تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

Dr.PeRO غير متواجد حالياً

افتراضي رد: بضعة أيــــام فى الكــاتدرائية

كُتب : [ 03-26-2011 - 12:46 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جانيت سمير مشاهدة المشاركة
.. وشافينك معاك أكل بقى فا إزاى انت تدفع فى الأكل وماتديهومش هما!! وكان باين من اسلوب شحاتتهم انهم كدابين ,,
مش يمكن فعلا معهومش ومحتاجين وخصوصا الايام الصعبة دى ناس كتير معندهاش شغل
ربنا هو بس الى عالم بظروف وحال الناس دى
وبعدين مفيش حاجة اسمها ماينفعش واحد مسيحى يشحت وبلاش كلمة يشحت
ليكن كلامكم كل حين بنعمة مصلحا بملح لتعلموا كيف يجب ان تجاوبوا كل احد(كو 4 : 6)

سامحنى على كلامى وعلى الاطالة
اولا شكراا لردك .. حضرتك بتقولى ان ممكن يكونوا فعلا محتاجين ,, انا اتكلمت مع ناس من خدام الكاتدرائية وذكرت حاجات قالوهالى هنا فى الموضوع زى مثلا: "انهم كانوا بيكدبوا وماكانوش من اسكندرية ولا حاجة"
وعرفت برضه انهم موجودين من الأول ومن زمان والموضوع مالوش دعوة بالفترة الاقتصادية اللى بتحصل دلوقتى .. الناس ديه بتاخد من كنايسها وبتاخد من الكاتدرائية وبتاخد من الناس وكله عن طريق الكدب وديه حياتها وبيجيبوا عيالهم واصحابهم وجيرانهم وبيقعدوا شلل هناك ..
وبعدين هل يليق ان ولاد المسيح يعملوا كده ؟؟ وبرضه انا عارف كويس ان الكاتدرائية (متمثلة فى لجنة البر) بتديهم بزيادة جداا حسب تعليمات البابا نفسه وبتوفلهم الادوية والملابس وأمور معيشية كتيييرة، وده انا عرفته من خدام هناك اتكلمت معاهم زى ما قلت كذا مرة.
اقتباس
وبلاش كلمة يشحت

على حد معرفتى ان كلمة "يشحت" ديه لغة عامية عربية ومش شتيمةولا لفظ قبيح ولا قلة أدب لا سمح الله عشان ماقولهاش.. ثم شوفى حضرتك تضايقتى ازاى من مجرد لفظ الكلمة ، مابالك بقى فعلها يبقى عامل ازاى؟؟!
شكراا لردك وربنا معاكى

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

كُتب : [ 03-26-2011 - 01:25 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m@@@noooo مشاهدة المشاركة
هو مش عيب اننا نذكر اخطائنا ونصارح بيها بعض

تمام، وده اللى انا عملته
بس من العيب والقبح اننا نذكر مكان بعظمه وقوه الكنيسه بالمنظر ده !!
يا سلام، يعنى لو حصل فى اى مكان أقدر أتكلم ولو حصل فى الكاتدرائية أو فى أى كنيسة يبقى كده كخ وعيب .. ؟؟!!!!!!!!
يا مستر مانو الغلط غلط فى أى مكان حتى لو كان جوه الهيكل .. الكنيسة ما هى الا حيطان وهايجي اليوم اللى هاتتباد فيه وتبقى تراب بعد نهاية العالم، مش هاتتطلع السما يعنى .. لكن الكتاب المقدس بيقول ان الكنيسة الحقيقية هى "جماعة المؤمنين"، زى ما قال فى رسالة فليمون: "الكنيسة التى فى بيتك" وزى ماقلت ان الهيكل زمان كان هو بيت ربنا وبيتقدم فيه ذبائح مقدسة وكان الكهنة بيبقوا اكثر خوف وتزمت من العهد الجديد لدرجة ان مش أى حد كان ينفع يبقى كاهن، كان سبط لاوى فقط هو سبط الكهنة، والمسيح لما دخل وشاف الغلط اللى كان بره الهيكل نفسه مش جوه قال لفظ مغارة لصوص.. ولو فتحت سفر ارؤيا هاتلاقى ان السبع كنايس كلهم فيهم أخطاء بشعة وربنا كان بيعاتبهم وبيحذرهم من أخطاءهم
اذا اى نقطة سلبية فى أى مكان نقدر نتكلم عليها ونحذر منها طالما احنا منسوبين ليها
الكنيسه الام او الكاتدرائيه المفروض انها مكان مقدس بجميع اركانها

