تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

لو انتا خاطب ادخل هنا

ليه كتير من الرجالة اللى خطبين واللى فى علاقة حب بينه وبين واحده بيطلب تقارب جسدى هو مش طلب هو ممكن يكون الحاح كمان والغريبة انك بتطلب دا وانتا عارف

اضافة رد

الصورة الرمزية Shosei
Shosei
ارثوذكسي صانع
Shosei غير متواجد حالياً

افتراضي لو انتا خاطب ادخل هنا

كُتب : [ 10-26-2009 - 10:45 AM ]

ليه كتير من الرجالة اللى خطبين واللى فى علاقة حب بينه وبين واحده بيطلب تقارب جسدى هو مش طلب هو ممكن يكون الحاح كمان والغريبة انك بتطلب دا وانتا عارف انها لو وفقتك ممكن تتعبك انتا يعنى تخليك تفكر ممكن تكون عملت كدا مع غير او ممكن تعمل كدا ليه التجوزات فى الخطوبة الخطوبة مش سر مقدس دا بداية وعد ووممكن ميكملش ولكل بنت بدايه تنازلك لطلب بسيط هو فتح باب لا يغلق لاى ملامسات جسدية صدقينى مش يحترمك حتى لو كملتو واتجوزوتو هتحطى جواه شكوك كتير
كان فى سؤال ل د/ مجدى اسحق
بيقول انا بنت وانا وخطيبى فى ملامسات جسدية بنا دا صح ولا غلط
احزرو اى ملامسات لانها بتؤدى الى الفك دا رد مختصر ليه
هيقولك مش بحتبينى هيقولك احنا مش هنفك الرسول بولس قال امتنعو عن كل شبه شر
متديش فرصه لانكم تقعدو فى مكان مقفول
اى حاجة مش هتقدرى تعمليها قدام بباكى ومامتك اعرفى انك بتغلطى
لكل راجل متطلبش منها تعمل حاجة ممكن انتا اول واحد تندم هى لو وافقتك علشان ترضيك ولانى البنت كائن رقيق جداا ولما بيحب بيدى كل مشاعرة للى بيحب وبرضو سؤال ليه بتطلب منها كدا

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لو انتا خاطب ادخل هنا

كُتب : [ 10-26-2009 - 05:09 PM ]

• اولا انا بشكرك ياميرنا علي الموضوع وانك لفتي نظري اليه وياريت تبقي تبعتيلي دايما اللينكات الخاصة بمواضيعك الهامة دي
    انا متفق معاكي في كل كلامك بس احنا دلوقتي فعلا بقت عندنا مشكلة الشباب او معظمه بنات وولاد معندهمش ثقافة دينية كويسة وكنسية تخليهم ياخدوا بالهم م الكلام ده لدرجة ان البنت ممكن هي اللي تقول للولد كدة او تبدا هي باللمسات وده حصل قدامي والولد كان رافض في الاول لكن هي قالت له انا مبضركش وانت مبتضرنيش يبقي ليه احنا غلط وكان مفيش كتاب مقدس ولا اقوال اباء حكمت علي الموضوع ده بانه غلط من زمان
    عامة يارب يكون في حد م الاعضاء بيعمل كدة ويقرا موضوعك ويتهدي وربنا يسكن جواه
    شكرا مرة تانية ع الموضوع ربنا يبارككك

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-26-2009 - 05:17 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
  • اولا انا بشكرك ياميرنا علي الموضوع وانك لفتي نظري اليه وياريت تبقي تبعتيلي دايما اللينكات الخاصة بمواضيعك الهامة دي

• انا متفق معاكي في كل كلامك بس احنا دلوقتي فعلا بقت عندنا مشكلة الشباب او معظمه بنات وولاد معندهمش ثقافة دينية كويسة وكنسية تخليهم ياخدوا بالهم م الكلام ده لدرجة ان البنت ممكن هي اللي تقول للولد كدة او تبدا هي باللمسات وده حصل قدامي والولد كان رافض في الاول لكن هي قالت له انا مبضركش وانت مبتضرنيش يبقي ليه احنا غلط وكان مفيش كتاب مقدس ولا اقوال اباء حكمت علي الموضوع ده بانه غلط من زمان
    عامة يارب يكون في حد م الاعضاء بيعمل كدة ويقرا موضوعك ويتهدي وربنا يسكن جواه
    شكرا مرة تانية ع الموضوع ربنا يبارككك
شكرا يا كراكيب ليك على كلامك
اعرف واحدة صحبتى خطيبها بيطلب منها مش تلامس ولا حاجة بيطلب قبله هوائية وهى بترفض وهو مش فى مصر كمان مش قدامها قالها مش بتحبينى والكلام دا وهى مصرة على موقفها عارف رده كان ايه فى الاخر قالها انا ازددت بيكى اعجاب بجد قالها انا كان نفسى فى الحاجة دى بس فعلا اعجابى بيكى زاد
موقف بسيط جدا على اد ما لح جدا ويمكن زعل منها وهى مصممة بس احترمها جداا بفكر طاب هى لو وافقت ولا لما زعل قالت خلاص اعملها كان هيقول ايه عليها وقتها حتى لو من جواه

رد مع إقتباس
بياناتي
hany1982
ارثوذكسي بارع

hany1982 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-26-2009 - 05:17 PM ]

موضوع جميل يا ميرنا وانا من رايى ان اى واحد يطلب من خطيبته كده يبقى مش بيحبها لأ بالعكس دات بيكرهها وبيضرها على رايى سيدنا البابا فى موضوع الحب بين الشاب والفتاه ان اى واحد بيحب بنت لازم يحافظ عليها وعلى سمعتها فما بالك لو خطيبته دى المفروض يحافظ عليها جداً ويحميها ويضحى كمان علشانها .....

