تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

كلام حقيقي بيحصل

هاي يا شباب أولا أنا أسف اني كنت جريئ أووي وهأفتح موضوع زي ده معاكم ولكن الموضوع ده شفت كتييير زيي قدام مشاكل زي كده ثانيا أرجو أن تكون الردود

اضافة رد

keroo82
ارثوذكسي بارع
keroo82 غير متواجد حالياً

New Asa كلام حقيقي بيحصل

كُتب : [ 12-19-2008 - 09:43 AM ]

هاي يا شباب أولا أنا أسف اني كنت جريئ أووي وهأفتح موضوع زي ده معاكم ولكن الموضوع ده شفت كتييير زيي قدام مشاكل زي كده ثانيا أرجو أن تكون الردود بكل صراحة بدون خجل عشان نصل لحوار متفاهم ونقدر كلنا نستفيد ومرسي ليكم.
كتير سمعنا أو شفنا عن ولاد بتشتهي بنات وبتكون عاوزة سوري يعني عاوزة تمارس جنس مع بنات وكده ويمكن في اللي بيدخل على مواقع اباحية أو بيمارسوا العادة وغير كده الشات بقى مليان كلام عن الامور دي لكن بقى الغريب ان حتى البنات بتشتهي ولاد وبتبقى عاوزة تمارس جنس مع ولاد وبيعملوا كل ده وحتى لو ناس بطلت تدخل على مواقع لكن العادة بيمارسوها ويمكن بيتكلموا في الشات في الكلام ده يا جماعة الكلام ده بيحصل حقيقي من حوالينا وموجود ولكن هل في علاج أو حل جذري لكل ده؟ وياترى نفترض امتنعنا عن كل حاجة الشباب دول هيبطلوا العادة هيبطلوا يشتهوا بنات أو ولاد؟ وايه حدود الشهوة؟ وايه اللي بيخلينا عاوزين الاحتياجات مش في أوانها؟ وايه الصح والغلط؟ حقيقي الموضوع ده مهم جدا وأنا بأعتذر لكل المشرفين اني تجرأت واتكلمت بصراحة وأتمنى ان الموضوع ميتحذفش يا جماعة صلوا لكل الشباب اللي واقع تحت قيود جنسية ومش عارف يطلع منها وصلوا لي كتييييييييييييير واتمنى أشوف ردودكم وارائكم لأنها بتفيدني كتير ربنا يبارككم

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

Rose رد: كلام حقيقي بيحصل

كُتب : [ 12-20-2008 - 05:14 AM ]

سلام لنفسك يا اغلى أخ حلو لنا
الموضوع فعلاً جريء جداً ، ولكن لن ندفن رؤوسنا في الرمال وندعي أننا قديسين ؛ أو نقول أنه عيب أن نناقش قضية كل شاب وفتاة ، لأن هذه الأمور للأسف لم تُكشف وفضلت في طي الكتمان إلى أن استفحلت وأصبحت داء بلا دواء !!!

وكشف الأمر ليس عيب لأن الجنس من ذات طبيعة الإنسان وهو معه وله وليس ضده كما تصور البعض ، والمشكلة ليست في الجنس نفسه ، إنما تكمن في انحرافه ، ولنا أن نناقش المشكلة من حيث أبعدها الفسيولوجية والسيكلوجية ، بمعنى الجسمانية والنفسية على الأخص ، لأن الموضوع له جانب نفسي لا يُمكن أن نتغاضى عنه ، لأن المشكلة أساسها في الطاقة الجنسية المكبوتة وانطلاقها الخاطئ الذي عمل على انحرافها في مزالق خطرة ....

وهي تأثر سلباً على طاقتنا الشبابية وقدراتنا على الإبداع والخروج عن مجرى الحب السليم ، لأن عادة العادة الجنسية وليدة الانفعال وحب الذات !!

وقد كشفنا جانب كبير من هذا الموضوع في بعض الموضوعات في هذا القسم ، لأننا نحتاج أن نتعرف على الطاقة الجنسية ومجراها السليم فينا وتحقيق أهدافها السوية التي خرجنا عنها بسبب التربية غير السوية وعوامل الكبت والحرمان والأحلام الشخصية المتقوقعه على ذاتها وحلم أن نفرغ الشهوة في آخر دون أن نعرفه كشخص له الحرية أن يختار ويُحترم جداً ، وأن نقدم له الحب الحقيقي في معزل عن الأنانية !!!

عموماً الموضوع يطول شرحة ، إنما أترك المساحة لغيري أن يعبر عن ما في داخله تجاه هذا الأمر الذي يؤرق الكثيرين ، حتى نبلغ معاً لبر الأمان ونغلب العادة لا بكبتها إنما في تفهمها ، والدخول للحرية وتغيير الفكر والنفس للأفضل ونسمو بمشاعرنا وغرائزنا الطبيعية ...