ومهما حصل فيها هاتفضل مقدسه
أتمنى

فيها ايه لما شباب يتعرفوا على بعض داخل الكنيسه !!
فيها ان الكنيسة للصلاة، ثانيا كل الجامعات فيها أسر جامعية بتطلع رحلات ومؤتمرات وبتخش مهرجانات واسقفية الشباب بتعمل مؤتمرات ورحلات على طول عامة لكل شباب الكنايس وممكن تتعرف فى النور وفى وجود ناس وخدام ورقابة، مش قاعد لوحدك وتعمل كده! ده غير اجتماعات الشباب وايضاً الخريجين فى كل كنيسة.

الواحد مايقبلش على اخته كده، يقبل ازاى على أى بنت تانية؟!

مش احسن مايخدوا بعض ويروحوا مكان تاني !!

لأ مش أحسن، ده غلط وده غلط .. وانا اعتراضى على موضوع الcouples نفسه مش الجروبات اللى تحت رقابة كنسية، وانا قرأت موضوع جميل جداا بيوضح ده هنا فى المنتدى بقلم الأخت "يارب قف بجانبي"، وده لينكه، الموضوع فيه اكتر من اللى كنت هاقوله:
https://www.orsozox.com/forums/f4/t65286/

اما اذا كان عل اللبس ف دي حريه شخصيه
مافيش مشاكل حرية شخصية فى الشارع بره .. لكن جوه يبقى احترام المكان وقداسته، أمال هو هيبقى مقدس وطاهر ازاى زى ما بتقول ؟؟!! ده غير ان مسيحيتنا علمتنا ان الحرية الجسدية ليها حدود ودربتنا على كده من خلاص الصيام والترفع عن أمور العالم وشهواته ومن خلال الخلوات المقدسة فى الأديرة ومن خلال البرامج الدينية فى قنوااتها بدل الافلام والمسلسلات اللى بتدخلنا فى عمق العالم اكتر واكتر... أما الحرية الحقيقية هى من عبودية الخطية، يعنى ببساطة لما تخطى بدل ما كان العدل هايعاقبك لأ فى غفران اذا تبت .. ده غير موضوع العثرة وغير موضوع اللى "يليق ولا يليق" وغير موضوع اننا على صورة ومثال الله نفسه وانا اروحنا هى نفخة مقدسة منه واجسادنا هى منقوشة على كفه ... كل ده اتكلمنا فيه وليه مواضيع كتييير هنا.
وربنا ومكان ربنا ليه احترامه وكل واحد شايف ان دي طريقه احترامه لربنا !!
لأ مش كله شايف انه بيحترم بيت ربنا
فيه كتييييير مش هامه

وده دور خدامنا وابائنا عل توعيه الناس بأحترام مكان زي ده ..
تمام، ودور المنتديات والقنوات الفضائية وكل وسائل الاعلام المسيحية من خلال ابراز السلبيات وعلاجها والتحذير منها

اما بالنسبه للقداس والصلاه

سيبك انت من اللي بيكروت واللي بيوقف القداس عشان مستني حد

واللي بيشحت واللي داخل واللي خارج .... والخ

!!!!

اللي عاوز يصلي ويحس انه مع ربنا

مـــــــــــش هايغلب

هو انا قولت انى بدور على مكان اصلى فيه بخشوع ومش لاقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا قولت سلبيات خطيرة من وجهة النظر المسيحية ولازم تتحل عشان نتفادى غضب ربنا .. إحنا بجد مش قد اللى بنعمله خاصة فى الفترة ديه والأجواء حوالينا كلها خطر ولسه كله ملمش نفسه وراح يصلى ويصوم بجد عشان ربنا يرفع عنا
وربنا يبارك حياتك

متشكر خالص، ويباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

كُتب : [ 03-26-2011 - 01:39 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
وأن لم نواجه أنفسنا ونعرف عارنا لن نكون قادرين على أن نطلب مجدنا بالتوبة الصادقة والحقيقية ، فأن رفضنا أن نواجه أنفسنا فستفضحنا أعمالنا ، وأن أخفينا عن عيون العالم كله أخطأنا لأننا نخجل ونخاف من أن يتصيدوا شيئاً علينا ، فكم نخجل أمام رب الجنود الكامل الذي أهنا اسمه العظيم القدوس بتصرفات لا تليق ...

