تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: بركة .. او عثرة ؟؟؟؟

كُتب : [ 03-15-2010 - 01:59 AM ]

ميلاد انت كدة دخلت فى الغويض اوى خلى بالك
ياترى بقى بتعرف تعموم على كدة ولا لا

بص بالنسبة للجزء الاول من كلامك بتاع البودى جارد دة انا بجد مش فاهمة يعنى اية بودى جارد لسيدنا طيب هو مسيحى يعنى ولا اية ؟
اصل انت بتقول ربما هذة تعليمات امن الدولة ودة سبب سؤالى واستغرابى حراسة امن الدولة بيكون واقف على باب الكنيسة دة اللى اعرفة وبشوفة
هو لو كان مسيحى يبقى مفيش داعى لكل اللى انت عاملة دة خالص والنظام وتعليمات المجمع المقدس على راسنا من فوق بس اليوم دة كان زحمة رهيبة وفوق الوصف والناس كانت هتموت من التكدث الرهيب دة محدش كان فايق للكلام اللى انت بتقولة دة خالص يا ميلاد خليك واقعى من فضلك

اما بالنسبة للفلوس سيدنا البابا شنودة بيوزع فلوس يا ميلاد وانت عارف دة كويس بلاش يا سيدى سيدنا الانبا ----- المسؤل عن ابيارشتك
اية رايك سيدنا البابا بردوا بيبذر اموال فى غير موضوعها
يا ميلاد صدقنى الموضوع مش كدة خالص
انت محبتك لاخوة الرب واحساسك بيهم حلو بس متعبرشى عن دة بطريقة غلط بقى وتخلى الشيطان ياخد منك حاجة حلوة ويحولها لادانة الفلوس دى بتكون عبارة عن هدية من راعى لاولادة يعنى بدل ما يديك صورة اوكتاب بيبدلها بفلوس اسهل وبتكون تعبير عن فرحة منة بترحابك انت
وبعدين على فكرة بقى الفلوس دى بتكون هدية لسيدنا من مصادر متعددة يعنى بتكون بتاعتة ولو عاوز ياخدها هياخدها بس هى ملهاش لازمة عندة خالص يعنى هو مش بياخدالفلوس دى من صندوق الكنيسة ومن صندوق اخوة الرب ويوزعها لا صدقنى واخوة الرب اللى انت زعلان عليهم اوى دول بياخدوا كتير اوى واحتياجتهم مش بتخلص والكنيسة مش مقصرة معاهم وهما معاك يا سيدى على طول ان ماخدوش النهاردة هياخدوا بكرة

ميلاد علشان اثبتلك انك مندفع والعيب فى فهمك انت زى ما انت قلت
انا اسفة طبعا بس بجد
سيدنا جة لحد الاخر وتعب جدا من الزحام مقدرشى يكمل وتقريبا انة كان مرتبط بمواعيد حتى لقمة الاغابى مرضيش يقعقد ياكلها سابهم وجرى

هو فعلا فى ناس ماخدتش بس مش يمكن سيدنا ساب باقى الفلوس للاباء يوزعوعها هما بقى بمعرفتهم على اخوة الرب اللى انا اعرفة ان الفلوس فاضت يعنى متقلشى ومتخليش الشيطان يستغل بذرة حلوة فيك ويحولها لادانة بحجة محبتك لاخوة الرب
انت مش احن من ربنا وسيدنا واباءنا والكنيسة عليهم انت مجرد خادم فى جيش الخلاص مش اكتر من كدة متديش نفسك حق مش بتاعك

اسفة على التطويل

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2010 - 02:22 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totit مشاهدة المشاركة
شوف يااميلاد اناا متفق معااك فى كل كلمه
اناا استغربت لماا سمعت وشوفت الكلام ده
والاغرب كماان فى الشق الاول ان فى نااس من الشعب كماان
دخلت المذبح للتنااول
اازى نعلم اولادنا ااحترام المذبح وبعدين هماا يشوفه كده
لا تعليق ااكثر من ذلك
وباااماانه اناا كنت حزين للفلوس اللى بيتوزع دى
علشاان بااماانه فى نااس محتااجة كتير حتى ولو 5 جنية واحده من اللى كان بيتوزع
ااحناا بنشوف حاالات ولا بلاش
عمومااا ده كلامى وردى وانا مقتنع بيه