شكراً على طرح هذا الموضوع الهام للغاية

رد مع إقتباس
بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

افتراضي رد: كلام حقيقي بيحصل

كُتب : [ 12-20-2008 - 05:41 PM ]

اقتباس

هاي يا شباب أولا أنا أسف اني كنت جريئ أووي وهأفتح موضوع زي ده معاكم ولكن الموضوع ده شفت كتييير زيي قدام مشاكل زي كده ثانيا أرجو أن تكون الردود بكل صراحة بدون خجل عشان نصل لحوار متفاهم ونقدر كلنا نستفيد ومرسي ليكم.

صدقنى يابنى وحشنى انت وموضوعاتك النار دي
وبعدين دهقسم الاحراج اساسا
ادخل ادخل تأنس وتشرف

اقتباس
كتير سمعنا أو شفنا عن ولاد بتشتهي بنات وبتكون عاوزة سوري يعني عاوزة تمارس جنس مع بنات وكده ويمكن في اللي بيدخل على مواقع اباحية أو بيمارسوا العادة وغير كده الشات بقى مليان كلام عن الامور دي لكن بقى الغريب ان حتى البنات بتشتهي ولاد وبتبقى عاوزة تمارس جنس مع ولاد وبيعملوا كل ده وحتى لو ناس بطلت تدخل على مواقع لكن العادة بيمارسوها ويمكن بيتكلموا في الشات في الكلام ده يا جماعة الكلام ده بيحصل حقيقي من حوالينا وموجود

اه شكلك كده دخلت فى موضوع تييييييت زيك
بيحصل ياعم وهو حد قال مبيحصلش
اقتباس
ولكن هل في علاج أو حل جذري لكل ده؟ وياترى نفترض امتنعنا عن كل حاجة الشباب دول هيبطلوا العادة هيبطلوا يشتهوا بنات أو ولاد؟ وايه حدود الشهوة؟ وايه اللي بيخلينا عاوزين الاحتياجات مش في أوانها؟ وايه الصح والغلط؟ حقيقي الموضوع ده مهم جدا

ايوه يعنى انت جبت المشكله ومجبش العلاج
فين بقى العلاج

اقتباس
وأنا بأعتذر لكل المشرفين اني تجرأت واتكلمت بصراحة وأتمنى ان الموضوع ميتحذفش

ياعم متخفش انت قلبك خفيف ليه كده
اقتباس
يا جماعة صلوا لكل الشباب اللي واقع تحت قيود جنسية ومش عارف يطلع منها وصلوا لي كتييييييييييييير واتمنى أشوف ردودكم وارائكم لأنها بتفيدني كتير ربنا يبارككم

ربنا معاك ياعم ومع كل شاب وكل فتاه وفى نهايه البرنامج قصدي الموضوع عاوز اخد عنيكوا من راسكوا واوديكوا تشوفا حبه موضوعات موجوده هنا ممكن تفيدكوا

رد مع إقتباس
بياناتي
buffon italy
ارثوذكسي مكافح

buffon italy غير متواجد حالياً

Soccer رد: كلام حقيقي بيحصل

كُتب : [ 02-05-2009 - 04:21 AM ]

يا ريت نبقى بنتكلم بصراحه كده على طول لأن عمر ما كانت المشاكل هتتعالج بالتجاهل و التكتيم بصراحه أنا شايف ان الدافع اللى يخلى أى واحد أو واحده يبطل العاده غير انها بتجرح ربنا و بتدنس هيكل الله اللى هو أجسامنا بس بتهيألى أن أكتر تأثير سلبى ليها هو التأثير النفسى و فقدان السلام و الأحساس بالذنب و فقدان تقدير و احترام الذات اللى ممكن يوصل لصغر النفس و أحتقار الذات و دمار شامل أو من الأخر هتخلى اللى بيعملها يكره نفسه و ميقدرش حتى يرفع عينه فى نفسه قدام المرايه لأنه حاسس أنه مهزوم و مستعبد و نفسه قليله و صغيره أوى فى عينيه و بتهيألى مفيش اى متعه أو حاجه فى الدنيا تستاهل أن الواحد يعمل فى نفسه كده و يوصل للأحساس المدمرده. ده رأيى و طالما احنا بنتكلم بصراحه انا شايف ان السبب الرئيسى لكل المشاكل و القيود الجنسيه هو غياب التربيه الجنسيه السليمه من الأول و مناخ الكبت الجنسى اللى مجتمعنا عايش فيه للأسف الشديد و دايما بنتعامل مع الموضوع على أنه تابوه ممنوع اللمس أو الأقتراب أو التصوير و أدى النتيجه قدامنا مش محتاجه كلام ياريت نفوق بجد عشان الأجيال اللى جايه متطلعش كده و نعرف احنا لما نكبر نقدم تربيه و ثقافه جنسيه سليمه لأولادنا و بناتنا و يا ريت الكنيسه يكون ليها دور فى ده.ياريت تردوا على كلامى و صلولى كتير و يا ريت كل المواضيع تبقى صريحه و جريئه كده و سورى انى طولت عليكم.