لماذا نعمل حساب الناس لئلا ينظروا أخطاءنا وشرورنا القبيحة ولا نخجل من الديان العظيم في داخل الكنيسة والقداس الإلهي !!! وهذا هو السؤال الذي أطرحه على الجميع ، لماذا نُهين القدوس البار ملك المجد ونخشى الناس ولا نخشاه هو !!!

ويا أحبائي كاتب الموضع لا يفضح أحد ولا الأماكن مقدسة ، لأني اعتقد كلنا رأينا بأعيننا والغريب قبل القريب يعلم يقيناً كل شيء ، إنما نحن نريد أن نجمل صورتنا أمام الناس ونسينا الله وطفأنا الروح القدس داخلنا ، فلنستفيق ونعلم أن الرب قريب ، وماذا ننتفع لو مدحنا كل الناس وأخفينا أخطانا عن الآخرين والتي هي محل عثرة الجميع ، وسقطنا من الحياة الأبدية ولم يعد لنا مكان وسط القديسين وفردوس النعيم !!!

ليت الناس كلها تذمنا ومدحنا يكون من الله ، عوض أن يمدحنا الناس ويظنوا فينا حسناً ونحن في الواقع العملي قبوراً مُبيضة من الخارج ومن الداخل مملوءة عفونة الموت وصرنا مكرهة عند الرب وغنيمة لعدو كل خير ...

أنصحك يا صديقي الحلو كما علمنا الآباء القديسين ، أن نهرب من اي مكان ليس فيه خوف الله وحتى لو كانت كنيسة أو دير أو قلاية أو إنسان ، ونذهب للمكان الذي نجد فيه عبادة حية بالروح والحق في هدوء القداسة ومخافة الله القدوس ، لأننا لا نشترك في أعمال الظلمة بل نوبخها بكلمة الله وسلوكنا المستقيم بالنعمة حسب قول الرسول ، أقبل مني كل حب وتقدير النعمة معك ومع الجميع آمين
اشكر رد حضرتك اللى بجد قال كتييييييييييييير مكنتش هاقوله، والحمدلله ان حضرتك فهمت وجهة نظرى.. كلام حضرتك فى منتهى الروعة ويهز الواحد من جوه
انا روحت الأربع ايام دول وكل يوم كنت بتوقع يوم غيره أفضل، لحد ما أيقنت ان ده كان الطبيعي وليس الاستثناء .. وصدقنى انا مش بقعد أدور على الغلط واتصيده زى ما الناس هنا فاكره .. الغلط واضح جداا و من كتر مهو فى وشى روحت اتكلمت وقولت
ربنا يبارك حياتك وسلام المسيح معك يا استاذ أيمن

رد مع إقتباس
بياناتي
milad mouner
ارثوذكسي متقدم

milad mouner غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-26-2011 - 02:25 AM ]

على فكرة انا معاك في حاجات و حاجات لأ
انا معاك ان في فعلا ناس واخده الكنيسة هواية مش سلم للخلاص
بس مش معاك ان الكاتدرائية لازم تبقى كدة
و على فكرة انت شخصيا ممكن تبقى تكلم اي اسقف او اب كاهن مش شرط من الكاتدرائية

ملحوظة:انا من الاسماعيلية و مرحتش الكاتدرائية غيرها مرة و انا ضغير اوييييي ياريت تحاول تكتب ايجابيات عناه عشان تحببنا في اكتر

رد مع إقتباس
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

كُتب : [ 03-26-2011 - 02:43 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة milad mouner مشاهدة المشاركة
على فكرة انا معاك في حاجات و حاجات لأ
انا معاك ان في فعلا ناس واخده الكنيسة هواية مش سلم للخلاص
بس مش معاك ان الكاتدرائية لازم تبقى كدة
و على فكرة انت شخصيا ممكن تبقى تكلم اي اسقف او اب كاهن مش شرط من الكاتدرائية