وانت يا مجدى ياللى موافقة على كل كلمة بيقولها
متخافشى على مخدومينك
المخدومين هيتاثروا بيك انت اكتر من اى حد تاانى انت الراعى بالنسبة لهم
لما تعلمهم ازاى يحترموا بيت اللة والمذبح تحديدا ويشوفوا منك دة عملا مش قولا ويعيشوا معالك لحظات معاشة فيها القدوة الجميلة دايما مش هيتاثروا بيوم واحد هما شايفين وفاهمين انة زحمة جدا وتركيزهم مش هيكون زى مايكونوا معاك فى الهدوء
الاطفال اذكى منى ومنك
ومتحزنشى على الفلوس اللى بتتوزع دى خير ربنا عمرة يخلص يا شباب ابدا صدقونى هيدبر وهيبعت تانى كتير العطاء زى مية الترمبة كل ما تاخد منها تديك اكتر واكتر مية احسن وانقى

ومش شرط علشان دة كلامك وانت مقتنع بية يبقى صح

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 03-15-2010 الساعة 02:55 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2010 - 03:35 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
وانت يا مجدى ياللى موافقة على كل كلمة بيقولها

متخافشى على مخدومينك
لا اخااف يا ايمى
المخدومين هيتاثروا بيك انت اكتر من اى حد تاانى انت الراعى بالنسبة لهم
لا يا ايمى انا مش معاكى خاالص
لان الطفل بشوف الكبير بيعمل وبيلاحظة كويس زى والده والاب لكاهن وغيرةوبيساال كتير عن ااى تصرف بيشوفة
سوااء من ابونا او والده او الخادم نفسه
طيب ااية رايك ان فى مخدوم فى اليوم ده
ساالنى من دول اللى فى الهيكل ياا انكل
ومش لابسين تونية
تقدرى تقوللى لو انتى مكاانى هاا تردى اازى
الطفل يا ايمى بيااتثر باا اى شى
يااريت تراجعى نفسك فى النقطة دى
لما تعلمهم ازاى يحترموا بيت اللة والمذبح تحديدا ويشوفوا منك دة عملا مش قولا ويعيشوا معالك لحظات معاشة فيها القدوة الجميلة دايما مش هيتاثروا بيوم واحد هما شايفين وفاهمين انة زحمة جدا وتركيزهم مش هيكون زى مايكونوا معاك فى الهدوء
الاطفال اذكى منى ومنك
هم اذكياااء فعلا بس لازم تكون انا او الخادم يكون اذكى منهم علشاان يعرف يتعامل معهم
ولا انتى ااية رايك
وزى ما قالتك ان فى طفل وسال مين دول وااية اللى بيحصل
ومتحزنشى على الفلوس اللى بتتوزع دى خير ربنا عمرة يخلص يا شباب ابدا صدقونى هيدبر وهيبعت تانى كتير العطاء زى مية الترمبة كل ما تاخد منها تديك اكتر واكتر مية احسن وانقى
اايمى لما نسد الاحتياجات الاساسية الاول
يبقى نشوف اية اللى ممكن يتوزع
ولما تشوفى النااس اللى بجد محتااجة
ومحتااجة نصف اللى كان بيتوزع هاا تعرفى
وااحناا عاارفين ان خير ربنااا كتير بس المهم يتوظف اازاى
على كده بقى تلغى لقمة البركة اللى فى اخر القداس
ونوزع بدلهاا فلوس
وطالما بركة يبقى لازم الكل ياخد
مش ناس وناس
او علشان الفلوس خلصت يبقى انا خلصت البركة بتبقى للكل
فهمتنى يا ايمى

ومش شرط علشان دة كلامك وانت مقتنع بية يبقى صح

ومش شرط انك علقتي على كلامى يبقى وجهه نظرك صح
اناا مقتنع بردى وبكلامى
ولا فى حااجة غلط قوللى
ااسف ياااايمى ان كلامى رخم بس فكري فى الموضوع با المنطق والعقل