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 02-05-2009 - 04:49 AM ]

كلامك رائع وحقيقي يا اجمل أخ حلو
حقيقي أن مشكلتنا هي التعتيم على الموضوعات وعدم الصراحة ومكاشفة ومواجهة الأمور بدون مواربة ، ولكن دائماً ما نقول كل شيء تمام وزي الفل ، وفي الواقع لا في تمام ولا فيه فل ـ إنما نهرب من المواجهة والنتيجة الحتمية هي أنهيار أجيال ومشاكل نفسية ليس لها حل حتى على يد أمهر الأطباء !!!

وفي مجتمعنا فعلاً لا توجد تربية جنسية صحيحة ذات قواعد اصيلة ، والأهل دائمي الهروب منها وكأنها وصمة عار لا يصح ان يعرفها أحد ، مع أن هذا اتهام واضح لله الذي خلقنا بها ، وأتهام لكل اب وام يمارسوها لدرجة أني رايت بعض الأولاد لا يتخيلوا أن أهلهم يمارسوا الجنس أبداً !!!

وهذه المشكلة عن جد خطيرة تهدد الكيان الأسري كله ، ولازم يعيها كل أب وكل أم ويعرفوا كيف يواجهوا أولادهم ويربوهم تربية سليمة صحيحة فيها تقوى ومحبة الله ومعرفة كيفية السمو بالجنس ، وأيضاً ما هو معناه الإنساني ....

أقبل مني كل تقدير بمحبة على ردك الحلو والرائع الذي أعجبني جداً
النعمة معك يا محبوب الله

رد مع إقتباس
بياناتي
buffon italy
ارثوذكسي مكافح

buffon italy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-05-2009 - 07:23 AM ]

مرسى على ردودكم و تفاعلكم و بجد انا حبيت المنتدى ده أوى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 02-05-2009 - 09:54 AM ]

واحنا أحببناك أخ حلو جداً محبوب ربنا يسوع والقديسين
ويسعدنا وجودك في وسطنا هنا يا أجمل أخ غالي
أقبل مني كل تقدير واحترام لشخصك الحلو
النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس
بياناتي
marmony
ارثوذكسي جديد

marmony غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-08-2009 - 08:32 PM ]

اولا احب اشكر ادارة المنتدي علي اتاحتهم للشباب و اعطائهم مساحات للحوار و النقاش في الامور التي تشغلهم كهذا الموضوع.

ثانيا انا اعتقد ان من مظاهر مواكبتنا للعصر الذي نعيش فيه هذا هو انشغالنا بكل ما يدور حولنا ومن الطبيعي ان نصل الي مرحلة الشكوي مما نعاني منه -اقصد الضغوط الجنسيه- و بصراحه مرحلة الشكوي و المناجاه التي توصلنا اليها هذه جاءت بعدما جربنا كل ما شاهدناه او سمعناه او قرأناه ....الخ.
وجدنا انفسنا غارقين في بحار الخطيه لا نري بر ولا اي طوق نجاه ممدود الينا حتي مجرد صلاه لا نقدر ان نفعل ولو فعلنا لا نقدر ان نستمر و يقولون لنا ان (قوة الارادة و الاصرار علي ترك الخطيه مع الاتحاد بالمسيح) كفيلين بان يخلصونا من ضغوط الشهوة,,,,,

في الحقيقه انني اتعجب من ذلك الرد (الفاتر) !!! تري هل نحن بحاجه الي ان نسمع ان (المسيح هو الحل)؟!! اعتقد اننا حفظنا هذا الكلام عن ظهر قلب, اعرف انه بالفعل اللجوء الي الله هو الخيار الامثل و الوحيد لدينا و لكننا قد توصلنا الي مرحله الموت الروحي (يعني لا تطالبوا شاب وهو جالس مستغرق في مشاهده جنسيه -وهو غير راض عما يفعله-ان يقوم في الحال و ينهض من اعماااااااااااق الشهوه الي قمم الطهاره)!!!!!