ملحوظة:انا من الاسماعيلية و مرحتش الكاتدرائية غيرها مرة و انا ضغير اوييييي ياريت تحاول تكتب ايجابيات عناه عشان تحببنا في اكتر
اولا متشكر لردك .. ثانيا القسم ده اسمه "كلام فى الممنوع" يعنى واضح هتبقى المواضيع اللى فيه فيها نقد مباشر ونقاش فى مواضيع حساسه.
ثالثاً مش مهم خالص تروح للكاتدرائية .. المهم تروح لربنا فى أي كنيسة مهما كانت فقيرة او صغيرة .. انا مش هاعمل زى وزارة السياحة اللى بتقول ان مصر بلد الأمن والامان وفيها والاهرامات وفيها الآثار وانسي ان فيها ارهاب وسرقة ونصب و ,, و ,, و ,,
كل اللى قولته بيحصل، يبقى المشكلة مش فيا ولا فى كلامى اللى حضرتك مستصعب تقبله!!
ومش معنى ابداً انى مذكرتش الحسنات اللى فى الكاتدرائية يبقى مافيهاش حاجات كويسة!!
وعلى فكرة أعتقد انى ذكرت لجنة البر وقولت انها بتوفر وبتسد احتياجات كتيييير لإخوة الرب وللفقراء .. أهى حاجة كويسة!
النعمة معك وربنا يبارك حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-26-2011 - 08:11 AM ]

أشكرك يا محبوب الله الحلو على كلماتك المملحة بنور الله ومجده ، ولكن الطامة الكبرى حينما لا نواجه عارنا بحجة الإيجابيات ، لأن لو نظرنا للكتاب المقدس ووصايا الله أنها تواجه عار الإنسان وتفضح الظلمة بالنور وتظهرها لكي يستقيم القلب !!! ومن يعرف عاره يعرف كيف يطلب مجده - كما قال القديس العظيم الأنبا أنطونيوس الكبير أب الرهبنة !!!

وأطرح تساؤل على الجميع ن لماذا الله في الكتاب المقدس ومن خلال كلمته للأنبياء أظهر خطايا أعظم الأنبياء والملوك وقادة الشعب ووبخهم بشدة وتكلم عن كل سلبياتهم أمام الجميع بوضوح وتبكيت واضح ، ولماذا بعت الله ناثان لداود النبي والملك ليوبخه بشدة ، ولماذا وبخ شعب إسرائيل توبيخاً شديدة وفضحهم أمام الأمم كلهم !!! ولماذا القديس بولس الرسول وبخ ولام القديس بطرس الرسول أمام الجميع ولم يتكلم عن إيجابياته أو خاف أن أحد يظن بالرسل سوء أو يتصيد أخطائهم فتُعاق الخدمة ويُهانوا أو تُهان الكنيسة ، ولماذا وبخ في رسائلة المنتشرة والظاهرة أمام الجميع كنائس وأوصى أن الكل يوبخ أعمال الظلمة المفضوحة والظاهرة أمام الجميع !!!
وهل مهما ما تكلمنا عن الإيجابيات وفرحنا بها وكأننا صرنا قديسن ، هل هذا سيرضي الله أم الناس !!! لماذا نغفل عن وصية الله وحياة التقوى ونعيش بالظلمة ونبغض النور وفي النهاية نستر على خطايانا بإيجابيات ضعيفة محت كل الإيجابيات الحقيقية وطمستها أمام الله والناس ، هذه التي نُريد أن نتكلم فيها ، عموماً فلنتكلم عن الإيجابيات كما نشاء ونُريد ولكن في النهاية كل شيء عريان ومكشوف أمام عيني الله الذي عيناه كلهيب نار تفحص أستار الظلام ويعرف خفايا القلب ونباته ، وسيدين المسكونة بالعدل ويعطي كل واحد حسب أعماله مهما تكلم عن الإيجابيات التي لا يحياها ويلصقها للمذنب وللزوان الذين يحيون داخل الكنيسة لكي يخفي عيوبها الظاهرة أمالم الجميع ، ولكننا لن نمدح الظلمة فندان أمام الله ، بل سنفضح الظلمة ونوبخها بقوة النور ووصية الله لأن هذا مقبول عند مخلصنا الصالح الذي لا يقبل شر أو يتعامل معه بل يوبخه بشدة وكلمته ستظل نور يوبخ الظلمة ويبددها لأنها سيُسلم كل من يحيا حياة الشر للأعداء حتى يتأدب ويستفيق من غفلته ...

