تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

موضوع مغلق

بياناتي
rooney93
ارثوذكسي صانع

rooney93 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: علاقة العلمانيين بالرهبان

كُتب : [ 06-25-2009 - 07:11 PM ]

طيب ممكن أرد
هو مافيش كهنة طب علشان الاعتراف
وياريت نروح نعترف للكهنة ونسيب الرهبان في حالهم هم مش ناقصين حروب
وربنا يحفظهم ويباركهم

Sponsored Links
بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

د/ مايكل غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-27-2009 - 12:27 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elisa مشاهدة المشاركة
سلام ونعمة
ميرسى يا دكتور مايكل على كلامك
انا فعلا عاجبنى الموضوع ده جداااا لانه كان لى تجربةقريبة منى فى هذا الموضوع ووقتها اعترضت جدا على ان يكون هناك علاقة بين الراهب والحياة العامة وجادلت الى ان اقتنعوا بوجهة نظرى فالراهب مكانه الوحيد الدير لا جدال فى ذلك
احييك يا دكتور مايكل على طرحك للموضوع
اود ان احذر بمحبة اى اسرة تستقبل اى راهب بمنزلها انها تضره ضرر بالغ حتى لو ظهر الامر بمظهر المحبة والخدمة
ايضا هناك شىء اخر لا اعرف ان كنتم ستتفقون معى فيه ام لا لكن سوف اقوله
هو ان الاسر المسيحية هناك بعض منها لا اقول كلها تتسم بالطيبة المتناهية والثقة بالاخرين بسهوله يعنى لو راوا اب كاهن لا يعرفوه تلاقيهم يروحوا يسلموا عليه ومن الممكن ان يكون هو غير مسيحى ويرتدى الزى الكهنوتى للايقاع بالمسيحيين خصوصا الفتيات او السيدات نفس الشىء بالنسبة للرهبان نكون لا نعرفهم ولان يرتدى زى الراهب نجرى نسلم عليه ونتحدث معه وبعد حوار ندعوه لمنزلنا بكل بساطة يتعرف بينا عن قرب يتعرف لكل فرد فى الاسرة ولو فيه بنات فى الاسرة هنا الكارثة وتعرفون الباقى
ارجوكم احبائى لنكون حكماء وحريصين والرب يبارك حياتنا
ميرسي يا إليسا علي شجاعتك وياريت تكوني قريتي ردي علي الأخ صاحب التجربه المريره مع أحد الرهبان اللي خطف خطيبته وشكرا ليكي جدا

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-27-2009 - 12:41 AM ]

عارفه يأليسا أنتي فتحتي موضوع مهم جدا حاولت أعمله موضوع للمناقشه لكن إدارة الموقع رفضته طبعا رفضته للسبب الغريب جدا اللي بنتبعه كلنا في الكنيسه وهو عدم المساس بالجلباب الأسود مهما عمل ومهما عك ومهما خرب الدنيا نتفرج ونغمض عنينا ونسكت وأنا مش فاهم مين اللي حط القواعد دي وأيه المقصود بيها .... كاهن شهير في كنيسه شهيره في شبرا كل بنت أو ست (بس تكون حلوه) تسلم عليه ياخدها بالحضن ويبوسها وده بيحصل في أي مكان .. في الشارع في الخورس في صحن الكنيسه ولا بيهمه أي حد والناس بتتفرج وتضحك ولا حد قادر يقوله إختشي ومدعي علي نفسه كرامات ومعجزات ومتفهميش الناس بلهاء ولا لامؤاخذه والا ايه أنا مش فاهم حاجه أخر حاجه طلع فيها كل بنت تقوله متضايقه والا مخنوقه يقولها عليكي شياطين روحي أشتري زجاجة مياه معدنيه وتعالي اصليلك عليها وأعلمك إزاي تستحمي بيها علشان نطرد الشياطين والبنات بتصدق ... تصوري التخلف والجهل وقلة الأدب وصلت لحد فين !!!!!! وقالوا للفرعون مين فرعنك قال ملقتش حد يلمني ... فعلا عنده حق مدام مابقاش فيه رجاله خلاص ولا نخوه ولا دم ولا إحساس وربنا يرحمنا

بياناتي
elisa
ارثوذكسي بداء يشتغل

elisa غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-27-2009 - 12:57 AM ]

سلام ونعمة
ميرسى يا دكتور مايكل بس انا لية راى ليه ساكتين ليه مترحوش تقدموا شكوى للانبا بيشوى او اى اسقف على ما تروه

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-27-2009 - 11:45 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elisa مشاهدة المشاركة
سلام ونعمة
ميرسى يا دكتور مايكل بس انا لية راى ليه ساكتين ليه مترحوش تقدموا شكوى للانبا بيشوى او اى اسقف على ما تروه