رد مع إقتباس
بياناتي
كراكيب
ارثوذكسي بارع

كراكيب غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2010 - 04:24 PM ]

1. شكرا ياايمي وانا مش هعلق علي كلامك لاسباب خاصة

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2010 - 05:04 PM ]

مجدى انا عارفة كويس انى كلامى كان فية شوية شد بس انا اتكلمت معاك من ثقتى فى محبتك
المخدومين مش بيتاثروا بموقف واحد اد ما بيتاثروا بحياة معاشة يا مجدى لازم الطفل والانسان عما هيقابل فى حياتة سلبيات كتير بس لواحنا حاولنا نخلى الايجابيات اكتر هتكون النتيجة حلوة يعنى وانت صغير مكنتوش بتشوف حاجات غلط اكيد اااااة
وانا لما قلتلك متخافشى على مخدومينك كان قصدى انك معاهم وهتصلح موقف هما شافوة انت شايفة غلط
عندهم المثل الاعلى والقدوةالحلوة اللى هنقذهم من السلبيات دى
وانا لو مكانك فى سؤال الطفل اية اللى بيحصل دة
هجاوبة وبكل هدوء كمان صدقنى هقولة ياحبيبى احنا فرحانين بسيدنا اوى وعلشان كدةالناس كتيرة النهاردة ومعلش من الزحمة فى حاجات بتحصل غصب عننا وعلشان مفيش مكان برة دخلوا الهيكل
الكلام دة وتعليقك دة كان ممكن يكون صح وعندك حق فية لو كان الطفل شاف حاجة غريبة تعتبر خطية كمان مش مجرد تجاوز زى وجود بنت فى الهيكل مثلا ساعتها كنت قلت لا والف لا طبعا وهنا يبقى فيها كلام تانى
اما بالنسبة لاحتاجات اخوة الرب فانا بحترم مشاعرك انت وميلاد بس صدقونى انتوا فكرتوا فيها بسطحية اوى
فاكر لما المراةالخاطئة جت وسكبت الطيب على راس المسيح فاكر سمعان قال اية فاكرالمسيح رد عليةوقالة اية
يا مجدى انتوا الاتنين انت وميلاد احسن منى وانا بتعلم منكم

وطبعا مينفعشى نبدل لقمة البركة بفلوس دى حاجة ودى حاجة متخلطشى الامور من فضلك
وطبعا مش شرط انى علقت على كلامك يبقى انا صح انابتناقش معاك
وعلى فكرةالمرة دى ااة كلامك كان رخم شوية ههههههههه
بس مش مشكلة انا هتقبلة بمحبة ومش عايزة حد يزعل منى وانا اللى اسفة حقيقى على مايقة سببتهالك اوك ربنا يعطينا نعمة البصر الروحى علشاننفهم بالروح القدس الارشاد الصح
ويبارك حياتكم

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2010 - 05:17 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
مجدى انا عارفة كويس انى كلامى كان فية شوية شد بس انا اتكلمت معاك من ثقتى فى محبتك

المخدومين مش بيتاثروا بموقف واحد اد ما بيتاثروا بحياة معاشة يا مجدى لازم الطفل والانسان عما هيقابل فى حياتة سلبيات كتير بس لواحنا حاولنا نخلى الايجابيات اكتر هتكون النتيجة حلوة يعنى وانت صغير مكنتوش بتشوف حاجات غلط اكيد اااااة
وانا لما قلتلك متخافشى على مخدومينك كان قصدى انك معاهم وهتصلح موقف هما شافوة انت شايفة غلط
عندهم المثل الاعلى والقدوةالحلوة اللى هنقذهم من السلبيات دى
وانا لو مكانك فى سؤال الطفل اية اللى بيحصل دة
هجاوبة وبكل هدوء كمان صدقنى هقولة ياحبيبى احنا فرحانين بسيدنا اوى وعلشان كدةالناس كتيرة النهاردة ومعلش من الزحمة فى حاجات بتحصل غصب عننا وعلشان مفيش مكان برة دخلوا الهيكل
الكلام دة وتعليقك دة كان ممكن يكون صح وعندك حق فية لو كان الطفل شاف حاجة غريبة تعتبر خطية كمان مش مجرد تجاوز زى وجود بنت فى الهيكل مثلا ساعتها كنت قلت لا والف لا طبعا وهنا يبقى فيها كلام تانى
اما بالنسبة لاحتاجات اخوة الرب فانا بحترم مشاعرك انت وميلاد بس صدقونى انتوا فكرتوا فيها بسطحية اوى
فاكر لما المراةالخاطئة جت وسكبت الطيب على راس المسيح فاكر سمعان قال اية فاكرالمسيح رد عليةوقالة اية
يا مجدى انتوا الاتنين انت وميلاد احسن منى وانا بتعلم منكم