لا يعلمون و لا يفهمون في الظلمة يتمشون تتزعزع كل أسس الأرض (مز 82 : 5)
التاركين سبل الاستقامة للسلوك في مسالك الظلمة (ام 2 : 13)
الذين يرتاحون إلى الشر في الشر يشيخون (سيراخ 11 : 16)
ويل للذين يتعمقون ليكتموا رأيهم عن الرب فتصير اعمالهم في الظلمة و يقولون من يبصرنا و من يعرفنا (اش 29 : 15)
و هذه هي الدينونة أن النور قد جاء إلى العالم وأحب الناس الظلمة أكثر من النور لأن أعمالهم كانت شريرة (يو 3 : 19)
لا تكونوا تحت نير مع غير المؤمنين لأنه أية خلطة للبر والإثم و أية شركة للنور مع الظلمة (2كو 6 : 14)
و لا تشتركوا في أعمال الظلمة غير المثمرة بل بالحري وبخوها (اف 5 : 11)
أن قلنا ان لنا شركة معه و سلكنا في الظلمة نكذب و لسنا نعمل الحق (1يو 1 : 6)
شدة و ضيق على كل نفس إنسان يفعل الشر اليهودي أولاً ثم اليوناني (رو 2 : 9)
عيني الرب على الأبرار و أُذنيه إلى طلبتهم و لكن وجه الرب ضد فاعلي الشر (1بط 3 : 12)
أيها الحبيب لا تتمثل بالشر بل بالخير لأن من يصنع الخير هو من الله و من يصنع الشر فلم يبصر الله (3يو 1 : 11)

فلننتبه يا أحبائي لحياتنا ونهرب من الشر ولا نشترك في الأعمال الشريرة أو نمدحها لأن هذا ملعون من الله أي مدح الشر لأنه يجعل الأعمى والغير مستنير بنور الرب يستمر في طريق الشر فيموت بخطاياه ويكون مسئول عنه كل من يمدح أعماله بحجة لا تيدنوا أو بحجة إظهار الإيجابيات : [ ملعون من يضل الأعمى عن الطريق و يقول جميع الشعب آمين ] (تث 27 : 18)

يا أحبائي للنتبه جداً ونحذر للغاية لأنه يوجد الكثيرين : [ يعترفون بأنهم يعرفون الله ولكنهم بالأعمال ينكرونه إذ هم رجسون غير طائعين و من جهة كل عمل صالح مرفوضون ] (تي 1 : 16)

وفي النهاية أختم بكلمات القديس بولس الرسول :
ايها الإخوة لا تكونوا أولاداً في أذهانكم بل كونوا أولاداً في الشر وأما في الأذهان فكونوا كاملين (1كو 14 : 20)

جربوا أنفسكم هل أنتم في الإيمان امتحنوا أنفسكم أم لستم تعرفون أنفسكم أن يسوع المسيح هو فيكم أن لم تكونوا مرفوضين (2كو 13 : 5)
و أُصلي إلى الله أنكم لا تعملون شيئا ردياً (2كو 13 : 7)

أشكرك يا محبوب الله الحلو لأن رسالتك رسالة توبيخ للتوبة
حسب أمر الرب القدوس على فم القديس بولس الرسول
و لا تشتركوا في أعمال الظلمة غير المثمرة
بل بالحري وبخوها (اف 5 : 11)

النعمة معك ومع الجميع آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 03-26-2011 الساعة 08:40 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-26-2011 - 01:23 PM ]

جميل قوى الموضوع والمشكاه دى من اخطر المشاكل الموجوده فى كنيستنا
ولكن
لاسف مفيش جديد ها يحصل
ولا من الناس اللى فى المنتدى ولا من الكنيسة نفسها
لان الناس بتفكر اننا لما نتكلم لفى المشاكل دى بيكون الرد خاليك فى حالك وانت مالك
وغيره من الردود وده لااسف
احنا فعلنا اتكلمنا كتير فى الموضوع وكنا بنهتم با اشياء وكلام غريب
ولكن انا اشكرك جدا طرحك للمشكلة لان تويد
ما تكلمنا عليه من قبل
ويارب حاجه تتغير

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-26-2011 - 08:26 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.pero مشاهدة المشاركة
لأ ده أنا اللى عندى استفسار ، حضرتك سيبت الموضوع كله وعلقت على النقظة ديه بالذات ليه؟؟؟
وعموماً، انا حطيتها بين قوسين مش عشان التوضيح، ده عشان أبين ان المعلم كان طالع وبيمشى بره الكنيسة ومش واخد باله (لأنه مش بيشوف ) ان الاسقف كان جاى فى وشه .. يعنى مجدر سرد للواقعة مش أكتر ..
متشكر للتوضيح
بس تفتكر كلمه كالعادة اللي حضرتك كتبتها مناسبة للتوضيح اللي تقصدة ؟
علي كلاً انا زي ما قولتلك اني مفهمتش الجزئية دي علشان كده سئلت فيها، فقط لا غير.