سلام ونعمه
تفتكري أنهم مسمعوش عنه 100 مره ؟؟؟؟

بياناتي
بنت الراهب الصامت
ارثوذكسي فضى

بنت الراهب الصامت غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-27-2009 - 01:32 PM ]

لية تنسحب د/مايكل

حضرتك طرحت موضوع وعايز الناس تناقشك فيه خلاص كمله
اسمحلى اقول رايى فى الموضوع دة
حكايه ان الرهبان بيكونوا فرحانين بالمه دى اسمحلى مش صح
لان الرهبان بتعبد ربنا بس اما على اللمه دى دى بتبقى محبه من الناس ليهم وبيكونوا عايزين بركتهم بدون ما يعثروهم ولا يضروهم فى اى حاجه
أيه رأيكم في البنات اللي بتتلزق في الرهبان بدون مناسبه
اسمحلى مفيش بنت ممكن تلزق فى راهب ابدا ممكن تكون واقفه قريب منه ولكن بمناسبه لانها اكيد بتطرح عليه مشكله مش اكتر
لمن تاتي من قبله العثرات.
ياد/مايكل
اسمحلى الكلام دة مش صح
وحكاية ان البنت بتاخد رقم موبيل راهب مش علشان تعثرة

انا معاك ان ممكن تضايقه من كتر الاتصالات لكن فى رهبان بتقفل الموبيلات علشان الناس مشالراهب اللي خد إعتراف بنت في الموبايل رهبنته صحيحه ؟؟؟؟ متقولوليش أنه راهب ومحمي بالروح القدس هو في الأول وفي الأخر راجل هايقدر يتحكم في نفسه 100 مره لكن في الأخر هايحس ويستجيب .... ومتقولوليش أن البنات قصدها شريف وطالبه البركه ... هي في الأخر برضه بنت هاتحس وهاتستجيب ..... وويل تاخدهم من ربنا
وفى رهبان تانى بتغير الخط ومش بتديه لحد وفى رهبان كمان مش بتقول حتى على اسمها وكل هدفها ان البنت اللى بتقعد معاه تحكى مشكلتها وخلاص وبعدها الموضوع ينتهى

لكن الرهبان مش هيحسوا او يستجيبوا للبنات لانهم تركوا العالم ما كان ممكن مش يترهبنوا وفضلو فى العالم دى مش صح
ولا البنات مكن تحس بحب الراهب ليها الا حب كله احترام لبنته مش حب عاطفه زايله
اسمحلى مش علشان راهب اخد اعتراف بنت فى التليفون يبقى رهبنته غلط لا مش شرط بس ممكن هى تكون بيرشدها للخير علشان كدة بتتصل بيه مش شرط تعثرة ولا تبعدة عن ربنا ولا حتى تخليه يحس بحب عاطفه بعيدة عن ربنا لا دى مستحيل

سورى بجد على تعليق كلامى فى الموضوع ده سامحنى لو كنت طولت عليك اوى كلامى ضايقك
على فكرة انا لما بشوف راهب فى الدير ومعايا موضوع جامد انا بروح على الراهب واحكيله على المشكله وامشى مش لازم اعرف اسمه المهم ارشاد للمشكلة وفعلا دة اللى حصل فى الدير بدون ان اعثرة
فى بنات كتير زى كدة ومش بتعثر رهبان حتى ولو كلمته فى التليفون بكل احترام وذوق

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-27-2009 - 01:46 PM ]

ياريت يابنت الراهب الصامت تكوني قرأتي كل التعليقات اللي وصلتني ... فيه أخ فاضل بعت يحكيلي أن خطيبته كانت بتسهر طول الليل تكلم راهب في التليفون ولما عاتبها زعلت وأشتكته للراهب وفي الأخر الراهب فرق بينهم وفكش خطوبتهم ... والأتخ أليسا قالت أن ليها تجربه مريره ... وسيدنا البابا نفسه قال ده 100 غلط في بعض ... والراهب مش ملاك والبنت مش قديسه ومفيش أبدا ابدا أي مشكله تتحكي للراهب متنفعش تتحكي للكاهن أو اب الإعتراف الا إذا كانت حاجه تخجل ومتقدرش تحكيها لأبوها ... تفتكري الحاجه دي ينفع تتحكي للراهب !!!!! وبعدين فيه كهنه كتيير جدا أكثر قداسه مليون مره من رهبان كتيير قوي يبقي ايه اللي عند الراهب مش عند الكاهن !!!!!!!!! يأختي أنا موجهتش إتهام لكل الرهبان ولا عممت الموضوع وبرضه موجهتش إتهام لكل البنات ولا بعمم الموضوع أنا بقول البعض من دول والبعض من دول وإحنا مش عايشين في الجنه إحنا علي الأرض وعلي الأرض طريقنا كله كله عثرات في عثرات يبقي ليه نعرض نفسنا وغيرنا للعثرات ؟؟؟ متقوليليش أن بنت تسهر طووووووووول الليل تكلم واحد في التليفون في الأخر مش هاتحس بحاجه بغض النظر بقي مين الواحد ده خليكي واقعيه ومنطقيه وربنا يهدي الجميع وشكرا لردك