وطبعا مينفعشى نبدل لقمة البركة بفلوس دى حاجة ودى حاجة متخلطشى الامور من فضلك
وطبعا مش شرط انى علقت على كلامك يبقى انا صح انابتناقش معاك
وعلى فكرةالمرة دى ااة كلامك كان رخم شوية ههههههههه
بس مش مشكلة انا هتقبلة بمحبة ومش عايزة حد يزعل منى وانا اللى اسفة حقيقى على مايقة سببتهالك اوك ربنا يعطينا نعمة البصر الروحى علشاننفهم بالروح القدس الارشاد الصح

ويبارك حياتكم

لاياا ايمى با امانه مفيش حااجة وعاارف برضوة انك تتحملى ردىوصدقينى دى منااقشة
بس اللى بيحصل فى الكناائس دى حرقت دم
وعلى فكرة انتى برضوة كنتى رخمه شوية
ههههههههههه
وياا ايمى كلناا بنتعلم من بعض
وصدقينى انا مش زعلان ولا حااجة
واناا بحب اتنااقش معااكى وانتى عاارفة
ربناا معااكى وااذكرنى فى صلاتك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2010 - 06:20 PM ]

[quote=كراكيب;658630]

1. شكرا ياايمي وانا مش هعلق علي كلامك لاسباب خاصة
[/q

لية يا ميلاد انا عااايزة اسمع تعليقك
عموما براحتك انامش عايزة اضايقك
ولا تقول حاجة انت مش عايز تقلها
بس المهم متكونشى زعلت منى

رد مع إقتباس
بياناتي
ماروجيرافك
ارثوذكسي ذهبي

ماروجيرافك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-15-2010 - 06:59 PM ]

اولا بحيك جدا يا كراكيب لموضوعك ده
وانا هكلم في النقطه الاولي الخاصه بوجود الاشخاص داخل المذبح وليس لهم صفه الخدمه داخله
وبالبخص موضوع المصور الي حضرتك ذكرته
انا شخصيا لحكم مهنتي كالمصور كنت دائما لتواجد داخل الهيكل المقدس وبالخص في مناسبات الاكليل او الخطوبه وكانت حجتي بيني وبين نفسي اني القي زاويه مناسبه للالتقاط كادر مناسب
لكن بعد ذالك ومع جلسه مع نفسي ومع اب اعترافي اتضحلي اني بضحك علي نفسي وعلي ربنا لان المذبح من اقداس الاماكن ولها احترامها
ومن جه البودي جارد انا معاك اه انهم لازم يوكونو مع الاسقف لاسباب امنيه مش هندخل فيها
لكن مش داخل المذبح اقدس مكان
وعلي رائ الاخت يارا هيحمي من ايه والرب علي المذبح
وطبعا لما ينزل ملاك الذبيحه في القداس اكيد البودي جارد هيزقو ويقوله خدلك جانب الاسقف معدي من هنا ههههههههه
سوري بس هي كده

نيجي لشق الثاني والاهم موضوع توزيع الفلوس ذكر بعض الاعضاء ان ممكن يكون الاسقف مش عاوز يحرج حد وهو عارف ظروف البلد دي
طيب هل ظروفهم زي بعض طبعا والاغلبيه فقراء فقراء والي اعرفه ان في قريه تبع هذه الكنيسه محتاجه ثمن الصوره الي هتتعلق في المذبح الخاص بكنيستها
ولو المساله مساله بركه ومحدش هيصرفها انا براهن ان معظم الي اخدو البركه جابو بيها فطار وهما مروحين
كان من الممكن جدا ان يتعمل لقمه اغابي جميله مع نبذه صغير عن الصوم المقدس او عن تطورات الابروشيه
مش يتوزع مبلغ وقدره علي الاقل هو كبير بالنسبه للبلد دي
ولو كان البابا شنوده يوزع فلوس مثلا فبيكون حاجه رمزيه جدا جد مش الكبير ياخد .... والصغير.....

