تنتشر في الجامعات وتمثل خطورة كبيرة على المجتمع لأنها تكون جيتو مسيحي، كما تعزل الطالب عن أقرانه المسلمين، وتفرز الطلبة طبقاً للهوية الدينية، علاوة على أن التقوقع ليس من تعاليم المسيحية التي تؤكد على المشاركة والتفاعل في المجتمع والانخراط في أنشطته،،، المسيح طلب منا أن نكون ملح للعالم نذوب فيه دون أن نضيع مسيحنا، وأن نكون نور للعالم، وسفراء عن المسيح، فالانحصار ليس من الحكمة أو المسيحية.

قد يقول بعض الطلبة المسيحيين أنهم حاولوا الاختلاط مع زملائهم المسلمين لكنهم وجدوا صعوبات أو أن زملائهم كلموهم عن الإسلام وتميزه..... لكن هذه السلوكيات المرفوضة لا تبرر بأي شكل تكوين هذه البؤر التي تغذي التعصب وتزيد الاحتقان وتجعل الآخر لا يفهمنا، كما تساهم في تكوين صورة خاطئة عن المسيحيين.

فالتقوقع يولّد سلبية بينما يعزز الاختلاط من المشاركة في أنشطة المجتمع، ويعمل الاختلاط على تأهيل الطلبة لفهم "الدنيا" وتكوين الخبرة الحياتية خاصة أن الجامعة مرحلة تستمر أربع سنوات يتخرج الطالب بعدها ليجد جيران سيكون بينهم المسلمين والمسيحيين وكذلك في العمل ماذا سيفعل في هذه الحالة وهو عديم خبرة للتعامل مع المجتمع ولا يعرف الآخر.
في هذا الصدد من الأهمية الإشارة إلى أن الأنبا موسى أسقف الشباب يقاوم هذه الظاهرة وشن هجوماً عنيفاً عليها ونظم عدة اجتماعات لخُدّام الشباب طالبهم فيها بحس الشباب على عدم التقوقع والانزواء داخل السي اتش، وأن المسيحية تفرض عليهم أن يندمجوا في المجتمع وترسيخ التعايش المشترك بين المسلمين والمسيحيين .

رد مع إقتباس

اضافة رد