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-27-2009 - 01:53 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الراهب الصامت مشاهدة المشاركة
لية تنسحب د/مايكل

حضرتك طرحت موضوع وعايز الناس تناقشك فيه خلاص كمله
اسمحلى اقول رايى فى الموضوع دة
حكايه ان الرهبان بيكونوا فرحانين بالمه دى اسمحلى مش صح
لان الرهبان بتعبد ربنا بس اما على اللمه دى دى بتبقى محبه من الناس ليهم وبيكونوا عايزين بركتهم بدون ما يعثروهم ولا يضروهم فى اى حاجه
أيه رأيكم في البنات اللي بتتلزق في الرهبان بدون مناسبه
اسمحلى مفيش بنت ممكن تلزق فى راهب ابدا ممكن تكون واقفه قريب منه ولكن بمناسبه لانها اكيد بتطرح عليه مشكله مش اكتر
لمن تاتي من قبله العثرات.
ياد/مايكل
اسمحلى الكلام دة مش صح
وحكاية ان البنت بتاخد رقم موبيل راهب مش علشان تعثرة
انا معاك ان ممكن تضايقه من كتر الاتصالات لكن فى رهبان بتقفل الموبيلات علشان الناس مشالراهب اللي خد إعتراف بنت في الموبايل رهبنته صحيحه ؟؟؟؟ متقولوليش أنه راهب ومحمي بالروح القدس هو في الأول وفي الأخر راجل هايقدر يتحكم في نفسه 100 مره لكن في الأخر هايحس ويستجيب .... ومتقولوليش أن البنات قصدها شريف وطالبه البركه ... هي في الأخر برضه بنت هاتحس وهاتستجيب ..... وويل تاخدهم من ربنا
وفى رهبان تانى بتغير الخط ومش بتديه لحد وفى رهبان كمان مش بتقول حتى على اسمها وكل هدفها ان البنت اللى بتقعد معاه تحكى مشكلتها وخلاص وبعدها الموضوع ينتهى

لكن الرهبان مش هيحسوا او يستجيبوا للبنات لانهم تركوا العالم ما كان ممكن مش يترهبنوا وفضلو فى العالم دى مش صح
ولا البنات مكن تحس بحب الراهب ليها الا حب كله احترام لبنته مش حب عاطفه زايله
اسمحلى مش علشان راهب اخد اعتراف بنت فى التليفون يبقى رهبنته غلط لا مش شرط بس ممكن هى تكون بيرشدها للخير علشان كدة بتتصل بيه مش شرط تعثرة ولا تبعدة عن ربنا ولا حتى تخليه يحس بحب عاطفه بعيدة عن ربنا لا دى مستحيل
سورى بجد على تعليق كلامى فى الموضوع ده سامحنى لو كنت طولت عليك اوى كلامى ضايقك
على فكرة انا لما بشوف راهب فى الدير ومعايا موضوع جامد انا بروح على الراهب واحكيله على المشكله وامشى مش لازم اعرف اسمه المهم ارشاد للمشكلة وفعلا دة اللى حصل فى الدير بدون ان اعثرة
فى بنات كتير زى كدة ومش بتعثر رهبان حتى ولو كلمته فى التليفون بكل احترام وذوق
ده أحد الردود اللي وصلتني .... رد وجع قلبي وياريت يوجع قلبك أنتي كمان علشان تعرفي أني مش بتكلم من فراغ ..... مافيش ملايكه علي الأرض يأختي