الرب يعطينا روح الحكمه ثتفهم الامور بصوره اوضح

رد مع إقتباس
بياناتي
dodo2012
ارثوذكسي مكافح

dodo2012 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-16-2010 - 12:39 AM ]

طبعا وجود اي حد غير مرشح من الكنيسة اي شماس او ذي خدمة داخل الهيكل مينفعش خالص بس يمكن فيه حاجة تانية غير معروفة وبالنسبة للفلوس هو ممكن يكون ليه هدف من دة مثلا لكسب محبة عند الشعب او غيرها من الاسباب وفي الاخر الله اعلم يمكن في حاجة ضروريه تستدعي اللي حصل

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-16-2010 - 03:10 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماروجيرافك مشاهدة المشاركة
اولا بحيك جدا يا كراكيب لموضوعك ده
وانا هكلم في النقطه الاولي الخاصه بوجود الاشخاص داخل المذبح وليس لهم صفه الخدمه داخله
وبالبخص موضوع المصور الي حضرتك ذكرته
انا شخصيا لحكم مهنتي كالمصور كنت دائما لتواجد داخل الهيكل المقدس وبالخص في مناسبات الاكليل او الخطوبه وكانت حجتي بيني وبين نفسي اني القي زاويه مناسبه للالتقاط كادر مناسب
لكن بعد ذالك ومع جلسه مع نفسي ومع اب اعترافي اتضحلي اني بضحك علي نفسي وعلي ربنا لان المذبح من اقداس الاماكن ولها احترامها
ومن جه البودي جارد انا معاك اه انهم لازم يوكونو مع الاسقف لاسباب امنيه مش هندخل فيها
لكن مش داخل المذبح اقدس مكان
وعلي رائ الاخت يارا هيحمي من ايه والرب علي المذبح
وطبعا لما ينزل ملاك الذبيحه في القداس اكيد البودي جارد هيزقو ويقوله خدلك جانب الاسقف معدي من هنا ههههههههه
سوري بس هي كده

نيجي لشق الثاني والاهم موضوع توزيع الفلوس ذكر بعض الاعضاء ان ممكن يكون الاسقف مش عاوز يحرج حد وهو عارف ظروف البلد دي
طيب هل ظروفهم زي بعض طبعا والاغلبيه فقراء فقراء والي اعرفه ان في قريه تبع هذه الكنيسه محتاجه ثمن الصوره الي هتتعلق في المذبح الخاص بكنيستها
ولو المساله مساله بركه ومحدش هيصرفها انا براهن ان معظم الي اخدو البركه جابو بيها فطار وهما مروحين
كان من الممكن جدا ان يتعمل لقمه اغابي جميله مع نبذه صغير عن الصوم المقدس او عن تطورات الابروشيه
مش يتوزع مبلغ وقدره علي الاقل هو كبير بالنسبه للبلد دي
ولو كان البابا شنوده يوزع فلوس مثلا فبيكون حاجه رمزيه جدا جد مش الكبير ياخد .... والصغير.....

الرب يعطينا روح الحكمه ثتفهم الامور بصوره اوضح

ماريو اسمحلى اقولك ان رهانك مش فى محلة
الناس اللى اخدت فلوس من سيدنا معظمهم بيحتفظ بيها
والبابا شنودة لما بيوزع فلوس مش بتكون حاجة رمزية ولا حاجة
انا معايا 50ج من سيدنا البابا بقالها اربع سنين معايا محتفظة بيها لانها تذكار جميل
ولما بيوزع مش بيكون على الكل ولا حاجة فى ناس كتيررر اوى مش بتاخد عادى يعنى
يا جماعة بلاش ادانة ارجوكم لا انا وانتم قد الناس دى احنا اصغر من اننا ننطق اسمائم حتى

رد مع إقتباس

اضافة رد