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-26-2009 - 05:22 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany1982 مشاهدة المشاركة
موضوع جميل يا ميرنا وانا من رايى ان اى واحد يطلب من خطيبته كده يبقى مش بيحبها لأ بالعكس دات بيكرهها وبيضرها على رايى سيدنا البابا فى موضوع الحب بين الشاب والفتاه ان اى واحد بيحب بنت لازم يحافظ عليها وعلى سمعتها فما بالك لو خطيبته دى المفروض يحافظ عليها جداً ويحميها ويضحى كمان علشانها .....
وممكن برضو يكون بيختبرها لانى سمعتها كتير من ناس كبيرة وخدام كبار

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-26-2009 - 05:34 PM ]

• كلامك مظبوط جدا ياميرنا وانا طبعا ضد انها توافق لانها اكيد هتقل من نظره وهو طبعا غلطان مليون في المية لو طلب او وافقدي هي المفروض تزعل منه لو طلب كدة وتاخد من موقف

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-27-2009 - 07:34 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرنا مشاهدة المشاركة
وممكن برضو يكون بيختبرها لانى سمعتها كتير من ناس كبيرة وخدام كبار
هى دى يا ميرنا صح
صدقينى فى غالب الاحيان بيكون اختبار منة ليها
الولد عايز يشوف خطبتة هتعمل اية لما يطلب منها تنازلات مش من حقة
هل هتفضل متمسكة بمبداها ولا هتضعف
لو عملت كدة واديتة اللى هو عايزة بيفقد الثقة فيها برغم انة بيكون فى ساعتها مبسوط جدا
لكن بعد لما يجتمعوا فى بيت واحد بيرجع يفتكر الاحداث دى ويبدا يشك فى كل حاجة تعملها
البت الصح ترفض اى تنازل مش حقة ولا من حقها ومتخافشى حتى لو هددها انة هيسيبها
دا مش هيحصل بالعكس هيتمسك بيكى اكتر
مرسى ليكى يا مرنا على الموضوع الجميل دة
الرب يبارك حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
Shosei
ارثوذكسي صانع

Shosei غير متواجد حالياً

كُتب : [ 10-27-2009 - 08:22 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
  • كلامك مظبوط جدا ياميرنا وانا طبعا ضد انها توافق لانها اكيد هتقل من نظره وهو طبعا غلطان مليون في المية لو طلب او وافقدي هي المفروض تزعل منه لو طلب كدة وتاخد من موقف
صح يا كراكيب لازم تاخد موقف ومتعديهوش بسهوله

رد مع إقتباس
بياناتي
marian magde
Game over

marian magde غير متواجد حالياً

Icon101 رد: لو انتا خاطب ادخل هنا

كُتب : [ 12-15-2009 - 11:24 PM ]

اولا فعلا الوضع حلو جدااا بصراحة انا معاكم فى كلام دة وانها المفروض ترفض طبعا الكلام الهبل الى هو بيطلبوا دة بس انا عايزة اضيف كام حاجة اولا ان انا من راى ان هو لوا كرر الطلب بعد تحذير ليا منوا يبقى دة لازم تبعد البنت عنوا فورا طبعا هتقولوا بيختبرها والاكلام دة بس انا من راى ان لو مش واثق فيا مايخطبنيش اصلا ولا يلزمنى خاااااااالص اعتقد ان الخطوبة والجواز هو علاقة فالاول وفى الاخر علاقة تبادل احترام مش من اولها شك ومرسى ليكى

رد مع إقتباس
بياناتي
بيشوي تامر جيد
ارثوذكسي مكافح

بيشوي تامر جيد غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-05-2010 - 01:29 PM ]

اولا انا عارف اني طبعا لسه صغير علي الحاجات دي ولكن في رأي سمعته من الدكتور مجدي اسحق انه الملامسات الجسديه دي
من الأمور الوحشه في فترة الخطوبه وقال لازم نبعد الشهوة الجسدية عننا وفي اللقاء ده واحد بعتله سؤال اني انا بمسك خطيبتي وبعديها الشارع هل ده حرام ولا لأ فرد عليه وقاله انه في مره كان قاعد في اجتماع شباب في الكنيسة بيوعظ ففي واحد بعتله السؤال ده فقام وعمل مسابقة اني كل الشباب اللي في الإجتماع يوقفوا صفين وكل ولد يمسك ايد بنت وقالهم في الكورتين دول كل واحد يمسكها بفمه ويحطها علي ايده وهو ماسك ايد الشاب اللي جنبه <اذا كان ولد ولا بنت > والشاب اللي جنبه يمسكها بفمه ويحطها علي ايده وهو ماسك ايد الشاب اللي جنبه وهكذا ..... واللي يحط الكورة في الصندوق اللي في اخر الصف هو اللي يكسب وبعد ما خلصوا المسابقة دي قالهم كان فكركم ايه لما الولد منكم ماسك ايد البنت هل كان الشهوة ام التعاون والفوز هو دة نفس الشخص اللي بيسأل السؤال ده لو كان مسكه لأيد خطيبته علشان يعديها الشارع من الشهوة ف ميمسكهاش لكن لو من الخوف عليها مفيش مشاكل
اتمني اني مأكونش طولت عليكم وسامحوني اذا دخلت الموضوع ده من فضولي فأنا اسف
وأذكروني في صلواتكم

رد مع إقتباس

اضافة رد