"د / مايكل في الاول لازم اشكرك علي اثاره موضوع مهم جدا جدا وصدقني انت عملت حاجه صعبه اوي فيا عارف ليه يا د / مايكل علشان انت لمست موضوع شخصي عندي ! وطبعا هحاول اوصلهولك بأختصار ولكن بوضوح انا من اكتر من 3 سنين ليا علاق ببعض الاديره اللي شفت فيها حاجات اغرب من الخيال ربنا يسامحني ؟ تبدأ من الموبايل طبعا والاعترافات بأدق الاسرار وجها لوجه وكانت وجهه نظري انا في الموضوع ده ان الراهب مهما كان هو في الاول والاخر انسان له مشاعره واحاسيسه . نيجي للنقطه المهمه جدا واللي انا قولتلك عليها انك انك عملت فيا حاجه صعبه اوي لما اثرت الموضوع ده وهو موضوع انا الخاص اللي هو بأختصار كان ليا علاقه ببنت وكنا تقريبا شبه مخطوبين وكان اب من الاباء الرهبان تقريبا شبه وسيط ما بينا أأقصد مثلا لو احنا مضايقين او زعلانين نروح نقعد معاه ونتكلم ونقول كل حاجه . المهم مع الوقت كانت في حاجات كتير جدا ظاهره بتضايقني جدا مثلا زي انها كانت تروح يوم في الاسبوع تقضيه معاه في الدير وكان بالنسبالي عادي طالما ده بيخليها مبسوطه واهو برضه جوه الدير وفي جو الدير شويه بشويه ابتدينا نختلف ونتخانق كتير اوي بسبب اني اتصل بالليل بعد 11 او 12 الاقي تليفونها مشغول وقت طويل طبعا ساعتها مقدرتش امسك نفسي وقولتلها ان ده مش صح حتي لو كان ابونا وانتي كده بتسببيله عثرات بدون ما تقصدي ومتتكلميش تاني في وقت متأخر معاه كده واتخاصمنا طبعا لاني اتكلمت بأسلوب مش كويس وهكذا المهم ان ابونا كلمني وعرفني انها قالتله علي اللي حصل وانها كانت مضايقه وتعبانه وكده الا اخره . المهم المختصر انه في يوم بعتلي ورحتله وكان رأيه اننا منكملش سوا وانه شايف اننا مش هننجح مع بعض وهي كانت موجوده وفضلت تعيط اوي اول ما قال كده لكن انا مستنيتش واختفيت منه ومنها . طبعا انا بحاول اوصلك الموضوع بأختصار لكن الاحداث كانت كتيره في الموضوع اللي تخنق وتضايق ده طبعا غير الف موقف مروا عليا هناك . وطبعا هو كان سبب رأيسي اننا نسيب بعض .*
*طبعا انا رأيي ان الراهب مايخدش اعترافات وعلاقاته تكون محدوده . شكرا*"

بياناتي
بنت الراهب الصامت
ارثوذكسي فضى

بنت الراهب الصامت غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-27-2009 - 02:03 PM ]

اوك بس ياد/مايكل احنا هنا معندناش الكلام دة
وحكايه انى كنت فى الدير ولقيت راهب حكتله مشكله مضيقانى دة ميمنعش انى كلمته باحترام وكمان كان اب اعترافى مسافر وفى كاهن كمان كنت بطلبه وكان مشغول ببنى الكنيسه الجيده يعنى قعدتى مع الراهب مكنتش تلزيق دى كانت علشان يرشدنى للخير
لكن بعدها قولت لاب اعترافى على انى قعدت مع الراهب دة فى الدير وانت كنت مسافر وقالى حل الموضوع راح قالى انا بأيدة ومع رايه بس
لكن كلام ان الرهبان بيفركشوا الخطوبه دى مش عندنا فى الصعيد هنا
ولا احنا بنكلم الرهبان فى التليفون طول الليل لان هنا عارفين ان دة راهب وله حياته مع ربنا يارب تكون فهمتنى

بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-27-2009 - 02:10 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الراهب الصامت مشاهدة المشاركة
اوك بس ياد/مايكل احنا هنا معندناش الكلام دة
وحكايه انى كنت فى الدير ولقيت راهب حكتله مشكله مضيقانى دة ميمنعش انى كلمته باحترام وكمان كان اب اعترافى مسافر وفى كاهن كمان كنت بطلبه وكان مشغول ببنى الكنيسه الجيده يعنى قعدتى مع الراهب مكنتش تلزيق دى كانت علشان يرشدنى للخير
لكن بعدها قولت لاب اعترافى على انى قعدت مع الراهب دة فى الدير وانت كنت مسافر وقالى حل الموضوع راح قالى انا بأيدة ومع رايه بس
لكن كلام ان الرهبان بيفركشوا الخطوبه دى مش عندنا فى الصعيد هنا
ولا احنا بنكلم الرهبان فى التليفون طول الليل لان هنا عارفين ان دة راهب وله حياته مع ربنا يارب تكون فهمتنى
يأختي أنا معممتمش الكلام ولا أتهمت أحد وقصة الأخ أنا مألفتهاش هو بنفسه بعتهالي وسواء كنا في الصعيد أو القاهره المبدأ واحد الراهب إنسان ميت ... أتصلي عليه صلاة الموتي ... يعني المفروض أني حتي ماشوفوش ... هو حد بيشوف الميت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يبقي لاأشوفه ولا أكلمه ولا أخد تليفونه ويعدي جنبي كأنه هوا ....وهو اللي أرتضي لنفسه أنه يكون ميت عن العالم .....يبقي بيتمحك ليه بقي في مشاكل العالم !!!!!!!!!! وربنا يرحمنا كلنا

موضوع مغلق