انه امر غريب حقا ان تطلبوا من شخص مدفوون في اسافل الارض ان يقوم و يتحدي اطنان التراب المترسب فوقه ليبدأ (صفحه جديده) في حياته دوب رجوع للماضي!!! هل كل هذا لانه طائش و ضعيف و لا يقدر ان يتحكم في انفعلاته الداخليه؟؟؟
هل انتم ايها اللائمون علينا لمجرد انكم من جيل لم تكن حروب العدو بهذه القوه و الشراسه تفكرون في ان هذا يعطيكم الحق في اتهامنا بكل الذي سبق؟ و تدعون انكم تفهمون كل ما يعانيه منه الشباب؟

اعرف اننا غلطنا و لكننا لا نتكلم و نبوح بما نحن فيه لتكملوا علينا فيكفي ما دفعناه مقابل خطئنا ....

اتمنا الا اكون قد تجاوزت حدود المناقشه العامه و لكن هذا حقا ما بداخل الشباب و (ارجو الرد علي الموضوع)

رد مع إقتباس
بياناتي
Madares-Ela7d
ارثوذكسي مكافح

Madares-Ela7d غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-09-2009 - 12:03 AM ]

الموضوع فعلا مهم وخطير لان المواضيع اللى بنفتكرها حساسة والمفروض مانتكلمش فيه غلط لان الجراح لازم يكشف الجرح علشان يعالجه صح وبدون مضاعفات
وانا مش هاضيف احلى من ردودكم لكن هاقول حاجة احنا بنهتم بنمو الاطفال الجسدى والعقلى وممكن النفسى ولكن نهمل الجانب الروحى تماما وكأن علاقتنا مع ربنا طقوس وبكده الطفل ده لما يدخا فى سن المراهقة وعنده الطاقة الجنسية (ومقدسة) مش عارف يفرغها صح ويفتكر ان علاقتنا بربنا يسبب الكبت والحرمان من المتع والشهوات وبالتالى هايروح لطريق تانى واكيدغلط وده اللى بنشوفه
وربنا يرحمنا لاننا كلنا ضعاف ومحتاجين قوه ربنا

رد مع إقتباس
بياناتي
المجنونه
ارثوذكسي مكافح

المجنونه غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-09-2009 - 03:37 PM ]

هو الموضع ده فعلا فى غايت الاهميه تعرفوا ليه لانه كله شهوات وربنا يحمينا من هذه الشهوانت المهم انتم عارفين ليه الولد والبنت بتشتهى كد شوفه انتم انتم مش داخلتم انت وسامعتم افلام اجنبيه كتير لما بنت تشوف امامه بنات وولادا بصور لا تليق ماذا تفعل غير انها تشهى ان ترى وترى وترى كل هذه الاشياء ولو ولد الذى يرى الافلام عند يرى بنات بدون اى شىء ماذا يفعل غير انه نفسه يرى فى الحقيقه امامه مش فى الافلام بتسألو ليه لان النت بكتب تليفون لبنات بتحب الممارسه الجنسيه وكمان تكتب لكل بنت ممارة الجنس مع البنت ماذا وماذا نفعل على زمانا الحديث هذا زمن النت والافلام الجنبيه ماذا نفعل هل نقدرا ان بعد بدون معاونة الله لالالالالالالالا دونه لا نقدر ان نبعد عن هذه الشهوات لما كماتن بتقول نتفرج انهارده واعترف بيها وتكرار وتكرار وتقول بكره اعترف بيها ويجى بكره وبعد لالا تقدر ان تقول للاب الكاهن انها او انه رأى هذه الاشياء القزره ولا تقدر تقول ولا يقدر ان يقول وتستمر المشور على هذا ولا تقدر ان تنتهى الشهوا الا وهى امامه كمثال مثال مثلا القديس اغسطينوس الفاجر ماكان فى يوم ن الايام انه كان يمارس الجنس وكان يقول انه لايقدر ان يستغنا عن الجنس الطيف ولكن رغم انه فليسوف كبير بس ببركة دموع امه الباره مونيكا هل فضل هكذا لالالالالالالالالالالالال الالا بل ربنا فاضل معاه من اجل دموع امه الباره وفعلا بقى ايه بقى قديس فليسوف بار من اجل انه كان فى قلبه شىء من الايمان فالايمان تغلب على الشر من غيره لانقدر ان نتغلب على الشر صدقونى انى محتاجين معجزه فى عالمنا ده من اجل الرحمه والغفران بسبب كل هذه الاشياء التى تجعلنا نفعل الخطاء بدلا من الصوب نحن زى الخروف الضال لكن الهنا سيتمر معنا لكى نكون اولاده

رد مع إقتباس

اضافة رد