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-26-2011 - 08:35 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m@@@noooo مشاهدة المشاركة

فيها ايه لما شباب يتعرفوا على بعض داخل الكنيسه !!
مش احسن مايخدوا بعض ويروحوا مكان تاني !!

لو شباب مع بعضيهم مفيش مشكلة
ولكن ميبقاش شباب وشابات ولا ايه ؟
دي تبقي اسمها قله ادب لما انا كبنت او ولد رايح الكنيسة احب في واحده ولا اتعرف علي البنات وسايب القداس شغال فوق ويبقي المبرر بتاعي بدل ما نروح مكان تاني، بصراحة الافضل انهم يروحوا مكان تاني ههههه
بخصوص نقطة اللبس انه حرية شخصية فده طبعاً شئ أكيد، ولكن علي ما أظن يبقي حرية شخصية في البيت او في الشارع ولكن جوا الكنيسة مفتكرش، بمعني اعم لكل مكان لبسه وزي ما بيقولوا لكل مقام مقال.

اقتباس
لماذا نعمل حساب الناس لئلا ينظروا أخطاءنا وشرورنا القبيحة ولا نخجل من الديان العظيم في داخل الكنيسة والقداس الإلهي !!! وهذا هو السؤال الذي أطرحه على الجميع ، لماذا نُهين القدوس البار ملك المجد ونخشى الناس ولا نخشاه هو !!!
نفسي اشوف الناس تبطل كلمه اشمعنا او مهو كل الناس بتعمل كده ياااااااااااااااااااااااا اااااااااريت
اقتباس
ويا أحبائي كاتب الموضع لا يفضح أحد ولا الأماكن مقدسة ، لأني اعتقد كلنا رأينا بأعيننا والغريب قبل القريب يعلم يقيناً كل شيء ، إنما نحن نريد أن نجمل صورتنا أمام الناس ونسينا الله وطفأنا الروح القدس داخلنا ، فلنستفيق ونعلم أن الرب قريب ، وماذا ننتفع لو مدحنا كل الناس وأخفينا أخطانا عن الآخرين والتي هي محل عثرة الجميع ، وسقطنا من الحياة الأبدية ولم يعد لنا مكان وسط القديسين وفردوس النعيم !!!

أتمني ان الناس تاخد بالها ان النت ليه دور كبير في حل المشكلات دي، فعلي ما أظن ان لما شاب يشوف الكلام والتعليقات او شابه تشوف الكلام والتعليقات علي الاقل 30% من الناس دي قد يغيروا من طريقة تعاملهم في الكنيسة، يبقي احنا كسبنا ومخسرناش

رد مع إقتباس
بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

كُتب : [ 03-26-2011 - 09:20 PM ]

اقتباس
أشكرك يا محبوب الله الحلو لأن رسالتك رسالة توبيخ للتوبة
حسب أمر الرب القدوس على فم القديس بولس الرسول
و لا تشتركوا في أعمال الظلمة غير المثمرة
بل بالحري وبخوها (اف 5 : 11)

النعمة معك ومع الجميع آمين
أشكر حضرتك جداا على الكلام اللى اكثر من رائع اللى قولته
وكله مدعوم بآيات من العهدين
وأهمهم الآية الأخيرة اللى حضرتك ذكرتها
مع العلم انى مذكرتش فى الموضوع كل حاجة انا ذكرت الحاجات العامة اللى كل الحاضرين شافوها معايا لكن مرضيتش أذكر تصرفات شخصية سواء من الشعب أو من غيره عشان ماتبقاش إدانة، عشان مجيش انا بتكلم عن سلبيات واكون خدتلى خطية عالماشى!!
ربنا يبارك حياتك ويزيدك حكمة ومعرفة وفهم من روحه القدوس

رد مع إقتباس

اضافة رد