تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

المرشد الروحى (كلمة الله التى تؤثر فيك) به يكتب مواضيع فيها ارشد روحى للأعضاء وذلك بيكون من خبراتهم مع الاب الكاهن فى الاعترافات

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

هل عدم الخدمة خطية

بسم الأب والأبن والروح القدس اله واحد امين انا عندي موضوع تعبني ومحتاجة لأرشاد فيه هل عدم الخدمة خطية ومعني اني مش بخدم اني مش يحب المسيح او

اضافة رد

monay
ارثوذكسي جديد
monay غير متواجد حالياً

هل عدم الخدمة خطية

كُتب : [ 08-03-2008 - 01:13 PM ]

بسم الأب والأبن والروح القدس اله واحد امين

انا عندي موضوع تعبني ومحتاجة لأرشاد فيه هل عدم الخدمة خطية ومعني اني مش بخدم اني مش يحب المسيح او مش عايزة اعيش معاه انا بس بطبيعتي انطوائية ومش بعرف ادخل وسط الناس واتفاعل واعمل علاقات حاولت ادخل اعداد خدام كذا مرة قبل كدة بس ماكنتش باستريح ومش بعرف اكمل لفاية لما الوقت عدي وبعد كدة حبيت ادخل تاني كان بعد ما اتخرجت لكن كل اللي فيه كانوا في ثانوي وجامعة حاولت اضغط علي نفسي واحاول اتفاعل واعدي المرحلة دي لأني فعلا نفسي من كل قلبي اخدم ربي يسوع المسيح لكن لقيت اللي عقدني وقالي كلمتين اني اتأخرت قوي وعايزة الضرب كمان بعد كدة ماقدرتش اكمل انا عارفة اني الخدمة مهمة علشان انمو روحياً كمان لكن مش عارفة وكتير بيصيني احباط ويأس اني طالما مش بخدم ابقي بنت وحشة وربنا اكيد اكيد مش عايزني واقع في اليأس وابقي مش عارفة اصلي ولا اقرا في الأنجيل واقول مافيش فايدة مع اني بحب الهي جداً جداً ونفسي اعيش معاه واعمل حاجة ترضيه وتفرح قلبه لأني ماليش حد غيره انا لوحدي جداً في الشغل والبيت هو الوحيد اللي بيسمعني انا ابويا مات من زمان قوي وامي كانت لسة حامل فيا انا بحس معاه انه هو ابويا هو الوحيد اللي بيسمعني ويحس بيا ولما ببعد عنه بتعب واحس اني مش عايشة وساعات افكار تجيلي انه بيتهيألي انه بيسمعني وانه هو مش عايزني لأني ماليش قيمة ولا في مني منفعة
ارجوكم حد يرد عليا لأني محتاجة جداً لأرشاد واشكركم لآنكم سمحتولي اقول اللي مضايقني

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: هل عدم الخدمة خطية

كُتب : [ 08-03-2008 - 01:38 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة ربنا يسوع والقديسين
أولاً : لابد من أن تعرفي أن الخدمة موهبة تأتي بعد حياة مستقيمة مع الله الحي وخبرة حياة التوبة وحرية النفس ، ولا علاقة للنمو الروحي بالخدمة هذا كلام مغلوط جدا جدا جدا ، لأن الخدمة هي ثمرة الحياة مع الله وعطية وموهبة الروح القدس لكل إنسان حينما يثمر لحساب مجد الله الحي ...

وليس شرط أن تكون الخدمة وعظ أو كلام تأمل أو حديث مع الناس ، كل واحد له موهبته في إطار شخصيتة التي يقدسها الله ، فممكن ان يكون الإنسان خجول بطبعة لا يقدر ان ينفتح على الناس ، وهذا له موهبته الخاصة ، وقد يكون صمته افضل من الكلام ، والله يهبه بالروح القدس قوة حياة الصلاة من أجل الآخرين فيبذل نفسه في صمت الحياة المقدسة ويسهر لأجل أن يصلي من أجل الآخرين ، أو يهبه أن يعرف أن يعطي في الخفاء ... الخ

ومن الخطورة الاعتقاد ان الخدمة دليل على النمو الروحي أو محبة الله ، لأن الخدمة هي ثمرة المحبة ونمو النفس في ربنا يسوع ، وتأتي بعد لما نتخلص من كل رواسب النفس ونتحرر من كل عقده في باطننا والأهواء التي تعثر النفس وتضايقها وتعيق حركتها نحو الله ، وربما الخدمة تأتي في أي وقت من العمر - حسب مشيئة الله وعطاياه - وكثيرين بدأوا خدمة وهما في سن متأخر قد يصل ل40 عاماً أو أكثر ...

تأكدي أن الخدمة موهبة من الله الحي تأتي حينما يحيا الإنسان متعمقاً في المعرفة والعلاقة الحية مع الله بالصلوات والأسهار متدرباً على حياة التقوى سالكاً كما يحق لإنجيل ربنا يسوع متعلماً حياة التوبة وممتلئاً من المحبة ...

ولا تسمعي لصوت نفسك في أن الله لا يسمعك لأنه هو قريب منك أقرب من نفسك إلى نفسك
أشكري الله واجلسي كل يوم عند قدمي الكتاب المقدس طالبة تعليم الله الحي بروحة الساكن فيكِ ، واطلبي أن يحررك من قيود النفس وخبرة السنين التي تعبتي فيها ، فيقدسك في الحق ويجعلك مع مصاف القديسات مملؤة نعمة وبركة وسلام دائم ...

أقبلي مني كل تقدير بمحبة ، النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
monay
ارثوذكسي جديد

monay غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-03-2008 - 02:57 PM ]

اشكرك جداً علي سرعة الرد عليا

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-03-2008 - 03:00 PM ]

سلام ربنا يسوع المسيح معكي يا اختنا العزبزه
علي فكره الخدمه فعلا ليست في ظاهرها خدمه مدارس الاحد او الوعظ كما اشار استاذ ايمن
وممكن كمان ام تحتاجي الي اعداد الخدمه وانا لا اقصد انها بلا فائده لا طبعا انا اقصد ان في بعض الخدمات التي لاتعتمد علي الوعظ والمعرفه الجيده مثل ( خدمه المعاقين والايتام والاملاجأ فهي تحتاج الي من عنده تفاعل مع الاخرين والاحساس بهم فلو لقيت نفسك في هذه الخدمه هتكون بركه ونعمه حلو ليكي ولو لم تتاح امامك هذه الخدمه ابقي قوليلي وانا احاول اوصلك لقرب مكان توجد في هذه الخدمه
اما من جهه الافكار التي تاتيكي فلا تعطيها اكبر من حجمها واطلبي ارشاد ربنا وشفيعك
الرب يبارك ثمره خدمتك

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

رد: هل عدم الخدمة خطية

كُتب : [ 08-03-2008 - 03:07 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monay مشاهدة المشاركة
اشكرك جداً علي سرعة الرد عليا
متعك الله بخبرة القديسات التقيات محبي اسمه العظيم ، يا أجمل أخت حلوة محبوبة ربنا يسوع
حقاً أنت بنت المسيح الغالية المحسوبة مع الكنيسة ومقدسة في كلمته الحلوة ؛ فافرحي جداً أن لك هبة الخجل الحلوة واشكري الله على أنه أعطاك أن تصيري في صمت المحبين لأسمه العظيم ، وهذا ليس عيب إنما ميزة قد يشتهيها الكثيرين
النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس

اضافة رد